Parkering för hållbar stadsutveckling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Advertisements

Informationssystem IKT
Barnets rättigheter från teori till praktik
Utskott 23, Transport i städer Presentation styrelsemöte Svenska utskottets sammansättning Einar Schuch Trafikverket, ordf Sven-Allan.
NVF – Informationsteknik IKT
Uppdrag att se över den nordiska studiestödsstatistiken och regelöversikterna Carl-Johan Stolt, CSN
Vatten och Företagsansvar
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Application within Transport Efficiency Feasibility study of the electricfication of the urban goods distribution transport system Elektrifierad stadsdistribution.
Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd.
Citydistribution Göteborg
Bt-majs Inte om majs, men Glöm inte denna länk på webben:
Välkommen! Stormöte 4 februari 2014 Ortsutveckling FLENS STAD.
Lerums vision Att vara Sveriges ledande miljökommun om 11 år.
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
Den nya bostadspolitiken
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
Malmö Europas Green Room. Varför hamnar Malmö högt på alla miljötopplistor?
Innehåll 1.Bakgrund till enteral läkemedelsadministrering (5-8). 2.Var hittar man information om enteral läkemedelsadministrering (9-10). 3.Översikt.
Calle Carling, Maria Byholm, Anu Ylitalo, Per Andersson
Internationalisering
Kursinformation del 2 25/8. Block 1 Block 2 Modul 4 Modul 5 Modul 6-8Jensen & McBay – What we leave behind Atwood – Oryx & Crake Ponting – A new green.
Introduktion till block 3, 4 och 5 26/9. Examination, Seminarier & workshops  Block 3  Seminarium: Rollspel utifrån Paths to a green world  Seminarium:
Glyfosat-resistent soja: en tidig GM-gröda
Dewey i Sverige – Sverige i världen Presentation på Bok & bibliotek 2009, Biblioteksföreningens scen fredagen 25 september kl Mats Lindquist,
NVF Fordon och Transporter Mårten Johansson, ordf Sveriges Åkeriföretag Johan Granlund, sekr Vectura NVF Fordon och Transporter.
Sidnummer E-böcker, vad är det och vad är det inte En licens, inte en bok Moms 25%
Mikael Petrén Stockholmsmodellen – bibliotek och förlag i samarbete Göteborg,
Hållbar utveckling.
Grön el och ursprungsmärkning - vad är det för något?
SydostTrampar Cykelkampanj för arbetsplatser i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län Har funnits sedan 2010 Målgrupp – företag, regionala myndigheter, sjukhus,
Svepark Håkan Gustafsson Umeå Parkerings AB Parkeringsköp i Umeå Kostar ca kr Betalas till UPAB, enligt beslut av byggnadsnämnden, utifrån.
Sammanfattning av marknadsundersökning Siffrorna är angivna i procent (%) och baserade på den undersökning som gjordes på 100 slumpmässigt utvalda personer.
Metodikk i gateplanlegging august 2007 Erfaringer fra Sverige Einar Lillebye/ Mathias Wärnhjelm.
COMMON COSTS Betala inte common cost fakturor om det saknas ett common cost intyg från partnerns FLC (en kopia av intyget ska alltid vara bifogat fakturan).
Europeiska socialfonden
Öppen Data Exempel från några kommuner som redan kommit igång.
Kv. Aspebacken.
Länslasarettet i Linköping 1777 respektive 1895
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
1 1 Geoteknisk sektorsportal – nationellt digitalt arkiv och WMS-exponering av geotekniska borrningar Mats Öberg, GIS-arkitekt,
INNEHÅLL Vad är en biotopdatabas? Varför behövs den? Vad gör projektet idag och vad är målet?
”0-vision” Miljöutskottet Transporter ska inte leda till allvarlig skada på människor eller miljö (Nasjonal transportplan , norske transportetatenes.
Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Kursansvarig lärare: Daniel Nylén
Hållbara Ålidhem- ett unikt pilotprojekt för hållbar stadsutveckling Goda exempel inom affärsdriven miljöutveckling AC-lst Jörgen Carlsson Umeå.
MOOCs och OER - möjligheter och utmaningar för biblioteken Gunilla Fors Malmö stadsbibliotek.
Podcasta CC podcast_subscribe by derrickkwa, Flickr av: Sofie Nilsson, bibliotekarie Axel Bergström, elev.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Bussplan Stockholm - vad är syftet? -Att på tio år byta ut alla bussar i innerstadstrafik mot eldrivna bussar och erbjuda stockholmarna en busstrafik som.
Parkeringskonferensen Utfört med stöd från Boverket ” Inventering och analys av utemiljö vid Parkeringsbolagets anläggningar ur trygghets-
Hur vi i stadsplaneringen jobbar för att skapa förutsättningar för hållbar konsumtion Sara Wård.
Nationella Snöskoterrådet jobbar för en hållbar snöskotertrafik! Lägesrapport mars 2010 Nationella Snöskoterrådet på skotertur i VÄSEKS område i februari.
Digitalt referensarbete - att vara bibliotekarie i en social tidsålder Stockholms stadsbibliotek mars 2012.
VART TAR PENGARNA VÄGEN?. ”Knepigt, kontot är tomt och jag har egentligen inte köpt något.”
Undersökningen utfördes sommaren/hösten 2008 vid två stormarknader, den ena i Eskilstuna och den andra i Nacka utanför Stockholm. 100.
Försäkringsinformation 1
Miljömålsberedningen
Primärvårdsforum Antibiotika Peter Iveroth.
Sidnummer Open access – en översikt. Del 4 Presentation för GUB:s personal Jan Hagerlid, Kungliga biblioteket, samordnare för OpenAccess.se.
References, search, databases Thur i Milos Pernilla Andersson, librarian.
öppnadata.skl.se – verktyget  Få upp intresset för att publicera öppna data  Ta bort tröskeln att publicera öppna data  Få till stånd en efterfrågan.
WSP Environmental för Uppsala Universitet
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Parkeringsstrategi Stockholm Januari Vilka är Sveriges MotorCyklister ? En intresseorganisation för alla som kör motorcykel på väg medlemmar.
Malmö Innovationsarena
Hållbart resande i samhällsplaneringen
Anders Roth, ansvarig hållbar mobilitet IVL
Checklist of the Diptera fauna of Finland
Presentationens avskrift:

Parkering för hållbar stadsutveckling Thomas Höjemo Arkitekt SAR/MSA stad/trafik/miljö Frukostseminarium WSP Analys & Strategi Foto: Helsingsborgs kommun Sida 1 2013-05-28

Introduktion  Parkering kan ge frustration Sida 2 Video: Däckia

Personliga reflektioner  Olika synsätt på parkering Planekonomi Fördelning via köer och söktrafik Marknadsekonomi Fördelning via betalningsvilja Sida 3 Som vi såg illustrerat i videon så är det ofta en huggsexa om vem som ska norpa en ledig parkering. Det beror på att dagens parkeringssystem bygger på den planekonomiska modellen, vilket innebär att fördelningen sker genom köer (ett annat exempel är brödköerna som fanns i Sovjet). Parkeringsprofessorn Donald Shoup vid UCLA har sammanställt data som visar att letandet efter parkering (söktrafik) står för mellan 7% - 30% av biltrafiken i amerikanska och engelska städer. I svensk terminologi använder vi ordet parkeringsnorm, som betyder att kommunen tvingar exploatörer att bygga ett visst antal parkeringar per bostad. Exempelvis betyder parkeringsnormen 1,0 att exploatören måste bygga en parkering per bostad. En parkeringsplats i ett underjordiskt garage kostar ungefär en halv miljon enligt uträkningar av Malmö stad.

Personliga reflektioner  Olika synsätt på parkering Planekonomi Fördelning via köer och söktrafik Låga priser som sätts statiskt Marknadsekonomi Fördelning via betalningsvilja Priser sätts efter tillgång & efterfrågan Sida 4 Anledningen till att det är svårt att hitta en ledig parkering är att priset på gatuparkering – speciellt boendeparkering – idag för lågt. Exploatörer som bygger bostäder kan inte ta ut en parkeringavgift av de boende som täcker deras kostnader. Det beror på att de är tvungna till att bygga för många parkeringar, vilket skapar ett överutbud, och framförallt på att kommunerna dumpar marknaden genom att erbjuda för billig gatuparkering. I en marknadsekonomi sätts i stället priset efter tillgång och efterfrågan. Ett bra exempel är SFpark, ett system i San Fransisco för dynamisk prissättning som revideras ungefär var sjätte vecka, där resultatet är att det i stort sett alltid finns en ledig parkeringsplats i varje kvarter då tillgång och efterfrågan balanseras med rätt pris.

Personliga reflektioner  Olika synsätt på parkering Planekonomi Fördelning via köer och söktrafik Låga priser som sätts statiskt Alla andra betalar kostnaden (bilisten betalar med sin tid) Marknadsekonomi Fördelning via betalningsvilja Priser sätts efter tillgång & efterfrågan Bilisten betalar kostnaden Sida 5 Vårt nuvarande system för parkering innebär att alla som inte har bil subventionerar de som har bil. Enligt uträkningar från min kollega Pelle Envall kan det handla om en subvention på ungefär 500 kr per månad som det bilfria hushållet betalar till sin granne, som får motsvarande rabatt på sin parkering. Men bilisten är i vilket fall som helst inte en solklar vinnare med nuvarande system eftersom han eller hon får slösa tid på att åka runt och leta efter parkering. Dagens subventioner gör att det blir mer förmånligt att ha bil. Dessutom skapas ett tryck på fler parkeringar. Från sextiotalet och framåt har konsekvensen av detta blivit att parkeringsplatser lagt beslag på mer och mer värdefull stadsmark som istället skulle kunna användas för att skapa attraktiva gatumiljöer.

Handboken  Framtagen av WSP på uppdrag av SKL Sida 6 Nu över till nya sätt att arbeta i parkeringsfrågan. ”Parkering för hållbar stadsutveckling” är en rapport framtagen av WSP på uppdrag av Sveriges Kommuner och Landsting. Tanken med den är att ge kommuner inspiration för att använda sin parkeringspolicy som ett verktyg för en hållbar stadsutveckling. Parkeringspolitik kan vara ett kraftfullt styrmedel för att göra det mer attraktivt att välja gång, cykel och kollektivtrafik och skapa en mer miljöanpassad stad.

Goda exempel  Bilfritt boende på Kronhusgatan i Göteborg Sida 7 Här ser vi ett pilotprojekt på Kronhusgatan som ligger mycket centralt i Göteborg. Kommunen har fastställt parkeringsnormen till 0 för detta projekt, vilket innebär att ingen boendeparkering behöver byggas av exploatören. Kommunen ställer i stället som villkor att en de boende får tillgång till en bilpool i minst 5 år. Om de skulle behöva parkeringsplats kan de hyra den till marknadspris i shoppingcentret Nordstans parkeringsgarage. Fastighetsägaren bygger även cykelrum med god standard och leveransskåp i entrén för tillfällig förvaring. Foto: Peter Thorin@Flickr CC-BY-NC-SA 2.0 Karta: Eniro

Goda exempel  Grönt parkeringsköp i Umeå Sida 8 Grönt parkeringsköp är ett verktyg i Umeå kommuns nya parkeringsstrategin. I den fördjupade översiktsplanen för de centrala delarna av Umeå så erbjuder kommunen fastighetsägarna att omvandla förfulande parkeringsytor i markplan till positiva inslag i stadsmiljön, som parker eller ny bebyggelse. Systemet innebär att kommunen ger fastighetsägaren en rabatt på parkeringnormen, vilket innebär upp till 40% färre parkeringar, mot att vissa villkor uppfylls. Fastighetsägaren tjänar på det gröna parkeringsköpet eftersom det kostar mindre att genomföra de alternativa åtgärder som kommunen kräver jämfört med om de hade ordnat med fler parkeringar i stället. Det här behöver fastighetsägaren göra: - Betala avgift till kollektivtrafikfond, som kan användas av verksamma i fastigheten för att köpa kollektivtrafikbiljetter till reducerat pris - Tillgodose medlemskap i bilpool för hyresgäster - Bygga omklädningsrum och uppvärmda parkeringsytor väl anpassade för cykelpendlare - Ta fram en grön resplan för verksamheter i fastigheten Illustration: Umeå kommun

Goda exempel  Frikoppla parkering från boende i Vauban Foto: adeupa de Brest@Flickr CC-BY-NC-SA 2.0 Sida 9 I Freiburg i sydvästra Tyskland ligger Vauban, en före detta militärbas som omvandlats till ett nytt område med 5 000 invånare och 600 arbetsplatser. Området har skapats av invånarna själva i byggföreningar (Baugemeinschaften), och har en varierande arkitektur med allt från små villor till lägenhetshus. Det är inte tillåtet att bygga bilparkering i anslutning till fastigheterna, i stället får de boende som är bilberoende köpa en parkeringsplats i ett parkeringshus i utkanten av området för ungefär 150 000 kr. De boende som är bilfria slipper tack vare denna modell köpa sin bostad till en lägre kostnad, då kostnaden för parkeringen inte ingår i priset för bostaden. Detta skiljer sig från den modell som används för alla exploateringar i Sverige, där de bilfria hushållen får betala för en bilparkering de inte använder genom att priset för parkeringen är inbakad i lägenhetspriset. Foto: adeupa de Brest@Flickr CC-BY-NC-SA 2.0 Foto: kai.bates@Flickr CC-BY-NC 2.0

Avslutning  Lästips  Berg, Johannes (2013) Parkering för hållbar stadsutveckling  Stockholm: SKL  http://webbutik.skl.se/bilder/artiklar/pdf/7164-920-1.pdf?issuusl=ignore Shoup, Donald (2013)  The High Cost of Free Parking Chicago: Planners Press  http://libris.kb.se/bib/10119861  Shoup, Donald (2010)  The High Cost of Free Parking [Presentation och video] Melbourne: Institute for Sensible Transport http://www.sensibletransport.org.au/project/high-cost-free-parking-seminar  Envall, Pelle (2013) Parkering i täta attraktiva städer Stockholm: Trafikverket  http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____6058.aspx Höjemo, Thomas (2013)  Marknadspotential och efterfrågan för att bygga nya bilfria områden Stockholm: WSP Analys & Strategi  http://goo.gl/UdL9a  Sida 10 – Här finns ett antal lästips för den som vill veta mer. Ni kommer att få en länk till er epost med den här presentationen, sedan är det bara att klicka på länkarna. Förutom ”Parkering för hållbar stadsutveckling” som jag pratat om idag vill jag varmt rekommendera”Parkering i täta attraktiva städer – Dags att förändra synsätt”, skriven av Dr. Pelle Envall. Den kortare versionen (som jag layoutat) innehåller en lättläst sammanfattning till varför förhållningssätt och planeringsrutiner för parkering i kommunerna behöver förändras, och förslag på åtgärder att välja mellan.  SFpark (2011)  SFpark overview video  [Video] San Fransisco: SFMTA   http://sfpark.org/resources/sfpark-overview-video/ 

Avslutning  Tack för er uppmärksamhet! Kontakta mig gärna för mer information Thomas Höjemo Arkitekt SAR/MSA stad/trafik/miljö thomas.hojemo@wspgroup.se 010–722 86 43 Sida 11 Tveka inte att ta kontakt med mig om ni vill ha mer information eller har idéer på projekt att jobba med i er organisation. Efter dagens föredrag kommer vi att ha öppna samtal. Ni är varmt välkomna att stanna kvar och prata med mig och mina kollegor i gruppen ”Parkering för hållbar stadsutveckling” som kommer att hålla till här där ni sitter nu. Tack för att ni lyssnade!