Petteri Baer (Statistikcentralen) & Lars Berglöf (Statistiska Centralbyrån) Nordisk Marknadsföringskonferens Köpenhamn den 6.6.2000 Strategisk bakgrund.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Talföljder formler och summor
security through simplicity 2 Visste du att du kan använda ditt inpasseringskort till att logga in till din dator, till ditt nätverk och till dina molntjänster?
Discovery Tools - blev det som vi trodde?
Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
Råby-trivsel Råby-trivsel är ett kooperativ som arbetar i Råby Rönö, mitt i den sörmländska landsbygden. Råby-trivsel hjälper dig med catering vid fester,
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Aktiva möten, metoder för lärande seminarier och konferenser
TRÄFFA JOI Lär känna JOI communication. Vad kan vi göra för er?
Källor: Reuters EcoWin och Riksbanken
Skapa ideala kundprofiler
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
Fujitsu 1. © Fujitsu 2008 Stockholm Libris inspirationsdag Kristian Wallin Anne Sandfær Fujitsu Services A/S.
Att söka och förvalta kunskap
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Använd svenska nu! Svenska som främmande språk •Mål •Språkinlärning •Bra kommunikation •Arbeta i grupper •Använda ny teknik •Utbyta erfarenheter.
Prissättning av produkter och tjänster Nicola Brun Statistikcentralen
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Trio Enterprise Corporate and Concept Presentation
Migrationsverket - Asyl, besök, bosättning, medborgarskap medarbetare
Vänsterskolan Medieskolan.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Grundkurs i marknadsföring
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Från information till interaktion
Global Sustainable Cities Network
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Vill du lära dig kort division?
Mottagandet av flyktingar och ensamkommande barn – en resurs i Västernorrland
Nordiskt nätverk för formell vuxenutbildning
MICROSOFT BUSINESS ACADEMY Konsten att ”leverera…” GREAT communications nordic AB Stefan Pihl
Mental Träning Hallsberg Hockey – 96/97
Stora additionstabellen
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2004.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
Mina erfarenheter av träning & tävling Orienterare Orienterare Friidrottare Friidrottare Idag Idag.
Hur vill studenter bo? En studie av enrumslägenheter 1.
PA Consulting group ab.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Turismens historia kapitel 2.
(Företag LOGGA) Ett steg in i framtiden (Kundens Logga)
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Procent.
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Vår metodik för att energieffektivisera Flerfamiljsbostäder
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
1 L U N D U N I V E R S I T Y – Faculty of Engineering Material – en viktig del av byggnaders totala miljöpåverkan Catarina Thormark Byggmaterialdagen.
Business Intelligence
Föreläsning 4 Order- och leveransprocessen Kundorderpunkten
Ett material från Migrationsverket 2015 Här kan den som gör presentationen lägga in sitt namn.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
BEANS NÖJD KUND INDEX 2014 (e-survey undersökning)
18-21 augusti 2004 Sociala media för statistik Hur kan nationella statistikbyråer utnyttja sociala medier för intern och extern kommunikation? Omvärldsbevakning.
Informationsteknologi - Lektion 2 Trådlöst nätverk (WLAN) Trådlöst nätverk (WLAN) Filarkivet: Filarkivet:
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
Välkommen till Strands BK´s upptaktsträff :30 Startar vi med en process 10:45Grunder i spärrspel 12:00 SISU bjuder på lunch på Hot Chili 13:00Första.
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Bättre kundupplevelse med relevant och effektfull kommunikation.
Quick Tips for Effective Spa Management To manage your spa effectively, you should consider training your staff, letting people know about your spa through various marketing channels, and focus on improving customer experience. Play the slideshow to
Presentationens avskrift:

Petteri Baer (Statistikcentralen) & Lars Berglöf (Statistiska Centralbyrån) Nordisk Marknadsföringskonferens Köpenhamn den Strategisk bakgrund för modern marknadsföring av statistisk information

Petteri Baer & Lars Berglöf Relationsmarknadsföringen vinner terräng...  4 P --> 30 R  Kundundersökningar: allt bättre focus, Nöjd-Index  Nordisk konferens ”Ökad marknadsföring” i Sigtuna 1995  Affärshandboken 1996 & 1997 (SCB)  Handbok i konsten att veta mer än konkurrenterna (SCB)  Strategidokument för marknadsarbetet 1999 (SC)  M-Day vid ISI-konferensen i Helsingfors 1999  Uppsatssamlingen Relationsmarknadsföring vid SCB 1999  Nordisk marknadskonferens i Köpenhamn 2000

Petteri Baer & Lars Berglöf … i hela Norden...  ”Glada amatörer” - Isak Isaksens uttryck i början på 1990-talet  Användarorientering och kundsegmentering hos alla, speciellt på Danmarks Statistik  Marknadskonsulentarbetet på Danmarks Statistik  ”…vi har börjat tänka på att vi skall börja tänka mera på systematisk marknadsföring...” (SSB)  Hagstofa Island - kommentar inväntas

Petteri Baer & Lars Berglöf Den nordiska marknadsföringsskolan  Christian Grönroos  Ewert Gummesson  Flera andra analytiker av tjänstemarknadsföringsprocesser  Se litteraturförteckning, punkt 4)  Ingen ”kompakt” skola  Kontinuerlig förnyelse genom erfarenheter från praktiken

Petteri Baer & Lars Berglöf Nyckelbegrepp  Tjänstemarknadsföring  Key Account Management  Individuella kundprofiler  Systematisk feedbackinhämtning  Total Quality Management  Relationsmarknadsföring  Mass Customisation

Petteri Baer & Lars Berglöf Kommunikation i början på 1990-talet  Har kunden lämplig dator?  Har kunden samma ADB- program?  Kan kunden ta emot vårt material?  Vilket protokoll använder kunden?  Et cetera

Petteri Baer & Lars Berglöf Structured data access Research data access Surveys Time-series Regional Data-cubes •Super-cross •SAS •Data-lab SNZ Tools •SUPERMAP •INFOS SNZ Tools •SUPERMAP •INFOS User systems User systems •General access •Custom access •Service-link •Service profile Statistical Desktop in New Zealand •Desktop manager •Team-room •WIP log •Purchase archive •Outposted experts OECD IMF etc Help Desk Consultants Subject Experts Help Desk Consultants Subject Experts Electronic Yearbook web business to business Market Tools Len Cook på M-Day i Helsingfors

Petteri Baer & Lars Berglöf Märk väl!  För statistisk information går det även att leverera själva tjänsten elektroniskt

Kvalitativt nya möjligheter för utvecklandet av vårt arbete Systematisk uppbyggnad av våra kundrelationer

Petteri Baer & Lars Berglöf ”Vanlig Internetanvändning”: Massor av information - men ostrukturerat och svårt att använda Sökord: Konjunktur Språk: Svenska Sökresultat: hänvisningar

Petteri Baer & Lars Berglöf Frågor till oss alla  Hur bra är den uppfattning vi har om våra existerande kunder?  Hur segmenterar vi våra kunder?  Är tillfredsställelsen med kundrelationen ömsesidig?  Vilka nya kundsegment borde vi arbeta mera systematiskt med?

Petteri Baer & Lars Berglöf Ursäkta, men jag förstår inte vad ni talar om!  ”Det tar nu bara så länge”  ”Det finns, vet ni, massor av faktorer som inverkar här”  ”Tyvärr är den viktiga specialisten nu på semester i fem veckor”  ”Aj priset… Ja, vi får väl se hur det skall bli…”

Kundbetjäningskoncept  Ett koncept räcker inte alls!  Vilka är de viktigaste?  Utbyte av erfarenheter!  Mellan de nordiska centralbyråerna?

Petteri Baer & Lars Berglöf

Petteri Baer & Lars Berglöf

Petteri Baer & Lars Berglöf

Hur många Knowledge Management -system betjänar vi i dag? Med automatiskt uppdaterad och snabb och visuell information?

Petteri Baer & Lars Berglöf Missförstådd resultatledning  Vi contra de andra  Vår avdelning, vårt program är centrum i världen!  Vår försäljningsvolym är det allra viktigaste!  Hur går det med betjäningen?  Hur tillfredställer man mångsidiga kundbehov?  Vem kan hjälpa bygga upp Knowledge Management - system?

Just for Fun!  It may be worth to give it a thought…  Många olika typer av målgrupper  Erfarenhet (SCB): Procenttal från 1 till 100  Erfarenhet (SC): Tilastotälli

Petteri Baer & Lars Berglöf Utvecklingens dialektik  ”En krävande kund är som ett sandkorn i snäckan. Det känns inte så bra, men resultatet kan bli en vacker pärla.” Jarmo R. Lehtinen

Petteri Baer & Lars Berglöf