Trafiksäkerhetsåtgärder 2011

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Resedagbok Eliel Villaroel och Ghazal Valatabar. En resedagbok visar hur man f ö rflyttar sig Används för att undersöka hur vi använder kommunikationer.
Advertisements

Utdrag ur grundkurs Vägmarkering
Så lägger du virke och skogsbränsle
Katarinaparken från ovan Ovanpå Stadsgårdsleden byggs två nya kvarter med kontorshus och en ny park, som sluttar ner mot kajpromenaden. De avfasade husen.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Lär dig trafikreglerna
Säkerhet i trafiken.
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Samhällsutvecklingsrapport
Genomförande länsplanen Större objekt Utvecklingspotten Kollektivtrafikanläggningar Trafiksäkerhetsåtgärder Cykelvägar
Vem är den svenske motorcyklisten? • motorcyklar i trafik, ägare • 90 % är män, 10 % kvinnor • Medelåldern bland ägarna : 52,2 • Han/hon.
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Slides från Astando Digitalisering GC-nät.
Varför gör vi denna satsning?
Ortsutveckling Hälleforsnäs Prioriterade åtgärder på stormöte den 29 augusti 2012.
Svartes framtid? Informationsmöte Svarteskolan.
Cykel i Göteborg Jonas Åker. Vårt Mål •Biltrafiken ska minska till förmån för resande med kollektivtrafik och cykel.
Släntbeteckningar kan behållas
Trafiksäkerhet är en arbetsmiljöfråga! (en avgörande utgångspunkt)
Motorcyklisters attityder och beteende
LAGENA Distribution AB. Våra Bilar Lagret LAGENA Distribution AB Utkast till Trafiksäkerhetspolicy för Lagena Distribution AB Beslutad 2007-MM-DD Ansvarig.
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
VÄLKOMMEN TILL NACKA STAD
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Åtgärder i jord- och skogsbruk för att minimera utsläpp/slambildning i Vattnet Ralf Johansson, LRF och Lena Peribert, Södra
Tropiska orkaner (Katrina)
Tiden är kort. Presentation av eventuellt nya deltagare Förra minnesanteckningarna Sammanställningen från Workshopen Hur fortsätter vi? Nästa möte Workshop.
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
Cykelställ.
TOUR DE HALLAND juli juli 2012.
Motorcyklisters hastigheter
Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län
Väg- och beläggningsdata i samverkan Danderyds kommun Beläggningsdata, vägdrift Vägdata.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Trafikmiljön vid Bodestorpsskolan
Regional samling Maria Jonasson Disposition Trafiksäkerhetsarbete idag Pågående arbeten Samarbetsavtal med Vägverket Trafiksäkerhet avsiktsförklaring.
Strandskydd PROP. 2008/09: 119.
Vägverket Sverige NVF 11 NVDB-seminarie februari 2002 Mari-Louise Lundgren Jan-Olof Östlund Vägverket Titel.
Tillgänglighetsåtgärder år Vikdalsvägen, Stadshuset Busshållplatsen på Vikdalsvägen vid 2:ans fritidsgård har tillgänglighetsanpassats. Hållplatsen.
Säkra skolvägarprojektet Ektorps skola Under hösten 2010 och våren 2011 genomfördes ett säkra skolvägar pilotprojekt på Ektorps skola för att ta.
Tre prioriterade miljöområden Effektivare energi- och transportanvändning Resurssnålt och giftfrittVärna mark och vatten.
Lars-Erik Lundin Trafikplanerare cykel
Trafikundersökning Beckombergaskolan 2014
Orientering.
Cykelinvesteringar Telegramvägen Cykelparkeringen vid busshållplats Telegramvägen på Värmdövägen har uppgraderats med väderskydd och cykelställ.
HSS ekonomi 2011 och viktiga datum i budget 2013 Jonny Eriksson.
Välkomna Bakgrund Vad ska vi förhålla oss till?  Attraktiv stadsmiljö  Affärs- /Näringslivsverksamhet  Trafiksäkerhet  Cyklister  Gående.
Joakim Lundbäck Revidering riksintresse vindbruk Energimyndigheten reviderar riksintresse vindbruk under Remiss för kommande anspråk,
Prislista julen HÖJD RÖDGRAN KUNGSGRAN TALL 0,5-1,0 m 110:- 224:-200:- 1,1-1,6 m 160:- 360:- 310:- 1,75-2,0 m 240:- 480:- 410:- 2,-2,25 m 440:-
Stockholm – en ledande cykelstad Budgetsatsningar 2016 Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP) På väg mot.
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
En förenklad och förminskad bild av verkligheten sedd uppifrån himlen Vad är en karta?
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson
Samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur..
Nödvändigt verktyg för kommunens hantering av elever.
Näringslivslunch 8 november.
KOMMUNALT VA UPPERUD, BÄCKEN, LINDDALEN OCH SKOLMÄSTRE
Hur bygger man in trygghet och säkerhet i livsmiljön?
Vårdföretagarna Medlemsundersökning December 2007.
Regionalt cykelbokslut för 2014
Sjön Mockträsk Grangärda Vägbeskrivning
Trafiksignalföreskrifter
Verksamhetsberättelse 2016
Utan vägren eller cykel- eller gångbana
/X Är du trafiksmart?.
Om framtida huvudmannaskap för Vägar, Vatten och avlopp yttre Brevik
TÄVLINGSMOMENT LÖPNING
Årsmöte 2018 Brevik-Lerviks Vägförening
Cykelplan
TÄVLINGSMOMENT LÖPNING
Presentationens avskrift:

Trafiksäkerhetsåtgärder 2011

Ormingeleden Före: Efter: Genomförda åtgärder: Utbyggnad av refuger ut över tidigare spärrlinjer. De ombyggda refugerna har märkts ut med reflexstolpar och avfarten ut på väg 222 från Lännersta har tydliggjorts med en avfartsskärm. Karta:

Storholmsvägen Före: Efter: Genomförda åtgärder Utbyggnad av gångbana från Storholmsvägens korsning med Mensättravägen och upp till busshållplatserna Sandholmsvägen. Den nya gångbanan knyts ihop med befintlig gång- och cykelbana genom ett nytt övergångsställe. Från det nya övergångsstället och upp till busshållplatsen har även östra sidan kompletterats med en kort sträcka gångbana. Busshållplatserna Sandholmsvägen och befintligt övergångsställe på Storholmsvägen har tillgänglighetsanpassats i samband med trafiksäkerhetsåtgärden.

Boov. /Västertäppsv. Före: Efter: Genomförda åtgärder: Korsningen Boovägen/Västertäppsvägen har byggts om och övergångsstället över Boovägen har kompletterats med mittrefuger för ökad trafiksäkerhet. Båda busshållplatserna samt befintligt och nytt övergångsställe, norr om korningen och över Västertäppsvägen har tillgänglighetsanpassats i samband med trafiksäkerhetsåtgärden.

Oxelvägen Före: Efter: Genomförda åtgärder: Befintligt signalreglerat övergångsställe på Oxelvägen i höjd med Klarbärsvägen har i samband med armaturbyte även kompletterats med mittrefuger med signalstolpar. Oxelvägen är bred och mittrefugerna har bidrar till att övergångsstället och signalen syns bättre och är mer trafiksäkert. Förhoppningsvis minskar även fordonshastigheterna. Intilliggande busshållplatserna Stensö och tillhörande övergångsställe norr om dessa har tillgänglighetsanpassats i samband med trafiksäkerhetsåtgärden.

Gillevägen Genomförda åtgärder: Vid övergångsstället på Gillevägen-Långsjövägen har ”blinkande övergångsställes skyltar” installerats för att öka uppmärksamheten på gående som kommer från den, delvis skymda trappan som leder ner till övergångsstället från Sickla skola. Efter:

Nacka strand/ Engelska skolan Före: Efter: Genomförda åtgärder: Efter Engelska skolans etablering i Nacka strand är det fler som går i området. För att förbättra trafiksäkerheten har ny belysning satts upp vid gångpassagerna på Vikdalsvägen. För att påminna bilister om att hastighetsbegränsningen är 30 km/timme har ”du-kör-för-fort”-skylt har satts upp på Augustendalsvägen.

Saltängens skola Före: Efter: Genomförda åtgärder: Den gamla bussvändslingan som har används som avlämningsplats för Saltängens skola på Tranvägen har byggts om för att bättre passa som avlämningsplats. Ytan har asfalterats och en gångbana har anlagts in mot Saltängens skola.

Järlaleden Före: Efter: Längs med Järlaleden mellan busshållplatsen Kyrkviken och busshållplatsen Planiavägen har gång- och cykelstråket flyttats och förbättrats. En gång- och cykelbana på ca 3 meter bredd har anlagts längs med Järlaleden. Trafiksäkerhetsåtgärder leder till en bättre anslutning med högre standard mellan de olika gång- och cykelstråken.

Skogsövägen Före: Efter: Genomförda åtgärder: Längs med Skogsövägen från korsningen Skogsövägen-Kyrkogårdsvägen har en gångbana anlagts för att öka trafiksäkerheten för de gående till ridhuset och till Naturreservatet. Skogsövägens vägområdet är smalt vilket ledde till att en ficka för mötande trafik på de 100 meter som gångvägen ligger längs anlades samt vägskyltar som varnar för avsmalnande väg.

Neglinge Skola Före: Efter: Genomförda åtgärder: För att separera barnen som går till Neglinge skola längs med Valhallavägen från skolans transporter har en gångbana byggts som delvis är särskild med dike och delvis med räcke och kantsten. För att se till att transporterna till skolan inte ska behöva backa in till skolan från Skogsstigen har även en vändplats byggts och avfallskärlen flyttats.

Byvägen/Kyrkvägen Före: Efter: Genomförda åtgärder: Förhöjt övergångsställe över Byvägen mellan Kyrkvägen och Trumpetarevägen. Tidigare har funnits ett övergångsställe här men det nybyggda övergångsstället är i förskjutet läge och mer trafiksäkert och visuellt tydligt genom sin förhöjning