Lässtöd Anita Kelvgård, specialpedagog

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Snabbguide och tips.
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
VADÅ UPPHOVSRÄTT?.
Att arbeta med talböcker för barn och unga
SLÖINGESKOLAN 19 oktober 2010.
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Om att läsa på annat sätt Jenny Nilsson, TPB Äppelhyllor – en dag om specialmedier Göteborg
Taltidningen 2.0 På god väg mot inkluderande dagstidningar
Innehåll • Bakgrund • Tidplan • Funktionalitet • Visning.
Utveckling av MTM:s service till högskolestudenter Pia Hasselrot 25 april 2013.
Barnanpassad utredning
Anneli och Christians Datorskola
Tillgänglig läsning - en mänsklig rättighet
Talböckernas väg till eleverna
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – Egen nedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
Hilda Androls Egen nedladdning – nuläge och framtid.
Centrum för lättläst
§17 Upphovsrättslagen och gymnasiebiblioteken
Ljudbok eller talbok? • Ljudböcker – kommersiell produkt för alla som vill läsa.
Varför är det bra med talböcker?
Öppna nya kanaler till skönlitteraturen – hur då? Några exempel på hur den nya tekniken kan underlätta flödet författare – läsare Mimers Träd, Alfta
Att skriva sig till läsning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Vi är den lilla skolan mitt i city med nära till allt!
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Därför är det bra med talböcker
Lärverktyg Göteborg 2/ Johnny Andersson.
Talböcker idag och imorgon
Från vaggan till graven med talböcker
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
The Swedish Library of Talking Books and Braille Egen nedladdning - Talböcker direkt till eleverna.

E-biblioteket fack- och kurslitteratur på svenska Lund Online Riitta Valtonen.
Välkommen! Cecilia Persdotter, Länsbibliotek Östergötland 1.
Vad har MTM som passar Äppelhyllan?
Att marknadsföra DAISY på barnbibliotek och i skola
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Svenska DAISY-konsortiet Talboks- och punktskriftsbiblioteket (TPB) Susanne Axner & Cecilia Mattsson Framtidens taltidning.
Taltidningen 2.0 Jesper Klein och Susanne Axner, TPB
- TPB:s nya mediawebb är här!. Varför? Tpb-katalogen svårarbetad Användarna kommer till oss: – begriplighet och tillgänglighet – bilder och bokomslag.
Jesper Klein katalog.tpb.se
Word Read Plus 08 talsyntes
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – direktnedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
C-pen Z-pen Skanner Amis och Daisy
Vidgade vyer och nya uppdrag Roland Esaiasson Svenska Daisykonsortiets konferens november 2014.
Med brukarna i centrum eller vilken roll kan Daisy/Epub spela när det gäller universell utformning? - om Begripsam UD2014 The web and cognitive disabilities.
Alla har rätt till läsning Johanna v.Rutenberg
Nytt från MTM Pia Hasselrot 25 april Samordnare eller bibliotek först? Ni väljer!
Tillgänglig IT V IOS 7 Android 4.4. Tillgänglig IT och grundfunktionalitet Inget Kontokort Flera Apple Id Säkerhetsfrågor IT avd policy Det kan.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
TPB:s digitala bibliotek: Talböcker via bredband
Egen nedladdning i praktiken
Alla har rätt till läsning – läsombud gör det möjligt Johanna v.Rutenberg
E-böcker Örjan Hellström
Läsaren 12 februari 2010 Digitaliserad kultur för alla - om användarvänliga lösningar Malin Wahlquist.
Åsa Forsberg1 ALI Arkiv för lokala inläsningar.
Informationsträff för dyslektiker BIT
Talböcker i olika former 6 maj 2010 Susanne Lindell, bibl:ie Uppsökande avdelningen Folkbiblioteken i Lund
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Varför talböcker? Ingrid Källström Varför talböcker?
Legimus App och webb Maria Nylander Åsa Wallström Legimus.
MTM:S PRODUKTION AV KURSLITTERATUR EN FÖRDJUPNING Kerstin Ekman.
Skolbibliotek för alla Skolbibliotek för alla2 Ingrid Källström.
Mobila Skolteamet Sjöbo
Alternativa verktyg. Hur kan vi hjälpa eleven? Auditiva böcker – Auditiva Läromedel Auditiv förstärkning vid skrivning Digitalisering/skanning av läroböcker.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Hur du kan lära bättre!.
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Presentationens avskrift:

Lässtöd Anita Kelvgård, specialpedagog Hanna Liljeblad, skolbibliotekarie 2012-02-08

Upplägg Inledning Olika sorters lässtöd Egen nedladdning Länktips

Inledning Varför gör vi detta? Vilka kan ha nytta av det? Sprida information om lässtöd Reda ut begreppen kring olika termer Informera om ny möjlighet: egen nedladdning Vilka kan ha nytta av det? Elever som behöver träna läsning Elever med ”läshandikapp” Elever med motstånd mot läsning Ni som jobbar med elever för att kunna stötta på rätt sätt

Ordförrådet Ca 80 % av de ord vi lär oss under skoltiden kommer från text 50 000 ord i sitt ordförråd för att klara gymnasiet = 10 ord om dagen Mindre läsning ger mindre ordförråd = svårare att förstå nya texter Sked 2011

Aktiv läsning Att resonera om texten Att tolka texten utifrån egna erfarenheter Att förstå när man inte förstår Detta är något eleven kan vara bra på trots avkodningsproblem. Det förutsätter att eleven får lära sig goda lässtrategier och att läsa med förstärkning av annat sinne. SKED 2011

Forskning gjord på äldre elever Jämförelse mellan att: Läsa en text på bildskärm Lyssna på en text Läsa en text på skärmen och lyssna samtidigt SKED 2011

Resultaten visade Elever med dyslexi fick bäst resultat i försök 3 När de fick information via två sinnen förbättrades: - ordigenkänning - läsförståelse - återberättande SKED 2011

Olika sorters lässtöd (informationen hämtad från TPB:s hemsida eller i kontakt med personalen på TPB)

Ljudböcker Vad? Inlästa böcker – CD-böcker/MP3-böcker Kommersiella – ges ut av förlag Måste inte vara helt trogna mot originalet Ofta skådespelare som läser in – tolkar texten För vem? För alla Hur? Låna på biblioteket eller köpa själv Testa i klassen istället för högläsning (även på engelska)

Talböcker Vad? Inlästa böcker – DAISY-böcker Icke-kommersiella Måste återge originalet exakt. Oftast mer neutrala inläsningar. DAISY – Digital Accessible Information System, komprimerat digitalt talboksformat, ryms på en CD-skiva. Ljudfiler i MP3-format. DAISY talböcker – endast inläsningen DAISY text och ljud – inläsning + den tryckta boken (även bilder) DAISY specialinläsningar – ljudillustrationer, lättlästa

Talböcker (forts.) För vem? För ”personer som p.g.a. en funktionsnedsättning har svårt att läsa tryckt text”. Funktionsnedsättningen kan vara: synskada rörelsehinder (t.ex. muskelskada, neurologisk sjukdom) utvecklingsstörning läs- och skrivsvårigheter (dyslexi) tillfälligt läshandikapp kognitiva funktionsnedsättningar (t.ex. traumatiska hjärnskador, afasi, autism, ADHD/DAMP, demenssjukdomar och psykiska funktionsnedsättningar)

Talböcker (forts.) Hur? DAISY har särskilda funktioner: man kan lyssna med olika läshastigheter man kan bläddra, söka och sätta bokmärken DAISY text och ljud markerar i texten under uppläsningen Kan avlyssnas på alla datorer och MP3-spelare, men för de särskilda DAISY-funktionerna krävs något av följande: DAISY-spelare AMIS läsprogram för pc – gratis nedladdningsbart från TBP:s hemsida, handledning finns. Emerson Reader läsprogram för Mac – gratis, instruktionsfilm finns. DAISYreader eller inDAISY appar för läsning i smartphones.

Talböcker (forts.) Låna på biblioteket eller ladda ner själv från TPB. Tidigare beställdes DAISY-böcker från TPB, nu laddar jag ner och sparar på CD-skiva eller USB-minne som lånas ut till eleven. TPB – Tal- och punktskriftsbiblioteket, central myndighet med ansvar för produktion och utlåning, har ca 90.000 titlar i sin katalog. http://katalog.tpb.se/ Ca 25 % av totala utgivningen läses in – ca 3000 titlar/år. Även faktaböcker. Lämna inläsningsförslag via biblioteket. 500 nya titlar på engelska, fler på väg från Royal National Institute of Blind People (=TPB).

Bok & DAISY Vad? Tryckt bok + inläst bok (DAISY-skiva). Lästräning – lyssna och följa med i boken samtidigt. För vem? Samma kriterier som för talbokslåntagare. Hur? Låna på skolbiblioteket. Har ca. 70 titlar, fler kan lånas in från folkbiblioteket. Ett alternativ som alla har rätt till är att låna vanlig bok + ljudbok.

Strömmande talböcker Med appen DAISYreader kan man lyssna på talböcker i mobilen/på surfplattan. Talboken behöver inte laddas ner och ta en massa plats. Kräver internetuppkoppling under lyssning. Appen kommer ihåg var man senast lyssnade på boken. Testprojekt ännu så länge.

Inlästa läromedel En del finns gratis tillgängligt på TPB. De flesta inlästa läromedel kostar – Inläsningstjänst AB producerar och säljer. http://www.inlasningstjanst.se/index.asp Ska finnas på skolan i alla ämnen vid behov. Lånas i biblioteket. Specialpedagogiska skolmyndigheten har ansvar för tillgängliga läromedel i grundskolan. På deras hemsida finns mycket och bra information. http://www.spsm.se/

E-böcker Vad? Digitaliserade böcker som läses på dator, läsplatta, mobil etc. För vem? För alla Hur? Texten kan förstoras, vilket kan hjälpa vissa elever. Laddas ner gratis från Elib via folkbibliotekets hemsida med lånekort + pinkod. Max två nya lån per vecka, annars samma låneregler som för tryckta böcker.

Tryckta böcker Bok & DAISY och e-böcker Taktila böcker – förstärka språket Storstilsböcker – t.ex. vuxenklassiker Lättlästa böcker – åldersadekvat innehållsmässigt, men lättare att läsa. Det innebär att boken kan: Vara kortare till omfånget Vara tryckt med större textstorlek Ha luftigare sidlayout och innehålla fler bilder Vara skriven på ett lättare språk med enkla ord och korta meningar Boken kan dessutom vara en omarbetad version av originalet. Alla får låna dessa böcker som är märkta LL.

Egen nedladdning Vad? Alla talböcker i TPB:s katalog kan laddas ner av enskilda individer med särskilt tillstånd sedan april 2011 (Lomma). Gäller även barn och ungdomar med förälders tillstånd. Syftet är att underlätta för de personer som behöver använda talböcker att komma åt det de vill läsa när de vill läsa det – TPB-katalogen är alltid åtkomlig. För vem? Samma kriterier som för talbokslåntagare.

Egen nedladdning (forts.) Hur? Aktuell elev med förälder (eller med redan underskrivet avtal) träffar bibliotekarien. Bibliotekarien visar hur man laddar ner och informerar om reglerna: Det nedladdade är ett lån och filen ska raderas eller CD-skivan förstöras efter sex månader. Talboken får inte överlåtas till andra. Vi skriver avtal och eleven blir ”egen nedladdare”. Inloggningsuppgifter kommer via e-post. Nedladdningsinstruktion som worddokument: http://www.tpb.se/verksamhet/ladda_ned/teknik/ Nedladdningsinstruktion som film: http://katalog.tpb.se/

Motivation- Hur inspirerar jag mina elever? Var tydlig med att det är samma status att läsa med öronen som med ögonen Poängtera fördelarna med att använda flera sinnen samtidigt = höjer inlärningseffekten Introducera gärna i helklass SKED 2011

Positiva effekter Läslust och motivation ökar Eleven läser mer åldersadekvat litteratur Ordförrådet ökar vilket i sin tur ger positiva effekter på läsförståelsen Blir tid och energi över för att reflektera och kritiskt granska Inlärning på samma villkor Förbättrad självkänsla SKED 2011

Länktips Tal- och punktskriftsbiblioteket – mycket och bra information om allt som har med talböcker, lästräning och egen nedladdning att göra http://www.tpb.se/ Barnens TPB – information på ett lättförståeligt sätt http://www.tpb.se/barnens_tpb/ TPB-katalogen http://katalog.tpb.se/ Specialpedagogiska skolmyndigheten http://www.spsm.se/ Skoldatatek http://www.skoldatatek.se/

Appar Barnens bibliotek http://barnensbibliotek.se/Boktips/Apptips/tabid/989/Default.aspx SAOL http://www.svenskaakademien.se/appar inDAISY – läser talböcker DAISYreader – läser talböcker (även strömmade)