Samhällsutvecklingsrapport

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Välkommen till Falkenbergs kommun!.
Framtidens detaljplaner Vad görs för att möta kraven?
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Vi kan inte vänta… på en bättre förskola. Barngrupper, personaltäthet och resurser.
Torsdagen den 27 februari Nya märkliga turer i Kullavägsfrågan. Visste Du * att Stadsbyggnadskontorets rapport ger en osann bild av vårt alternativ? *
Vision Östra Göteborg Med sikte på år 2021
Kommunen Maja Stopek, Transtenskolan, Hallsberg –
En sammanfattning av vad två samhällsklasser kom fram till ht 2010.
Jobb och framtidstro! Socialdemokraternas budgetförslag för Uppsala kommun
Cykel i Göteborg Jonas Åker. Vårt Mål •Biltrafiken ska minska till förmån för resande med kollektivtrafik och cykel.
Centrum för biologisk mångfald Ett nationellt centrum vid SLU och Uppsala universitet Kunskapsöverföring – att lära ut och lära in Anteckningar från seminariediskussion.
Satsningar för ett starkt och hållbart transportsystem
Kollektivtrafiken Maria Linder Förvaltningschef.
Stockholm Nordost! – en vision om regionen år 2030
FISKSÄTRADIALOGEN INTERVJUER I samband med Fisksätradialogen pågår olika aktiviteter, en av dem är att ungefär intervjuer har genomförts under januari/februari.
VÄLKOMMEN TILL NACKA STAD
Därför järnväg – fördomar eller möjligheter Kenneth Håkansson Banverket Leveransdivisionen.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Simrishamnsbanan – från kust till kust under timmen.
Kv. Aspebacken.
RöttBlått. Socialdemokraternas politik för fler och trygga jobb. Moderaternas politik för sänkt a-kassa och lägre löner. Vi vill: Att alla som kan och.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Västra Nacka är en del av den centrala regionkärnan med god potential att fungera som komplement till Stockholms city när Stockholmsregionen växer Plankarta.
Bilden av Östersund Östersunds befolkning oktober 2008.
Sex frågor om Södra staden Resultat av medborgardialog 1 december till 15 februari.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Främre Boländerna.
Val av transport till resmålet.
Bussplan Stockholm - vad är syftet? -Att på tio år byta ut alla bussar i innerstadstrafik mot eldrivna bussar och erbjuda stockholmarna en busstrafik som.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Blått Rött. Med stöd av övriga högerpakten vill de: Pressa ned lönerna genom att sänka ersättningen till arbetslösa till under 65 procent efter 300 dagar.
Regional cykelstrategi workshop Anna Pontusson Landstingets trafikpolitik - Cykel.
Presentation hållbart byggande Galären PRESENTATION HÅLLBART BYGGANDE Privatägt fastighetsbolag med kontor i Luleå och Stockholm 26 anställda.
Växtplats Ulricehamns stad - FÖP ”Översiktsplanens innebörd och konsekvenser ska kunna utläsas utan svårighet.” PBL 4 kap 1§
DEN GODA MILJÖN DET GODA LIVET I STORSTADENS NÄRHET.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Stockholm Jönköping Norrköping Helsingborg Göteborg Örebro Västerås Linköping Uppsala.
Vad skiljer partierna åt?
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Bemanning och kompetensmix.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
1. Hållbar stadsutveckling Huskvarna 23 okt 2009 Erland Ullstad.
Centrum/Torsvik. Inriktningsbeslutet 2/ Mindre område än tidigare. Entrén, Torsviksberget och Flaggberget ingår inte Småskaligt, varierat och anpassat.
Fakta om Nacka. Landarealen: 96 km 2 Tredje störst i Stockholms län En del av Storstockholm.
Orebro.se Vår kraft blir din! Välkommen att satsa på Örebro.
ETT VÄLFÄRDSKONTRAKT FÖR HELA OSKARSHAMNS KOMMUN EN BUDGET FÖR OSKARSHAMNS KOMMUN
STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM FÖR ALLA STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM.
Regeringens arbetsmarknadspolitik (från ännu ej lagd budgetpropp och från regeringsförklaringen) För nyanlända/integration Snabbspår in på arbetsmarknaden.
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Vilka aktuella frågor arbetar SKL med? Gunilla Glasare.
1 Medfinansiering - växelspelet mellan stadsbyggnad och infrastruktur _ Kommek Malmö den 17 augusti 2016 Göran Cars Tekniska Högskolan, Stockholm.
Stockholm.
Framtidens Norrköping på C
Framtidens Norrköping på C
Samrådsförslag.
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Välkommen till skärgården
VI ÄR VÄRLDSLEDANDE.
1. Hållbar stadsutveckling
För nyanlända/integration Snabbspår in på arbetsmarknaden utarbetas
Design i kollektivtrafiken
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
I huvudet på en cykelplanerare
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Mittenstyret Erik Mål och Budget 2019.
Cykelplan
Presentationens avskrift:

Samhällsutvecklingsrapport Tillgänglighet och integration för ett växande Uppsala 1

Politikutveckling inför 2014 7 politikutvecklingsgrupper Samhällsutveckling Skola Socialpolitik Barnomsorg Äldreomsorg Företagande Kultur

Högre tillväxttakt och bostadsbyggande Källa: kommunledningskontoret

Utgångspunkter Stärkt sammanhållning – människan i centrum En växande kommun – bostäder för alla Utgångspunkt i de små gemenskapena Rundare stad - bättre integration Hänsyn till miljö och natur – förvaltarskap

Bättre sammanhållning Stadsplanering ska länka ihop komunen med fler tvärförbindelser Ger en bättre geografisk integration Bygg en rundare stad istället för kilar in till centrum

> Spårvagn Spårvagn Järnväg Nedsänkt järnväg Naturreservat Trafikplats Naturreservat Väg Tunnel/nedsänkt järnväg

Uppsala Syd/Bergsbrunna ny väg Utvecklingsområde Skyttorp/Vattholma Järnväg+E4 ny väg 2 spår dalabanan StnJärlåsa Utvecklingsområde Norra Boländerna ny väg 4 spår Stockholm Utvecklingsområde Uppsala Syd/Bergsbrunna 2 spår Enköping

Ökad tillgänglighet Bygg två nya spårvagnslinjer i Uppsala En linje som knyter ihop Gränby och Gottsunda med Centrum Ytterligare en linje mellan Stenhagen, Gottsunda, Bergsbrunna och Gränby

Närhet till natur Spårvagnslinje passerar två naturreservat, Hågadalen-Nåsten och ett nytt reservat runt Fyrisån mellan Sävja och Ultuna Länka ihop Stadsträdgården och området runt Sten-Sture med grön länk.

Cykel- och kollektivtrafik Två nya tågstationer i Järlåsa och Bergsbrunna Underlätta cykling - få stop och få onödiga omvängar – cykling över gågatan 00-10 Konfliktpunkter mellan gång- cykel- och kollektivtrafik ska kartläggas och åtgärdas Bättre cykelparkeringar i anslutning till kollektivtafik Busstrafiken i mindre tärtorter ska integreras bättre med tågtrafiken

Tre utvecklingsområden Bergsbrunna – Europas mordenaste stadsdel Närhet till Arlanda Goda kommunikationsmöjligheter Sänk ner järnvägen förbi Bergsbrunna och uppgradera till fyra spår En underjordisk järnvägsstation med anslutning till spårvagn ovan jord Tillåt höga byggnader – med variation, ny teknik och arkitektoniska former - runt stationsområdet

Tre utvecklingsområden forts. 2. Norra Boländerna – en ny spännande central stadsdel Tät integration mellan Boländerna och Kungsängen genom nya nedsänkta järnvägsspår Dygnet runt-aktiv stadsdel med kontor, bostäder, kultur och fritid Förenklade bygg- och bullernormer

Tre utvecklingsområden forts. 3. Skyttorp-Vattholma – järnväg och motorväg för attraktiva företagsetableringar Ett nytt logistik- och industriområde Närhet till E4:an och järnvägen Ska utvecklas till att bli attraktivt för stora företagsetableringar

Kostnader Kristdemokraterna vill satsa nio miljarder kronor på ökad tillgänglighet och förbättrad integration Med en byggtid på 20 år motsvarar detta landstingets investeringar i Akademiska sjukhuset Många av förslagen finansieras helt eller delvis av staten eller landstinget

Ebba Busch Thor Harald Klomp Kommunalråd Ordförande i gruppen Mail: ebba.busch@kristdemokraterna.se Harald Klomp Ordförande i gruppen Tel: 0709621063 Mail:harald.klomp@kristdemokraterna.se