Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utredning angående handelspolicy för Malmö stad
Advertisements

Regionala trafikförsörjningsprogram
Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Citydistribution Göteborg
Parkeringsköp Kommunfullmäktige reglerar hur många bilplatser fastighetsägaren är skyldig att skapa genom Malmö Stads p-norm. Fastighetsägaren löser detta.
Kortversion av BOSTADSPOLITISK STRATEGI
KOMMUNALAVA-PLANER Kjell Jonsson Anna Myhr.
Transportstyrelsens marknadsövervakning
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Parkeringspolicy Helsingborgs Stad.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Om regional demensöverenskommelse
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Mälardalens kompetenscentrum för Hälsa och Välfärd MKHV
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Parkeringsnormer och utemiljönormer
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Inriktningsplanering för
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Hållbar utveckling – Vad betyder det för Ängelholm
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Övergripande strategier Samrådet Analysmetod Ekonomiskt hållbart?
Strategiska perspektiv på verksamheten
1 Kan vi påverka efterfrågan på äldreomsorg?. 2 Vad kan vi vänta oss av framtiden? Dramatisk demografisk utveckling Behovet av aktiviteter, vård och omsorg.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Vattenförvaltning och vattenrådens roll
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Välkomna! 9:15 - Inledning Kia Andreasson
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Sydsvensk regionbildning ideell förening -hälso- och sjukvård -kultur -kollektivtrafik -infrastrukturplanering -demokrati och internationalisering -hållbar.
Systemanalys för Sydsveriges infrastruktur
1. Hållbar stadsutveckling Huskvarna 23 okt 2009 Erland Ullstad.
STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM FÖR ALLA STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM.
Socialdepartementet En samlad strategi för ANDT- politiken Maria Renström Ämnesråd och gruppledare ANDT och Socialtjänst Socialdepartementet.
Mänskliga rättigheter i Västra Götalandsregionen Förvaltning/avdelning/grupp/enhet som dragningen är för Datum:
Parkeringstal för ett attraktivt Västerås Linnea Viklund Tekniska kontoret.
Näringslivslunch 16 december. Varmt välkomna  Tillståndsguiden  Parkeringsplan  Ny bygglovschef.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Dagordning 27/ Inledning 2.Orientering om Regionsamverkan Sydsverige 3.Trafikverkets arbete inför planeringsperioden Diskussion om.
Regional handlingsplan FÄRJETRAFIKEN Folkpartiet vill Linjetrafikens tidtabeller och överfartstider skall hålla minst dagens nivåer. Långsiktigt.
Måste det ta så lång tid med stadsutvecklingsfrågor och att starta ny bebyggelse? Vad kan andra kommuner lära av Kiruna? Medverkande: Göran Cars och Börje.
Fysioterapeuterna Västerbotten
Detta är havsplanering
Detta är havsplanering
Samrådsförslag.
Svenska Fotbollförbundets arbete med landsbygd
Bostadsplaneringen i Västerås
Attraktiv hemtjänst LAGA uppdragsbeskrivning
Preliminär Verksamhetsplan 2017
Kurs Hållbart resande i samhällsplaneringen hemuppgift 4/12 Li Hagström & Emma Sjögren, tekniska förvaltningen.
1. Hållbar stadsutveckling
Miljöledningssystem 14 november 2018.
KPR april 2018.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Mobilitet i Umeå - med fokus på kollektivtrafik
Planering och dimensionering av komvux och gymnasieskola
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
NSHU – ny myndighet för främjande av högre utbildning
Presentationens avskrift:

Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF 2009-10-08 Hej och välkommen. Vi heter: Ylva Löf Jonas Nilsson Anders Roth

Bakgrund Stort behov av en ny policy Ökad trafik, pendling och pendlingsavstånd Kärnan viktig för regional tillväxt Nya krav på stadsmiljö Krav på tillgänglighet Efterfrågan av bilparkering kvarstår Avvägning

Befintliga mål och avgränsning Kfm 1993-03-25 Utmärkning och information Taxe- och betalsystem Felparkering och parkeringsövervakning Inte turistbussparkering

Utgångspunkter Kommunens budget: ”Genom en medveten parkeringspolicy och utbyggnad av pendelparkeringar uppmuntrar kommunen göteborgarna att välja kollektivtrafik, bilpool och miljöfordon.” Parkeringspolicyn är framtagen på uppdrag av Byggnadsnämnden och Trafiknämnden, i samverkan med Parkeringsbolaget, Fastighetskontoret och Miljöförvaltningen. Tidigare beslut i KF 1993: ”Beslut om mål och inriktning för parkeringspolitiken mm” – gäller huvudsakligen Trafikkontoret Ylva börjar…. Utgångspunkten för detta arbete har varit, en formulering i kommunens budget. Våren 2007 fick SBK, TK och parkeringsbolaget i uppdrag att ta fram en policy Det finns också ett tidigare beslut i KF om parkeringspolitiken, det förslag till policy vi nu lägger fram ligger inom ramen för detta beslut men detta nuvarande förslag är bredare, gäller alla delar kommunen och inkluderar även cykelparkering.

Mål Målsättningen med parkeringspolicyn är att medverka till att staden ska vara tillgänglig för alla. Vi ska ha en attraktiv och vacker stad med en hållbar stadsutveckling – socialt, ekonomiskt och ekologiskt. P-policyn ska uppmuntra till att fler väljer kollektivtrafiken eller cykeln framför bilen. Målsättningen med parkeringspolicyn är att parkeringspolitiken tydligare ska medverka till att staden utvecklas på ett hållbart sätt. Och hållbart ur alla tre dimensioner. En utgångspunkt har också varit att: samma antal bilplatser och ökat antal cykelplatser. Relativ minskning av antalet bilplatser. Ylva pratar

Sammanvägd tillgänglighet Mindre tillgänglighet med bil för arbetspendlare Förbättrad tillgänglighet genom kollektivtrafik och cykel Öka resandet med flera färdsätt Premiera renare fordon och gemensamt nyttjande Prioritera stadsmiljö före bilparkering God gestaltning – tryggt och snyggt Rätt lokalisering Fyra punkter Jonas och Anders pratar Bättre förutsättningar för kollektivtrafik och cykel

Olika parkering

Geografiska avgränsningar

Fem åtgärdsområden Effektivisera, lokalisera och prioritera utbudet Förädla Göteborgs stadsmiljö Främja ökat resande med kollektivtrafik och cykel Utveckla kedjan från översiktsplan till avtal Bättre samplanering Jonas säger att vi har arbetat fram fem områden, att självklart hänger ihop.

Effektivisera, lokalisera och prioritera utbudet Förändra bilplatser i innerstaden Oförändrad tillgänglighet till Evenemangsområdet Premiera bilpooler Använd avgifter och tidsbegränsad parkering för att nå målen Prioritera korttids- och halvdagsparkering Tillgodose parkering för boende på kvartersmark Mer samnyttjande Anders

Förädla Göteborgs stadsmiljö Prioritera stadsmiljö före bilparkering Anpassa bilparkeringen till stadsbilden Ersätt markparkering med gemensamma anläggningar Utveckla kraven på parkering vid externhandel Bygg tryggt, säkert och attraktivt Pröva bilparkeringsfria områden Jonas

Främja ökat resande med kollektivtrafik och cykel Möjliggör resande med flera färdsätt Öka antalet cykelparkeringar Jämställ gångavstånd Minska efterfrågan på parkering vid arbetsplatser Anders

Utveckla kedjan från översiktsplan till avtal Sammanvägd tillgänglighet i planering och bygglov Förnya parkeringsnormen Utveckla parkeringsköpet Håll samman från markanvisning till genomförande Samordna planeringen genom områdesplaner Ylva Hur gör vi när vi planerar enligt plan- och bygglagen. Den sammanvägda tillgängligheten är en av utgångspunkterna.

Bättre samplanering Samordna kommunala och enskilda aktörer Förtydliga ansvarsfördelningen Anders

Parkeringspolicyn ska: stödja en hållbar stadsutveckling skapa en gemensam syn på parkering för bil och cykel vara ett stöd för avvägningar av parkeringstillgänglighet mot stadsmiljökvaliteter medverka till att resande med kollektivtrafik och cykel ökar ge vägledning för kommunala aktörer sprida kunskap om parkering inom och mellan berörda organisationer utgöra underlag för ett separat åtgärdsprogram Ylva Detta var kort om parkeringspolicyn. Efter beslut i … fastighetsnämnd, trafiknämnd, miljönämnd och byggnadsnämnd och i parkeringsbolagets styrelse kan arbetet, efter uppdrag i nämnderna, gå vidare med separata åtgärdsprogram och utveckling av de strategiska åtgärdsområdena. Jag vill också säga att i utskicket finns med en rapport ”nylägesanalys” om parkering i Göteborg och en rapport som väcker frågor kring parkering och stadsmiljö Tack för oss.

Vad händer nu? Direktörsgruppen styr och följer upp En gemensam arbetsgrupp En handlingsplan Åtgärder/aktiviteter Prioritering/tidplan Ansvarig/deltar

Exempel

Exempel

Exempel

Exempel

Tack för oss

Detaljplan och bygglov

Ledig kapacitet?

Boendeparkering

Bilinnehav

Bilinnehav, avstånd från centrum

Cykelparkering

Bilandelar till arbetsplatser

Tillgänglighet kollektivtrafik

Verksamhetsparkering

Parkering för handel

Bil och cykel