Internationell media Lotte Billing, International Media Officer, Lunds Universitet
Varför synas i internationell media? • ”Peers” runt om i världen • Forskarkarriären är internationell • Forskningsmedel • Rekrytering av toppforskare/doktorander/studenter • Universitetets ranking • Internationell synlighet kan leda till nationell synlighet
Vilken typ av nyheter fungerar bäst? • Konkurrensen ser annorlunda ut globalt – 17,000 erkända universitet i världen (exempel: medicinsk forskning) • Fackpress: fler möjligheter (exempel: roterande nanopartiklar) • Internationell fackpress ofta aktiva i social media
Vilken typ av nyheter fungerar bäst? •Mainstream media: vissa stora spelare ”räcker” (nyhetsbyråer, största anglosaxiska media outlets) – sedan ”trickle-down effect” i världen • Exempel: AFP i stort sett de enda som plockade upp LU spenat nyhet:
Vad är knepen? •Använda videoreportage •(exempel: Swedish Pompeii) Öland)
Hur når man ut? • Hitta internationell nyhetsvinkel (exempel: motorlabbet)
Hur når man ut? • Hitta internationellt allmänintresse: (exempel: cykling i Köpenhamn)
Hur når man ut? •Tänk utanför ”publikationscykeln” (exempel: Rudolf)
Hur når man ut? • Hitta större teman (exempel: nordisk kost, home testing) • Nå ut som ”expert” • Debattartiklar
Hur når man ut? •Annat format på pressmeddelanden • Annat språk – direktöversättningar fungerar oftast inte •Kontakter hjälper, men de flesta måste man skapa •Exklusivitet är inte viktigt på samma sätt som med nationell press