Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF 2009-10-08 Hej och välkommen. Vi heter: Ylva Löf Jonas Nilsson Anders Roth
Bakgrund Stort behov av en ny policy Ökad trafik, pendling och pendlingsavstånd Kärnan viktig för regional tillväxt Nya krav på stadsmiljö Krav på tillgänglighet Efterfrågan av bilparkering kvarstår Avvägning
Befintliga mål och avgränsning Kfm 1993-03-25 Utmärkning och information Taxe- och betalsystem Felparkering och parkeringsövervakning Inte turistbussparkering
Utgångspunkter Kommunens budget: ”Genom en medveten parkeringspolicy och utbyggnad av pendelparkeringar uppmuntrar kommunen göteborgarna att välja kollektivtrafik, bilpool och miljöfordon.” Parkeringspolicyn är framtagen på uppdrag av Byggnadsnämnden och Trafiknämnden, i samverkan med Parkeringsbolaget, Fastighetskontoret och Miljöförvaltningen. Tidigare beslut i KF 1993: ”Beslut om mål och inriktning för parkeringspolitiken mm” – gäller huvudsakligen Trafikkontoret Ylva börjar…. Utgångspunkten för detta arbete har varit, en formulering i kommunens budget. Våren 2007 fick SBK, TK och parkeringsbolaget i uppdrag att ta fram en policy Det finns också ett tidigare beslut i KF om parkeringspolitiken, det förslag till policy vi nu lägger fram ligger inom ramen för detta beslut men detta nuvarande förslag är bredare, gäller alla delar kommunen och inkluderar även cykelparkering.
Mål Målsättningen med parkeringspolicyn är att medverka till att staden ska vara tillgänglig för alla. Vi ska ha en attraktiv och vacker stad med en hållbar stadsutveckling – socialt, ekonomiskt och ekologiskt. P-policyn ska uppmuntra till att fler väljer kollektivtrafiken eller cykeln framför bilen. Målsättningen med parkeringspolicyn är att parkeringspolitiken tydligare ska medverka till att staden utvecklas på ett hållbart sätt. Och hållbart ur alla tre dimensioner. En utgångspunkt har också varit att: samma antal bilplatser och ökat antal cykelplatser. Relativ minskning av antalet bilplatser. Ylva pratar
Sammanvägd tillgänglighet Mindre tillgänglighet med bil för arbetspendlare Förbättrad tillgänglighet genom kollektivtrafik och cykel Öka resandet med flera färdsätt Premiera renare fordon och gemensamt nyttjande Prioritera stadsmiljö före bilparkering God gestaltning – tryggt och snyggt Rätt lokalisering Fyra punkter Jonas och Anders pratar Bättre förutsättningar för kollektivtrafik och cykel
Olika parkering
Geografiska avgränsningar
Fem åtgärdsområden Effektivisera, lokalisera och prioritera utbudet Förädla Göteborgs stadsmiljö Främja ökat resande med kollektivtrafik och cykel Utveckla kedjan från översiktsplan till avtal Bättre samplanering Jonas säger att vi har arbetat fram fem områden, att självklart hänger ihop.
Effektivisera, lokalisera och prioritera utbudet Förändra bilplatser i innerstaden Oförändrad tillgänglighet till Evenemangsområdet Premiera bilpooler Använd avgifter och tidsbegränsad parkering för att nå målen Prioritera korttids- och halvdagsparkering Tillgodose parkering för boende på kvartersmark Mer samnyttjande Anders
Förädla Göteborgs stadsmiljö Prioritera stadsmiljö före bilparkering Anpassa bilparkeringen till stadsbilden Ersätt markparkering med gemensamma anläggningar Utveckla kraven på parkering vid externhandel Bygg tryggt, säkert och attraktivt Pröva bilparkeringsfria områden Jonas
Främja ökat resande med kollektivtrafik och cykel Möjliggör resande med flera färdsätt Öka antalet cykelparkeringar Jämställ gångavstånd Minska efterfrågan på parkering vid arbetsplatser Anders
Utveckla kedjan från översiktsplan till avtal Sammanvägd tillgänglighet i planering och bygglov Förnya parkeringsnormen Utveckla parkeringsköpet Håll samman från markanvisning till genomförande Samordna planeringen genom områdesplaner Ylva Hur gör vi när vi planerar enligt plan- och bygglagen. Den sammanvägda tillgängligheten är en av utgångspunkterna.
Bättre samplanering Samordna kommunala och enskilda aktörer Förtydliga ansvarsfördelningen Anders
Parkeringspolicyn ska: stödja en hållbar stadsutveckling skapa en gemensam syn på parkering för bil och cykel vara ett stöd för avvägningar av parkeringstillgänglighet mot stadsmiljökvaliteter medverka till att resande med kollektivtrafik och cykel ökar ge vägledning för kommunala aktörer sprida kunskap om parkering inom och mellan berörda organisationer utgöra underlag för ett separat åtgärdsprogram Ylva Detta var kort om parkeringspolicyn. Efter beslut i … fastighetsnämnd, trafiknämnd, miljönämnd och byggnadsnämnd och i parkeringsbolagets styrelse kan arbetet, efter uppdrag i nämnderna, gå vidare med separata åtgärdsprogram och utveckling av de strategiska åtgärdsområdena. Jag vill också säga att i utskicket finns med en rapport ”nylägesanalys” om parkering i Göteborg och en rapport som väcker frågor kring parkering och stadsmiljö Tack för oss.
Vad händer nu? Direktörsgruppen styr och följer upp En gemensam arbetsgrupp En handlingsplan Åtgärder/aktiviteter Prioritering/tidplan Ansvarig/deltar
Exempel
Exempel
Exempel
Exempel
Tack för oss
Detaljplan och bygglov
Ledig kapacitet?
Boendeparkering
Bilinnehav
Bilinnehav, avstånd från centrum
Cykelparkering
Bilandelar till arbetsplatser
Tillgänglighet kollektivtrafik
Verksamhetsparkering
Parkering för handel
Bil och cykel