- ett systematiskt arbete med berörda parter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Terrängtrafikens omfattning i fjällen
Advertisements

Rose-Marie Nylander Utredare, Enheten för kunskapsöversikter
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling, syfte och innehåll
Dödsolyckor på väg med ”fyrhjulingar” Rev Källa: Trafikverkets djupstudiedata av omkomna i vägtrafiken.
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
ÖPPNA JÄMFÖRELSER Trygghet och säkerhet ÖPPNA JÄMFÖRELSER Trygghet och säkerhet 2010.
En presentation för dig som är lärare
Överenskommelse om samarbete mellan parterna i ”skoter-Sverige” Syfte: Att effektivisera och samordna arbetet för en hållbar snöskotertrafik.
Cyklisters singelolyckor - orsaker och skador
Vem är den svenske motorcyklisten? • motorcyklar i trafik, ägare • 90 % är män, 10 % kvinnor • Medelåldern bland ägarna : 52,2 • Han/hon.
Nationell riskbedömning
Stöd för analys och förbättring
Session 61 MC Transportforum Extremt beteende EXTREMT BETEENDE – OLOVLIG KÖRNING Jesper Christensen Maria Nordqvist.
Planera för ett förändrat klimat – ansvarsfrågor Plan-, bygg och bostadsdagar, Luleå 20 november 2013
Så här jobbar Nationella Snöskoterrådet med säkerhet Nationellt snöskoterforum i Falun november 2011 Nationella Snöskoterrådet på skotertur i VÄSEKS.
Säkert Bondförnuft Handledarens namn Handledare i Säkert Bondförnuft.
Kanaler och forum, hur man kan jobba med hemsidor, press och media? Kommunikation som påverkar – hur gör man? Hässleholm 18 nov 2010.
SNÖSKOTERRELATERADE DÖDSFALL I SVERIGE 99/00-05/06
Energislöseri?.
Syftet med Klimatidolerna - Att skapa framtidsbilder för Växjö, Europas grönaste stad - Att låta Växjöprofiler testa på framtidens gröna varor och tjänster.
Landstinget i Östergötland
SORKANALYS Systematisk risk- och konsekvensanalys vid organisatorisk förändring. HE LAGERSTRÖM AB.
Vad tycker de lantbruksverksamma om Säkert Bondförnuft
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Lärarutbildning på HiG bakgrund 1100 platser mindre på förskollärar- och grundlärarutbildningen i riket Högskolan tappar totalt 300 platser Avgörande.
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Sammanfattning av gruppdiskussioner Miljömålsdagarna maj Umeå.
SKÅNES HANDBOLLSFÖRENING! STÖRSTA H43 F00 Föräldramöte
Dialog inom hela SPF Dialog föreningar Dialog distrikt Dialog förbundet Gemensam viljeriktning.
Om utvärdering av yrkesförarprojektet Nils Petter Gregersen
Olyckor i vägtrafik David Wilde Olycksutredare Vägverket Region Stockholm.
Motorcyklisters attityder och beteende
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Landstingets miljöarbete
Anläggningssäkerhet Dokumenterad riskanalys ger underlag för val av skydd.
Nationella Snöskoterrådet jobbar för en långsiktigt hållbar snöskotertrafik! Lägesrapport Nationellt snöskoterforum i Piteå1 februari 2013 Nationella Snöskoterrådet.
Ett exempel hur man inte ska hantera en skadad bil! Bil.
1 Polismyndigheten i Västerbottens län Uppföljning av mål April 2014.
Motorcyklisters hastigheter
N Ä R I N G S D E P A R T E M E N T E T Alkolåsutredningen ”Utökad användning av alkolås m.m.” ( N 2004:16) Presentation vid uppstartsmöte i Solna
TRYGG-HANSA FÖRARKOMPETENS Förarprofil / Riskmedvetenhetstest.
Svenska Friidrottsförbundet Elevenkät 2013 Friidrott Umeå RIG Antal svar:20.
Indikator Utgångs­- läge år 2007 Nytt mål år 2020 Ambition för räddade liv utöver prognos Andel i % Viktiga aktörerNyckel­åtgärder 1. Hastighetsefterlevnad,
Temagrupp – Naturvård Seminarie 1- Dialog om miljöhänsyn Foto: Janne Bengtsson.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
=.
Det inträffar olyckor vid snökoterkörning ■Årligen omkommer ett tiotal personer och ungefär 800 skadas ■Två tredjedelar av dödsolyckorna inträffar på isen.
1 Rivbranschens arbetsmiljöutbildning Foto Gunilla Bernevi Rex Foto: Gunilla Bernevi Rex.
Nationella Snöskoterrådet jobbar för en långsiktigt hållbar snöskotertrafik! Lägesrapport Nationellt snöskoterforum i Falun november 2011 Nationella.
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
Välkomna till referensgruppsmötet i dag, den 20 november 2012.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Nationella Snöskoterrådet jobbar för en hållbar snöskotertrafik! Lägesrapport mars 2010 Nationella Snöskoterrådet på skotertur i VÄSEKS område i februari.
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Ramla snubbla halka. Sjukhusrapporterade skadade år
Förstudie: Hållbar konsumtion
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Säkert Bondförnuft Avslutningsseminarium 28 – 29 november 2013.
EXTREMT BETEENDE I TRAFIKEN Maria Nordqvist Tylösandsseminariet 2016.
Säkert Bondförnuft är en nationell kampanj med mål att halvera antalet olyckor inom skogs- och jordbruket till Projektet är ett samarbete mellan.
Extremt beteende På MC- handlar om olovlig körning
Ökad säkerhet på motorcykel och moped
Kloka arbetsmiljöinvesteringar
Presentationens avskrift:

- ett systematiskt arbete med berörda parter Säkerhet på snöskoter - ett systematiskt arbete med berörda parter November 2012 – Januari 2013 Nationella Snöskoterrådet på skotertur i VÄSEKS område i februari 2010. Foto: Per-Olov Wikberg

Säkerhet på snöskoter – en process i tre steg med inspiration från ”OLA-metodiken”! Objektiva fakta (Solna, 1 november 2012) Lösningar (Sundsvall, 16 januari 2013) Avsikter (Piteå, 1-2 februari och senare)

1. Objektiva fakta - Så lite tycka, gissa och tro som möjligt! - Fakta och kunskap! - Så lite tycka, gissa och tro som möjligt! - Inspel om olycksstatistik och fjällsäkerhet. - Prioritera det viktigaste.

2. Lösningar - Vad kan vi göra för att öka säkerheten på snöskoter? - Vad fungerar bäst när det gäller attityder och beteende? - Inspel om issäkerhet. - Hur ska vi göra? - Vem/vilka kan göra något?

3. Avsikter De som vill och kan avger avsiktsförklaringar. Det kan vara både stort och smått.

Deltagare Nationella Snöskoterrådet Arnold Vonkavaara, Trafikverket Janne Lindgren, Trafikverket Olof Stenlund, Jan Ifver och Niclas Nilsson, Transportstyrelsen Janne Sund, SSCO Mikael Johansson och Pär Persson, Snofed Ronny Edin, Länsstyrelserna Kalle Bergdahl, Kommunerna Deltagare Media Björn Friström, Snowrider/Snowmobile Försäkringsbranschen Maria Wedin, Trafikförsäkringsföreningen/ Länsförsäkringar Snöskoterleverantörer Magnus Frantzell, Snöfo Peter Söderhäll, KGK/Arctic Cat Snöskoterturism Kent Halvarsson, Åkersjön Tony Wallin, Camp Åre Olycksdata Anders Eriksson, Rättsmedicin Umeå universitet Scandinavian freeriders Mikael Berntsson Beteenden och attityder Annika Nordlund, Umeå Universitet Issäkerhet Karin Brand, Sv. Livräddn.sällskapet Anders Wernesten, - ” - Fjällsäkerhet, Lavinsäkerhet Stefan Mårtensson, Luleå tekniska universitet, SLAO m m Svenska samernas riksförbund Jenny Wik Karlsson

Träff 1 Upplägg av Säkerhet på snöskoter (Janne) Presentation av Nationella Snöskoterrådet (Janne) Olycksstatistik (Anders Eriksson och Pär Persson) Fjällsäkerhet och laviner (Stefan Mårtensson)

Dödliga skade-händelser 1-18 omkomna/år i medeltal 6,5/år Källa: Anders Eriksson, Rättsmedicinalverket

Källa: Anders Eriksson, Rättsmedicinalverket

Källa: Anders Eriksson, Rättsmedicinalverket

Källa: Anders Eriksson, Rättsmedicinalverket

Källa: Anders Eriksson, Rättsmedicinalverket

Källa: Anders Eriksson, Rättsmedicinalverket

Källa: Anders Eriksson, Rättsmedicinalverket

Snöskoterrelaterade skadefall vårdade vid Norrlands universitetssjukhus (484 skadade 1986-1998) Källa: Anders Eriksson, Rättsmedicinalverket

Icke-dödliga skadehändelser Ålders- och könsfördelning Medelålder 30 år 75% män 65% förare 14% passagerare 6% pass kälke 4% påkörda 3% skidtolkande Källa: Anders Eriksson, Rättsmedicinalverket

Icke-dödliga skadehändelser Skademekanismer 31% föll av pga hopp, snövall eller ojämnhet i underlaget 18% kolliderade med träd, sten, etc. 11% körde ner i dike eller ravin 9% tolkat efter skoter, fall fr. skoterkälke 6% halkat med ben fr. fotsteg 5% kollision med annat fordon 5% mekaniskt fel 15% andra skademekanismer Källa: Anders Eriksson, Rättsmedicinalverket

Icke-dödliga skadehändelser Alkoholpåverkan 4% var kliniskt misstänkt alkoholpåverkade 5-6% kan vara den reella andelen alkoholpåverkade I 2 fall skadades barn som färdades med alkoholpåverkade förare, båda barnen lades in på sjukhuset för vård

De viktigaste områdena för säkerhet på snöskoter (enligt deltagarna på träff 1) Analys av olyckor (8) Issäkerhet (7) Utbildning (7) Information (3) Riskmedvetande (3) Alkohol (2) Hjälm (2) Leder (2) Lätt/tung snöskoter (0) Dialog med media (0) Väg/järnvägsövergångar (0) Referensgrupp (0) Försäkringar (0) Teknik och fordon (0) Yrkestrafik (0) Diplomering av snöskotersafari (0) Planera för snöskoter (0) Ekonomi (0)

Träff 2: Vilka åtgärder bör genomföras för att öka säkerheten på snöskoter? INFORMATION/KOMMUNIKATION/UTBILDNING Förarbevis Utveckla förarbevisutbildningen till att bli mer riskorienterad Mer utbildning för förarbevis utbildarna Isutbildning som komplement till förarbevisutbildning Riskmedvetande, förebilder och riskutbildning Riskmedvetenhet - Förmedla realistisk riskbild (is, lavin, alkohol…) och hur man hanterar dessa risker Förebilder Attityder Alkoholattityd – Fritid=Alkohol Issäkerhet Isinformation riktad till snöskoteråkare issakerhet.se Utbildning – Isvakslivräddning Flytkläder Utrustning Utrustning – flytoverall/underställ, mobiltelefon, spade, räddningslina (is) Media Dialog med skoterpress Mediastrategi för övrig press TV-reklam – infokampanj om säkerhet, Nyttja TV för information Kommunikation/målgrupper Kommunikation med olika målgrupper Styrmedel+information=Attityd/kultur Uthyrare och safariföretag Diplomering av snöskoteruthyrare och safariföretag Utbildning+certifiering av safariföretag

Träff 2: Vilka åtgärder bör genomföras för att öka säkerheten på snöskoter? Lätt/tung snöskoter Differentiera snöskoter som motorcyklar (lätt/tung) Åldersgränser kopplade till motorstorlek Hjälm Hjälmtvång Billigare försäkring med ”Hjälmtvång” Alkohol Regelbundna alkoholkontroller utanför fjällhotell (jfr Sthlms skärgård och båtfylleri) Fler poliskontroller Alkolås Nödstopp Återinför nödstoppslina på snöskotrar Försäkringar Året-runt-försäkringar i stället för av-påställningsbara Hänsyn till djur Sänk hastigheten till t ex 10km/tim vid passage av djur (t ex hästar) Leder Säkert ledsystem Märk staglinor med reflex på leder i kraftledningsgator. Ledunderhåll Säkra väg- och järnvägspassager Issäkerhet – dra om leder och bygg broar

Träff 2: Vilka åtgärder bör genomföras för att öka säkerheten på snöskoter? OLYCKSDATA Utgå från fakta och kunskap Sammanställ statistik! Inspirerande på t ex Nationella Snöskoterrådets hemsida. Utförligt för de som ska lösa problemet. Sammanställ olycksdata från Rättsmedicinalverket. Använd kunskaper om olyckor till t ex information/kommunikation och underlag för regeländringar Djupare analys av olyckor Djupare analys av olyckor. Identifiera insatsområden. ”Haveriundersökning” av alla dödsfall med snöskoter. Huvudskador och hjälm Huvudskador - Titta på antal och försäkringskostnader Skaffa mer underlag för att föreslå att hjälmlag införs. Forskning Forska mer om risker, attityder, normer, beteenden och åtgärder kopplat till snöskoter.