Åtgärder med anledning av brott av unga
Socialtjänstens förstahandsansvar
Brottsförebyggande verksamhet Se bl a 3 kap 1,2 och 6 §§ samt 5 kap 1 a § SoL
Särskilt kvalificerad kontaktperson gäller ungdomar under 21 år Enligt LVU 22 § Möjlighet till ingripande innan situationen blivit så allvarlig att tvångsvård utanför det egna hemmet måst tillämpas Åtgärden är förebyggande - ej krav på brott Kan ingå i vårdplan i samband med ungdomsvård Enligt 3 kap 6 § SoL Behov av särskilt stöd och vägledning Egen begäran eller samtycke från den unge Åtgärden är förebyggande – ej krav på brott Kan ingå i ett ungdomskontrakt i samband med ungdomstjänst
Polisens tvångsmedel med brottsförebyggande syfte Omhändertagande vid riskfyllda förhållanden Omhändertagande vid störande av ordningen
Anmodan att avhjälpa skada Polismans rätt att anmoda den som är 15-18 år att avhjälpa vid brott uppkommen skada
Medling vid brott- en obligatorisk uppgift för kommunen Fr o m den 1 januari 2008 skall kommunen sörja för medling när brott har begåtts av någon som inte fyllt 21 år
Medling - syftet Gärningsmannen skall få ökad insikt om brottets konsekvenser Brottsoffret skall få en möjlighet att bearbeta sina upplevelser
Medling - förutsättningar Frivillighet från såväl gärningsmannens som brottsoffrets sida Gärningen skall vara erkänd Inget hinder vid återfall i brott Ingen åldersgräns – alltså inget hinder om gärningsmannen är under 15 år
Medlingens ställning i rättsprocessen Skall särskilt beaktas vid åtalsunderlåtelse Kan ingå i ungdomskontrakt Skall i skälig omfattning beaktas av domstolen vid påföljdsbestämningen
Medling - skyndsamhetskrav I lagen anges inte när medlingen skall äga rum Ungdomsmål skall handläggas skyndsamt Viktigt att medlingen kommer till stånd så snart som möjligt efter det att man kommit överens om ett medlingsförfarande Särskilt viktigt med skyndsamhet om medlingen sker före den rättsliga prövningen
Medlingsmötet Kan leda till ett avtal mellan gärningsman och offer t ex avtal om att lämna ersättning för en sönderslagen fönsterruta
Medlaren En kompetent och rättrådig person Skall vara opartisk Oftast socialtjänsteman Har tystnadsplikt
Barn under 15 år Får ej dömas till straff eller annan påföljd för brottet
Brottsutredningar – barn under 15 år Om en brottsutredning kan antas ha betydelse för att avgöra behovet av socialtjänstens insatser Om det behövs för att klarlägga om någon som fyllt 15 år tagit del av brottet Om det behövs för att efterforska gods som åtkommits genom brott Om det annars är av särskild vikt att en utredning äger rum
Bevistalan Under vissa förutsättningar kan en domstol pröva om ett barn under 15 år begått ett brott
Bevistalan Talan förs av åklagare på begäran av socialnämnd, länsstyrelse eller vårdnadshavare Förhandling inom stängda dörras Offentlig försvarare skall förordnas Domstolens avgörande sker genom dom Domen: endast uttalande om barnet begått gärningen eller inte
Unga lagöverträdare över 15 år
Förundersökning under 18 år Vårdnadshavaren skall omedelbart underrättas och kallas till förhör med den unge, om det inte är till med för utredningen Socialnämnden skall genast underrättas vid misstanke om brott på vilket fängelse kan följa Av underrättelsen skall framgå om den unge tillfrågats om medling och den unges inställning Företrädare för socialtjänsten skall om möjligt vara med vid förhöret, om det inte är till men för utredningen Särskilda skyndsamhetskrav
Skyndsamhetskravet Förundersökningen skall vara avslutad och beslut i åtalsfrågan skall fattas senast inom sex veckor från dagen för delgivning av brottsmisstanke – gäller för brott varå fängelse kan följa Får överskridas 1/ om den misstänkte skall delta i medling 2/ om utredningens beskaffenhet eller andra omständigheter kräver det
Beslut om åtal Sedan förundersökningen avslutats skall åklagaren besluta om åtal Åklagaren är skyldig att väcka åtal om bevisningen är tillräcklig för fällande dom
Åtalsunderlåtelse enligt LUL Vård eller annan åtgärd enligt socialtjänstlagen eller lagen om vård av unga (LVU) Annan åtgärd som innebär att den unge får hjälp och stöd Det är uppenbart att brottet begåtts av okynne eller förhastande
Yttrande från socialnämnden Åklagaren skall inhämta yttrande från socialnämnden om det inte är uppenbart obehövligt
Yttrandets innehåll (11 § SoL) Redogörelse för tidigare vidtagna åtgärder Bedömning av om den unge är i särskilt behov av åtgärder som syftar till att motverka en ogynnsam utveckling Vilka åtgärder (arten, omfattningen och varaktigheten) nämnden tänker vidta – skall redovisas i Ungdomskontrakt eller vårdplan Redogörelse för den unges personliga utveckling och levnadsomständigheter i övrigt Upplysningar i övrigt
Underrättelse av åtalsunderlåtelse Meddelas vid ett personligt sammanträffande med den unge inom två veckor Vårdnadshavare och andra som har en fostrande roll kallas till sammanträdet Företrädare för socialtjänsten bör ges tillfälle att närvara
Återkallelse av åtalsunderlåtelse Misskötsamhet Återfall i brott Av nämnden vidtagna åtgärder kommer inte till stånd
Tvångsmedel Gripande – även under 15 år om personen anträffas på bar gärning eller flyende fot Anhållande – endast om synnerliga skäl föreligger Häktning – endast om synnerliga skäl föreligger
Strafföreläggande i stället för åtal
Rättegången Mål mot den som är under 21 år skall handläggas skyndsamt Under 18 år - huvudförhandling inom 2 veckor från det att åtal väcktes om svårare straff än fängelse sex månader är föreskrivet för brottet Under 18 år - vårdnadshavare skall underrättas. Kan fängelse följa skall vårdnadshavaren om möjligt höras i målet Socialnämnden skall underrättas om nämnden lämnat eller skall lämna yttrande i målet
Bestämmande av påföljd för brottet Socialtjänsten har ett förstahandsansvar för den unge I första hand skall behövliga åtgärder vidtas inom socialtjänsten Särskilda strafflindringsregler för unga gör det möjligt att döma till lindrigare påföljd
Strafflindringsregler för unga Utnyttjat någons ungdom eller oförstånd (BrB 23:5) Någons uppenbara bristande utveckling, erfarenhet eller omdömesförmåga (BrB 29:3) Under 21 år – den tilltalades ungdom skall särskilt beaktas vid straffmätningen. Domstolen kan döma till lägre straff än vad som är stadgat för brottet s k ungdomsrabatt (BrB 29:7)
Särskilda påföljder för unga lagöverträdare Ungdomsvård (under 21 år) Ungdomstjänst (under 21 år) Ungdomsvård i förening med böter eller ungdomstjänst Sluten ungdomsvård (under 18 år)
Ungdomsvård Den unge skall ha särskilt behov av insatser enligt SoL eller LVU - brottsaktiv, missbruksproblem - åtgärderna skall syfta till att motverka en ogynnsam utveckling Planerade åtgärder i proportion till brottet med beaktande av brottets art och ev tidigare brottslighet Ungdomsvård med ungdomskontrakt Ungdomsvård med åtgärder enligt LVU (vårdplan) Föreskrift att avhjälpa skada
Ungdomskontrakt Upprättas av socialtjänsten Den unges och vårdnadshavarens samtycke – muntligen eller skriftligen Domstolen bör gå igenom kontraktet med den unge Föreskrift i domen om att den unge skall följa kontraktet Innehållet skall framgå i domen
Vårdplan Åtgärder tvångsvis med stöd av LVU Redovisas i vårdplan upprättad av socialnämnden –bifogas domen
Ungdomstjänst Skyldighet att utföra oavlönat arbete och delta i annan särskilt anordnad verksamhet i lägst 20 och högst 150 timmar
Socialtjänsten har det administrativa ansvaret Det åligger kommunen att sörja för att påföljden kan verkställas så snart ske kan Socialnämnden bestämmer det närmare innehållet i en arbetsplan Handledare för den unge skall utses Socialnämnden skall kontrollera att arbetsplanen följs
Ungdomstjänst tillämpningsområdets nedre och övre gräns I valet mellan ungdomstjänst och böter – ungdomstjänst (om påföljden inte bedöms alltför ingripande). Ej i stället för penningböter eller bötesstraff under 60 db Inte för brottslighet med ett straffvärde som överstiger fängelse ett år –ungdomsrabatten beaktas
Ungdomstjänst över 18 år Endast om särskilda skäl föreligger Brottet begånget före 18 år och påföljden kommer kort efter det att den unge fyllt 18 år
Ungdomsvård i förening med ungdomstjänst eller böter Ungdomstjänst utformas som en tilläggspåföljd Samma regler gäller som för fristående påföljd
Omprövning av påföljd Vid misskötsamhet När påföljden inte kan verkställas av andra skäl
Misskötsamhet Varning om detta bedöms tillräckligt -meddelas av åklagare vid personligt sammanträffande Undanröjande av domen och bestämmande av annan påföljd
Av andra skäl Den unge p g a skada eller andra skäl ( tex långvarigt frihetsberövande) inte inom rimlig tid kan uppfylla de åtaganden ungdomstjänsten innebär Ny påföljd ska bestämmas Har del av ungdomstjänsten fullgjorts skall detta beaktas vi ådömande av ny påföljd
Socialnämndens rapporteringsskyldighet 12 kap 8 § SoL
Sluten ungdomsvård Om den unge har begått ett så allvarligt brott att en frihetsberövande påföljd är nödvändig, skall påföljden i första hand bestämmas till sluten ungdomsvård Lägst 14 dagar och högst 4 år
Sluten ungdomsvård - verkställigheten SiS svarar för verkställigheten som ¨sker i § 12-hemmen Socialtjänsten skall medverka vid intagning, utslussning, frigivning och eftervård
Sluten ungdomsvård och LVU-vård Sluten ungdomsvård innebär inte att pågående LVU-vård automatiskt upphör