Är arbetsmarknadspolitiken på väg åt rätt håll?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 Den parlamentariska socialförsäkrings- utredningens seminarium om arbetslöshets- försäkringen Ulrika Vedin | Enheten för ekonomisk politik och arbetsmarknad.
Advertisements

Arbetslöshetsförsäkringen: Tre förslag Anders Forslund IFAU och Nationalekonomiska institutionen, Uppsala universitet
Synpunkter på arbetslöshets- försäkringen Lars Calmfors Socialförsäkringsutredningens seminarium 14 februari.
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Bra villkor för akademiker i staten
KOM-KL Ett omställningsavtal för anställda i kommuner, landsting och Pactaföretag som träder i kraft 1 januari 2012.
Hur ser en optimal arbetslöshetsförsäkring ut?
Förvaltningshögskolan Makroekonomi Osvaldo Salas
Att motverka arbetslöshet och utanförskap Anders Forslund SNS, 22 januari
LÖNEBILDNINGSRAPPORTEN 13 november 2008 Juhana Vartiainen.
Vilka är utmaningarna för sysselsättningspolitiken?
Svensk finanspolitik Lars Calmfors Finansutskottet, 19/5-09.
Synpunkter på finanspolitiken Lars Calmfors Finansutskottet 4/12-98.
Fråga 1: Hur många lediga platser anmäldes till Arbetsförmedlingen 2007? a b c
Arbetsmarknadsprognos våren 2010 Angeles Bermudez-Svankvist 9 juni 2010.
Konjunkturer.
Garantiprogrammen med särskild fokus på fas 3
Fö 8 – Arbetsmarknad och arbetsmarknadspolitik
Träning ger färdighet!.
De sysselsättningspolitiska reformerna •Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Behovet av en ny skattereform
Föreläsning 1 för Ekonomiska avdelningen, Finansdepartementet
Löner, löneandel och sysselsättning: några reflektioner
Lägstalöner och lönespridning: Effekter på samhällsekonomin Lars Calmfors Svenskt Näringsliv 17/
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
Presskonferens 7 december 2011 Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2011 Tord Strannefors.
Arbetsmarknadsrapport 2013
Internationell Ekonomi
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
1 A-kassan och facket A-kassans finansiering Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen, Uppsala universitet LO-seminarium om arbetslöshetsförsäkringen,
Arbetsmarknadsdepartementet A&O - temagruppen för arbetsplatslärande och omställning i arbetslivet 3 februari 2011.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Finansdepartementet Ekonomiska läget inför höstens budgetproposition Pressträff Harpsund 21 augusti Finansminister Anders Borg.
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
Arbetslöshet och arbetsmarknadspolitik i Sverige Kapitel 10
Arbetsmarknadspolitiken Överskottsmålet och demografin Erik Höglin Presentation för Konjunkturinstitutet 15 maj 2009.
Svensk finanspolitik Finanspolitiska rådets rapport maj Jernkontoret.
Lönebildningsteorier
Lokal Arbetsförmedling
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Vad händer på arbetsmarknaden? Håkan Gustavsson Analysavdelningen
RöttBlått. Socialdemokraternas politik för fler och trygga jobb. Moderaternas politik för sänkt a-kassa och lägre löner. Vi vill: Att alla som kan och.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Jämvikt på arbetsmarknaden
Svensk ekonomi – var är vi och vart ska vi? Lars Calmfors Controllerdagarna 20/ Stockholm.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Budgetpropositionen för 2015 Lars Calmfors Nationalekonomiska föreningen 11 november 2015.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Svensk finanspolitik Finanspolitiska rådets rapport 2009 Presseminarium, 11/5-09.
Finansdepartementet Kommentarer till Finanspolitiska rådets rapport maj 2009 Anders Borg.
Blått Rött. Med stöd av övriga högerpakten vill de: Pressa ned lönerna genom att sänka ersättningen till arbetslösa till under 65 procent efter 300 dagar.
Arbetsmarknadsdepartementet Integrationssatsningar i BP13.
Finansdepartementet Kommentarer på ESO-rapporten ”Swedish Tax Policy: Recent Trends and Future Challenges” ESO-seminarium 31 maj Statssekreterare Hans.
Arbetsmarknadsreformer och lönebildning i Sverige Lars Calmfors UCLS: Konferens om lönebildning 21 oktober 2013.
Regeringens arbetsmarknadsreformer och lönebildningen Lars Calmfors ABF, Göteborg 5/
Svensk finanspolitik Finanspolitiska rådets rapport maj Lars Calmfors.
Arbetskraftsdeltagande och sysselsättningsgrad i olika åldersgrupper 2014 Procent av befolkningen.
Åsa Olli Segendorf KONJUNKTURINSTITUTET 7 oktober 2015 Lönebildningsrapporten 2015.
Den svenska arbetsförmedlingens service till arbetslösa – några utvecklingstendenser Nordiska ministerrådets jubileumskonferens i Reykjavik 21/22 maj 2014.
Hinder och möjligheter för lägre arbetslöshet på sikt Seminarium KOMMEK 17-18/
Arbetsmarknadspolitiska insatser för kvinnor och män Hur effektiva är programinsatser utifrån ett könsperspektiv? Christer Gerdes.
Regeringens arbetsmarknadspolitik (från ännu ej lagd budgetpropp och från regeringsförklaringen) För nyanlända/integration Snabbspår in på arbetsmarknaden.
Lägstalöner och sysselsättning Lars Calmfors Lönebildningen inför avtalsrörelsen 2016 Svenskt Näringsliv 21/
Regeringens sysselsättningspolitik Lars Calmfors SNS Arbetsmarknadsdag 19 maj 2015.
KONJUNKTURINSTITUTET
Riksrevisionen granskar AF Tre revisionsrapporter
För nyanlända/integration Snabbspår in på arbetsmarknaden utarbetas
Presentationens avskrift:

Är arbetsmarknadspolitiken på väg åt rätt håll? Arbetsförmedlingen, 25/5 Lars Calmfors

Frågor Den aktiva arbetsmarknadspolitiken Arbetslöshetsförsäkringen - konjunkturberoende ersättning? - allmän och obligatorisk försäkring?

Arbetsmarknadspolitiken är utsatt för ständiga förändringar Naturligt eftersom arbetsmarknadspolitiken får ”sopa upp” efter andra politikmisslyckanden Gamla program avskaffas med jämna mellanrum och ersätts med nya - ibland bara “old wine in new bottles” - ibland verkliga förändringar

Regeringens arbetsmarknadspolitiska strategi Regeringens ursprungliga strategi: minska den kvardröjande arbetslösheten i högkonjunkturen (jämviktsarbetslösheten) - effektiv matchning och jobbsökaraktiviteter - inriktning på dem som står längst från arbetsmarknaden Nu: ta hand om stort inflöde i arbetslöshet och motverka långtidsarbetslöshet - mer insatser för korttidsarbetslösa

Arbetslöshet, jämviktsarbetslöshet och sysselsättning, procent

Deltagare i arbetsmarknadspolitiska program, årsgenomsnitt i procent av arbetskraften

Arbetsmarknadspolitikens aktiveringsgrad, antal deltagare i program, procent av total arbetslöshet

Sambandet mellan programdeltagande (inkl jobb-sökaraktiviteter) och total arbetslöshet, 1980-2008

Sambandet mellan programdeltagande (exkl jobb-sökaraktiviteter) och total arbetslöshet, 1980-2008

Deltagare i olika program, procent av arbetskraften

Sammansättningen av de konjunkturberoende programmen, procent av totalen

Dåliga resultat av 1990-talets arbetsmarknadsutbildning enligt mikrostudier Extremt stora volymer Återkvalificering för a-kassa Högre ersättning Svårt veta vad man skulle utbilda till Studierna skilde inte mellan yrkesutbildning och förberedande utbildning Men inte undanträngningseffekter

Bättre förutsättningar för arbetsmarknadsutbildning idag Lägre volymer Inte återkvalificering för a-kassa Lägre ersättning Lättare veta vad man ska utbilda till på grund av demografin? Positiva resultat i mikrostudier avseende senare år

Satsningarna på yrkesvux Argument för att individernas val ska spela större roll om individen bär mer av kostnaderna - också inte arbetslösa - men svårare styra till bristområden För låg ersättning trots studiemedel med högre bidragsdel Fel se yrkesvux och arbetsmarknadsutbildning som substitut - inte stöd för att yrkesvux är mer effektivt Bättre se arbetsmarknadsutbildning och utbildning i det reguljära utbildningssystemet som komplement

Utbildning i företagen Negativt att låsa in arbetskraft i företagen och bromsa strukturomvandling - tidigare dåliga erfarenheter: selektiva branschstöd Men många företag drar ner av rena konjunkturskäl Stöd till anordningskostnaderna för utbildning i företag som ingått avtal om tillfälligt kortare arbetstid och motsvarande löneminskning Dessa företag har signalerat att de tror att de behöver den arbetskraft som inte sagts upp i framtiden

Jobbsökaraktiviteter och coachning Kostnadseffektiv åtgärd enligt forskningen Men tveksamt att jobbsökaraktiviteter bör intensifieras i lågkonjunktur (januaripropositionen) - coachning Bra att hålla i gång de arbetslösa och fördela arbetslösheten, men svårt tro på hög effektivitet i djup lågkonjunktur

Jobb- och utvecklingsgarantin Svårt se expansionen av den som kraftfull arbetsmarknadspolitisk åtgärd - försörjningsstöd för långtidsarbetslösa Svårt åstadkomma meningsfulla aktiviteter Mindre praktik/arbetsträning än tänkt redan tidigare Tredje fasen: blir det bättre än ALU? - avvägning mellan att undvika undanträngning och att förbättra chanserna till reguljär sysselsättning

Aktiviteter inom jobb- och utvecklingsgarantin, andel deltagare i procent som tagit del av olika aktiviteter under olika inskrivningstider Antal kalenderdagar 1-104 105-209 210-419 420- Arbetsträning 4 8,5 13,7 17,2 Projekt 0,7 1,1 0,8 0,6 Kartläggning 25 14,6 11,3 6,9 Förstärkt arbetsträning 2,7 5,8 11,8 13,8 Arbetslivsinriktad rehabilitering 1,4 3,1 3,6 Arbetspraktik 7,3 13,9 18,3 18,4 Start av näringsverksamhet 0,5 1,5 2,2 2,4 Jobbsökaraktivitet med coachning 69,3 78 76,6 79,2 Utbildning 4,9 8,6 7,5 Förberedande insatser 2,1 3,3 4,5 4,7 Fördjupad kartläggning/vägledning 4,8 9,2 Praktisk kompetensutveckling Ingen registrerad aktivitet 24,1 21,8 10,2 Antal individer 22 878 14 273 12 879 6 747

Reformerna av arbetslöshetsförsäkringen Högre och differentierade egenavgifter Avtrappning av arbetslöshetsersättningen och lägre tak

Antal medlemmar i a-kassorna

Avgiftshöjningen (i kronor) och medlemstappet (i procent) i de olika a-kassorna

Åldersfördelning av a-kassornas medlemmar 2006 och 2008

Procentuella avvikelser från trend för arbetslöshet och medlemsfrekvens i a-kassorna

Teoretiska överväganden Differentierade avgifter - incitament för återållsam lönebildning - incitament för a-kassornas kontroll - incitament för rörlighet - men sämre ”branschförsäkring” Högre avgifter för sysselsatta i kombination med jobbskatteavdrag - effekterna av jobbskatteavdraget motverkas - nettoeffekt måste bli lägre anslutning: högre relativpris för försäkring kan inte kompenseras genom allmän inkomstökning När fler avgifter slår i taket uteblir differentieringen

Två möjliga vägar Behåll differentieringen men gör den efter relativ arbetslöshet Den genomsnittliga avgiften bör inte höjas när arbetslösheten ökar: de automatiska stabilisatorerna försvagas Statlig och obligatorisk arbetslöshetsförsäkring Differentieringen kan avpassas bättre till förhandlingsområden Lägre facklig organisationsgrad Men inte rimligt att arbetslöshetsförsäkringen ska utformas i första hand för att stimulera medlemskap i facket

Den lägre och avtrappade a-kassan Starkt teoretiskt och empiriskt stöd för att jämviktsarbetslösheten sjunker Avtrappning ger ”optimal” avvägning mellan försäkring (utjämning av inkomsterna) och incitament (drivkrafter att söka arbete) enligt teorin

Konjunkturberoende ersättning Mer generös ersättning i lågkonjunktur än i högkonjunktur - med få jobb spelar sökbeteendet mindre roll för arbetslösheten samtidigt som försäkringsbehovet är större Given sysselsättning i genomsnitt förenlig med högre arbetslöshetsersättning i genomsnitt om den är konjunkturberoende - ersättningen högre när ”snedvridningarna” minst Längre ersättningsperiod med 80 procent i lågkonjunktur och/eller högre tak och grundbelopp?

Förebilder USA: längre ersättningsperioder i lågkonjunkturer - delstater Kanada: längre ersättningsperioder, högre ersättning och lägre kvalifikationskrav i lågkonjunkturer - regioner Det amerikanska systemet är ganska enkelt, det kanadensiska ganska svåröverskådligt Regelsystem är bättre än diskretionära beslut Men lättare att höja ersättningen än att sänka den Behov av politisk enighet Man skulle kunna konstruera en bättre försäkring