Sv Norska Marknaden 26 maj 2014
Sv
Vad hette äventyraren som seglade på en flotte av balsaträ till Stillahavsöarna och som även förärats museum på Bygdöy utanför Oslo?
Sv
Varifrån kommer fotbollslaget Rosenborg?
Sv
Sveriges marknadsavdelning
Sv VisitSweden AFFÄRSIDÉ •VisitSweden skapar i samverkan med partners en attraktiv Sverigebild internationellt för att attrahera Sverigebesökare och skapa affärsmöjligheter för svenskt näringsliv. POSITION •VisitSweden är det främsta kommunikationsbolaget för internationell marknadsföring av Sverige. VISION •VisitSweden ökar omvärldens lust till Sverige. Hans Geijer/Johnér/VisitSweden Ulf Huett Nilsson/imagebank.sweden.se Niclas Ström/imagebank.sweden.seGöran Assner Göran Assner/imagebank.sweden.se
Sv Från Peking till New York 12 länder: Danmark Finland Frankrike Holland Italien Kina Norge Ryssland Spanien Storbritannien Tyskland USA
Sv Var kommer besökarna ifrån STORBRITANNIEN NEDERLÄNDERNA DANMARK SPANIEN RYSSLAND USA FRANKRIKE NORGE FINLAND TYSKLAND ITALIEN KINA ANTAL ÖVERNATTNINGAR PÅ HOTELL, STUGBYAR, VANDRARHEM, CAMPING SAMT PRIVATA STUGOR OCH LÄGENHETER.
Sv Anställda inom besöksnäringen 2012 (helårsverken)
Sv ,5 miljarder kr I S VERIGE OMSÄTTER TURISMEN TOTALT UTLÄNDSKA BESÖKARE OMSÄTTER 106,5 MILJARDER AV DETTA
Sv 17 12,7 miljoner övernattningar från utlandet 2012
Sv 18 Exportvärde FÖR UTLÄNDSK TURISM 2012 Järn & stål Personbila r Turism 57,1 miljarder 37,6 miljarder 106,5 miljarder
Sv Norsk ekonomi går bra
Sv
Resemönster •3 av 4 kan tänka sig att byta en av sina inrikesresor med en tur till Sverige •1/3 kan tänka sig att byta en av sina hytteturer mot en tur till Sverige •1/3 kan tänka sig att förlänga sin Harrytur med en övernattning innan Varje år har norrmännen 8 miljoner övernattningar för resor upp till tre dagar i sitt land.
Sv •Dagsturer •Korta resor (weekend) •Långa resor Resmönster Henrik Trygg/VisitSweden
Sv 1 fritidsresa/månad Resor i Norge Resor ut ur Norge
Sv Gästnattsfördelning •1/3 i Norrland •1/3 i Västsverige •Övrigt 1/3 i resterande Sverige
Sv Geografiskt område •Trøndelag inkl Trondheim •Nästan o,5 miljoner invånare •Företags-tätt i Trondheim •Goda kommunikationer till Västernorrland
Sv Camping är den dominerande boendeformen! Sonia Jansson/imagebank.sweden.se
Sv Säsongsvariationer Ulf Lundin/imagebank.sweden.seUlf Huett-Nilsson/imagebank.sweden.se
Sv Hur marknadsför man sig i Norge?
Sv Mediakonsumtion
Sv Världens högsta tidningsläsande 2/3 läser tidningen dagligen
Sv Högst internetpenetration i världen
Sv Skeptiska till reklam
Sv ”Konsten att sälja något utan att det märks”
Sv Norrmännens bild av Sverige
Sv Bilden av Sverige
Sv Norrmännens bild av svenskar 0yECE
Sv Norrmän påverkas annorlunda Ut på tur aldrig sur!
Sv
Kommunikation Effekt = Budskap x spridning Miriam Preis/imagebank.sweden.se
Sv Farfars magiska trick
Sv For alt vi er og alt vi har U
Sv Västernorrland i Norge
Sv
Q10H_1 Hvilken grenseovergang reiste du over? – du kan angi to svar om det var ulik reisevei frem og tilbake. Base: Reise med bil/buss/tog/båt/motorcykkel
Sv Fråga om kännedom: Hur väl känner du till följande område/plats som semester- destination (d v s hur det är att semestra där och vad det har att erbjuda turister)* Fråga om intresse: Hur intresserad är du av att resa till var och ett av dessa områden/ platser på en weekendsemester?** I vilken utsträckning olika regioner i Norge känner till respektive vill resa på en längre semester till Östersund *Här redovisas andelen som svarat 4-7 på en 7-gradig kännedomsskala **Här redovisas andelen som svarar 3-7 på kännedom OCH 5-7 på en 7-gradig intresseskala. **För Gotland och Dalarnas fem platser har vi frågat om en längre semester, istället för om en weekendsemester. ***Antal personer i åldern år som bor i detta område Nord-Norge Midt-Norge Vestlandet Østlandet-Nord Østlandet- Sør (exkl. Oslo) Oslo Sørlandet
Sv Vilka resmål/områden känner du till i Sverige? Bas: Samtliga personer som reser utomlands och som känner till Sverige som semesterdestination Källa: Målgruppsanalyser 2011 VisitSweden/GfK I Norge är kännedomen om Göteborg, Stockholm, Riksgränsen, Malmö och Skåne störst. Kännedomen är generellt betydligt högre om resmål/områden än den hos genomsnittet. Undantagen är Stockholm, Lappland, Polcirkeln och Höga kusten där den norska kännedomen är lägre än genomsnittet.
Sv Shopping •Viktigt resemotiv •Gränshandel •Shoppingcenter en bit från gränsen •Stadsshopping Miriam Preis/imagebank.sweden.se
Sv Exempel på samarbeten •Weekend i VästSverige •Möten & Konferenser i VästSverige •Familjekampanj (Swedish Moments) •Skid VM Falun 2015 •Stockholm Shopping •Skåne
Sv
TACK!