* Färdighetsmål – Bronsmärke (minst 4 av varje)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Sagostig – sagoäventyr På Viaskolan i Nynäshamn ”finns” ett Viatroll.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Barnanpassad utredning
Spelstrategi.
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Skottövning Spel Dribblingsövning Nickövning Två måls spel
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Mål och betygskriterier
Träningsupplägg 2011 KBS Jolle
- Konsten att ge feed-back
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA 1. UTHÅLLIGHET. 2. KONCENTRATIONSFÖRMÅGA Uthållig bara korta stunder i taget Slutför oftast arbetsuppgifter.
Klok filosofi … ?.
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Teoridel 1 Grunder i uppställning och försvarsspel
Spelarutvecklingsplan för Vimmerby Tennisklubb Mars 2011.
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
LHC 98 ors spelidé 2010/11 Försvarszon
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Vad vår hjärna kan lura oss!
Coaching.
Strategi, kundmötet m.m. Mats Löventeg.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
SIM TEAM.
Den magiska dörren.
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
Kroppsideal & idrott Idrott, träning och kroppsuppfattning
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
Spelmodell 11-manna Vaksala SK P00
STRÖMSEGLING LL
VT -15 Idrott och hälsa Martin & Robert
Kaktusen är taggig, har en mjuk insida, och är en riktig överlevare. Alla kaktusar kan blomma om förutsättningarna är de rätta!
Klubbens målsättningar
Orientering 365 Kartminne HELA ÖVNINGEN bygger på det att DU funderar hur du vill göra din Orientering Du kan förbätra ngt som du vet att du gör.
Hej. Allt är inte så lätt som det låter Även om man är vuxen och har förstått, är det inte säkert att man gör som man blir tillsagd.
Föräldramöte Mintruppen Huddingehallen 5 sep 2010.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Sammanställning av enkätsvar ang
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
- OCH alla felorienterar vi!! - För hård fart ……. - Det är ingen skam, KAN-VILL-VÅGAR - Du vill utmana dig men använd verktygen.
Experiment med vatten Densitet.
Kommunikationspass Jag heter
Utbildning i och tillämpning av Direktdömning. Direktdömning Mål Visa hur en domare bör agera på banan för att på ett effektivt sätt direktdöma.
Vi vill att alla spelare ska utvecklas där man befinner sig i sin ”fotbollskarriär”. För att vi ska kunna möta säsongen 2014 är det ytterst viktigt att.
Tränarpolicy - Allmänt Vi lever upp till AIK-stilen i allt vi gör, både på och vid sidan om planen, spelare, ledare och föräldrar. Åsikter om hur jag som.
Övningsbank Ispass VSK F07 ”Övningsbank - ispass VSK F07.pptx”
LJUSGRÖNA KORTET För dig som vill rida Pay and Jump/Ride på lektionshäst och inte har Grönt Kort.
Sportkörning-vad är det?
Träningsupplägg Samling, genomgång, gruppindelning 15 min
AGENDA Program 09:30 – 10:00 Incheckning och info
ÖVNINGSBANK – Träningspass 8: min. Konstgräset
Ingen plats för krok eller knutar!
Ispass lördag 8:00-9:00 VSK F-07
Spelare: P11, F11/10/09 Tränare: Spelare i P04, F03/04
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad
Uppvärmning totalt 30 min.
Kraftigt vindvrid på sista varvet
Presentationens avskrift:

* Färdighetsmål – Bronsmärke (minst 4 av varje) Seglare Grön Bus (Sociala mål) Jag är med och leker i min grupp. Jag kan alla namnen på de andra i gruppen. Jag frågar andra vuxna om hjälp än mina föräldrar. Jag har varit och tränat på Sanden 3 ggr. Jag hjälper kompisarna Jag haft träning med några av ”sjövettreglerna” Jag kan binda två knopar Jag häller vatten på ledarna (ej obligatorisk!) Mulle-Meck Jag har kommit ihåg att ta med vatten och kanske något att äta i båten Jag kommer oftast ihåg att gå på toa innan jag skall segla Jag bär mitt roder och centerbord till förrådet och vet var de ska vara. Jag kollar så att paddel och öskar är med i båten. Jag hjälper till att göra iordning min båt före och efter träning Jag torkar av botten på min båt Modig (Jag vågar ...) Jag vågar kapsejsa i badhuset Jag vågar kliva runt i båten utan segel och har sett vad som händer Jag vågar segla ensam Jag vågar sitta på kanten i halvvind (och endast styra med rorkultsförlängaren) Jag har varit på äventyrssegling i kanalen. Jag vågar stå upp (lite) och segla Vind och Vågor Jag har tränat på olika sätt att se och känna varifrån det blåser Jag har har tränat på att flytta mig i båten så att den blir mer ”plan”. Jag har gjort”Aerodynamik och Strömningslära för nybörjare” Experiment och lekar Sjöman Jag seglar halvvind Jag länsar, och gippar Jag seglar bidevind (kryss), och slår Håller i roder och skot samtidigt även när jag slår Jag har övat på minst 2 sätt att ta sig ur "vindögat" Jag har gjort bogseringsövning Styra och Väja (Manövrera bland märken, andra båtar eller hinder) Jag seglar och rundar bojar Jag lägger till vid en boj Jag lägger till vid bryggan utan att det låter något. Jag håller utkik, och försöker undvika att krocka Jag har tränat på R10 på land (SB BB) Fingrarna är inne i båten om det smäller Jag har övat på att läsa en "Land-Karta" Jag har övat på att läsa ett förenklat "Sjökort” Jag har seglat 4-kantsbana. Bus (Socialat) Meck Modig Vind & Vågor Sjöman Styra & Väja Nybörjare

Diplom Seglarmärket Brons Seglare Grön Diplom Seglarmärket Brons Färdighetskrav enligt SSF Rigga båt Båtens delar Säkerhet Seglingskunskap Eget ansvar Knopar Instruktörs Bedömning* Härmed intygas att NN Tillgodogjort sig utbildningen ”Nybörjare” för Seglare Grön 2009, och erövrat Seglarmärket i Brons.

* Färdighetsmål – Silvermärke (de flesta) Seglare Grön Bus Jag kan "nästan” välta (utan hjälp från ledare) Jag kan plocka upp något som flyter i vattnet Jag kan backa (med rorkultsförlängare) Jag gör segelbus i lag Jag kan spela "svampspelet" Säkerhet Jag kan sjövettsreglerna Jag kan de vanligaste väjningsreglerna (styrb./bab., upphinnande, och lite av lo/lä) Mulle-Meck Jag har förstått de viktigaste kontrollerna för segeltrim (spri, uthal, kick) , och kan ändra under gång. Justera centerbord under gång Kunna lits-knut och pålstek Kunna förtöja (säkert) Jag kan göra flera saker samtidigt när jag seglar (ösa, äta, prata med tränaren, kolla på banan och kompisarna, …). Modig (Jag vågar ...) Jag vågar kapsejsa ute (om tillräckligt varmt) Jag vågar vara med på enstaka tävlingar i klubben (poäng och KM). Segla utanför hamnpirarna i vågor Jag styr på alla bogar med rorkultsförlängaren och skot samtidigt. Jag vågar hänga i krängbanden utan att hålla i med händerna (en stund). Jag står på kanten och seglar, eller kliver runt masten i svag vind Vind och Vågor Jag kan balansera båten i alla vindar och bogar Jag förstår hur man hjälper båten i olika vågor (med, mot, från sidan) Jag kan känna igen "vindkulor" och "bleken" på vattnet och justera min teknik efter dessa Jag förstår innebörd och effekt av "vrid” Förstå i princip hur man styr på oscillerande ”höjdare” och ”sänkare” Jag kan segla på "bubbla", och på "tellisar” Förstå ”vindskugga” eller ”skitvind” Sjöman Jag sjösätter och lägger ut från bryggan utan hjälp. Jag lägger till, förtöjer, och gör klart min båt för upptagning själv. Jag kan segla "djungelbana" Styra och Väja (Manövrera bland märken, andra båtar eller hinder) Jag slår och gippar "med flyt" Jag kan "stå still" med båten utan att vricka med rodret mycket Jag kan accelerera och stoppa på signal, eller efter bana Jag kan segla "tempo" med kompisarna på instruktion Jag slår och gippar på signal från tränaren Jag förstår en banbeskrivning på tavla/papper med rundningsmärken, mål-/ startlinje, laylines, mm. Styra & Väja Sjöman Modig Meck Bus Vind & Vågor Säker Fortsättare Detta är fortfarande preliminärt. Kommentera gärna.

Diplom Seglarmärket Silver Färdighetskrav enligt SSF Har bronsmärke Säkerhet Seglingskunskap Eget ansvar Instruktörs Bedömning* Härmed intygas att NN Tillgodogjort sig utbildningen ”Fortsättare” 2010, och erövrat Seglarmärket i Silver.

* Färdighetsmål – Guldmärke (detta är under uppbyggnad) Bus Jag tar del i att välkomna och hjälpa årets nybörjare, och är med och leker när tillfälle bjuds. Jag vet var gränsen går för god och dålig sportsmannaanda. Övat på att klara sina toalettbestyr på sjön. Säkerhet Jag förstår seglingsledningens föreskrifter och signaler för grön kappsegling Mulle-Meck Jag kan litsa mitt segel Jag kan anpassa mitt segel till de viktigaste olika seglingsförhållandena (lätt-/hårdvind, vågor, byig vind, etc.) Modig (Jag vågar ...) Jag kan rullslå i medelvind. Jag kan länsa och gippa med god teknik i vindar strax över medelvind. Jag vågar ställa upp i minst två lämpliga tävlingar utanför klubben (regionkval, team vänern, TjR, …), och ett seglarläger öppet för alla. Vind och Vågor Har god balans i segling i vågor. Har god fartkontroll. Förstå hur man kan styra, gippa och slå effektivt med max hjälp av vågor. Sjöman Jag har egna mål nerskrivna i min träningsbok. Styra och Väja (Manövrera bland märken, andra båtar eller hinder) Jag förstår hur en grön kappseglingsbana ser ut, och förstår begreppen layline, startlinje och banbegränsning, Jag kan ta och försvara en position på startlinjen utan att bryta mot regler Jag har övat på att tajma en start med fart, med hjälp av klockan Jag kan begreppen ”Protest” och ”Straff”, och kan göra straffsväng med flyt utan att störa kompisarna. Jag förstår den enklaste regeltolkningen vid märkesrundning. Jag förstår när andra båtar påverkar min vind, och hur jag kan försvara mig. Styra & Väja Sjöman Modig Meck Bus Vind & Vågor Säker Kapp-seglare Detta är väldigt väldigt preliminärt. Kommentera gärna.