Svensk Handel + Konsumentverket

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Carina Begquist Palm, 12 april
Advertisements

ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Listar de sökta objekten.
Vet Du vem av hemtjänstpersonalen som är Din kontaktman? • 173 personer svarade ja • 166 personer svarade nej • 13 blanka enkätsvar inkom.
En Modern Saga Grodkonungen.
Utvärdering Fördjupad samordnarutbildning Öppen utbildning april Utbildare: Harriet Östgren Plats: Consensus Örebro Utvärderingen är baserad.
Leva livet alla åldrar tillsammans: Vi är en internationell rörelse som vill spegla Guds rike med vår livsstil, låta familjen vara den grundläggande.
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
Hur nå ut till företag ? Fred Nordström.
Skapa ideala kundprofiler
ÄR DET BÄTTRE ATT VARA SINGEL ELLER VARA GIFT?
FORTUNA FF – P95 Spelarbarometer. Spelarbarometer – Fråga 1 1.Vilken 1.Vilken är din målsättning med fotboll? 1.Har ingen 2.Träffa kompisar 3.Hålla mig.
Vissa av bilderna i denna powerpoint-presentation är tagna av fotograf Paul Quant.   Fotografen har upphovsrätt till bilderna. Endast Handisam och Processtöd.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Handbok för Civilförsvarsförbundet
Skriva för webben.
Praktisk arbetslivsorientering
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Manual: Att lägga in en nyhet. (Tryck på F5 för att se PP-presentationen)
E-handel Handeln utan gränser. Allmänt om e-handel E-handel, elektronisk handel E-handel, elektronisk handel 8 miljarder omsättning/år i Sverige 8 miljarder.
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
…och lite annat smått och gott som kan vara (arbets)livsavgörande…
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Insändare Struktur och respons.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
VD/GD 2005 Allt har blivit viktigare de senaste 5 åren.
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
Att representera Greppa Näringen Stina Olofsson
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
Korpen på jobbet Vi gör det enkelt för arbetsplatser att sporta och ha kul tillsammans!
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
En ny väg till jobb för ungdomar
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Det här bildspelet visar en del av innehållet i Friskverktyget - Proffs. Starta bildspelet genom att i PowerPoint klicka på Bildspel i toppmenyn och sedan.
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Att rita en instruktion
Vem är du?.
Narkotikaanvändning Undersökningen grundas på enkätsvar från totalt 50 elever ur årskurs 3 på Åkrahäll.
Webbkollen hemma Ålder 65+ Respondenter: 65.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Skräddarsytt bibliotek Presentation av Bibliotek
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Diagnos och delaktighet
Nöjdhetsmätningar invånare Vårdguiden på telefon
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
1 Slutliga AVELSMÅLET = EX-2E e.Aerostar-Valiant-Cit.Jet över 100 ton mjölk o 8 kalvar.
Vad är bra och vad kan bli bättre? Utvärdering med Ekjur12 15/
Annika Hultén Vem skriver vad till vem och i vilket syfte? Några källkritiska tips när du använder nätet.
Tillgänglighet - är det dyrt?
Jessica Åström – Ungdomsombud Umeå kommun Jessica Åström – Ungdomsombud Jämlikhetsfrågor Umeå kommun Jobbar över flera förvaltningar För och Grundskolan,
Att representera Greppa Näringen
Hjärnan skall stimuleras..... Lagomt RAS styrelsemöte 16 febr 2015 Kl Plats: Reacting AB.
Onödiga återinläggningar – nej tack!
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Hur kan jag öka arbetsglädjen
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
NYTT BIDRAG FÖR MUSIK- OCH KULTURSKOLOR
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Presentationens avskrift:

Svensk Handel + Konsumentverket = SANT

broschyr checklistor e-utbildning test (ej klar) handledning (ej klar) Butik för alla broschyr checklistor e-utbildning test (ej klar) handledning (ej klar)

Detta vill vi förmedla Väcka nyfikenhet Ge konkreta tips Inspirera till åtgärder Bredda synen på funktionsnedsättning Informera om lagkrav Gör nåt!

Våra primär målgrupper 1. Butikskedjor 2. Centrumledare/Köpcentrumledare 3. Personer i kommunerna som jobbar med tillgänglighetsfrågor 4. Handikapprörelsen

Målsättning 1. Butiksägare ska öka sin kunskap om tillgänglighetsfrågor 2. Butiker ska bli mer tillgängliga

Telefonundersökning med 500 butiksägare

Vad innebär bra tillgänglighet i butik för dig Vad innebär bra tillgänglighet i butik för dig? (man kan kryssa flera alternativ) 3 % 16 % 12 % 6 % 66 % 1 % 42 % Enkelt att betala Lätt att hitta Bra belysning Enkelt att plocka varor Tydlig skyltning Framkomlighet Bra ljudmiljö Annat

Vanligaste svar under ”Annat” n=212 1. Ligger centralt 40 2. Alla ska kunna komma in 35 (hiss, ramp, markplan, bred entré, dörröppnare) 32 3. Parkering 18 4. Öppettider 15 5. Personal 12 (trevlig/tillgänglig/mycket)

Har du tagit del av information eller sökt råd om hur tillgängligheten i din butik kan förbättras ?

Var eller från vem har du fått information? 138 svar Kommunen 21 % Handikapporganisationer 9 % Fastighetsägaren 6 % Svensk Handel 5 % Övriga 14 % Annat 50 %

Vanligaste svar under ”Annat” n=63 1. Från kedjan/organisationen 26 2. Internet 7 3. Arbetsmiljöverket 2 Och från många andra olika ställen

www.konsumentverket/foretagare

Tack för mig! anna-carin.widmark@konsumentverket.se