- Grundläggande utbildning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Talföljder formler och summor
Advertisements

Geometri 3x^5 Vinklar och areor Exponenter
Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
Från mönster till algebra
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Välkommen till Vikenskolan
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Mattebanor År 5-6. Affären Skanna priset för 5 päron. Skanna priset för 4 lime. 5 päron kostar lika mycket som 4 lime och 1 guldpaket. Hur mycket kostar.
Föräldramöte 12 september 2011
Matematik med föräldrar
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Matematik I Föreläsning
Matematik.
Mattebanor År 2-3.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
GYMNASIESÄRSKOLA GYMNASIE SÄRSKOLANS MATEMATIK NATURKUNSKAP
Mål och betygskriterier
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Mål att uppnå och nationella prov för årskurs tre
Centrala innehåll och kunskapskrav
Komplexa tal inför Laborationerna
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Mattebana i Holmedal.
KAP 4 - GEOMETRI.
Algebraiska uttryck Matematik 1.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Vad är  ? Och vad har man det till?. Nio uppgifter Välj en av dessa nio uppgifter och utför den så bra du kan. Välj en av dessa nio uppgifter och utför.
ATT KUNNA TILL PROV 3 MATMAT02b3.
Hovstaskolans styrdokument
Geometri Geo = jord Metri = mäta.
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Kap 1 - Algebra och funktioner
Det handlar om multiplikation
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
Det finns i V en operation kallad addition, betecknad + sådan att
Välkomna! Föräldramöte åk 3
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2004, kapitel 8.
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
Rörelse och konstruktion
OMKRETS & AREA Omkrets = b + b + h + h = 2b + 2h Area = b × h
MÄTA MED LINJAL.
Förstelärare i matematik - Dag berge - Jenny Nyborg - Maria Winkler - Majsan Kurtsson - Britt-Marie Månsson.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
Föreläsning 7 Fysikexperiment 5p Poissonfördelningen Poissonfördelningen är en sannolikhetsfördelning för diskreta variabler som är mycket.
KAP 6 – GRAFER OCH FUNKTIONER
A 2 +b 2 =c 2 Varför var Pythagoras vegetarian?.
Hur utvecklas den matematiska förmågan? AV-kurs, Stöd- och hälsoenheten Ur Manual Matematikscreening II (Adler, 2012)
Lars Madej  Talmönster och talföljder  Funktioner.
Manada.se Algebra och funktioner. 1.1 Algebra och polynom Förkunskaper: Grundläggande algebra Konjugatregeln och kvadreringsreglerna Andragradsekvationer.
Manada.se Kapitel 6 Linjära och exponentiella modeller.
Vad är Statistik? Inom statistik teorin studeras -Hur vi samlar in data. -Hur data analyseras och vilka slutsatser som kan dras från data. -Hur insamlad.
Manada.se Kapitel 4 Ekvationer och formler. 4.1 Ekvationer och uttryck.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Jerker Porat Framgångsrik Ma- och NO-undervisning för ett framgångsrikt industriland.
Matematik 1a. Centralt innehåll Taluppfattning, aritmetik Metoder för beräkningar med reella tal skrivna på olika former inom vardagslivet och karaktärsämnena,
INFÖR NATIONELLA PROV MATMAT01b.
Lite matterepetition Räknesätten, bråk, förkorta, parenteser
Att rita en funktion i ett koordinatsystem
Några nedslag i geometrins historia
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Populärt brukar algebra ibland kallas för bokstavsräkning
Cykelförrådet.
Kap 1 - Algebra och funktioner
INFÖR NATIONELLA PROV MATMAT01b.
KAP 6 – GRAFER OCH FUNKTIONER
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Kap 1 - Algebra och funktioner
Presentationens avskrift:

- Grundläggande utbildning ELEVBEDÖMNING - Grundläggande utbildning Henrik Laurén 2008 www.oph.fi/svenska

ELEVBEDÖMNING Bedömningen indelas i bedömning under studiernas gång och slutbedömning i läroplanen skall de allmänna och läroämnesspecifika principerna för bedömningen fastställas information om bedömningen skall ges eleven och vårdnashavaren i förväg och i efterhand skall utredning ges på begäran siffervitsord senast i årskurs 8

1. BEDÖMNING UNDER STUDIERNAS GÅNG Bedömningens uppgift under studiernas gång är att handleda och sporra eleven i studierna och att beskriva hur väl eleven har nått de mål som ställts för fostran och lärande. Bedömningens syfte är att hjälpa eleven att bilda sig en realistisk uppfattning om sitt lärande och sin utveckling och på så sätt också stödja personlighetens tillväxt.

1.1. PRINCIPERNA FÖR BEDÖMNING UNDER STUDIERNAS GÅNG Eleven bedömns i förhållande till målen i läroplanen och till profilerna för goda kunskaper grundar sig på mångsidiga prov bedömer även elevens inlärningsprocess får eleven att bli medeveten om sitt tänkande och sitt handlingssätt och får eleven att förstå hur den lär sig bedömning av arbetet kan ingå i ämnesbedömningen läsårsbetyg + information under läsåret

PROFIL FÖR GODA KUNSKAPER ÅK 5 Förmåga att tänka och arbeta visar att han/hon förstår matematiska begrepp genom att använda dem mångsidigt kan matematiskt beskriva verkliga situationer och fenomen kan presentera matematiska problem i ny form kan följa regler kan på basis av olka kriterier beskriva grupper, göra val etc

PROFIL FÖR GODA KUNSKAPER ÅK 5 Tal, räkneoperationer och algebra förstår tiosystemet och är säker i dess användning kan uttrycka räkneoperationer skriftligt och muntligt, analysera sina räkningar samt bedöma hur förnuftig lösningen och resultatet är kan bilda och fortsätta talföljder och presentera beroendeförhållanden

PROFIL FÖR GODA KUNSKAPER ÅK 5 Geometri kan göra figurer, upptäcka egenskaperoch känner till strukturer känner igen likformighet och symmetri, kan göra speglingar, förminska och förstora figurer förstår principerna för mätning, kan uppskatta storlekar och hur rimligt mätresultatet är samt ange det med lämplig måttenhet kan beräkna arean och omkkretsen för parallellogram och trianglar

PROFIL FÖR GODA KUNSKAPER ÅK 5 Informationsbehandling, statitistik och sannolikhet kan samla uppgifter, ordna klassificera och presentera dem i statistisk form kan läsa enkla tabeller och diagram kan klarlägga möjliga utfall och alternativ och avgöra om en händelse är omöjlig eller säker

2. SLUTBEDÖMNINGEN Syftet med slutbedömningen är att fastställa hur väl eleven har nått målen i de olika läroämnena i den grundläggande utbildningens lärokurs då studierna avslutas

2.1. PRINCIPERNA FÖR SLUTBEDÖMNINGEN Slutbedömningen skall vara nationellt jämförbar och behandla eleverna på lika villkor slutvitsorden skall grunda sig på elevens kunskaper i slutskedet av den grundläggande utbildningen i årskurserna 8 – 9 kunskaperna bedöms utgående från kriterierna för slutbedömningen och på basis av allt eleven på olika sätt visar i kriterierna för slutbedömningen definieras nivån för vitsordet 8. Eleven får vitsordet 8 som ett medeltal på uppvisade kunskaper

KRITERIER FÖR SLUTBEDÖMNINGEN - Tankeförmåga och tankemodeller lägger märke till likheter och lagbundenheter i olika händelser kan logiskt i tal använda och, eller, om så, inte, finns, finns inte kan sluta sig till sanningsvärdet hos enkla påståenden kan matematisera och lösa enkla textproblem kan använda klassificering vid lösning av matematiska problem kan presentera möjliga lösningar genom att använda tabeller och diagram.

KRITERIER FÖR SLUTBEDÖMNINGEN - Tal och räkneoperationer kan bedöma ett eventuellt resultat och göra upp en plan över hur man löser en räkneuppgift och har en tillförlitlig grundläggande räknefärdighet kan utföra potensräkningar där exponenten är ett naturligt tal och faktorisera tal i primfaktorer kan lösa uppgifter där kvadratrötter behövs kan använda proportionalitet, procenträkning och andra räkneoperationer vid lösning av problem som man stöter på i vardagen.

Grundläggande räknefärdigheter några exempel förkortning och förlängning av bråk omvandling av decimaltal till bråk multiplikation och division med decimaltál och bråk faktorisering hyfsing av uttryck avrundning, överslagsräkning användning av miniräknare

KRITERIER FÖR SLUTBEDÖMNINGEN - Algebra kan lösa ekvationer av första graden kan hyfsa enkla algebraiska uttryck behärskar räkneoperationerna för potenser kan bilda ekvationer ur ett enkelt vardagsproblem och lösa dem algebraiskt eller via slutledningar kan använda ekvationssystem för att lösa enkla problem kan bedöma hur förnuftig en lösning är och granska de olika skedena i sin lösning.

KRITERIER FÖR SLUTBEDÖMNINGEN - Funktioner kan definiera koordinaterna för punkter i koordinatsystemet kan ställa upp en tabell av talpar enligt en given regel kan bestämma nollstället för linjära funktioner kan bilda och bestämma följande tal i en talföljd enligt en given regel och kan muntligt berätta hur talföljden enligt den givna regeln bildas känner till riktningskoefficientens och konstantens betydelse i ekvationer för en rät linje; eleven kan grafiskt bestämma skärningspunkten för två linjer.

KRITERIER FÖR SLUTBEDÖMNINGEN - Geometri I känner igen geometriska former och känner till deras egenskaper kan tillämpa formlerna för omkrets, area och volym kan med passare och linjal göra enkla geometriska konstruktioner kan se likformiga, kongruenta och symmetriska figurer och kan undersöka egenskaperna hos trianglar och fyrhörningar

Geometri II kan i enkla situationer tillämpa samband mellan två vinklar kan använda Pythagoras sats och trigonometri för att beräkna delarna i en rätvinklig triangel kan utföra mätningar och hithörande beräkningar och kan utföra enhetsbyten med de vanligaste enheterna.

KRITERIER FÖR SLUTBEDÖMNINGEN - Sannolikhet och statistik kan bestämma antalet möjliga utfall och kan utföra enkla empiriska undersökningar om sannolikhet; han eller hon förstår betydelsen av sannolikheter och slumpmässighet i vardagssituationer kan läsa olika tabeller och diagram och kan ur ett givet material bestämma frekvenser, medelvärde, median och typvärde.

ELEVBEDÖMNING I PRAKTIKEN ÅK 7 - 9 slutbedömningen ett medeltal av proven i ÅK 8 – 9 i ÅK 7 – 9 - 3 x 4 = 12 prov - 7 uppgifter/prov - max 6 poäng/uppgift - 15 poäng godkänt

VAD BEHÖVS I ett lämligt antal provrubriker provstruktur - hur många uppgifter - teori och basuppgifter - uppgifter på bredden - uppgifter på djupet bedömning - poäng/uppgift och summapoäng/vitsord - bedömningskriterier

VAD BEHÖVS II teoretiskt upplägg/provrubrik ett lämpligt antal modellprov innehållande elevbedömning hur ges slutbedömningen