Enkel anvisning för planering av projekt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Välkommen till en kort presentation av MPS, en ORR®-produkt från ITERIT AB. MPS, material och produktionsstyrning, ett hjälpmedel för administrationen.
Exempel på Projekt för en Informationskampanj
CE-märkning av byggprodukter
ByggaL – metod för byggande av lufttäta byggnader
Projektplan, milstolpar och organisation OL 108A Ht 2012
Emil 2 och nytt ämnesträd
Kvalitetssäkrad leverans i Maximoprojekt
Pernilla Stafstedt, verksarkivarie
Examensarbete - ett projekt
Meny •Hem: Visar denna sida. Kan användas för allmän info •ProNavigo visar Modellen, mallar, checklistor •Projektlänkar: visar en undermeny med lämpliga.
Förskolor och familjedaghem Utförarmöte november 2011.
Gunilla Nordin.
8. Planera genomförandet
Förra måndagen gick vi igenom:
LOKALRESURSPLANERING
En schweizerkniv i Järfälla kommun
Kompetensutveckling Processansvarig: Ulrika Sjöholm
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
Bo Linde Solution Specialist EPM Microsoft AB Project Server.
PROJEKTETS LIVSCYKEL Projektaspekter Definitionsfas Planeringsfas
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Produktionsplanering
Framsteg AB Plenum 2 Framsteg breddar Maximoerbjudandet med hjälp av molntjänster Henrik Nyström Affärsområdesansvarig Underhållssystem Framsteg.
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
Kort om att arbeta i projekt
Välkomna till en dag om eArkiv
Ramverk för patientmedverkan
SITHS anslutningsprocess
Socialinvesteringsfond Norrköpings kommun
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
1 Geoteknisk sektorsportal - datainfrastruktur för tillgång till geotekniska undersökningar Huvudstudie Bengt Rydell och Mats Öberg, SGI SKL referensgrupp.
Medarbetarundersökning Informationsmaterial-
processorienterad verksamhetsutveckling
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
MEDDIX Webbaserat IT-stöd vid samordnad vårdplanering och informationsöverföring mellan huvudmän.
Vad händer med resursfördelningsmodellen och administrativa stödet?
Nätverksträff eHälsa Välkomna !!.
”Vi måste göra om intranätet
Mobilitet för hemsjukvård
Revisionsplan – Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Ove Olsson, BDO Stockholm AB PROTOKOLLSBILAGA B Fullmäktiges protokoll , §
Kommuner i samverkan – Anna projektet
PROJEKTLEDNING – konsten att leda mot ett gemensamt mål
PROJEKTLEDARSKAP (Kort sammanfattning från kursboken)
Sambruk:s projekt.
Förra måndagens program:
Vad är ett projekt? En grupp projektdeltagare utför under ledning av en projektledare en klart definierad uppgift, på en viss tid, med givna resurser.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Ekonomi och användbarhet? Finns det något samband ? Vivian Vimarlund.
04/06/ Balanserade kunskapsflöden - därför behövs wfmd.org Balans i hela verksamheten > delarna.
Nytt IT-stöd för medlemsregister och hemsidor
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
Förra måndagens program :
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Planering och organisering Projektledning med inriktning mot social innovation och samhällsentreprenörskap Fredrik Björk, Malmö högskola.
Införandestöd och Leveransplanen »Ladok3 Informationsdag »Malin Zingmark – Förnyad förvaltning »Lars Cronfalk - Ladok3/Införandestöd.
I NFÖR PRODUKTIONSSÄTTNING AV NYA L ADOK Malin Zingmark 4 juni 2015.
Ramverk för patientmedverkan
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
Utvecklingsprojekt 2015 enligt förvaltningsplan
Navigating uncertainty
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
Kandidatarbetets planeringsrapport och planeringen (ZEDIT)
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Uppdrag Ta fram länsgemensam rutin för avvikelsehantering
Planering och organisering
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

Enkel anvisning för planering av projekt Detta exempel visar principen för hur man går från ”Övergripande Produktmål” till ”Preciserade Produktmål” till ”Krav” och slutligen till ”Aktiviteter”. Därefter visas hur man via ett nätdiagram identifierar milstolpar för att slutligen beskriva aktiviteterna i ett GANTT – schema.

Anvisning för Tid- och resursplanering Gör en WBS-struktur (Work Breakdown Structure) (Bryt ned produkten (projektets leverans) så långt ned att aktiviteter kan identifieras dvs gå från Övergripande produktmål till Preciserade Produktmål till Krav och slutligen till Aktiviteter) Rita ett nätdiagram (PERT) inklusive milstolpar. (Nätdiagrammet visar det logiska beroendet mellan aktiviteterna, men utan tidsaxel. Milstolpar innebär en synbar händelse i projektet. T ex att en kravspecifikation finns framtagen och är godkänd). Skapa ett GANTT - schema med milstolparna Obs innan ett GANTT – schema tas fram ska följande punkter även genomföras Beskrivning av aktiviteterna (Samtliga aktiviteter inom ett projektsteg listas och beskrivs. Aktiviteter inom den närmaste tiden (6-10 veckor) bryts ned så att de blir uppföljningsbara). Förteckning av projektmedlemmarna (Görs i en tabell där medverkan i nettotid plus semestrar etc beskrivs) En Projektkalender. (Görs i en tabell som visar ansvarig och deltagare per aktivitet. Tidsuppskatta aktiviteterna.) Beräkning av start och färdigtidpunkt per aktivitet (För varje aktivitet kontrolleras beroendet, därefter kan start och färdigtidpunkt beräknas. När aktiviteten läggs ut i projektkalendern får aktiviteten start och färdigtidpunkt.)

WBS (Work Breakdown Structure) Administrativt stöd för kundkontakt Framtagna och införda nya rutiner för kundkontakter inklusive en förbättrad säljmanual Framtagen och införd ny/anpassad organisation för kundkontakt Framtaget och infört IT - stöd för kundkontakt Utbildad kundkontaktpersonal (Övergripande produktmål) Översyn av Kundserviceprocessen Nya rutiner för kundkontakter Anpassad och förbättrad säljmanual IT - stöd för ärendehantering IT - stöd för statushantering (Preciserade produktmål) Ärende-registrering Status/prio- hantering Uppföljning/ rapportering (Krav) Specificera krav på ny rutin Revidera befintlig rutin Bygg ny ärenderutin Lägg in alla befintliga kunder Ta fram testfall Testa ärenderutinen (Aktiviteter)

Nätdiagram med milstolpar (MS) 1 MS1 MS2 Specificera krav på ny rutin Inventera behov av SW Ta fram upphandlingsunderlag Ta in offerter Upphandla ny DB Konfigurera DB 2 Upphandla/ uppgradera SW MS2 Specificera förvaltnings-organisation 3 Revidera befintlig rutin MS1 1 MS3 MS4 MS5 Bygg ny ärenderutin Lägg in alla befintliga kunder Testa ärende-rutinen Produktions-sättning 2 Ta fram testfall Lämna över till förvaltning MS4 MS5 Utveckla Status/prio-rutinen Gör prestanda-prover Testa Status/prio-rutinen MS1 Klart för upphandling Upphandling är klar MS2 Ta fram utbildnings-plan Tillsätt förvaltnings-organisation MS3 Ärenderutin är färdigbyggd 3 MS3 MS4 Alla tester är klara MS5 Klart för användning

GANTT-schema inkluderat milstolpar