1 Windows programmering (2) Borland C++ Builder 4/5 Modsoft Ab Kent Westerholm.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Anpassning i Windows och Word utan hjälpmedel med tangentbordet
Advertisements

Föreläsning 9 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305
Interface.  Interface är en datatyp och har alltså egen syntax och en hel del egna regler för vad arv från interface innebär.  Interface är renodlad.
Grunder i PowerPoint 2000 Skapa en ny presentation Rita egna objekt
Access med Sebastian och Robert
Styrteknik 7.5 hp distans: SFC med GX IEC PLC5B:1
Raindance Budget & Prognos
II130V Konstruktion av webbsidor Välkommen till föreläsning 3 September 2007.
Sökning i ArcMap Var ligger Kairo?
Våningsplan •Se sektionslokaliseringar på upp till 32 våningsplan •Se & hämta våningsplan •Öppna sektioner blinkar •Visar systemstatus.
5. Grafiska objekt Redan på övning fem av sex! Här handlar det om att rita själv, färglägga och att låta kreativiteten flöda. Något för dig? Ritverktyg.
Klassarv och inkapsling
Föreläsning 1.
ObjektOrienterad analys och design. SVP Vt2009 Föreläsning nr 2, måndag 8 april kl Diskussion (kurshemsida): Om designuppgiften Om projektuppgiften.
Metoder i java Det finns två typer av metoder i java
Föreläsning 4 Python: mera om funktioner och parametrar
Arv.
Abstract & sealed.
Objektorienterad tänkande
Polymorfism.
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 4 Python: Definiering av egna funktioner Parametrar
Föreläsning 8 Appletprogram/fristående grafiska program Rita linjer, rektanglar mm Skriva text Byta färg Appletprogram html.
1 Föreläsning 6 Klass Object, instans av klass public/private Klassvariabler och klassmetoder.
1 Föreläsning 8 Grafik AWT. 2 Grafik Frame använder man för att skapa ett fönster Button använder man om man vill ha en knapp att trycka på Canvas är.
Alice in Action with Java
Sid period2CD5250 OOP med C++ Mats Medin MDH/IDT Objektbaserad programmering –Grundläggande om klasser och objekt – (Arv får vänta)  Iden med klasser.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser och instansvariabler -Tabeller av klassobjekt.
Objektorienterad programmering i Java
Programmering i C# 3. Klasser.
Sid 1 CD5250 OOP med C++ Daniel Flemström MDH/IDT Lite OOA/OOD.
4. Arv och dynamisk bindning
1.Öppna först googlekartfilen du fått av byNet i googleearth genom att dubbelklicka på den. Notera att du måste ha installerat google earth. Detta görs.
Räckvidd och synlighet. Abelli, B. (2004). Programmeringens Grunder – med exempel i C#. Lund: Studentlitteratur 22 Synlighet (meddelandesändning) Det.
1 Föreläsning 7 Repetition Instansvariabler och klassvariabler Klassmetoder och Instansmetoder.
Windows programmering
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser -Att definiera egna klasser -Klassvariabler -Klassmetoder.
Föreläsning 8 Arv och abstrakta klasser. Arv Definierar en klass utifrån en redan existerande klass Den nya klassen utökar den ärvda klassen ( extends.
Copyright Lars Valentin 1 Word 2002 …ännu flera funktioner.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 8 ( ) INNEHÅLL:Klasser: -Konstruktorer -Klassvariabler -Instansmetoder -Privata.
1 Windows programmering Programmering med Threads Borland C++ Builder 4 Modsoft Ab Kent Westerholm.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Föreläsning 5 Arrayer & ArrayList Hur man använder API:n
Föreläsning 8 Programmeringsteknik och Matlab DD1312 Klassmetoder Egen modul, Self Metoderna: __str__, __lt__,… Meddelande Arv, Överlagring av metoder,
Föreläsning 9 Gränssnitt. Super Super kan användas till anrop av en omdefinierad metod Super kan användas till anrop av konstruktorer i superklassen Super.
Föreläsning 1. Innehåll Introduktion till objektorientering –OOP (objektorienterad programmering) –Objekt, instanser, klasser C++ –OO i C++ –Standardbibliotek.
Föreläsning 4 Klasser Och Objekt.
ITK:P1 Föreläsning 2 Introduktion till objektorientering DSV Marie Olsson.
Föreläsning 13 Appletprogram/fristående grafiska program Arv Rita linjer, rektanglar mm Skriva text, byta färg Appletprogram & HTML Grafiska användargränssnitt.
Objektorienterad programmering
Föreläsning 9 Arv kap 8.1 Interface kap 9.2 Grafiska användargränssnitt (GUI) kap 10.
1 Föreläsning 8 Mer om klasser och objektorientering.
7. Delegerare och notifierare
Programmeringsteknik
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 7 Repetition Sammansatta datatyper –vektor (hakvektor, array) –matris.
OOP&M - teori1 OOP del III–vecka 15 Mer NetBeans MouseEvent Graphics Threads TIJ Chapter 14 Menus sid Drawing File Dialogs
Chapter 8: Getting Started with Graphics Programming
OOP&M - teori1 OOP&M del III– Föreläsning 23 vecka 15 Graphics Graphics2D Menyer JMF.
OOP&M - teori1 OOPM del II– Föreläsning vecka Mer om ärvning.. Abstrakta klasser/metoder Gränssnitt/Interface klasser.
DA7351 Programmering 1 Skapa och placera en komponent i en container Layoutmanagers Applet Händelser och lyssnare Föreläsning 15.
Objektorienterad programmering sid. 1 7/15/2015 CD5250 OOP med C++ Mats Medin MDH/IDT Objektorienterad programmering OOP = objektbaserad programmering.
Logistikprogrammet Powerpoint 2007 Lathund. Logistikprogrammet Bildbakgrund VISA>Bildbakgrund Lägg in grafik och annat Stäng bildbakgrunden.
Framsida på omslag och ett uppslag
DIAGRAMTYP 1. Gå till rutan ”välj diagramtyp” i verktygsfältet. Ändra diagramtyp till Candlestick. Ändra sedan tillbaka till OHLC.
Objektorienterad programmering forts
IT Databas Göran Wiréen
Självstudiekurs i avvikelsestatistik
Välkomna till Ungoteket!
Repetitionsföreläsning 1: Lite rekursion & problemlösning
Presentationens avskrift:

1 Windows programmering (2) Borland C++ Builder 4/5 Modsoft Ab Kent Westerholm

2 Klassdeklarationer •private, ingen åtkomst, gömmer undan detaljer om implementationen •protected, åtkomst i härledda klasser •public, åtkomst från applikationen •__published, C++ Builder specifik, definierar ”design-time” gränssnittet

3 VCL Properties (egenskaper) •Bestämmer hurudana egenskaper en komponent skall ha •Används som klass variabler (data members)... •... men är inte klass variabler •En property kan ha s.k. accessmetoder •En property deklarerad som __published syns i objektinspektören

4 VCL Methods (metoder) •Metoderna motsvarar C++ funktioner •VCL objekt är pekare, anrop med pekare till metoden, ex. TForm2->Hide() •Endast metoder som deklarerats som public eller published kan anropas av användare av komponenten

5 VCL Events (händelser) •Windows program styrs av händelser •En händelsehanterare (eventhandler) reagerar på en komponents händelse •Ett program behöver inte reagera på alla händelser, som en komponent definierar •Komponenter kan ha gemensamma händelsehanterare

6 On-line dokumentation •Bra inbyggd dokumentation med många exempel - använd den! •Användning: –Välj en händelse eller egenskap i Objektinspektören (Object Inspector) –...eller en komponent på formuläret –tryck F1 för att få fram dokumentationen

7 C++ Builder, menyer •C++ Buildern har två menykomponenter –MainMenu, huvudmeny för ett fönster –PopupMenu, snabbval med högerklickning •Menyerna konstrueras med menyeditorn, öppnas med dubbelklick på komponenten •En PopupMenu associeras till en komponent med komponentens property PopupMenu

8 C++ Builder, menyer forts. •Alternativen i en meny är objekt av klassen TMenuItem •Ett menyalternativ hanteras i programmet genom att reagera på dess OnClick händelse •Viktiga properties i klassen TMenuItem: –Caption, Checked, Enabled, Name, Visible

9 Grafik •I C++ Builder använder vi Canvas för att rita på (klass TCanvas) •Canvas är ritarean (”målarduken”) •T.ex. ett formulär (TForm) eller en skrivare (TPrinter) har en Canvas property

10 Grafik, TCanvas egenskaper •Pen (klass TPen), representerar pennan vi ritar med –Color, pennans färg –Style, anger linjetyp (ex. heldragen, streckad, etc.) –Width, pennans bredd

11 Grafik, TCanvas egenskaper •Brush (klass TBrush), representerar en pensel för att måla områden på en Canvas –Color, penselns färg –Style, mönster –Bitmap, mönster som kan laddas in t.ex. från en bitmap bild

12 Grafik, TCanvas egenskaper •Font (klass TFont), val av typsnitt för textutskrift på en Canvas –Name, fontens namn (ex. ”Courier New”) –Color, bestämmer textens färg –Size, textens storlek –Style, bestämmer stil, normal, fet stil, understreckad, etc.

13 Grafik, TCanvas metoder •MoveTo, flyttar pennan till angiven position •LineTo, ritar en linje till angiven position •Ellipse, ritar en ellips •Rectangle, ritar en rektangel •RoundRect, rektangel med rundade hörn •Polygon, ritar en polygon •TextOut, skriver ut text vid angiven position •Draw, visar en bitmap, ikon eller metafil

14 Grafik med Shape komponenten •Enkel att använda men mera begränsad än att rita på Canvas. •Sköter själv om uppdatering, behövs normal ingen OnPaint hanterare. •Brush o. Pen egenskaper bestämmer färger, mönster, etc. •Shape egenskap bestämmer formen, rektangel, kvadrat, ellips, etc.

15 Bussinessgrafik med Chart komponenten •Används för ritning av diagram, t.ex. xy- diagram, pajer, linjediagram, stapeldiagram, etc. •Användningen påminner om diagram i Excel, väljs diagramtyp och definierar serier. •Alternativa diagramkomponenter är ChartFx, VtChart o. Graph