Kristina Bäck VFU-handläggare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
för sjuksköterskeexamen ©
Advertisements

Varför fokus på nyanlända just nu
ENA Samverkan skola och samhälle, lokalt och regionalt
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Försäljning av alkohol via Systembolaget, år 2009
Enkät till socialsekreterare om placerade barns hälsa och skolgång
Att möta demografiska förändringar Initiativ för hantering av demografiska utmaningar Workshop 27 mars 2012.
Förskola – lärande och yrkesprofession
Från information till interaktion
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Rektor Malmö Borgarskola
Förväntad medellivslängd vid födseln för pojkar födda per län Källa: SCB.
Ungdomsmottagningarnas roll Barbro NilssonBILD 1 Ungdomsmottagningsverksamheten övergripande mål och innehåll Att främja fysisk och psykisk hälsa,
Norrbottens läns landsting
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Det regionala och lokala självstyret
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Linköpings universitet Internationell ingång Ht-13 Ämneslärare GY: MA/SH.
Examensarbeten och skolutveckling
Information Anna Klisinska, inriktningsansvarig Gy
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
VFU.
Information till LU-lärare
ÖS/ÖFS-möte 12 juni 2014 Planeringsmöte 2 Agenda för dagens möte: To-do-listan LTU-kontaktpersoner och tankar från dessa Gemensam riskansvarsplanering.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Försöksverksamhet med övningsskolor och förskolor 2-3 okt 2014
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Varmt välkomna till VFU-samordnarmöte
Källa: FHI, Folkhälsodatabas
Välkomna till ÖS/ÖFS-huvudmannamöte 19 februari 2015.
Välkomna till samordnarmöte 18 mars 2014 Välkommen Rundan - Hur är VFU-läget hos er? Övningsskole/övningsförskoleprojektet Utvärderingar av VFU Avhopp.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet RUC - Regionalt utvecklingscentrum Samverkan vid Sektionen för lärarutbildning Högskolan i Halmstad.
Övningsskolor (ÖS) och övningsförskolor (ÖFS) Inför försöksprojektet Ht 2014-vt 2019 (5 år)
Patientnämnden 2007.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
1 Dialogkonferens På väg mot en ny lärarutbildning Anders Olsson.
Vad är VFU? Cecilia Netje, VFU-ansvarig, UHS.
Källa: SCB Utbildningsnivå bland män, år, år 2007 Andel i procent MÄN Högst grundskola Gymnasial utbildning Eftergymnasial utbildning Arvidsjaur
Information från Kristina och Angelica Inriktningsmöte för ÖLU i förskolan 24 mars 2015.
Försöksverksamhet med övningsskolor och förskolor Kriterier
Arvidsjaur Anmälda våldsbrott per invånare Källa: Folkhälsodatabas.
Övningsskolor och övningsförskolor Vfu i kommunerna Skola.
Strategi Innehåll på rubriknivå Bakgrund Äldre befolkning i Norrbotten Målgrupp för satsningen Vision Syfte Mål Inriktningsområden Uppföljning.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Vårdkontakter i slutenvård Beroendeavdelningen Psykiatrin Sunderbyn KommunJanFebMarAprMajJunJulAugSepOktNovDec Arjeplog Arvidsjaur Boden1415.
Kontrakt Norrbotten. Försäkran Norrbotten.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Positiva fakta om lärarutbildningen
Behov och önskemål från verksamheten
Psykisk hälsa Främsta orsaken till sjukfrånvaron i stora delar av västvärlden 45 % av pågående sjukskrivningar i Sverige (70 miljarder kronor) Nedsatt.
Övningsskoleprojektet
Mellbystrandsskolan årskurs 3
Källa: Folkhälsodatabas
Kontrakt Norrbotten.
Skördeutfall 2018 Norrbotten.
Arvidsjaur Tonårsaborter (15-19 år) per 1000 kvinnor.
Program Inledning Anders Linde Laursen, dekan
Kontrakt Norrbotten.
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Arvidsjaur Utveckling av tonårsaborter årsvis 2000 – 2011
VFU i CL-programmet
Presentationens avskrift:

Kristina Bäck VFU-handläggare VFU-information Kristina Bäck VFU-handläggare

Studenter förskola och tidigare år ht 13 Studenter i Ht 13   56 antagna ht 13 32 antagna ht 13 22 antagna ht 13 Kommuner Förskola År f-3 År 4-6 Luleå 25 (6 övr. sverige) 7 (5 övriga) 4 (2 övriga) Piteå 10 1 Boden 6 4 Älvsbyn 3 Skellefteå 2 Kalix Överkalix Haparanda Övertorneå Gällivare Jokkmokk Kiruna Pajala Arjeplog Arvidsjaur 55 st 20 st 12 st

Studenter Gy ht 13 DaDa Da En DaHi MuMu SaHi SvEn SvHi Luleå Piteå Gymnasiet DaDa Da En DaHi MuMu SaHi SvEn SvHi   Luleå 1(2) 7(1) 3(1) Piteå 1 (1) 2 1 5(2) Boden Älvsbyn Skellefteå Kalix Överkalix Haparanda Övertorneå Gällivare Jokkmokk Kiruna Pajala Arjeplog Arvidsjaur tot. 8 5 12 9

Försöksverksamhet med övningsskolor och övningsförskolor Presentation

Bakgrund Utredningen ”En hållbar lärarutbildning” (SOU 2008:109) föreslog en modell med fältskolor som en kvalitetshöjande åtgärd Hösten 2010 inledde Stockholms universitet ett pilotprojekt med särskilt utvalda fältskolor Våren 2013 inbjöds 4 lärosäten (LTU) till utbildningsdepartementet för att få information om försöksverksamhet med övningsskolor

Huvudsyfte med övningsskolor -stärka den verksamhetsförlagda utbildningen Genom att upprätta ett nära samarbete mellan universitetets lärarutbildare och skolans handledare… …i syfte att höja kvaliteten i lärarutbildningen och stärka de blivande lärarnas professionsutveckling

Långsiktiga mål med projektet Övningsskolorna blir nav i lokal och regional skolutveckling Alla studenter ges ett antal likvärdiga professionsutvecklande seminarier Pröva olika modeller för handledning, enskilt, i par och i grupp ”Övningsskolorna” blir bas för praxisnära examensarbeten ”Övningsskolorna” fungerar som värdar för gemensamma ämnesdidaktiska forsknings- och utvecklingsinsatser

Övningsskola/förskola vs. annan skola/förskola Hög koncentration av studenter och utbildade handledare Kontinuerligt stort antal studenter Erfarenhetsutbyte mellan såväl handledare som mellan studenter under vfu-perioden Huvuddelen av vfu bör fullgöras vid en övningsskola eller övningsförskola Skola som inte är övningsskola eller övningsförskola kommer ifråga för en mindre del av vfu:n

Projektets omfattning 5-årigt projekt: start vt 2014, slut ht 2018 Merparten av lärarstudenternas vfu till exempel: - förskollärare (2 av 4 vfu-perioder samt fältst.) - grundlärare (vfu 1 samt vfu 3) - ämneslärare (vfu 1 samt vfu 3) Villkor för deltagande är att övningsskolorna/förskolorna ska omfatta minst hälften av en högskolas lärar/förskollärarstudenter när verksamheten är fullt utbyggd

Exempel på aktiviteter Universitetet anordnar introduktion inför vfu-kurserna ”Övningsskolan” upprättar en handlingsplan för att kunna ta emot många studenter Universitetets UU-lärare och ”övningsskolan” upprättar ett kalendarium för terminens aktiviteter Universitetets UU-lärare erbjuder regelbundna möten med handledarna i syfte att fördjupa handledarkompetensen och därmed studenterna professionsutveckling

…fler exempel på aktiviteter Universitetet anordnar handledarutbildning om 7,5 hp på campus Universitetets UU-lärare erbjuder seminarier för handledarna Övningsskolan anordnar professionsutvecklande seminarier för studenterna Systematisk utvärdering genomförs

Studentseminarier, exempel Skolans värdegrund Ett kommunikativt och demokratiskt ledarskap i klassrummet Vad innebär det att ha ett professionellt förhållningssätt gentemot elever? Från kompis till lärare Konflikthantering Formativ bedömning

Handledarseminarier, exempel Handledaruppdraget Att ge konstruktiv kritik till studenter Att möta och stödja VFU-studenter som har svårt att nå förväntade studieresultat

Tidsplan Utbildningsdepartementet skickade sommaren 2013 ut en remiss till samtliga 29 lärosäten med lärarutbildning – remissvar 12 augusti – intresseanmälan kommuner/fristående verksamheter 6 september till kristina.back@ltu.se – ansökan senarelagd (UHR inväntar Förordningstext) – projektstart vt 2014

Urval för övningsskoleprojektet 2014-18 Universitets- och högskolerådet avgör vilka högskolor som ska få delta Strävan efter att projektet kommer att omfatta högskolor med olika förutsättningar för att ge en bredare erfarenhet av försöksverksamheten