Petteri Baer (Statistikcentralen) & Lars Berglöf (Statistiska Centralbyrån) Nordisk Marknadsföringskonferens Köpenhamn den Strategisk bakgrund för modern marknadsföring av statistisk information
Petteri Baer & Lars Berglöf Relationsmarknadsföringen vinner terräng... 4 P --> 30 R Kundundersökningar: allt bättre focus, Nöjd-Index Nordisk konferens ”Ökad marknadsföring” i Sigtuna 1995 Affärshandboken 1996 & 1997 (SCB) Handbok i konsten att veta mer än konkurrenterna (SCB) Strategidokument för marknadsarbetet 1999 (SC) M-Day vid ISI-konferensen i Helsingfors 1999 Uppsatssamlingen Relationsmarknadsföring vid SCB 1999 Nordisk marknadskonferens i Köpenhamn 2000
Petteri Baer & Lars Berglöf … i hela Norden... ”Glada amatörer” - Isak Isaksens uttryck i början på 1990-talet Användarorientering och kundsegmentering hos alla, speciellt på Danmarks Statistik Marknadskonsulentarbetet på Danmarks Statistik ”…vi har börjat tänka på att vi skall börja tänka mera på systematisk marknadsföring...” (SSB) Hagstofa Island - kommentar inväntas
Petteri Baer & Lars Berglöf Den nordiska marknadsföringsskolan Christian Grönroos Ewert Gummesson Flera andra analytiker av tjänstemarknadsföringsprocesser Se litteraturförteckning, punkt 4) Ingen ”kompakt” skola Kontinuerlig förnyelse genom erfarenheter från praktiken
Petteri Baer & Lars Berglöf Nyckelbegrepp Tjänstemarknadsföring Key Account Management Individuella kundprofiler Systematisk feedbackinhämtning Total Quality Management Relationsmarknadsföring Mass Customisation
Petteri Baer & Lars Berglöf Kommunikation i början på 1990-talet Har kunden lämplig dator? Har kunden samma ADB- program? Kan kunden ta emot vårt material? Vilket protokoll använder kunden? Et cetera
Petteri Baer & Lars Berglöf Structured data access Research data access Surveys Time-series Regional Data-cubes •Super-cross •SAS •Data-lab SNZ Tools •SUPERMAP •INFOS SNZ Tools •SUPERMAP •INFOS User systems User systems •General access •Custom access •Service-link •Service profile Statistical Desktop in New Zealand •Desktop manager •Team-room •WIP log •Purchase archive •Outposted experts OECD IMF etc Help Desk Consultants Subject Experts Help Desk Consultants Subject Experts Electronic Yearbook web business to business Market Tools Len Cook på M-Day i Helsingfors
Petteri Baer & Lars Berglöf Märk väl! För statistisk information går det även att leverera själva tjänsten elektroniskt
Kvalitativt nya möjligheter för utvecklandet av vårt arbete Systematisk uppbyggnad av våra kundrelationer
Petteri Baer & Lars Berglöf ”Vanlig Internetanvändning”: Massor av information - men ostrukturerat och svårt att använda Sökord: Konjunktur Språk: Svenska Sökresultat: hänvisningar
Petteri Baer & Lars Berglöf Frågor till oss alla Hur bra är den uppfattning vi har om våra existerande kunder? Hur segmenterar vi våra kunder? Är tillfredsställelsen med kundrelationen ömsesidig? Vilka nya kundsegment borde vi arbeta mera systematiskt med?
Petteri Baer & Lars Berglöf Ursäkta, men jag förstår inte vad ni talar om! ”Det tar nu bara så länge” ”Det finns, vet ni, massor av faktorer som inverkar här” ”Tyvärr är den viktiga specialisten nu på semester i fem veckor” ”Aj priset… Ja, vi får väl se hur det skall bli…”
Kundbetjäningskoncept Ett koncept räcker inte alls! Vilka är de viktigaste? Utbyte av erfarenheter! Mellan de nordiska centralbyråerna?
Petteri Baer & Lars Berglöf
Petteri Baer & Lars Berglöf
Petteri Baer & Lars Berglöf
Hur många Knowledge Management -system betjänar vi i dag? Med automatiskt uppdaterad och snabb och visuell information?
Petteri Baer & Lars Berglöf Missförstådd resultatledning Vi contra de andra Vår avdelning, vårt program är centrum i världen! Vår försäljningsvolym är det allra viktigaste! Hur går det med betjäningen? Hur tillfredställer man mångsidiga kundbehov? Vem kan hjälpa bygga upp Knowledge Management - system?
Just for Fun! It may be worth to give it a thought… Många olika typer av målgrupper Erfarenhet (SCB): Procenttal från 1 till 100 Erfarenhet (SC): Tilastotälli
Petteri Baer & Lars Berglöf Utvecklingens dialektik ”En krävande kund är som ett sandkorn i snäckan. Det känns inte så bra, men resultatet kan bli en vacker pärla.” Jarmo R. Lehtinen
Petteri Baer & Lars Berglöf