NORDINFOlit – ett nordiskt forum för samarbete inom området informationskompetens Nina Ström Administratör NORDINFOlit.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En ny vetenskaplig tidskrift om lärande och undervisning inom högre utbildning.
Advertisements

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Hjälpmedelsinstitutet
DIGITALE REFERANSETJENESTER I FAGBIBLIOTEK: SVENSKE ERFARINGER OG UTVIKLINGSSTRATEGIER Daniel Gunnarsson, distansbibliotekarie Ulf-Göran Nilsson,
Nationell forskarskola i socialt arbete.
Pedagogisk verksamhetsidé
NÄTBIBLIOTEKET Daniel Gunnarsson, kontaktbibliotekarie för distansstudenterna Magnus Ilvered, projektledare Ulf-Göran Nilsson, bitr bibliotekschef.
Vatten och Företagsansvar
Projektrubrik Syfte Målgrupper
Staten och det civila samhällets organisationer
HALVLEKSTANKAR. "Bra att utbyta erfarenheter och idéer med andra skolbibliotekarier och fackbibliotekarier!"
Biblioteksservice till Sveriges nätuniversitetet Jan Hagerlid KB/BIBSAM Överbibliotekarie vid SLU (tjl)
Vad gör Svenska institutet med anledning av att studieavgifter införs?
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Bakgrund till följeforskning: •Riksrevisionen: För mycket detaljkontroll och övervakning – för små investeringar.
En nationell hemsida för UHU/ESD för utbildare på högskolenivå –
Presentation vid Brobyggardagen 2005
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Bibliotekens service till distansstudenter Jakob Harnesk, PrioInfo IKONER, 7 nov
Global Sustainable Cities Network
Bibliotekens utveckling och behovet av samordning Mötesplats inför framtiden Borås, 13 oktober 2004 Gunnar Sahlin.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Klicka här för att skriva rubrik Här numrerar du din bild Nätverk e-learning Skåne E-learning nr 1 Nätverk e-learning – början till ett skånskt kraftcentrum.
Nordiskt nätverk för formell vuxenutbildning
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Högskola med eller utan forskningsanknytning
Joint Master of Leadership in LIS - läget 9/08 Evighetsprojektet Nordisk magister i biblioteksledarskap Gunilla Widén-Wulff Informationsförvaltning / ÅA.
Internationellt i Nacka kommun Policyn Nätverken Vänorterna EU-projekt.
1 IT i skolan internationella och nationella trender Dialog i Väst, 22 maj 2003 Jan Hylén.
Open Access. bakgrund olika typer av OA hur mycket publiceras OA på MDH idag, och hur stor "OA-potential" finns det? vad gör vi på MDH:s bibliotek idag?
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
1 Mötesplats för framtiden oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
VÄLKOMMEN TILL SKOLKOLLEGIET.SE Almedalen 2014 Seminarium 1/7 Livslångt lärande… SKOLKO LL EGIET.
Prostitution i Norden. Uppdragsgivare och organisatorisk hemvist Nordiska ministerrådet Nordiskt Institut för Kunskap om Kön.
Grupp 5 Hur samarbetar lärare, lärocenter och bibliotek i undervisning av informationskompetens?
Lärande, kommunikation och IT
”För en svensk kommuns intressen i EU" City of Malmö EU office Rue du Luxembourg 3, 1000 Bryssel Tel
Vision och organisation Högskolebiblioteket MDH Lisa Petersen Presentation för Biblioteksrådet
Louise Limberg Kommentera loggorna!
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Nordisk sommarskola 2007 Biblioteks- og informationskompetens i Islands Universitet - Samarbete mellan bibliotek och universitet - Ingibjörg Steinunn Sverrisdóttir.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Vägledning och nätverk för vuxnas lärande inom nordiskt samarbete Carola Bryggman Regionförvaltningsverkens svenska enhet för bildningsväsendet.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
18-21 augusti 2004 Sociala media för statistik Hur kan nationella statistikbyråer utnyttja sociala medier för intern och extern kommunikation? Omvärldsbevakning.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
ESS-S presentation för Region Skåne Utgångspunkter Ett unikt tillfälle En stor potential Hård konkurrens.
Erasmus Ersätter LifeLongLearning Programme (LLP) och består av tre huvudsakliga delar.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Andra nordiska mötet, 5-6 oktober 2004, Uppsala Jessica Lindholm, Lunds Universitets Bibliotek SVEP delprojekt 3-5 Jessica Lindholm, Lunds Universitets.
Studenter som resurs - en modell för undervisning i informationssökning? Pablo Tapia Malmö högskola Bibliotek och IT.
Nordiskt möte 5-6 okt 2004Jan Hagerlid E-publicering inom högskolan - Sverige.
Gå till första sidan Omvärldsbevakning – Länsbiblioteket i Värmland och Säffle bibliotek Kan biblioteket vara en resurs i kommunens omvärldsbevakning?
Cross-institutional collaboration… Creating Knowledge IV 2006 Copenhagen Denmark Birgitta Hansson Örebro University Library Sweden.
Professionsutveckling - förändring genom iterativa cykler av planering, undervisning, analys, ny planering …. ” Lärare och forskare som kunskapsbyggare.
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
04/20041 Nordplus Sprog Programmet för det nordiska språksammarbetet inom NMR.
FIRST LEGO LEAGUE 2015 PRESENTATÖR, DATUM. Sedan starten år 2000 har FIRST Scandinavia haft som målsättning att ge barn och ungdomar goda inlärningsupplevelser.
ERASMUS+ EMREX Field trial on the impact of enabling Easy Mobility on Recognition of External studies Pamela Henriksson.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
NLS FÖRBUNDSSEMINARIUM 2007 TEMA Läraryrkets professionalisering - ett seminarium om forskares, beslutsfattares och de professionellas syn på vad som stärker.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Analys av kvalitativa data
Planering i matematikundervisning
Ulrika Persson-Fischier,
Studera utomlands Informationspass 1/3 2019
Nordic Rail 9 oktober 2007.
Presentationens avskrift:

NORDINFOlit – ett nordiskt forum för samarbete inom området informationskompetens Nina Ström Administratör NORDINFOlit

NORDINFOlit grundades i oktober 2001 med stöd från NORDINFO •Styrgrupp bildades med representanter från samtliga nordiska länder •Beslutades att NORDINFOlits arbete ska fokusera på fyra ”huvudspår”

De fyra spåren: •Internationella konferensen Creating Knowledge •Nordisk sommarskola i pedagogik för bibliotekarier •Seminarier för utformande av en nordisk informationskompetensstandard •Webbforum och kartläggning av nordiska informationskompetensaktiviteter

Presentation: •Bakgrund för NORDINFOlit: Vem? Var? När? Varför? För vem? Hur? •Aktiviteter och Webbforum •Framtiden för NORDINFOlit •Frågor och Diskussion

Från stöd till satsning Från idé till konsolidering •Idén vaknar: Creating Knowledge I på Malmö Högskola, 1999 med Christina Tovoté som en av initiativtagarna •Frågan aktualiseras på nytt: Creating Knowledge II, 2001 •NORDINFO firar 25 år i Helsingfors oktober 2001 med konferensen: Content is King – Nordic Forum on Information Policy •NORDINFOlit bildas och styrgrupp tillsätts

Varför? •Informations-/Kunskaps-/Utbildningssamhället – Det livslånga lärandet •Högskolebibliotekets förändrade roll – en pedagogisk resurs: Jan Hagerlid (1996), Studenternas bibliotek – En analys av högskolebibliotekets utveckling (BIBSAM) och Göran Gellerstam (2001), Den första uppgiften – Högskolebiblioteket som utbildningsinstitution och lärande miljö (BIBSAM) •Förändrad högskolepedagogik – PBL •Informationskompetens – ett eftersträvansvärt utbildningsmål (Högskolelagen § 9)

NILI – The National Information Literacy Institute, USA – en förebild •Mission: Assist individuals and institutions in integrating information literacy •Goal: Prepare librarians to become effective teachers, Support librarians in developing IL programs, Forge new relationships in the educational community, Offer opportunities for development in the IL field

Liksom NILI vill NORDINFOlit •Erbjuda stöd och utbildning för bibliotekarier •Skapa diskussioner och nätverk •Kartlägga ”Best Practices” •Arbeta för att implementera och utveckla informationskompetens i högre utbildning •Formulera standarder för informationskompetens, för att tydliggöra betydelsen av begreppet och syftet med att utveckla program för att göra informationskompetens till en del av utbildningen

Creating Knowledge •Creating Knowledge III, Akureyri, Island september 2003 med tema: Bridging the Gap Between Teaching and Learning and Promoting the Educational Role of the Librarian •Konferensen i NORDINFOlits regi kommer att hållas vartannat år och vandra mellan de nordiska länderna

Nordisk sommarskola •Juni 2002 i Köpenhamn, Danmark (två veckor) •23-27 juni 2003 i Oslo, Norge (en vecka) med tema: Utvikling av informasjonskompetanse i studier og undervisning •Juni 2004 på Färöarna?

Seminarium om informationskompetens •6-8 februari 2003 i Vasa, Finland med tema: Informationskompetens som utbildningsmål inom universitet och högskolor •2004 i Växjö, Sverige? •Diskussion: Ska vi ha en nordisk standard för informationskompetens? •I så fall – Hur ska en sådan standard se ut?

Debatten fortsätter •NORDINFOlits webbforum öppnades officiellt på sommarskolan i Oslo i juni 2003 med bland annat ett debattforum • •Bygger på aktiv medverkan från samtliga intresserade och engagerade i frågan – tipsa, informera, diskutera och inspirera varandra!

NORDINFOlits webb-innehåll: •Information om NORDINFOlits arbete och styrgrupp •Nyheter och Kalendarium •Debattforum som regleras av moderator •IK-Informationskompetens i olika kategorier – begreppet, resursguider, litteratur, forskning, utbildning, användarutbildning, webbtutorials, projekt, lärcentra, utvärdering… •Länder – översikt över informationskompetens i de nordiska länderna •Inspiration – intervjuer, reportage, best practices •Vem-är-vem tjänst med länkar

Framtiden •NORDINFOlit är ett öppet forum, ett nordiskt ”information literacy institute” utan väggar, men inte utan människor. •Vad kan NORDINFOlit göra för bibliotekarier och lärare och andra som arbetar för ökad informationskompetens i Norden? •Behöver vi standarder? •Vilka frågor är mest angelägna att föra fram till diskussion?