Svensk Handel + Konsumentverket = SANT
broschyr checklistor e-utbildning test (ej klar) handledning (ej klar) Butik för alla broschyr checklistor e-utbildning test (ej klar) handledning (ej klar)
Detta vill vi förmedla Väcka nyfikenhet Ge konkreta tips Inspirera till åtgärder Bredda synen på funktionsnedsättning Informera om lagkrav Gör nåt!
Våra primär målgrupper 1. Butikskedjor 2. Centrumledare/Köpcentrumledare 3. Personer i kommunerna som jobbar med tillgänglighetsfrågor 4. Handikapprörelsen
Målsättning 1. Butiksägare ska öka sin kunskap om tillgänglighetsfrågor 2. Butiker ska bli mer tillgängliga
Telefonundersökning med 500 butiksägare
Vad innebär bra tillgänglighet i butik för dig Vad innebär bra tillgänglighet i butik för dig? (man kan kryssa flera alternativ) 3 % 16 % 12 % 6 % 66 % 1 % 42 % Enkelt att betala Lätt att hitta Bra belysning Enkelt att plocka varor Tydlig skyltning Framkomlighet Bra ljudmiljö Annat
Vanligaste svar under ”Annat” n=212 1. Ligger centralt 40 2. Alla ska kunna komma in 35 (hiss, ramp, markplan, bred entré, dörröppnare) 32 3. Parkering 18 4. Öppettider 15 5. Personal 12 (trevlig/tillgänglig/mycket)
Har du tagit del av information eller sökt råd om hur tillgängligheten i din butik kan förbättras ?
Var eller från vem har du fått information? 138 svar Kommunen 21 % Handikapporganisationer 9 % Fastighetsägaren 6 % Svensk Handel 5 % Övriga 14 % Annat 50 %
Vanligaste svar under ”Annat” n=63 1. Från kedjan/organisationen 26 2. Internet 7 3. Arbetsmiljöverket 2 Och från många andra olika ställen
www.konsumentverket/foretagare
Tack för mig! anna-carin.widmark@konsumentverket.se