PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Kreditmarknad, Arbetsmarknad, Aktiemarknad
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Samhällsekonomi.
FOKUSERA PÅ FÖRJÄNSTEN!
1. Varför finns det pengar?
Jan Ahlström •f 1950, •civilekonom SSE 1973 •Idag: Affärsängel, Återfallsentreprenör & Styrelseledamot •Driver och äger idag ett privat riskkapitalbolag;
Barnanpassad utredning
Samhällsekonomi 2.
Råby-trivsel Råby-trivsel är ett kooperativ som arbetar i Råby Rönö, mitt i den sörmländska landsbygden. Råby-trivsel hjälper dig med catering vid fester,
Bensinpris God dag, Jag har hört, Att bensinpriset kan inom den närmaste framtiden komma upp till Sek 17,00.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
En kort lektion i hur du inte blir blåst
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Vad innebär val av vårdenhet?
SAMHÄLLSEKONOMI.
Så här fungerar systemet! •Varför är du intresserad av en förändring? •Vilket resultat är viktigast för dig? •Varför väljer du just detta resultat? •Vad.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Praktisk arbetslivsorientering
Välkommen.
Intervju inför ViV-projektet.
SATSA PÅ ENTREPRENADJOBB! - där finns pengar att tjäna!
Kunder och konkurrens driver ekonomin
Syftet med en personlig handlingsplan
ERGONOMI Vad är det?.
Behövs det pengar? Byteshandel.
Den Glada Internationella Vänskapsveckan.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Stärk Din självkänsla Workshop – Studenthälsan
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Arbetslös.
Affärsidé - företagets vägvisare
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Samhällsekonomi Del 1.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Samhällets ekonomi.
Flickors psykiska ohälsa
Music: Nightengale Serenade
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
OLIKA FORMER AV ETIK.
INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Att hamna i skiten För att förstå hur din ekonomi fungerar måste du ha förståelse för ett par grundläggande begrepp; Inkomster – Det du tjänar eller de.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Introduktion - Konsumentekonomi
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Förändring – hot eller möjlighet?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Hur gör vi nu när löpande redovisning inte längre är hippt? Ludwig Stendahl Affärsutvecklare / Marknadsansvarig Norrland på EY.
STUDIETEKNIK.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Presentationens avskrift:

PRUTA INTE MED DIG SJÄLV! SÄTT RÄTT PRIS FRÅN BÖRJAN

Prisdumpningens dilemma..... Den vanligaste prisdumpningen är att du prutar med dig själv! Nej, sååå dyrt kan det inte vara.. Nej, restiden kan jag inte räkna med… Nej, varför skulle jag ta mer betalt för att röja snö på natten än på dagen? Om jag tänker allt som jag borde ta betalt för, då får jag inga jobb! Hur skall man möta prisdumpningen ? Det går ju bara inte att följa med i en nedåtgående prisspiral...

VAD INGÅR I ENTREPRENADEN? De vanligaste tvistefrågan brukar vara: vad ingår i det fasta priset eller varför tar det så lång tid? Fast pris sätter en tydlig gräns för priset. För att få entreprenaden i konkurrens gäller det att räkna lågt men ändå få lönsamhet på jobbet. När kalkylen slår fel börjar tvisten om vem som skall betala fördyringen. Eller hamnar man i fusk och slarvträsket. Det blir bara värre och slutar många gånger med katastrof. Varumärket förstörs, relationer bryts - både kund och entreprenör blir förlorare.

VEM…..HUR…..OCH VARFÖR? För att Du skall få grepp om prisdumparna är det viktigt att hålla i minnet VEM dom är, HUR de agerar och VARFÖR de dumpar priset. Vem är egentligen prisdumpare ? En del vet inte ens om att de dumpar marknadspriset. En del är duktiga yrkesmän men inte har kunskap om företagsekonomi och kalkylering. Men för de flesta är det så att de underskattar sina egna kostnader, särskilt de fasta kostnaderna och ”osynliga” kostnader som för t ex produktionsbortfall (ställtider).

NYCKELN TILL FRAMGÅNG Nyckeln till framgång mot prisdumparna är att inte konkurrera med dom. Hitta din egen nisch av kunder som inte är så totalt prisfixerade utan som ser till relationen med utföraren, kompetensen och kvaliteten på arbetet etc. Satsa hårt på att nischa in Dina uppdrag mot rätt kundgrupp. Visa att Du och Ditt företag är UNIKA på just de tjänster Ni erbjuder.

VÅGA SÄGA NEJ IBLAND Du vill utveckla ditt företag och få fler kunder. Det innebär ofta att du behöver mer folk, maskiner, fordon och pengar. Samtidigt är marknaden så tuff idag och konkurrensen så stark att du kanske tar varje möjlighet att säkra hem en ny kund, utan att närmare tänka efter. Kanske tjänar du inte tillräckligt med pengar eller känner att ditt företag är undersysselsatt och därför bara måste ta alla nya kunder som är villiga att anlita dig. Det är ingen bra strategi. Det är ingen strategi alls. Det är bara dumt.

Hur tänker en vinnare? Att vara entreprenör är tufft. Det är särskilt hårt i början. Det kommer alltid att gå upp och ner. Ibland är det lätt och man tjänar bra. Ibland är det inte alls så lätt… För att lyckas behöver du redan från början satsa på att bli en vinnare och en överlevare. En vinnare i entreprenadbranschen är: professionell och kompetent, tillförlitlig, har kapacitet och resurser, är prisvärd och klarar att dokumentera och marknadsföra allt detta.

DUKTIGHETSBEVIS Vet dina beställare om att du är duktig och allsidigt kunnig ? Ett lågt pris behöver inte bara bero på - kvalitetssänkning, - kompetensbrist eller - kalkylfel Ett högt pris däremot, eller till och med ett normalt pris idag, måste alltid grundas på att du på ett tydligt sätt visar beställaren vem dui är och vad dui kan. Dokumentera kompetensen Marknadsför kompetensen

Varför skall beställaren välja Dig? Både för att du är duktig på att utföra själva arbetet och att sälja in dig hos beställaren. Entreprenadbranschen lever på relationsförsäljning. Det är inte bara pris och kvalitet som avgör. Det är mycket mer… Marknadsföring handlar om att få uppmärksamhet, bli sedd, bekräftad och förstådd. Beställaren måste förstå värdet av det du har att erbjuda och ha ett behov av dina varor eller tjänster för att en köp-säljsituation skall uppkomma. Att entreprenören är värd en vettig lön för sitt arbete.