Lyft matematiken med Pixel Fk-6

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En övning i att formulera sig matematiskt
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Talföljder formler och summor
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
• Frågeledaren är den som vet svaren. De finns under en länk på sidan i kalendern. • Ni behöver antingen en 12-tärning eller två vanliga tärningar. • Slå.
Från mönster till algebra
Grunder i PowerPoint 2000 Skapa en ny presentation Rita egna objekt
Mattebanor År 5-6. Affären Skanna priset för 5 päron. Skanna priset för 4 lime. 5 päron kostar lika mycket som 4 lime och 1 guldpaket. Hur mycket kostar.
4 4 Cirkeln är delad i 4 delar Delarna kallas fjärdedelar
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Matematik med föräldrar
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Närvaro!!.
Lära sig läsa, skriva och räkna med datorn som första verktyg.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
Text och bild från wikipedia
Mattebanor År 2-3.
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Stödmaterial Hur ska våra elever kunna få möjlighet att utveckla alla kompetenserna som skolinspektionen skriver om. Vad finns det för stöd för läare i.
Ritteknik.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
xn + yn = zn Problemlösning Några enkla metoder
Algebra Kap 4 Mål: Lösa ekvationer
En övning i att formulera sig matematiskt
Vill du lära dig kort division?
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Tal och de fyra räknesätten Lite multiplikation och mycket bråkräkning
Idag ska ni få lära er om vad Pi är och dess historia.
Mattebana i Holmedal.
Bråktal En hel kan delas i två lika delar:
Bråktal Av: Kawa Ali Matte och NO lärare Örtagårdskolan Vt: 10
Text och bild från wikipedia
Läroplansträff Välkomna.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
MaB: Andragradsekvationer
Vi upptäcker matematik på vägen...! Det vi gör med kroppen sätter sig i knoppen! Vi cyklar över bron, undrar vad som finns under bron.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
PerUllaIngaEgon 1.Skriv in de tävlandes namn. 2. Per börjar slå med två tjugosidiga tärningar. Han får 15 och 5. Gränsvärdet för första höjden är =10,
Det handlar om multiplikation
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Bråk Text och bild från wikipedia. Vad är bråk 1/3 5/8 1/27 3 _
URsmart Innehåll och tankar Attila Szabo Utbildningsförvaltningen Stockholms stad Digitala akademin 12 maj.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
En fråga per elev – bråk år 6
Sannolikhet Stickprov Fördelningar
Mattelektion EPA.
 Långsiktig matematiksatsning  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten.
Övningsexempel till Kapitel 3 Ex 1: En familj planerar att skaffa tre barn. Sannolikheten att få en flicka är 0.47 medan sannolikheten att få en pojke.
MATMAT01b1 ATT KUNNA TILL PROV 1.
En övning i att formulera sig matematiskt
Att studera med funktionsnedsättning
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Computational thinking progression F-9
Y 1.1 Räkna med bråk Tre av tio kulor är blå.
Y 1.3 Multiplikation av bråk
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Skriv in namnen på de tävlande i resultattabellen.
De tävlande börjar med att skriva in sina namn i resultattabellen.
A C B D Vems påstående stämmer?
Börja med att skriva in alla tävlandes namn i resultattabellen
Presentationens avskrift:

Lyft matematiken med Pixel Fk-6 Mona Røsseland Forfatter

Grundtankar bakom Pixel Ämnesfokus och tydliga inlärningsmål Eleverna ska utveckla en bred kompetens Varierade undervisningsformer – samma mål Individanpassning inom inlärningsgemenskapen Olika typer av uppgifter och aktivitetsformer Anpassning till individen Inom ramen för en uppgift/aktivitet

Anpassning till individen i Pixel Trefaldigt: Anpassa genom olika former av presentation Anpassning genom tal Anpassa genom olika uppgifter, men samma kompetens, både förenkling och utmaning. 3

Anpassa genom olika former av presentation S kal dette illustrere arbeid med partall og oddetall? Ja, og rektangeltall (svarene i gangetabellen), kvadrattall, trekanttall, og hva blir svaret om en legger sammen to partall, to oddetall osv. Det beste er nok å ta dette på overheaden eller på/via smartboard.

Anpassa genom tall

Anpassa genom olika uppgifter, men samma kompetens 6

Lärarens bok Matematiskt innehåll Utmana Förenkla Matematiskt samtal Kompetensmål I lärarens bok står kompetensmålen definierade i den gröna rutan. Matematiskt samtal Fler aktiviteter 7

Ämnesfrågor – utdrag ur lärarens bok Här visas förslag på ämnesfrågor som ska få eleverna att använda kunskaper/erfarenheter de har i ämnet sedan tidigare. Frågor som också kan få dem att tänka efter och resonera. Förenkla Til varje side finns det förslag på hur ämnet kan förenklast med enkla medel. Her kommer jeg til å vise hvordan en kan forenkle ved hjelp av ulike konkretiseringsmidddel.centikuber, cuisenairestaver, brøksirkler. 8

Varierande uttrycksformer och inlärningsstrategier Eleverna bör få prova att lösa uppgifter på många olika sätt. Dine penger eller mine penger Algebra og X-boks.

Hur Pixel arbetar med de olika ämnesområdena; exempel: bråk åk 4 och 5 Rita alla kulorna. Hur stor del av lyckohjulet ger vinst? I vilka figurer är färgade? 3 4 10

Aktiviteter som bygger förståelse Flera aktiviteter På varje uppslag finns det exempel på aktiviteter som kan gå att göra utenför boken som en förlängning eller fördjupning av arbete i boken. 11

Utforska bråk med geometriska mönsterbrickor

Förståelse kontra drillning av regler Exempel från bråk

Vilka insatser bör man satsa på? Forskning visar: Elever lär sig av att samarbeta Små barn underskattas Alla kan lära sig matematik, viktigt att anpassa undervisningen Vad som behövs för att förbättra elevers matematiska färdigheter är inte läroplansreformer utan införandet av effektiva pedagogiska strategier http://betterevidence.files.wordpress.com/2009/10/betteruk-aut09.pdf * Lærer av samarbeid Særlig var samarbeidslæring som undervisningsstrategi effektivt. Samarbeidslæring innebærer at elevene jobber to og to eller i små grupper. Forutsetningen er at gruppen har et felles mål som bare kan oppnås dersom alle gruppemedlemmene også lærer individuelt. På barnetrinnet fant man også sterk virkning av programmer som legger vekt på klasseromsledelse og motivasjon. Funnene er viktige for reformer av matteundervisningen, mener Slavin. Det som må til for å forbedre elevens matteferdigheter er ikke læreplanreformer, men innføring av effektive undervisningsstrategier. Små barns undervurderes En annen artikkel i tidsskriftet tar for seg betydningen av tidlig innsats i matematikk. Mattelæring i årene før skolestart og i de tidlige skoleårene er svært viktig for å lære matte senere. Matteferdigheter har en sentral plass i utviklingen av kognitive ferdigheter. Et interessant funn er at unge barns evne til mattelæring ofte undervurderes av lærerne, noe som fører til at barn blir tilbudt mindre avansert matematikk enn det de har potensial for. Matte er for alle En tredje artikkel oppsummerer tre andre kunnskapsoversikter om utvikling av matematikkferdigheter. Et hovedbudskap fra forskningen er at den viktigste barrieren elevene møter i matteundervisningen er forestillingen om at ”matte ikke er for dem, matte er for de smarte”. Dette er spesielt viktig for elever fra mindre privilegerte bakgrunner. Disse elevene trenger oppgaver som utfordrer dem, men som er oppnåelige med innsats. Undervisningen må legges opp slik at alle elever blir aktivt involvert i læringen. Også denne artikkelen trekker fram undervisning i små grupper der elevene kan diskutere problemløsingen som et effektivt virkemiddel.

Spargrisen Spela två och två. Varje spelare ritar en stor spargris på ett papper. I spargrisen läggs 43 kronor, se mynten på bilden. Kasta två tärningar i turordning. Den spelare som kastar får av den andra spelaren lika många kronor som ögonen på de två tärningarna tillsammans. Spela ett visst antal minuter. Den som har mest pengar vinner. En spelare vinner också om den andra blir av med alla pengar.

Spargrisen Kasta 2 eller 3 tärningar Varje spelare ritar en spargris på ett ark. I spargrisen läggs 45 kr, se olika mynt illustrationer eller en skriver 45 på et ark. Lägg ihop två av tärningarna till nämnare och använd den tredje tärningen till täljaren. Bråken skall vara äkta, dvs täljaren skall vara mindre än nämnaren. Om spelare A slår 1, 3 och 6, kan han göra bråket 3/7, och han får 3/7 av de 45 kr som spelare B har i sin gris, dvs 18 kr (42:7 * 3). Man måste runda ner till 42 som är det första tal som kan delas med 7. Nu har spelare A (45+18) 63 kr i sin gris. Spelare B får 2, 4 och 5 i nästa kast. Han skapar bråket 5/6 och kommer att få 50 kr (60:6 * 5) från A. Helheten är alltså varje gång den totala summa pengar som finns i grisarna. Spela ett visst antal minuter. Den med mest pengar vinner. En spelare vinner även om den andres spargris är tom.

Anpassa genom olika uppgifter Genomsnitt I en djurpark finns fyra kobror: Deras längder i cm: 84, 93, 101, 105 En ny kobra kommer till djurparken och genomsnittslängden ökar med 2 cm. Hur lång är den nya ormen? Det kommer ytterligare en orm till djurparken. Nu blir genomsnittslängden 1 cm kortare än då det bara fanns fyra ormar. Hur lång är den nya ormen?