Datavetenskapens roll. Datavetenskap •Vad är datavetenskapens roll i kognitionsvetenskapen?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Naturvetenskap.
Informationsteknologi och didaktiska perspektiv
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Gasmarknadens processer
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Förmågor & Centralt innehåll
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Introduktionskurs för användare Del 3
1 Docentföreläsning. Torsdag 8 oktober 1998 Programvaruteknik - en ingenjörsdisciplin ? Campus Norrköping ITN Bengt Lennartsson kl. 15:29.
Informationshantering
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Sociala färdigheter I livslångt lärande har sociala färdigheter en viktig funktion. Vi har visat på fyra strategier för att främja livslångt lärande i.
Språkteknologisk forskning och utveckling (HT 2007)
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Programmeringsteknik I: F1 1 Föreläsning 1: Intro till kursen och programmering Kursens hemsida Studentportalen.
Objektorientering.
Föreläsning 1.
Svenska p Svenska p.
Arv.
Programmeringsteknik K och Media
Att programmera i språket Java
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Datastrukturer och algoritmer Föreläsning 1.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
IT för personligt arbete F6
Programspråkssemantik Hur programspråk ska tolkas.
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Tema Kär och galen.
1 Programmeringsmetodik, 8p ML-delen Programmering Programmeringsmetodik Programspråk NR 1.
Lennart Edblom, Frank Drewes, Inst. f. datavetenskap 1 Föreläsning 6: Semantik Statisk semantik Attributgrammatiker Dynamisk semantik Axiomatisk.
Lennart Edblom, Frank Drewes, Inst. f. datavetenskap 1 Föreläsning 8: Underprogram Underprogram Räckvidd Parameteröverföring.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Institutionen för datavetenskap vid Helsingfors universitet PB 68 Gustaf Hällströms gata 2b Helsingfors universitet
Objektorientering.
Databehandling Ett datorprogram består i huvudsak av
1. Konnektionism – grunderna
F. Drewes, Inst. f. datavetenskap1 Föreläsning 11: Funktionella språk Funktioner och variabler i matematiken Funktionella språk LISP, ML och.
F. Drewes, Inst. f. datavetenskap1 Föreläsning 1: Inledning administrativt o dyl kursens mål varför programspråksteori? språkkategorier användningsområden.
Lågnivåprogrammering Översikt av I/O-mekanismer i hårdvara Olika språkkrav och modeller för komponent- hantering(device driving) Modeller för komponent-hantering.
Läsbar prolog CM 8.1. allmäna principer correctness user-friendliness efficiency readability modifiability robustness documentation.
DATORKUNSKAP Introduktionsföreläsning
Föreläsning 1. Innehåll Introduktion till objektorientering –OOP (objektorienterad programmering) –Objekt, instanser, klasser C++ –OO i C++ –Standardbibliotek.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Presentation of I. Name: Disputerat nu vår Forskningsintresset är:
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Wearable Computing Anders Oscarsen Patrik Bodelid En introduktion.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Introduktion. Administration Jag, B448, , Kursböcker enligt webben Schema enligt webbenwebben Laborationer 23, 29/10 + 7/11 kl
1 Computer Science & Communication Martin Rehn, CBN, KTH Hjärnan i datorn Martin Rehn CBN, CSC, KTH f.d. SANS, NADA, KTH.
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Program. Symboliska samband Symboliska beteenden Matematisk kausalitet (orsak – verkan) 2x = y, y = x^2, y = kx + l.
1 Semantik – introduktion Semantik = läran om mening Tvärvetenskapligt filosofi lingvistik psykologi AI Lingvistik motsägelser mångtydighet metaforer Filosofi.
Föreläsning2 Operativsystem.
Föreläsning 1 Introduktion till kursen. Algoritmer
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Föreläsningsanteckningar Kortfattat om programmeringsmetodik Ola Ågren Hur det går till att göra ett program.
Lennart Edblom, Frank Drewes, Inst. f. datavetenskap 1 Föreläsning 3: Abstrakta datatyper Algebror Abstrakta datatyper Inkapsling och informationsmaskering.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Logikprogrammering ons 4/9 Rebecca Jonson.
Lunds universitet / LTH / Datavetenskap / Jacek Malec Konstgjord intelligens, eller Kommer din dator att bli klokare än du? mars 2011.
Historik Alla vetenskaper började som grenar av filosofi Kognitionsvetenskapens områden är unga vetenskaper –Psykologi: slutet av 1800-talet –Neurovetenskap:
Computational thinking progression F-9
Behaviorism och intentionalitet
Kognitionspsykologi Kognition Psykologi Perception Minne Tänkande
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
000 Datavetenskap, information, allmänna verk
Presentationens avskrift:

Datavetenskapens roll

Datavetenskap •Vad är datavetenskapens roll i kognitionsvetenskapen?

Formell definition av datavetenskap •Studiet av beräkningar och beräkningsmekanismer

Viktigt att komma ihåg •De olika ämnen som bidrar till Kognitionsvetenskapen har olika mål, metoder, studieobjekt och kunskapsbaser.

DV’s roll i KV •Modellering och simulering av kognition, AI •Verktyg för studier av kognition •Stöd för kognition

AI •Mjuk Hård •Intelligens? •Cognitive modeling •Maskinell intelligens •Simulerad intelligens

Processer •Hög – låg Objektorienterat, abstrakt, kraftfullt Maskinkod •Centralt – perifert CPU, grafikprocessor

Varför viktigt? •Jordbrukssamhället •Industrisamhället •Informationssamhället?

IT •Förr – informationsteknologi •Nu - informationsteknik

Information •Kan vi få för mycket? •Om vi lyfter information ur sin kontext vad händer då? •Video / DVD •Skogsmaskin

Datavetenskap enligt Janlert •Modell och metafor för kognition •Experimentlåda för kognition •Underlätta vårt eget tänkande •Utsträcka vårt tänkande •Skapa självständigt tänkande •Inspirera till nya beräkningsmekanismer

Modell och metafor •Dator-, informations- och kommunikationsteknik •Hårdvara och mjukvara •Platon – Vaxtavla •Freud – Sköld •Skinner – Telefonväxel •Från 50-talet blir datorn nyckelmetaforen för mentala processer och tillstånd. VARFÖR?

Metafor •Orden och begreppen har en åskådliggörande förmåga genom att de refererar till något som är känt sedan tidigare. Rörelsen har gått i följande riktning: det konkreta ursprunget eller fenomenet > ett abstrakt eller till en idénivå överfört fenomen.

Modell •Tydligare förankring idag •Utifrån observationer bygga modell för något. •Modeller av icke-organisk kognition – termostat och planetbanor?

Experimentlåda •Är datorn lösningen på allt? •Ger den oöverträffade möjligheter? •Är det svårt att observera naturlig kognition? •Modellera observationer •Lekstuga

Underlätta •Miniräknaren •Gränssnittsdesign •Användarcentrerat •HCI, Human Factors etc. •Automatisering – varför?

Utsträcka •Kognitiva verktyg (fysiska/mentala) •Kognition sker i symbios med omgivningen?

Självständigt tänkande •AI •Har det blivit något? •Schackdatorer? •Beror på fokus och val av definition •Gardner (psy) – emotioner •Agenter •Inspiration

Nya mekanismer •ANN – artificiella neurala nätverk •Kan datavetenskapen ge andra discipliner nya sätt att se på och tillämpa traditionella metoder?

Symboliska samband •Symboliska beteenden •Matematisk kausalitet (orsak – verkan) •2x = y, y = x^2, y = kx + l

Programmering i)Programmet definierar, representerar (beskriver) det avsedda beteendet ii)Programmet orsakar beteendet (enligt ovan)

Tidiga program •Jaquardvävstolen (hålkort) •Pianolan (hålkort) •Speldosan ? •Räknas dock ej som datorer då korten orsakar fysiska beteenden och inte symbolmanipulation.

Programmet uttrycks i ett (formellt) språk •Språk = systematiskt representationssystem •Högnivåspråk ger att programmeraren inte behöver fundera på beteendet utan kan koncentrera sig på ’orsakandet’

Generalitet & Portabilitet •Generalitet betyder att en processor kan exekvera olika program •Portabilitet betyder att ett program kan exekveras av flera olika processorer •Portabilitet begränsas av processorarkitektur oftast (Intel/AMD – x86, Sparc, Motorola)

Programspråk •Imperativa / Manipulativa •Funktionella och Relationella •Objektorienterade och Agentorienterade

Imperativa / Manipulativa •C •Fortran •Cobol •Basic •Pascal

Funktionella och Relationella Funktioner av funktioner •LISP •ML Matematiska/Logiska relationer •Prolog

Objektorienterade Objekt med dess egenskaper och beteenden i (den riktiga) världen. •C++ •Java