Vem är den svenske motorcyklisten? • 307 000 motorcyklar i trafik, 270 000 ägare • 90 % är män, 10 % kvinnor • Medelåldern bland ägarna : 52,2 • Han/hon.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Snabbguide och tips.
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Bakgrund till projektet Schack i skolan
Samma grundidé Din bostad kan vara värde miljoner, till vilken nytta?
Geografi Henrik Carlsson.
Joakim Eriksson Luciano Hermansen
Harley Owners Group Gothenburg Chapter Sweden.
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
Frivilliga Radioorganisationen
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Konsekvenser av förändrade bilkostnader för kvinnors sociala aktivitetsmönster Ulrich Olofsson och Charlotte Alm Linköpings universitet.
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Mopeden smart transportmedel eller farligt fordon?
Session 61 MC Transportforum Extremt beteende EXTREMT BETEENDE – OLOVLIG KÖRNING Jesper Christensen Maria Nordqvist.
Information om det nya kravet på yrkesförarkompetens
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Varför gör vi denna satsning?
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Flyg fortare.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Min motorcykel säsong 2011.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Strama Skåne Antibiotika öppen vård Skåne 2010 Förskrivare, typ av antibiotika, antibiotika vid luftvägsinfektion, antibiotika vid urinvägsinfektion, antibiotika.
Fruktsamhet och mortalitet, uppdelat på födelseländer och
Motorcyklisters attityder och beteende
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet i vägtrafik - en beskrivning
Bruk, missbruk Alkohol och droger.
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
ETT GOLFSVERIGE I FÖRÄNDRING ANDERS HAMMARSTRÖM. Läget i Golfsverige Mellan 2003 – 2008  Tappat 30% juniormedlemmar  Tapp i alla åldrar upp till 40.
Korpen på jobbet Vi gör det enkelt för arbetsplatser att sporta och ha kul tillsammans!
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
Mobillån i Sverige Myter och verklighet. Snap shot Grundades 20 mars anställda varav 7 timanställda Affärsidé: Att ge svenska folket möjlighet.
Motorcyklisters hastigheter
En vanlig vardag rymmer många farliga situationer
Etappmål max 270 dödade Människa Väg Fordon Beteendepåverkan Hastighet Nykterhet Anv. skyddsutrustning Väg Fordon Mitträcken Sidoområden Fartdämpande.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Målområde 4: Ökad hälsa i arbetslivet Trender och förändringar  Saknar indikator: Att få ett arbete är en viktig del i etableringen.
Vad vet vi, hur ser det ut? Fokus: utveckling, indikatorer Tylösandsseminariet, 3 -5 september Håkan Leifman, Direktör, CAN.
Indikator Utgångs­- läge år 2007 Nytt mål år 2020 Ambition för räddade liv utöver prognos Andel i % Viktiga aktörerNyckel­åtgärder 1. Hastighetsefterlevnad,
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Stefan Johansson Är det åldern som är problemet?
Två vägar för att ge till hela Missionskyrkan Kyrkoavgiften till församlingarna Missionsgåvan till det gemensamma Kyrkoavgift +
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Bu eller Bä? Till digitalt & regionalt representantskap den 9 maj, s om komplement till det fysiska mötet i Stockholm.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
Friktion- viktigaste funktion för trafiksäkerhet Bristande friktion bidragande faktor i 10 % av alla MC-olyckor på torr väg. Källa: STRADA Grus i 12 %
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Greppa Näringen Vad är Greppa Näringen? Greppa Näringen erbjuder kostnadsfri rådgivning som både lantbrukare och miljön tjänar på. Målen är: › minskade.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Töreboda.
Tylösand 2012 Pawsec & SMC Motorcykel Incident Tracking & SMC kommunikation.
Antal omkomna i vägtrafiken, Källa: STRADA, Transportstyrelsen.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
1 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL.
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
EXTREMT BETEENDE I TRAFIKEN Maria Nordqvist Tylösandsseminariet 2016.
Parkeringsstrategi Stockholm Januari Vilka är Sveriges MotorCyklister ? En intresseorganisation för alla som kör motorcykel på väg medlemmar.
Extremt beteende På MC- handlar om olovlig körning
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
Ökad säkerhet på motorcykel och moped
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Presentationens avskrift:

Vem är den svenske motorcyklisten? • motorcyklar i trafik, ägare • 90 % är män, 10 % kvinnor • Medelåldern bland ägarna : 52,2 • Han/hon skaffar körkort vid + 30 • Kvinnor är äldre än män när de skaffar körkort • Har en hög årsinkomst • Äger också en bil • Vårdar sin MC – få underkänns i kontrollbesiktning

En del av MC-gemenskapen • 25 % av alla svenska knuttar är medlemmar i SMC • Många MC-förare är också medlem i minst en klubb; lokal eller märkesklubb • Att vara med på alla events som händer är en viktig del av MC-livet: fikaturer, rallyn, träffar, parader, ut- landsresor med mera • Att köra motorcykel är helt enkelt en del av ditt sociala liv!

Hur kör den svenske motorcyklisten? • Oftast april-oktober men har helårsförsäkring • Kör i snitt 250 mil - SMC-medlemmen kör 600 • Motorcykeln används främst på fritiden • 30 % använder den för pendling • 75 % lånar aldrig/lånar inte ut sin motorcykel • Äger en motorcykel med över 1000 kubik • Vanligaste modellen är en customhoj (27 %) • 80 % av alla MC I Sverige är äldre än sju år

Svenske knutten är säkerhetsmedveten! • 80 % kommer att köpa en MC med ABS nästa gång • 100 % använder alltid hjälm • 85 % använder alltid heltäckande skyddsutrustning • 60 % använder alltid ryggskydd • Att komma hem säkert är målet för nästan alla MC-förare • Gillar att gasa, 35 % följer hastighetsbegränsningar • Kör mindre för fort på km/h vägar • Kör helst på 70-vägarna!

Fortbildning – en självklarhet för många! • SMC erbjuder MC-fortbildning sedan 1973 • SMC är positiva till frivillig fortbildning • SMC erbjuder kursplatser april-september i hela landet • Olika kurser; tjej-, grund-, grus-, KNIX-, broms- och kurv-, licens- samt avancerade kurser på bana • 700 MC-instruktörer och frivilliga i SMC School • MC-fortbildning – en accepterad åtgärd för ökad trafiksäkerhet bland MC-förare!

MC-strategin, åtgärd 1 ABS-bromsar • Problemet löst – kunderna efterfrågar ABS • Ny ramförordning från EU kräver ABS på alla motorcyklar över 126 kubik från 2016 • ABS-bromsar är bra men är inte nyckeln till allt • SMC fortbildar motorcyklister – man måste lära sig en korrekt inbromsning, oavsett bromssystem

MC-strategin åtgärd 2 - hastighet • MC-förare kör för fort – precis som andra trafikanter • De som dör på MC kör MYCKET för fort, • SMC:s främsta bidrag – information • SMC genomför enkät om attityd till hastighet • SMC erbjuder kurser på banor där man får gasa • Fler ATK löser inte problemet men gärna fler poliser!

MC-strategin åtgärd 3- säkra gator och vägar • 10 % av alla MC-olyckor beror på bristande friktion -underhåll måste förbättras! • Vanligaste krockvåldet i singelolyckor – räcken. • Räcken måste bli säkrare för MC-förare • Välj förlåtande sidoområden istället för sidoräcken • Både kommuner och Trafikverket måste ta MC-trafiken på allvar • De som kraschar p g a brister bör få skadestånd - sker aldrig!

MC-strategin åtgärd 4- synbarhet och uppmärksamhet

SMC måste få hjälp utifrån! • Inga satsningar från annan part än SMC på uppmärksamhet • Inga satsningar i infrastruktur för ökad synbarhet • Vänstersvängande bilister dödade 30 % av alla MC- förare 2012 • Ytterst få döms för vårdslöshet • Alla behåller körkortet • Straffet lägre än för fortkörning

MC-strategin åtgärd 5, Extremt beteende

De som dör är inte motorcyklister! • 27 % av de som dör på motorcykel är inte MC-ister • Inga åtgärder hjälper, utöver polisövervakning, för denna grupp • I Norge – polisstrategi för denna grupp • RPS presenterade 16 maj en strategi: • SMC bedriver opinion i alla tänkbara sammanhang • SMC jobbar för ökat körkortstagande • SMC ser självklart att säker förare - en som har körkort - är en indikator för att nå etappmålen

Vad kan vi göra tillsammans? • Mer information finns på • Jesper Christensen, , • Maria Nordqvist, ,