Effektiv försäljningsprocess Werner Risberg VP, Sales

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Snabbguide och tips.
Advertisements

Kanske är vi goda vänner i ett år...
Nulägesanalys genom frågor
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Varför är det viktigt att mäta?
Sellmasters affärsidé Vår affärsidé är att öka företagens försäljning och lönsamhet genom att veckovis coacha och träna säljare och säljkårer med tips.
för att + sin/hans Barnen förstår ingenting.
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
Välkommen till kattens magiska värld
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Riktlinjer och rekommendationer för e-post hantering • E-post är ett snabbt och effektivt sätt att kommunicera. • En nackdel är dock den stora mängden.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Skapa ideala kundprofiler
FORTUNA FF – P95 Spelarbarometer. Spelarbarometer – Fråga 1 1.Vilken 1.Vilken är din målsättning med fotboll? 1.Har ingen 2.Träffa kompisar 3.Hålla mig.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Vi ställde frågan: Vad betyder den ”Den Aktiva patienten” för dig?
Marknadsföring och försäljning av MBS Espen J. Laeng.
Hösten 2011 Nortech Telecom
Fi2 Lägesrapport om IT-utvecklingen i fastighetsbranschen
Lars Sandberg Företagares synpunkter på systemet Kreativa grupper, upplägg och resultat.
Mamut Business Software 9.0 Nyheter & Försäljningsargument
Intervju inför ViV-projektet.
Om jag hade möjlighet att fånga regnbågen hade jag gjort det för din skull och delat dens skönhet med dig.  
För att + ingen – inte någon Barnen förstår ingenting. Föräldrarna talar engelska för att barnen inte ska förstå någonting.
VI GÖR INFORMATIONSAVDELNINGEN
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
AMP Kickoff - Stockholm
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Affärsidé - företagets vägvisare
Sälj mer till fler Andreas Jacobsson.
Introduktionskurs för användare Del 1
Workshop inför Projektet
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
”Vägen mot e-samhället”
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Välkommen till Sommarkollo Demoskola i SharePoint Server 2007 Pontus Haglund Lösningsspecialist Office system
Pär Svärd Dirk Lammering John Hugosson Espen Johannesen Laeng Välkommen! AMP Workshop – Försäljningsteknik.
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
INTRODUKTION TILL SUMMIUM (c) 2006 by Wapice Oy, all rights reserved Wapice Oy.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
Anställningsintervjun
Att ta betalt från interna kunder och hålla dem nöjdare än någonsin
Mamut Salesmodel Pär Svärd. Agenda Mamut Salesmodel Mamut Salesmodel Hvorfor Mamut som samarbeidspartner? Hvorfor Mamut som samarbeidspartner?
Mamut Salesmodel Pär Svärd, Channel Manager
Effektiv försäljning Werner Risberg, VP, Sales.
Kundföretaget AB Namn, Företag 17 januari Agenda Kundföretaget AB Återförsäljare AB Mamut som leverantör Effektiv arbetsdag Behov hos Kundföretaget.
Miljö Helsingborg & 15 Bo Sundwall Move Forward with Confidence.
Mamut Business Software 9.0 Nyheter & Försäljningsargument Håkan Carlsson, Leif Persson.
Välkommen till Sommarkollo Demoskola i SharePoint Server 2007 Pontus Haglund Lösningsspecialist Office system
Undvik intervjumissarna
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Det är en exempel av framtidens datorer men före jag riktigt går in på det ska jag berätta om för i tidens datorer! Framtidens Datorer!
Annonsanalysen.
Personligt brev.
Dialect – Thomas Eriksson
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Bättre kundupplevelse med relevant och effektfull kommunikation.
Hur gör vi nu när löpande redovisning inte längre är hippt? Ludwig Stendahl Affärsutvecklare / Marknadsansvarig Norrland på EY.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
SpeedMedia Export ServicePerformance BusinessSearchSalesPerformanceWork-FlowPerformanceBusinessPerformanceGroup Försäljning Venture Cup 9 februari.
Processer och verktyg för effektivisering av spårbarhet av livsmedel.
Ikett Personalpartner AB
Presentationens avskrift:

Effektiv försäljningsprocess Werner Risberg VP, Sales

Agenda Traditionell försäljningsprocess Mamuts försäljningsprocess Behovsanalys Closing 3 huvudgrupper av kunder Genomgång PPT och MBS

Traditionell försäljning Kontakt Genomgång MBS - Produktdemo Closing Hur många har solgt mjukvara? Hur många har solgt våra konkurrenter? XOR, SPCS, Hogia?

Traditionell försäljning Kontakt Möte/demo Klarlägga speciella behov Demo CD Feedback på behov (flera behov) (nytt möte/demo) Offert skickas Offertuppföljning Closing

Traditionell försäljning Tidsförbrukning under demo 3 tim 25 min Closingrate 38% Kvalitet Flera demos måste avbrytas Beslutstid Över 3 månader

Målsättning Tidsförbrukning under demo Closingrate Kvalitet Beslutstid 1 tim Closingrate 90 % Kvalitet Imponerande Beslutstid Ca 3 veckor

Målsättning Tidsförbrukning under demo Closingrate Kvalitet Beslutstid 1 tim – 1 tim 15 min Closingrate 90 % - 88 % Kvalitet Imponerande - Imponerande Beslutstid Ca 3 – 2,5 veckor

Försäljningsmodell

Behovsanalys Medvetna behov Latenta behov Speciella behov Forutsetning for en profesjonell demo Forutsetning for å dekke behov Forutsetning for å skape behov Sparer tid i alle ledd Inngir tillit

Behovsanalys Vilka system använder du i dag? Vad är du inte nöjd med i dag? Beskriv ett optimalt system för ditt företag Företaget.... System – nybörjaren, jag vill, jag vill, men får det inte till, Proffset Inte nöjd med – medvetna behov Optimalt – latenta behov

Closing 1. Be om order 2. ”Som-om” tekniken 3. ”Order form close” 5. Halv Nelson 6. Plus/minus (Duke Wellington) 7. Tredje parts hänvisning 8. Lost Sale 9. Uteslutningsmetoden

3 huvudgrupper ”Amatören” ”Jag vill, jag vill men får inte till det” ”Proffset”

”Amatören” Vad karakteriserar företaget? Gör allt ”manuellt” ”Hemmasnickrade” system Lite komplicerade krav Kom ihåg vital information Använder onödigt mycket tid, men det fungerar

”Amatören” Hur lägger vi upp försäljningen? Tidsbesparande processer Får inte få intryck av att något är svårt eller att han förlorar översikten vid automatisering Förenklad ”motorväg” Kör ut översikts-rapporter Fakturakopior, krediteringar, reskontror och automatiska posteringar Låt prospectet överta musen

”Jag vill, jag vill Vad karakteriserar företaget? Har fler system som inte jobbar tillsammans idag Ofta visioner om CRM på högre nivå Liten effektivtet Sköter ofta bokföringen Mer komplicerade krav Ofta växer företaget och behovet är ett resultat av tillväxten i företaget Vital information delas upp, och försvinner Tycker att han har investerat i IT, men att det bara har medfört problem

”Jag vill men får inte till det” Hur lägger vi upp försäljningsprocessen? Integration mellan olika moduler Bara ett ställe att lägga upp informationen på minimerar fel Noga genomgång av ”delad information”, och att informationen ackumuleras Dokument/DM/e-mail utskick Standardiserade mallar och arbetsmetoder Tidsbesparingar i förhållande till att få ut information Kan bli en exstremt nöjd kund

”Proffset” Vad karakteriserar företaget? Har system i dag Effektivt God förståelse för IT Ute efter att få ner kostnaden eller missnöjd med dagens leverantör Har ofta testat systemet noga Vet vad dom vill ha Intresserade av leverantören

”Proffset” Hur lägger vi upp försäljningsprocessen? Mindre tid på ”traditionell försäljning”, konsentrera dig på att besvara frågor Förklara logiken bakom modulerna Gör relevanta jämförelser mot andra system Låt leadet styra samtalet, var kort och konsis Visa att du har kunskap om kundens bransch/system/utmaningar Om du inte får respekt i egenskap av kunskap, svårt att closa

Frågor ? Wernerr@mamut.com