AXIS Communications - a world of intelligent networks Bolagsstämma 2002
Verkställande direktörens anförande vid ordinarie bolagsstämma 2002 Peter Ragnarsson
Axis 2001 Lönsamhet och positivt kassaflöde uppnåddes planenligt för andra halvåret 2001
År 2001 Lågkonjunkturen slår till med full kraft Kraftig påverkan på IT & Telekom ¬Negativa tillväxttal ¬Stora förluster ¬Stora värdeförändringar
Axis 2001 i korthet... Grunden lagd för fortsatt lönsam tillväxt Positivt rörelseresultat andra halvåret 2001 Första kvartalet 2002 visar fortsatt god utveckling Proforma /9797/9898/99 99/ Q1 -02 Rörelseresultat
Drivkrafter bakom utvecklingen Försäljningsökning med drygt 5% inklusive valutaeffekter Förbättrade bruttomarginalerna Minskade kostnader Strukturella åtgärder
Kärnan i våra erbjudanden Lösningar för användarvänlig, säker och effektiv kommunikation över nätverk
Network Camera & Video Server #1 i världen Våra erbjudanden Network Printing #2 i världen Network Scan & Store Network Wireless Access Axis ThinServer Technology
En global aktör - 95% på export… 46% Europa Mellanöstern Afrika Nord, Syd och Central Amerika Asien 31% 23% Fakturering per region
Axis marknadssegment Branded Networked Office Networked Facility Nätverken växer över tid in i nya miljöer OEM
End user Affärsmodell – god riskspridning OEM Axis National distributor Value added distributor Reseller
Ett globalt distributionsnätverk Distributörer ¬ Mellan 500 och globalt Återförsäljare & Installatörer ¬ Mellan och globalt
En växande bas av kunder Ingram Micro Azlan Adimpo MicroP Allnet Fibrenetix NSM Storage EET Nordic Canon SONY Honeywell Securitas Minolta - QMS Panasonic Några av våra distributions- och OEM partners
Framtidsinvesteringar Intensiv FoU agenda ¬22% av omsättningen återinvesteras i FoU ¬Stöd för nya protokoll ¬Ökad funktionalitet ¬Nya applikationer ¬Trådlös kommunikation Sju nya patent under 2001
Första kvartalet Januari - Mars 2002
Första kvartalet 2002 Stabil plattform för lönsam tillväxt
Finansiellt utfall Lönsamhet och Positivt Kassaflöde… Rörelseresultatet förbättrades med 43 Mkr (jämförbara enheter) 3:de kvartalet i rad med positivt rörelseresultat Ökad produktivitet Minskad kapitalbindning
Försäljning första kvartalet 2002 Per produktgrupp 41%Video Print43% Store 5% Scan 2% Access 1% Other 8% Eget varumärke resp. OEM 25%OEM Branded 75%
Rörelseresultat per kvartal FoU totalt ¬ 31 Mkr i första kvartalet Rörelsemarginal 6.5% Vinstmarginal 8.3% Proforma 2000 Q1Q2Q3Q4Q1Q2Q3Q Q
Fortgående verksamhet, Mkr Omsättning per kvartal
Likvida medel Mkr
Marknadstrender Svaga marknadsförutsättningar förväntas råda åtminstone mitten av 2002 Ökad marknadsaktivitet har noterats
Utblick 2002 Lönsamhet och positivt kassaflöde från den löpande verksamheten Goda förutsättningar för lönsam tillväxt