Skapa en lönsam kundrelation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Advertisements

Marknadsekonomi eller planekonomi?
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Skapa ideala kundprofiler
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
SE MIG! ÄLSKA MIG! KÖP MIG! Men varför då?
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Hur vi hjälper kunden till rätt beslut
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Att bygga en fungerande webbplats
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Intervju inför ViV-projektet.
Design/eget företagande
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Att skriva en artikel.
Mapping. Vad, vem och varför KLUSTER av KONKURRENTER inom affärsrådgivning ASTER (Bologna, Emilia-Romagna, ITALY) 5 universitet, 2 offentliga forskningsorgaisationer,
Syftet med en personlig handlingsplan
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att hålla en presentation
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
Grafisk profil.
Affärsidé - företagets vägvisare
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Ambassadörsutbildning för dig som ska prata om IdrottOnline Version: beta
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
En konsument är en person som förbrukar varor och tjänster.
Kap 6: Marknadsstrategier
Vem är du?.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Anställningsintervjun
Hur du säljer in dig själv och dina kunskaper!
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Personligt brev.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Produktens olika delar
Hur gör vi nu när löpande redovisning inte längre är hippt? Ludwig Stendahl Affärsutvecklare / Marknadsansvarig Norrland på EY.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Personlig försäljning Kap. 2
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Grafisk profil.
Företags-namn Produkter och tjänster
Grafisk profil.
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Presentation av affärsplan
Din företags-broschyr
Vilka vi är Northwind Traders
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

Skapa en lönsam kundrelation Marknadsföring Skapa en lönsam kundrelation

Skapa lönsamma kundrelationer Hitta nya kunder och behålla gamla kunder. Kundstyrd marknadsföring – Skapa rätt produkt till kunden (Ipod, mobiler mm) Kan du kundanpassa din produkt? Skapa lönsamma kundrelationer

Säljer inte en produkt/funktion utan fördelar, resultat och värdet för kunden En bra säljare har två öron och en mun – lyssna för att tillgodose kundens behov Målet är att sälja?…….

Positionering Identifiera marknaden Hitta ett ”hål” i marknaden som inte är så väl intäkt av konkurrenterna och positionera företaget/produkten där. Skapa och anpassa produkten för den delen av marknaden Lokalisera vilken kundgrupp det är du skall nå. Vilken position skall du ta? Positionering

Skapa ett värde…. Byggt på kundens behov Vad för värde har produkten/tjänsten för kunden? Hur visar du värdet? Behöver du öka värdet? (för att bli mer prisvärd eller för att kunna öka priset) Skapade värden (Mackmyra, Gränsfors bruk) Mervärden (Gymmet) Hur kan du skapa värden för dina kunder? Skapa ett värde….

Konkurrensfördelar Ex Lista dem o fråga sedan målaren som kommer i tid Öppetider Service (hur? alla säger att dom har bra service) Lista dem o fråga sedan Kommer din målgrupp att uppskatta dina fördelar Är den annorlunda mot vad konkurrenten erbjuder? Kommer kunderna verkligen att tjäna på den här fördelen? Kommer du att klara och hålla löftena? Tror kunden att du klarar det? Kommer fördelen göra så att kunden köper nu (iaf snart)? Konkurrensfördelar

Hur är dom och vilka är dom Marknaden - kunderna Hur är dom och vilka är dom

Kundtyper Snobben Familjefadern Efterföljaren Faktabitaren Det är viktigt att synas, vara bäst, vara först, att glänsa. Familjefadern En social person, som du inte kan sälja till om du inte får en bra personlig kontakt. Han vill prata om allt innan avslut Efterföljaren Det är viktigt att veta för denna person att han gör rätt. Referenser liksom många fakta, främst ekonomiska, krävs för att han skall besluta sig. Faktabitaren En effektiv arbetsmänniska, som skall ha de viktiga få fakta som gäller, och tar ofta beslut därefter, så han hinner göra något mer väsentligt än att handla. Kundtyper

Vad identifierar kunderna Kön Ålder Civilstatus - familj Årsinkomst / Ekonomi Boende Intressen Vad identifierar kunderna

Hur ser företaget o dess ”profil” ut? Vad får kunden för första intryck av dig?

Företagets namn Understryker din konkurrenskraft (nisch) Får kundens intresse att väckas Representerar det du representerar Blandar inte ihop dig med något annat företag Säljer sig självt utan förklaring Har en positiv klang Är optimistiskt Är inte geografiskt begränsat Attraherar de kunder du vill ha Tips Tänk på framtiden (ej för smalt) Företagets namn

En kort beskrivning av vad företaget säljer, till vilka och kanske hur. Ex ”Att erbjuda varor av god kvalitet till ett bra pris” – målgrupp: ”Utbudet skall omfatta det mesta en bilägare behöver till sin bil” ”Att erbjuda kläder och accessoarer till den medvetna familjen i Västervik” Företagsidé

Logo Den ska kunna fungera länge Den ska vara enkel att förstå Den ska inte liknas andras logos Den ska passa ihop med ditt namn Den ska synas i både stor o liten version Den ska kunna fungera i svartvitt Logo

USP – Unique Selling Point ”Vad drömmer du om” ”Vorsprung durch technik” ”För liv i rörelse” ”Join the movement” Lotto, Audi, Voltaren T, Stadium USP – Unique Selling Point

USP Becouse I´m worth it” ”När du älskar att köra” ”XXX följer inte utvecklingen vi leder den” Loreal, BMW USP

USP Från motion till prestation Du sätter målet jag visar vägen Min kunskap er säkerhet USP

USP Visar skillnaden mellan ditt företag och andra USP gör att du (o anställda) får ett ledord att fokusera på Visar vem du är på ett tydligt sätt Skall finna överallt, annonser, kläder, visitkort, hemsida, reklam, broschyrer mm Tips Undvik modeord Var ärlig så att du kan hålla vad du lovar USP

Visitkort – många möjligheter Din USP Beskriva produkter Bli rabattkort Utlåtande av nöjda kunder Tio tips inom ditt område Ett talesätt som du vill sprida och som passar ditt företag En prislista Ett erbjudande Minibroschyr Mm Kan ha flera olika…. Visitkort – många möjligheter

Kunder skall känna igen färger, logga typsnitt mm mellan annonser, brevpapper, visitkort, mail, hemsida och fysisk butik(kontor och klädsel) Vi bygger ett varumärke from dag1 Annat material

Marknadsföringsmaterial

Broschyr (stor kostnad men svår att helt ersätta med internet) Minibroschyr (som i mataffär) Broschyrer

Flyers Tydlig rubrik som ropar/lockar Berätta så mycket det går om produkten Klara starka färger Använd bilder och grafik ”Prata” med en människa i taget Ha ett konkret erbjudande Skall vara lätta att ta med o dela ut Kreativ när det gäller placering Flyers

Annat material Giveaways – Prova på box Tips Stripa bilen (cykeln) Profilkläder (även till barnen, Kul foton) Profilmtrl (flaskor, väskor mm men använd USP) Rollups Annat material