Allmänna hänsynsregler

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

LSO på skadeplatsen.
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Hälsoskydd Tillsyn för bättre hälsa
Miljö och Hälsa Översikt om viktig lagstiftning för företag
Olika slags regler Direkt bindande regler: Straff- eller avgiftssanktionerade (t.ex. EG-förordningar, bindande före­skrifter, information), straffregler…
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Kulturmiljöfrågor i PBL
Lag om skydd mot olyckor
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
Varuinformationsblad
Efterbehandlingsjuridik
Kammarkollegiet Kammarkollegiets uppgift är att bevaka allmänna miljö- och naturvårdintressen enligt miljöbalken från juridiska utgångspunkter.
Strandskydd och miljöpolitik
F.d. Värnamotvätten Efterbehandling av förorenade områden – möte m. workshop om klorerade lösningsmedel den 6-7 september 2012 i Stockholm (Pär Nilsson.
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
”Det övergripande målet för miljöpolitiken är att till nästa generation lämna över ett samhälle där de stora miljöproblemen är lösta, utan att orsaka ökade.
Hygienrutiner i förskolan
Rättspraxis och funderingar kring utredning, tillstånd och bedömningar
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Miljökonsekvensbeskrivning (MKB)
1 Regional bild av vatten- och avloppssituationen i omvandlingsområden Bernhard Jaldemark Andreas Egbäck Martin Bunn Länsstyrelsen i Jönköpings län.
Miljöstraffrättens grunder
Ny strandskyddslagstiftning
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Vem ansvarar för miljön?
På säker grund för hållbar utveckling Vem gör vad, hur och varför? Informations- och diskussionsdag om förorenade områden.
Delfinansiering vid begränsat ansvar Staten kan gå in med finansiering när: Verksamhetsutövaren eller fastighetsägaren enligt skälighetsbedömning (10 kap)
Juridikgenomgång Miljö- och hälsoskyddsnämndens överläggning den februari 2015.
Pernilla SMITH Stockholm Vice ordförande 5 november 2013.
EBH-rättsfall Vad har hänt sen sist? 2009/ /09
Nedlagda kommunala deponier
Lag (2006:412) om allmänna vattentjänster (LAV). Länsstyrelsens uppgift Länsstyrelsen utövar tillsyn över att kommunerna fullgör sina skyldigheter enligt.
Ansvarsutredningar Samling med fika Inledning
Tillsyn efterbehandling -
Miljömålen och förorenade områden
Tillsyn efterbehandling en introduktion till tillsyn över efterbehandling av förorenade områden.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
MIFO fas 1-inventering ”Företagets Namn” Bilden på fastigheten är hämtad från lantmäteriets 50-tals karta. Ev kan man här lägga in en bild kopplad till.
På säker grund för hållbar utveckling Ansvarsutrednings- workshop del III 12 januari 2011.
Miljökvalitetsmålet Giftfri miljö - målmanual för uppföljning
Kompensationsåtgärder för natur och rekreation
Miljöskador.
Förbifarten.
Workshop 7 okt Samling Välkommen Hur ska man agera som inspektör? Frukt Handläggning Egen lunch på stan Förelägganden.
Egenkontroll enligt Miljöbalken
Tillsynshandboken ”Sanering och efterbehandling av förorenade områden genom tillsyn och prövning”
Risker med förorenade områden i länet
Exempel från MKB 2012 Sökande: ”Emil Svenssons trä och skrot”.
Samarbeten  Samarbetsgrupp – Uppsala, Örebro, Stockholm  Gör riskkartorna, texterna och tabellerna samordnat  Nätverk mellan de 5 samordnande länsstyrelserna.
IED-Statusrapporter Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
Vad är ett förorenat område?. Vilka risker finns? Risk för hälsa och miljö Risk för spridning i mark och ytvatten Förorening av vattentäkter Begränsar.
Förvaringsfallet igen, hur angriper vi problemet?
Det ”typiska” miljömålet
Funderingar kring efterbehandlingsansvaret Jan Darpö, Uppsala universitet 20 november 2007.
Jan Darpö, UU Miljöbalken 1 kap. Tillämpningsområde Alla verksamheter och åtgärder Skydda människan och miljön Hushållning Inte bagateller.
Att välja efterbehandlingsåtgärd Från övergripande till mätbara åtgärdsmål Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/5.
Fastighetsägarens ansvar för förorenade fastigheter
Upplägg Vad är ett förorenat område?
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Förorenade områden Miljöbalken, 10 kap. Evgenia Pavlovskaia Juridiska Fakulteten, Lunds Universitet
Vattenverksamhet Miljöbalken, 11 kap. Evgenia Pavlovskaia Juridiska Fakulteten, Lunds Universitet
Gäller miljöbalken alltid?. De nationella miljökvalitetsmålen.
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Fastighetsägare och egenkontroll - med fokus på hälsoskyddet
Bidrag för sanering av förorenade områden för att bygga bostäder
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Presentationens avskrift:

Allmänna hänsynsregler 2 kap 3 §: * Krav på skyddsåtgärder osv 2 kap 7 §: * Skälighetsavvägningen (”inte orimligt att uppfylla kraven”) 2 kap 8 §: * ”Förorenaren betalar”, gäller tills skadan är avhjälpt. * Skälighetsavvägning enligt 10 kap 4 § Jan Darpö

Allmänna hänsynsregler 10 kap 4 §: * Krav på att utföra eller bekosta de efterbehand-lingsåtgärder som p.g.a. föroreningar behövs för att hindra eller motverka skada eller olägenhet * Skälighetsavvägning; tiden, dåtidens normer, omständigheter i övrigt (del i föroreningar m.m.) Jan Darpö

9 kap 1 § Miljöfarlig verksamhet MED MILJÖFARLIG VERKSAMHET AVSES Utsläpp av avloppsvatten, fasta ämnen eller gas från mark, byggnader eller anläggningar i mark, vattenområden eller grundvatten, Användning av mark, byggnader eller anläggningar på ett sätt som kan medföra olägenhet för människors hälsa eller miljön genom annat utsläpp än som avses i 1 eller genom förorening av mark, luft, vattenområden eller grundvatten, 3. Användning av mark, byggnader eller anläggningar på ett sätt som kan medföra olägenhet för omgivningen genom buller, skakningar, ljus, joniserande eller icke-joniserande strålning eller annat liknande. Jan Darpö

10 kap Förorenade områden Gäller alla förorenade områden Gäller även förorenade byggnader och anläggningar Offentligrättsligt ansvar (det civilrättsliga i 32 kap) 1-8 §§ Ansvaret för utredning och efterbehandling 9 § Upplysningsskyldighet 10-14 §§ Miljöriskområden Jan Darpö

Tillämpningsområde -. Alla förorenade områden som kan Tillämpningsområde - Alla förorenade områden som kan medföra negativ påverkan av hälsa och miljö - Mark, grundvatten, sediment, byggnader och anläggningar - Oberoende hur föroreningen uppkommit Jan Darpö

1:a ansvarskretsen; 10:2 Förorenaren; åtgärd eller verksamhet 1. Som pågått efter 30/6-69 (8 § MP) 2. Krav och skälighet enligt 2:8 och 10:4 (miljörisk och eb-kostnad, tiden, aktsamhet, del i föroreningar, ekonomi 3. Solidariskt ansvar: ej obetydlig del Jan Darpö

2:a ansvarskretsen; 10:3 Förorenaren ej nåbar Förvärv som skett efter 31/12-98 (15 § MP) Kunskap, inkl ”borde-kunskap” Solidariskt ansvar inom kretsen Krav/skälighet enligt 2:8 och 10:4 Und: villaägare, banker Jan Darpö

Markägare i förvaringsfall; 9:1 Om ej förorening: Preventivt ansvar för att förhindra spridning Ingen tidsgräns Skälighetsavvägning; 2:3 och 2:7 Konkursbon jämställda med m-ä Jan Darpö

Markägaren i förvaringsfall; 10:2 Om förorening: Reparativt ansvar (en del 1:a ansvars-kretsen enligt 10:2) Ansvaret underställt förorenarens Skälighetsbedömning, 2:7 och 10:4 Jan Darpö

Alla markägare; 10:5 Oavsett annat ansvar enligt 10 kap., kostnadsbidrag för värdeökning som beror på eb-åtgärder dock max eb-kostnaden Jan Darpö

Utredningsskyldighet Oklart om förorenat; 26:21 och 26:22 Utredningsskyldighet enligt 10 kap. följer efterbehandlingsansvaret Utökat mä-ansvar (10:8 2 st); nytta, ekonomisk fördel Omfattningen, precision i kraven Jan Darpö

Ansvar för efterbehandling/ undersökning Förorenare Markägare i förvaringsfall Alla ”oförsiktiga” köpare av förorenad mark Alla markägare 1:a kretsen (10:2) 2:a kretsen (10:3) Värdeökning (10:5) Jan Darpö

Genomförandet Förelägganden; 26:9 och 26:14 Utförande på den ansvariges bekostnad; 26:17 och 26:18 Två beslut; först om självhjälp, därefter om kostnadsbidrag Jan Darpö

Miljöriskområde Länsstyrelsen beslutar och för register Syfte: att skydda människor och omgivningen från påverkan från området Miljöriskområde Länsstyrelsen beslutar och för register Bedömningsgrunder: 1. Ämnens giftighet 2. Föroreningsgraden 3. Lokalisering och förutsättningar för spridning 4. Risk för skada Krav på utredning Jan Darpö

Åtgärder i förorenade områden (1) Miljöriskområden Upplysningsplikten (10:9): Markägare, brukare, exploatorer Förorening som kan medföra skada Oavsett om området tidigare ansetts förorenat Jan Darpö

Mer om rättspraxis www.rattsinfo.dom.se Vägledande avgöranden från MÖD 2004- (fulltext + MD). www.jandarpo.se Lista med referat av vägledande avgöranden från MÖD 1999-2003 Jan Darpö