Sv Norska Marknaden 26 maj 2014. Sv Vad hette äventyraren som seglade på en flotte av balsaträ till Stillahavsöarna och som även förärats museum på.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Advertisements

Stockholm Selections Stockholms Södra Skärgård
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Målgruppen. Antal semesterresor Källa: Statistisk Sentralbyrå 2010.
SCANDIC KÖPER RICA FAKTAUNDERLAG 11 FEBRUARI 2014.
Reseproduktion och försäljning
Gästnattsstatistik Gävleborgs län maj 2010 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Ryssland* USA* Hotell Stugby Vandrarhem Camping.
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
1 Återbetalning av svenskt studiemedel från låntagare i utlandet Nordisk konferens juni 2012.
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Elektriska Installatörsorganisationen EIO | EIO Medlemsservice AB. Doc.nr: Välkommen till EIO - vi skapar möjligheter till bra affärer.
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd.
Levnadsvillkor och resursfördelning
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Hur lockar vi fler besökare till Roslagen? Informationsmöten 11 jan – 3 feb Dan Löfgren.
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
© RESURS AB TEM ® 2003 Ekonomiska och sysselsättningsmässiga effekter av turismen i Vaggeryds kommun.
Världens största näring
- En presentation av resan dit... Varumärkes- och turismstrategi Öland Per Ekman, Tendensor Borgholm, 24 januari 2012.
Region Skånes tjänsteresor 2012, per förvaltning
FUTURE Research- based foresight STRATEGY Future- based strategy ACTION Strategy enforcement Framtiden för destination Halland Förstudie till processen.
Resebarometern 2011 HELA LANDET. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (31%) 2. Göteborg (29 %) 3. Malmö.
Gästnattsstatistik Gävleborgs län med Hälsingland och Gästrikland (inkl. Älvkarleby) december 2009 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Årsbokslut för svensk turism 2013
Erfarenheter AC International. ”Caught by Västerbotten Lapland!”
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
Enkel turismkunskap.
Gästnattsstatistik Swedish Lapland September 2013 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Italien Ryssland SWEDISH LAPLAND SWEDISH.
Hur attraktiv är regionen
Samarbete inom det sjätte ramprogrammet (RP6) med avseende på svenska Universitet och Högskolor, samt svenskt Näringsliv Till konferensen ”Nyttan av deltagande.
Resebarometern 2011 KRONOBERGS LÄN. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (39%) 2. Göteborg (28%) 3. Malmö.
TIMBRO 20 september 2011 TIMBRO Timbro Economic Freedom of the World Index – Sverige.
Val av transport till resmålet.
Gästnattsstatistik Swedish Lapland Dec 2011/definitiva årssiffror 2011 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Italien Ryssland SWEDISH.
Agenda Vilka är VisitSweden Nuläge Framtidsmöjligheter Utmaningar.
Arbetsmaterial för partnerskapet B2B Tyskland Redo för export? Kunskap om: uppdaterad dec VisitSweden 2. Omvärlden 3. Struktur för turismexport.
Aktiviteter och upplevelser Resmål och destinationer.
TURIST De har rest hemifrån
Tåget lämnar Växjö den 25 juni kl och är framme i Göteborg kl Tåget lämnar Göteborg den 27 juni kl och är framme i Växjö kl
Kap 10 Marknad för turism •
Av: Jossan, Ellen, Nicklas, Gustav
Aborter i Norden 2013 Anna Heino Mika Gissler.
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
Resebarometern 2011 NORRBOTTENS LÄN. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (46%) 2. Göteborg (31%) 3.
Turistbyråservice Sverige som resmål.
Shoppingturism i Sverige Förord Handeln är en motor i Sveriges ekonomi och så även i besöks- näringen. Vi brukar tala om att handelns bidrag till.
Sida 1 Svenskarnas semesterplaner 2008 Pengar - Resor - Miljö Baserat på en undersökning från Synovate för Nordea Anna Bäcklund Privatekonom Juni 2008.
Malmös befolkning Foto: Leif Johansson Xray invånare (31 dec 2014) Sveriges tredje största stad Ung befolkning, 49% är under 35 år högskolestudenter,
Sida 1 Så planerar nordborna sin semester 2006 Synovate och Toy för Nordea JÄMFÖRELSER MELLAN DE NORDISKA LÄNDERNA Ingela Gabrielsson
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
FORSKNINGSBAROMETERN 2016 En överblick av det svenska forskningssystemet i internationell jämförelse.
Inkvarteringsstatistik augusti 2009
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.
Konjunkturen i Stockholms län kv December 2016
Konjunkturen i Stockholms län kv Mars 2017
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Massaleveranser till vissa marknader 2009
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Strukturen i pappersindustrin 2012
Pappersleveranser till vissa marknader 2009
Där idéer blir verklighet
Presentationens avskrift:

Sv Norska Marknaden 26 maj 2014

Sv

Vad hette äventyraren som seglade på en flotte av balsaträ till Stillahavsöarna och som även förärats museum på Bygdöy utanför Oslo?

Sv

Varifrån kommer fotbollslaget Rosenborg?

Sv

Sveriges marknadsavdelning

Sv VisitSweden AFFÄRSIDÉ •VisitSweden skapar i samverkan med partners en attraktiv Sverigebild internationellt för att attrahera Sverigebesökare och skapa affärsmöjligheter för svenskt näringsliv. POSITION •VisitSweden är det främsta kommunikationsbolaget för internationell marknadsföring av Sverige. VISION •VisitSweden ökar omvärldens lust till Sverige. Hans Geijer/Johnér/VisitSweden Ulf Huett Nilsson/imagebank.sweden.se Niclas Ström/imagebank.sweden.seGöran Assner Göran Assner/imagebank.sweden.se

Sv Från Peking till New York 12 länder: Danmark Finland Frankrike Holland Italien Kina Norge Ryssland Spanien Storbritannien Tyskland USA

Sv Var kommer besökarna ifrån STORBRITANNIEN NEDERLÄNDERNA DANMARK SPANIEN RYSSLAND USA FRANKRIKE NORGE FINLAND TYSKLAND ITALIEN KINA ANTAL ÖVERNATTNINGAR PÅ HOTELL, STUGBYAR, VANDRARHEM, CAMPING SAMT PRIVATA STUGOR OCH LÄGENHETER.

Sv Anställda inom besöksnäringen 2012 (helårsverken)

Sv ,5 miljarder kr I S VERIGE OMSÄTTER TURISMEN TOTALT UTLÄNDSKA BESÖKARE OMSÄTTER 106,5 MILJARDER AV DETTA

Sv 17 12,7 miljoner övernattningar från utlandet 2012

Sv 18 Exportvärde FÖR UTLÄNDSK TURISM 2012 Järn & stål Personbila r Turism 57,1 miljarder 37,6 miljarder 106,5 miljarder

Sv Norsk ekonomi går bra

Sv

Resemönster •3 av 4 kan tänka sig att byta en av sina inrikesresor med en tur till Sverige •1/3 kan tänka sig att byta en av sina hytteturer mot en tur till Sverige •1/3 kan tänka sig att förlänga sin Harrytur med en övernattning innan Varje år har norrmännen 8 miljoner övernattningar för resor upp till tre dagar i sitt land.

Sv •Dagsturer •Korta resor (weekend) •Långa resor Resmönster Henrik Trygg/VisitSweden

Sv 1 fritidsresa/månad Resor i Norge Resor ut ur Norge

Sv Gästnattsfördelning •1/3 i Norrland •1/3 i Västsverige •Övrigt 1/3 i resterande Sverige

Sv Geografiskt område •Trøndelag inkl Trondheim •Nästan o,5 miljoner invånare •Företags-tätt i Trondheim •Goda kommunikationer till Västernorrland

Sv Camping är den dominerande boendeformen! Sonia Jansson/imagebank.sweden.se

Sv Säsongsvariationer Ulf Lundin/imagebank.sweden.seUlf Huett-Nilsson/imagebank.sweden.se

Sv Hur marknadsför man sig i Norge?

Sv Mediakonsumtion

Sv Världens högsta tidningsläsande 2/3 läser tidningen dagligen

Sv Högst internetpenetration i världen

Sv Skeptiska till reklam

Sv ”Konsten att sälja något utan att det märks”

Sv Norrmännens bild av Sverige

Sv Bilden av Sverige

Sv Norrmännens bild av svenskar 0yECE

Sv Norrmän påverkas annorlunda Ut på tur aldrig sur!

Sv

Kommunikation Effekt = Budskap x spridning Miriam Preis/imagebank.sweden.se

Sv Farfars magiska trick

Sv For alt vi er og alt vi har U

Sv Västernorrland i Norge

Sv

Q10H_1 Hvilken grenseovergang reiste du over? – du kan angi to svar om det var ulik reisevei frem og tilbake. Base: Reise med bil/buss/tog/båt/motorcykkel

Sv Fråga om kännedom: Hur väl känner du till följande område/plats som semester- destination (d v s hur det är att semestra där och vad det har att erbjuda turister)* Fråga om intresse: Hur intresserad är du av att resa till var och ett av dessa områden/ platser på en weekendsemester?** I vilken utsträckning olika regioner i Norge känner till respektive vill resa på en längre semester till Östersund *Här redovisas andelen som svarat 4-7 på en 7-gradig kännedomsskala **Här redovisas andelen som svarar 3-7 på kännedom OCH 5-7 på en 7-gradig intresseskala. **För Gotland och Dalarnas fem platser har vi frågat om en längre semester, istället för om en weekendsemester. ***Antal personer i åldern år som bor i detta område Nord-Norge Midt-Norge Vestlandet Østlandet-Nord Østlandet- Sør (exkl. Oslo) Oslo Sørlandet

Sv Vilka resmål/områden känner du till i Sverige? Bas: Samtliga personer som reser utomlands och som känner till Sverige som semesterdestination Källa: Målgruppsanalyser 2011 VisitSweden/GfK I Norge är kännedomen om Göteborg, Stockholm, Riksgränsen, Malmö och Skåne störst. Kännedomen är generellt betydligt högre om resmål/områden än den hos genomsnittet. Undantagen är Stockholm, Lappland, Polcirkeln och Höga kusten där den norska kännedomen är lägre än genomsnittet.

Sv Shopping •Viktigt resemotiv •Gränshandel •Shoppingcenter en bit från gränsen •Stadsshopping Miriam Preis/imagebank.sweden.se

Sv Exempel på samarbeten •Weekend i VästSverige •Möten & Konferenser i VästSverige •Familjekampanj (Swedish Moments) •Skid VM Falun 2015 •Stockholm Shopping •Skåne

Sv

TACK!