Nationalitet, etnicitet, klass & kön

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
JGL – Jämställdhet Göra Lära
Advertisements

PUBLIKT ENTREPRENÖRSKAP
Hot, våld och förtryck i heders namn
Aktör / Struktur.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Elever med utländsk bakgrund -
Mellanchefen en maktpotential
Att jämföra två klassiker
Feminism Grundläggande antaganden:
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Demokrati "Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem.” Evelyn Beatrice Hall.
”Genus och miljö” Manligt och Kvinnligt Kultur och Natur
Rättigheter under 1800-talet
Får inte flickor klä sig i rosa nu
Vad är identitet?.
Ta ställning och handla!
Lagar och överenskommelser
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Nationalitet och etnicitet
Skillnader i hälsa bland barn och unga i Uppsala län – vad vet vi? Carin Östling, Regionförbundet Uppsala län och Henrik Andréasson, Landstinget i Uppsala.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Forum för genusvetenskap
VISION VÄSTRA GÖTALAND - DET GODA LIVET
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Feminismen.
Genus och Kön.
Samhällets ojämlikhet
Genus Manligt & kvinnligt.
Hälsans fördelning Hälsoskillnader mellan olika länder Har ett starkt samband med skillnader i den ekonomiska välfärden I Östeuropa är befolkningens.
Politisk Geografi.
Att lära sig att hantera sociologiska begrepp
Genus – det konstruerade könet
Jämställdhetsintegrering inom förskola och skola
Klass strukturen.
ETNICITET SOM STRUKTUR Kap 6. RAS-BEGREPPET Människor kategoriserar – en av kategorierna har historiskt sett varit Ras – att dela in människan i olika.
Arbetsmarknadspolitiska insatser för kvinnor och män Hur effektiva är programinsatser utifrån ett könsperspektiv? Christer Gerdes.
KLASS SOM STRUKTUR Kap 5. Vilka typ av levnadsmönster finns det i samhället? Hur lever olika människor? Lever vi alla på samma sätt? Klasskillnader –
Hur kan integrationen bli bättre? Patrick Joyce, WSP.
Genus. Kvinnor och män i media lkritikvemvadvarfor/kvinnorochmanimedier.425.h tml
Jenny Långström Jämställdhetsutvecklare Tel: Mobil:
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
Segregering - integrering. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
SEGREGERING - INTEGRATION. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
Jämställdhet Vad är det?.
Nätverksstrukturer och genus
Genus och religion.
Jämställdhet Vad är det?.
Internationella relationer
Makt, genus & normer i kärnvapenpolitiken
Innehållsförteckning presentationsbilder 2017
Innehållsförteckning presentationsbilder 2016
Sociologi Introduktion.
Innehållsförteckning presentationsbilder 2016
Innehållsförteckning presentationsbilder 2015
Innehållsförteckning presentationsbilder 2016
Innehållsförteckning presentationsbilder 2017
Innehållsförteckning presentationsbilder 2017
Innehållsförteckning presentationsbilder 2016
Samhället och individen
Samhällets ojämlikhet
Innehållsförteckning presentationsbilder 2017
Innehållsförteckning presentationsbilder 2017
Innehållsförteckning presentationsbilder 2016
Genus/sexualitet.
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Rättigheter = s. 20.
Produktion, handel och transport
Individ och Identitet.
Presentationens avskrift:

Nationalitet, etnicitet, klass & kön Individ och identitet Nationalitet, etnicitet, klass & kön

EN individ kan tillhöra FLERA kategorier Kategorier är en social konstruktion Ett sätt att dela in människor i, utifrån föreställningar i samhället Tillhörigheten till kategorier kan i sin tur påverka individens identitet

Kategorier ger oss…. Olika tillhörigheter Trygghet och gemenskap Normer Status Makt i samhället Utanförskap och utstötning

Exemplet Fredrik Man Svensk Vit Medelålders Medelklass

Nationalitet Juridisk term för medborgarskap (i en stat) I Sverige blir man som svensk (medborgare) om ens förälder är svensk medborgare (härstamningsprincipen) Utländska medborgare kan bli svenska medborgare efter ansökan om medborgarskap

Etnicitet Ett begrepp som innebär tillhörighet och gemenskap Delande av kultur, seder och bruk, språk, religion & historia Ett flyktigt begrepp, utan klara gränser Innehållet tydligast i mötet med människor från andra etniciteter Gränserna för etnicitetens innehåll är föränderliga: Kultur, språk, seder, religion förändras

Sverige idag? År 1930: endast 1% födda utomlands Idag är 14% födda i ett annat land än Sverige 4% av invånarna i Sverige har föräldrar som båda fötts utomlands, 6% har en förälder som fötts utomlands

Etnicitet: Över- och underordning Lägre arbetslöshet bland svenskfödda Andelen tidsbegränsade anställningar är högre hos utrikes födda än hos inrikes födda Utlandsfödda och inrikes födda med utländsk bakgrund har svårare i konkurrensen på både arbets- och bostadsmarknaden: riskerar utsättas för diskrimination. Personer med utlandsklingande namn döms hårdare i rättssystemet

Klass (samhällsklass) Kan definieras olika Marx: arbetare som säljer arbetskraft till borgarklassen som äger produktionsmedel (företag och fabriker) Utöver ekonomiska faktorer kan innehav av socialt och kulturellt kapital avgöra klasstillhörighet (Bourdieu) Socioekonomisk indelning: Företagare, tjänstemän och arbetare. Tjänstemän har lång eftergymnasial utbildning, arbetar i högkvalificerade yrken Arbetare har ingen eller kort gymnasial utbildning

Klass: Över- och underordning Forskning visar att barn till arbetare tenderar stanna kvar inom arbetaryrken, medan barn till tjänstemän mer sannolikt läser vidare på universitetet Arbetare har sämre hälsa och kortare förväntad livslängd än tjänstemän Arbetare har sämre ekonomi. Svårare klara löpande utgifter Klass spelar alltså roll för individers livschanser och hälsa

Kön Flickor har högre betyg än pojkar efter avklarade gymnasiestudier Kvinnor är i majoritet på universitet och högskolor (56%) Bland de som vill forska (doktorera) på universitet är män i majoritet De kvinnor som forskar får generellt sett lägre tjänster och mindre betalt än männen på universiteten Mönstret är liknande även inom andra sektorer: kvinnor tjänar mindre än män. De sektorer som domineras av kvinnor har lägre löner än dem som domineras av män (samtliga uppgifter från SCB, 2010)

Kön och genus Kön avser det biologiska könet – kvinna och man Genus avser det forskning menar är socialt konstruerade skillnader mellan kvinnor och män Enligt genusteorier är kvinnor och män fostrade av samhället och dess normer. Kvinnor och män förväntas agera och vara på olika sätt, i enlighet med könsroller Diskutera: Finns det några exempel på könsroller?

Genusforskning Utgår från en genusordning som upprätthåller könsroller hindrar jämställdhet mellan könen Historikern Yvonne Hirdman talar om ett genussystem, med två principer: Principen om könens isärhållande – kvinnor och män arbetar inom olika sektorer Principen om mäns överordning och kvinnors underordning: Män tjänar mer och har mer makt över sina liv, medan kvinnors arbete värderas lägre. Mannen ses i samhället som norm och kvinnan som en avvikelse.

Diskutera! Ligger det något i Yvonne Hirdmans genussystem? Kan det förklara att kvinnor tjänar mindre pengar än män? Diskutera sedan frågorna D1-D8 på s. 63