OCEAN EXPERIENCES ~ Let your dreams come true ~. Ocean Experiences •Affärsidé –Vi erbjuder unika och annorlunda kryssningsupplevelser –något annat än.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Är du vår nya kollega i Stockholm?
Advertisements

Kreditmarknad, Arbetsmarknad, Aktiemarknad
ALINQ.
Hur gör vi med skolhuset?.  Nuläget i förhandlingarna med Vännäs kommun om eventuellt köp  Fakta om eventuellt köp – kostnader, intäkter, möjligheter,
Ingen äldrevård för mig !!
FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Attitydkampanj för vita arbeten
Stamkunders behov av tjänster på Viking Line M/S Amorella
Arkitektbyrå Tiina Holmberg
Kapitel 13, Likviditet.
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Resmål och resvägar Önskan och behov.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.
SENIORNET SWEDEN Grundad medlemmar Opolitisk För att hjälpa äldre in i IT-världen Äldre skall lära äldre.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Vikten av att nätverka
Certifierad miljörevisor
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Yrkesförbundet för dig som jobbar med försäljning och marknadsföring.
Ny Stil Vårt företag är en hemsida där vi riktar oss till ungdomar, vi säljer våra egna designade kläder till ett pris som en studerande ungdom har råd.
Kapitel 10 Kalkyler med täckningsbidrag.
Suomen Metsästäjäliitto
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Tjänstens tillgänglighet Interaktion
Mitt Företag Shell i Kyrkbyn
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Intervju inför ViV-projektet.
Marknadsplan för HälsoFreak
Organisation Logi.
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Centrala innehåll och kunskapskrav
Betalalternativ - Glöm inte kassan!.
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun!
Seminarium 3: Dissekering av ett erbjudande
Bokslutsprocessen Högskolan
Affärsidé - företagets vägvisare
Affärsidé – Emelie & Emma 9E
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Företagsekonomi 1 Starta företag.
Branschorganisationer
Proteinrik glass gjord på svensk kvarg
Keimola Herrgård Ab. Affärsidé Privat aktiebolag Kulturcenter för konstintresserade människor Förutom restaurang och inkvarteringsmöjligheter också olika.
Marknadsföring och försäljning
Företag.
Marknadsföring av Projekt X
METODER ATT NÅ ARBETE OCH SAMVERKAN MED HELSINGFORS SERVICECENTER FÖR ARBETSKRAFTEN SMAK-seminariet Nina Sohlberg-Ahlgren Job coach manager.
Att hamna i skiten För att förstå hur din ekonomi fungerar måste du ha förståelse för ett par grundläggande begrepp; Inkomster – Det du tjänar eller de.
Christoffers Clothing Company
Produkter och tjänster  Hotellverksamhet  Butik  Utställning  Guidade shoppingturer  Exlusiv  Familj  Casual  Skräddarsy.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
5 P TAB SERVICES JUTTA JÄRVENPÄÄ, JANIKA KAITO, HENRIIKKA KEMPPINEN, MIREKA KANTANEN & SUSANNA KAINSALO.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
JÖRGEN QWIST, VD DELÅRSRAPPORT Q
Ekonomisk rapport Höstlandskap –
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
PSYKOLOGFÖRETAGARNA SOM BOLAG
travel margie’s margie’s travel
Företagets resurser Personal Varor och material Investeringar
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Seminarium Affärsidé & Budget
Balanskonton Resultatkonton Kontoklass 1 Tillgångar
(Företagsnamn) Affärsplan
Presentationens avskrift:

OCEAN EXPERIENCES ~ Let your dreams come true ~

Ocean Experiences •Affärsidé –Vi erbjuder unika och annorlunda kryssningsupplevelser –något annat än vanliga sverigekryssningar  TEMAKRYSSNINGAR –ett par gånger i veckan –skräddarsydda, på beställning •Vi skiljer oss från andra; –temat syns i allt som händer ombord –liten båt  mera personligt

Ocean Experiences •Bastjänster –färdiga kryssningspaket –planeringshjälp & förverkligandet –(restaurangtjänster, welleness-tjänster, mötestjänster, butikstjänster) •Modifierade tjänster enligt temat och kundens önskemål

Ocean Experiences •Mission: att erbjuda oförglömliga upplevelser på havet •Vision: att uppfylla kundens önskemål och överträffa kundens förväntningar genom att lyssna på kunden och sedan tillsammans med kunden bygga upp en skräddarsydd tjänstehelhet •Värderingar: Kundens intressen är i centrum, i allt vi gör •Mål: att inom en tid på tre år bli den ledande förverkligaren av temakryssningar inom Östersjöområdet

Målgrupp •Olika stora företag –S-kedjan, Kesko, Sonera, Nokia, VR, osv. •Egna kryssningar för vem som helst –Temat bestämmer målgruppen

Bolagsform & Bolagsavtal •Kommanditbolag –Enkel –stort förtroende mellan bolagsmännen –satsar arbetsinsatsen –finansieringen inget problem –lätt att ändra •Två ansvariga & två tysta bolagsmän –Arbetsinsats €/man -10% på sin kapitalinsats •beslutanderätt: ansvariga bolagsmän + VD

Platsdefinition •Huvudkontor i Gräsviken i Helsingfors –känd och central stad med tanke på spridning av information etc. •Kryssningarna startar från Västra Hamnen i Helsingfors –staden är vid havet –möjligt att åka till Sverige, Estland eller Tyskland

Nätverk och samarbetspartners •Resebyråer –För att bättre kunna marknadsföra och sälja sina tjänster –Area, Kaleva Travel, Matkapojat, Matkavekka, Finlands resebyrå •Anslutningstrafik –till en början startar kryssningarna enbart från Helsingfors därför är anslutningstrafiken mycket viktig –VR och Matkahuolto •Banker och betalningsmedel –Banker –Luottokunta, Amex, Diners..

Planering av anställda •Antal –räcker till antalet passagerare och tar i beaktande möjliga sjukdomsfall etc. –Utomstående arbetskraft –I sista hand förmannens och chefernas ansvar –Sammanlagt 29 anställda

OCEAN EXPERIENCES På land •Försäljning- och marknadsföring (3) • Ekonomiansvariga (1) •Verkställande direktör (1) • Planeringsansvaiga (3) •Kommunikationsansvarig (1) På havet Driftavdelning (Outsourcas) •Kapten •Styrmän •Maskinchef • etc.. Cateringavdelning (2 Intendenter) Hotell (Outsourcas) •Purser och purserbiträde •Kassor • Städerskor • OrdningsvakterSpa- avdelning • Konferensavdelning Restaurang (Outsourcas) • Kockar • Kallskänkr • Servitörer/servitriser • Etc.. Program •Risteilyisäntä (2) • I ordningsställare (8) •Programförverkligare (6) • Konferensavdelning (2)

Att anställa •Intervjuer och krav –Söks genom annonser etc. –Intervjuer –18år gammal, hälsogranskning, pass, språkkunskaper och sociala förmågor •Arbetsavtal –Enligt Maili och Finlands Sjömans-Union •Introduktion och skolning –Att bekanta sig med verksamheten och lära sig att arbeta självständigt

Personalbudget •Löner enligt allmänna avtal •Övriga avgifter i samband med lön –Socialskyddsavgift, pensionförsäkring, olycksfallförsäkring, arbetslöshetsavgift, grupplivförsökring •Semesterlön •Övriga avgifter –Hälsovård –Mat –Uniformtillägg

Företagsservice •Hälsovård –förebygga arbetsrelaterade sjukdomar och arbetsolyckor och att främja anställdas arbets- och funktionsförmåga •Arbetsmiljö –påverkar i hög grad de anställdas trivsel och prestationsförmåga •Måltider och bosättning –Lunchpauser och personalhytter •Övriga tjänster –upprätthålla och främja arbetsförmågan –rekreationsdag

Försäkringar •Allmänna försäkringar –Skadeförsäkring –Avbrottsförsäkring –Rättsskyddsförsäkring •Personal försäkringar –Pensionsförsäkring –Olycksfallsförsäkring –Grupplivförsäkring

Tekniska hjälpmedel •Datorer, telefoner, handsfrees, internet •Bokningsprogram –winres •Videokanoner, surroundsystem, högtalare, mikrofoner, screens osv.

Säkerhets- och krisplan •Kartläggning av risker –Brand, vattenskada, olycka… •Skilld säkerhetsplan för kontor och båt –Vilka är riskerna och hur skall man handla? •Krisplan –Hur handla vid kriser? •Utrymningsplan –Utrymningsvägar, släckare, I-hjälpsutrustning

Budgetram •Kapitalbehov –anläggningskapital & rörelsekapital –t.ex. rekryteringskostnader, hyra för båten, datorer osv. –~ €, inkl säkerhetskapital •Finansiering –Eget kapital: Tysta bolagsmän € –Främmande kapital: Banklån € __________________ € •Budgetram –Omsättning: ca 3,5 milj. –Resultat: ca –största intäkterna: försäljning av kryssningar + andelarna av outsourcade företagens intäkter –största utgifterna: Hyra för båt (inkl. båt med utrustning, driftskostnader) + artister

Fastighet och bottenplan •Kontoret i Helsingfors 1. Verkställande direktören 2. Försäljning & Marknadsföring 3. Försäljning & Marknadsföring 4. Ekonomiansvarig 5. Planeringsansvariga 6. Förråd 7. Förråd 8. Planeringsansvariga 9. Kommunikationschef 10. Kafferum små mötesrum 12. Arkiv

Kontorets inredning

Fastighet och bottenplan •Båten 1. Maskinrum 2. Spa & bastuavdelning 1. Lager 2. Personalutrymmen 3. Personalhyttar 4. Hyttar med fönster 1. Lager 2. Flexibla utrymmen 3. Aula 4. Tax-Free butik 5. Auditorie 6. Hyttar med fönster

Fastighet och bottenplan •Båten 1. Familjehyttar 2. Café-Restaurang 3. Aula/flexibla utrymmen 4. Restaurang 5. Hyttar med fönster 1. Pub/dansrestaurang 2. Utedäck 3. Hyttar med fönster 4. Nattklubb 5. Glasad vydäck 1. Glasad showutrymme 2. Lyxhyttar 3. Förstahjälp 4. Kommandobrygga

Båtens inredning

Tack!