Konstruktion av IT-lösningar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

Det värdefulla ENGAGEMANGET
Objektorienterad Analys och UML En animation i Powerpoint © Kenneth Norrgård Ingår i studieperioden ”Planering av datasystem” vid Vasa Yrkeshögskola.
Kvalitetssäkrad leverans i Maximoprojekt
Jan-Eric Nilsson Offentlig upphandling från forskningens horisont - här med fokus på kvalité.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
Videokonsultation med medborgare
Föreningen för Förvaltningsinformation
Fi2 Lägesrapport om IT-utvecklingen i fastighetsbranschen
Lokala teknikmiljöer Utredning GEM-0001-A NUAK Jenny H Svensson, Projektledare.
Förra måndagen gick vi igenom:
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Välkomna till referensgruppsmötet den 11 juni 2013.
Workshop för GIS samordnare
Inloggning till Landstinget Kronoberg via Citrix
Börsföretagens krisberedskap. 2 Var har ert företag kontor/anläggningar? (Flera alternativ kan anges)
Konsultföretag Grundat anställda Helsingborg
Kravspecifikation och IT-upphandling
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Att få rätt saker att hända
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
IT-UPPHANDLING Föredrag vid SFMI:s konferens den 4 november 2014
ASTRa WEB enkät - kundnöjdhet.
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Kort om att arbeta i projekt
Planering av datasystem (4sv)
Balanspunkten i verksamheter Balanspunkten_v1.ppt Sven-Håkan Olsson, Definitivus.
Slide 1 Konstruktion av IT-lösningar OH-serie i kursen Datasystem och systemarbete Kenneth Norrgård Baserat på boken: Praktisk konstruktion av IT-lösningar,
Modell för Utveckling av ledningssystem
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Vår metodik för att energieffektivisera Flerfamiljsbostäder
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
1 Uppgift Implementera HProgSäk i Safety 1st Tillämpa HProgSäk i ”Pilotprojekt”
Fakta om undersökningen
SAST Stockholm Avs. Joachim Kravhantering.
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Nya föreskrifter och allmänna råd
HKU Handgriplig kvalitetsutveckling
Livcykelanalys Stefan Olander Tekn. Dr. Avdelningen för Byggproduktion
1 Logging and monitoring of TCP traffic in SSH tunnels Masters thesis Anton Persson.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
PROJEKT Vad är projekt? Vad är inte projekt?. PROJEKTETS DIMENSIONER OCH SÄRDRAG Projekt som arbetsform Projektets dimensionerProjektets särdrag ProjektresultatMål.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Strukturering av informationssystem Föreläsningsunderlag
nov 06 Samordnad vårdplanering - projektet Ett gränsöverskridande verksamhetsutvecklingsprojekt C. Wisser
Design av mobila autonoma robotar TNE076 Informationen i den här filen är delvis hämtad från kompendiet ”LIPS – nivå 1” av Tomas Svensson & Christian Krysander,
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Föreläsning 4 Distribution Produktion Materialförsörjnig Cyklett
Design av autonoma mobila robotar TNE076 Kursen startar i januari 2004, 5p Finns nu som valbar för ED men andra kan också välja Går över två perioder Institutionen.
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
Vad är ett projekt? En grupp projektdeltagare utför under ledning av en projektledare en klart definierad uppgift, på en viss tid, med givna resurser.
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04. Agenda Kursregistrering Personal, roller Åtagande Om projekt –Projektkalender Tidrapportering.
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
Arbetsprocessen Produktutvecklingens steg
Projekt eller uppdrag? Syftet med denna guide är att hjälpa dig strukturera ditt arbete och vägleda dig i valet om uppgiften ska hanteras som ett uppdrag.
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Presentation av ledningssystemet
Projektnamn Företagsnamn Presentatör
Projektnamn Företagsnamn Presentatör
Projekt eller uppdrag? Syftet med denna guide är att hjälpa dig strukturera ditt arbete och vägleda dig i valet om uppgiften ska hanteras som ett uppdrag.
I offentlighetens tjänst
Presentationens avskrift:

Konstruktion av IT-lösningar OH-serie i kursen Datasystem och systemarbete Kenneth Norrgård Baserat på boken: Praktisk konstruktion av IT-lösningar, Gunnarsson, Samuelsson, Svensson – Studentlitteratur 1999

Informations struktur Kravområden Inledning Dialogmodell Klassmodell Funktionsmodell Verksamhet Informations struktur Kund Order Produkt Faktura Användar- interaktion

Funktionsmodell Inledning Funktionella krav som verksamheten ställer på det planerade systemet Definieras i kravspecifikationen Behov

Dialogmodell Inledning Beskriver användarens krav på interaktion på det system som konstrueras Två typer Användargränssnitt Gränssnitt till andra system

Klassmodell Inledning Informationens struktur i form av klasser och deras strukturer Modellen utgör underlag för designen (läs: programmering och införande) Klassmodellen kan vara: ER-schema (Entity Relationship)  Relationsdatabas Klassdiagram  Objektorienterad databas Kund Order Produkt Faktura

Strategi och projektmål Utvecklingsstrategi? Metodik? Teknisk ambitionsnivå? Överenskommelse (avtal) mellan beställare (kund) och leverantör (IT-specialist)  Kom överens om Tid – Kostnad - Omfattning Projektplan – hur beaktas bl.a. följande aspekter? Kvalitetssäkring? – ändring-/felhantering? – versionshantering programtestning – dokumentation? – konvertering av data? – behörighetssystem? – utbildning? – support/förvaltning? Många faktorer att beakta

Vattenfallsmodellen System ABCDE 1.1 Strategi… Förstudie/Kravspec. Funktionskrav/Planering Konstruktion/Programmering Implemetering/Installering Drift/Underhåll System ABCDE

Etappvis utveckling 1.1 Strategi… OK Nästa i tur Delsystem Delsystem C FunktionskravPlanering Konstruktion/Programmering Implemetering/Installering Drift/Underhåll FunktionskravPlanering Konstruktion/Programmering Implemetering/Installering Drift/Underhåll OK Nästa i tur Delsystem C Delsystem B System A Delsystem D Delsystem E

Evolutionär utveckling 1.1 Strategi… System A Delsystem D E C B System A Delsystem B C D E System A Delsystem C D E B

Köp av färdiga system/komponenter 1.1 Strategi… Färdiga programpaket och/eller programkomponenter Verksamheten kan anpassas till programvaran eller tvärtom Ofta snabb leverans till fast pris Standardlösningar Kravspecifikation bör i alla fall göras Innan anskaffning görs är det viktigt att utvärdera om en komponent eller program uppfyller speciferade krav Komponent A Komponent B Komponent C Komponent D System ABCD

Riskanalys 1.1 Strategi… Kasta inte tärning… Ger överblick och underlag att diskutera utvecklingsstrategin Faktorer som påverkar val av strategi oklara krav att kunden vill ha hela produkten på en gång och ersätta en gammal produkt att vissa programfunktioner behövs tidigt begränsade resurser (tid?, pengar?, personal?, utrustning?) komplexa och omfattande programprodukter att programprodukten behövs snabbt

Riskanalys (forts) 1.1 Strategi… Faktorer som påverkar val av strategi …spela med säkra kort Faktorer som påverkar val av strategi att färdig ”paketlösning” skall anskaffas och minimal egen utveckling får ske utveckling skall ske med prototyping ny teknik höga säkerhetskrav höga prestandakrav även andra kvalitetskrav som portabilitet, återanvändbarhet, användarvänlighet, testbarhet…m.m.

Direct-modellen 1.2 Verksamhetsmodeller… Tillverka och för in informationsstruktur Begrepp och programkomponenter Gränssnitt och procresser och ansvar Verksamhetens Projekt- avslut Kund Order Produkt Faktura Tillverka och för in i verksamheten Program- specifikation Detaljera programkrav Verksamhetens kravspecifikation Modellera och beskriv verksamhetens krav Förbättringsförslag Förstudie Projektstart

Direct-modellen 1.2 Verksamhetsmodeller… Tillverka och för in informationsstruktur Begrepp och programkomponenter Gränssnitt och procresser och ansvar Verksamhetens Kund Order Produkt Faktura Tillverka och för in i verksamheten Detaljera produktkrav Modellera och beskriv verksamhetens krav

Modeller och krav Verksamhetens processer och ansvar 1.2 Verksamhetsmodeller… Verksamhetens processer och ansvar Processmodell Rutinmodell Användningsfall Ärendemodell

Modeller och krav Gränssnitt och programkomponeneter 1.2 Verksamhetsmodeller… Gränssnitt och programkomponeneter Aktörs-/rollmodell Dialogmodell med användarfönster (i boken bildspel)

Modeller och krav Begrepp och informationsstruktur 1.2 Verksamhetsmodeller… Begrepp och informationsstruktur Begreppsmodell Förekomstexempel Händelsemodell Kund Order Produkt Faktura

Vad innebär hög ambitionsnivå? Exempel på faktorer som kan innebära hög ambitionsnivå: Grafisk direktmanipulation Extremt hög säkerhet (kryptering…) Distribuerade lösningar Drag and Drop-teknik… Sofistikerade Help-funktioner Webbkopplingar…?

Ambitionsnivån påverkar kostnaderna Ju högre ambitionsnivå desto högre kostnader Bör man tumma på kraven?  Det beror på typ av system ”Får inte bli fel”-system kärnkraftverk, banksystem, aktiesystem… ”Fel tillåtna undantagsvis”–system fel leder inte till katastrof, men alla fel bör rättas till ”Skall fungera”-system normalt vid utveckling av administrativa som normalt inte är kritiska ”Bör fungera”-system ”Quick and dirty”

QTC (Quality, Time and Cost) 1.3 Ambitionsnivå Dessa faktorer bör bestämmas och ”viktas” i ett tidigt skede av programutvecklingsprojektet Q står för kvalitet och är kopplad till ambitionsnivån och olika kvalitetsfaktorer T står för tid och anger hur viktigt det är att systemet blir klart på utsatt tid C står för kostnad och anger hur viktigt det är att projektet är kostnadseffektivt Åtagande triangeln C = Kostnad T = Tid Q = Kvalitet

QTC – viktning … 1.3 Ambitionsnivå Viktning för projektmål: ”utveckla ett system där vi är kostnadseffektiva” Quality=0,1 Time=0,2 Cost=0,7 … Överväganden för projektledaren (PL) vissa funktionella krav kommer antagligen att behöva prioriteras bort eftersom de inte ryms i kostnads-ramarna svårt att få en nöjd systemanvändare även om den som betalar är nöjd

QTC – viktning (forts) … 1.3 Ambitionsnivå Viktning för projektmål: ”utveckla ett system där vi håller leveranstiden” Quality=0,1 Time=0,7 Cost=0,2 … Överväganden för PL alla förändringar mot ursprunglig kravspecifikation är riskfaktorer viktigt att klassa funktionalitetskraven så att vissa viktiga krav bör få ta längre tid inom projektet utan att äventyra projekttidsplanen mindre viktiga funktioner borde kunna göras snabbt (annars utelämnas de?)

QTC – viktning (forts) … 1.3 Ambitionsnivå Viktning för projektmål: ”utveckla ett system med hög kvalitet” (”hög kvalitet” bör förstås specificeras) Quality=0,8 Time=0,1 Cost=0,1 … Överväganden för PL PL bör fråga sig vem som ställer kvalitetskraven och för vem skall de vara tillräckliga  resultatet skall vara prisvärt testningen av programmen är en viktig aktivitet förändringar efter utförd test inte bra  risk för nya fel för stor?

Vems ambitionsnivå? Vems QTC? Bör överenskommas i ett tidigt skede av projektet Alla bör vara ense – uppdragsgivaren är i nyckelställning (den som betalar för projektet Ambitionsnivån och QTC-faktorn inverkar i hög grad på styrningen av projektet i och inte minst på kostnaden

Kvalitetssäkring 1.5 Kvalitetssäkring Spårbarhet = möjligheten att kunna spåra det man gör och kontrollera att det bygger på föregående steg (Jmfr med ett bokföringssystem) Svårt att behålla spårbarheten i ett programutvecklingsprojekt

Kvalitetspåverkande faktorer 1.5 Kvalitetssäkring Läs boken kap 1.5 Typ av system Beställarorganisation Leverantörsorganisation Projektorganisation Kvalitet hos källmaterial Kvalitetssäkringsarbete (V-modellen) Kvalitetssäkringsplan Versionshantering Ändringsstyrning Granskning

Kompetens och personalresurser 1.6 Säkra kompetens… Läs boken kapitel 1.6 VD PL Ek Pr Pe Ma Xx LG PL PM PS Vilka kompetenser behövs till projektet?