Fokus på kundvärde och teamutveckling - så utnyttjar vi Lean principerna för framgång Rickard Eriksson, produktionsansvarig på Elicit www.elicit.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Processkartläggning.
Varför är det viktigt att mäta?
Sellmasters affärsidé Vår affärsidé är att öka företagens försäljning och lönsamhet genom att veckovis coacha och träna säljare och säljkårer med tips.
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Nyttorealisering på 10 min
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
Examensarbete - ett projekt
Praktisk nytta och användning av SS-ISO/IEC och 27002
Problemsnack eller bygga lösningar.
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Sellmasters affärsidé
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Struktur för självförbättrande system
Ett arbete med att etablera
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Förra måndagen gick vi igenom:
En introduktion till SEB Way
Systemkarta.
Konsten att leda sig själv
Erfarenheter och leveranser från projekt RIGES
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Bo Linde Solution Specialist EPM Microsoft AB Project Server.
Verktyg för att hantera IT-Projekt
Processorienterat förbättringsarbete
Microsoft Dynamics CRM 3.0
Våra kunders behov Behov
Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Mål- och resultatstyrning
Förväntade fördelar 1 1.Effektivare mer automatiserad beställnings- och betalningsprocess, som minskar administrativa resurser och risk för fel i alla.
LEAN TANKE- & ARBETSSÄTT
Business Intelligence
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Kvalitetsarbete med internetbehandling i reguljär vård Viktor Kaldo, leg psykolog, Docent Utvecklingsansvarig Psykiatri Sydväst.
Föräldrasmart Föräldrasmarta ® Företag – vad, varför, hur? Tiina Bruno, Föräldrasmart Sverige AB.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Strategiska perspektiv på verksamheten
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Användar profiler Analytiker Informationsanvändare Specialistfunktioner 5-10% av användarna 15-25% av användarna 65-80% av användarna Reporting Services.
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Offensiv kvalitetsutveckling
Ekonomi och användbarhet? Finns det något samband ? Vivian Vimarlund.
Från JBOWS (“Just a bunch of Web Services”) till SOA 1 Sundsvall 42, 15 oktober 2008.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
Hälsofrämjande arbetsplats
Kommunikationsplan för ----
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
REFELEKTERANDE DESIGNPROCESS social hållbarhet från teori till verklighet.
Öka tempot i redaktionens digitala utveckling Hyr in en redaktionell coach för förändringsarbetet Som hjälper er att… - Identifiera och konkretisera mål.
1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management.
Introduktion till The Rational IT Model
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Heby kommuns kvalitetspolicy
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Kommunikationsprocesser
Framgång genom lagarbete
Välkomna till workshop ENERGITJÄNSTEUTVECKLING
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Fokus på kundvärde och teamutveckling - så utnyttjar vi Lean principerna för framgång Rickard Eriksson, produktionsansvarig på Elicit www.elicit.se 2009-03-24

Detta föredraget handlar om… Varför behövs Lean Framgångsfaktorerna bakom Lean Lean och Agile på ett företag Effekter av att jobba lättrörligt och agilt Erfarenheter och förfinat arbetssätt över tiden

I huvudet på en CIO Verksamheten behöver stöd för hela sin omfattning nu Verksamheten förändras ständigt, stödet måste följa med Kostnader för stödet skall helst utveckla verksamheten, förädla konkurrensfördelar. Inte bara hålla lampan tänd.

Metodik – en tillbakablick JIT World class manuf. Lean Product Development TQM Lean Manufacturing Flöden Tidsstudier RUP Agila tekniker Lean Software Development

Framgångsfaktorer bakom Lean Värdefokus i alla led Fokus på kommunikation Fokus på kunskap Kort tid från behov till stöd på plats Design för att snabbt kunna anpassas Design för låg driftskostnad Standardiserad arkitektur Standardiserade arbetssätt

Lean och agile på ett företag Värdefokuserat mindset hos medarbetare och kunder Företagsvärderingar som andas Lean och Agile Lean och Agile i företagets alla processer Enkelhet Standardisering Anpassat teknikval

Fokusera på att… + Fokusområden Istället för… Eliminera överproduktion Processfokusets brister + Förenkla och standardisera Tunga processer Skapa effektiva team Kommunikations- och fokusproblem

Eliminera överproduktion Motivera allt med avseende på verksamhetsvärde definiera önskade verksamhetsvärden definiera ägare/mottagare för varje verksamhetsvärde skapa en prioritering mellan de önskade verksamhetsvärdena Gör bara sådant som skapar verksamhetsvärde hantera bara de behov som finns idag välj alltid enklast tänkbara lösning undvik överlämningar, hopp mellan uppgifter, fördröjning, defekter Skjut upp bindande beslut tills när man vet mest bestäm på hög nivå först och bryt ner till detaljer senare låt dem som är mest insatta ta besluten

Eliminera överproduktion Återkoppla mot verksamhetsvärdena lägg fram hypoteser om hur man skall skapa verksamhetsvärdena låt mottagarna för verksamhetsvärdet validera hypoteserna kommunicera mellan mottagare och leverantör under hela processen Skapa gemensam kunskapsplattform skapa konceptuella modeller som beskriver domän för verksamhet och teknik Skapa team som värnar om verksamhetsvärdena träna team-medlemmar både hos mottagare och leverantör att ta ansvar för värdefokus distribuera ansvar gör alla helt medvetna om verksamhetsvärdena Leverera snabbt håll uppe tempo och motivation genom snabba leveranser borga för snabb återkoppling på identifierade behov uppfyll behov innan de ändras

Förenkla och standardisera Iteration 0 Iteration 1 Repetera efter behov Iteration n Planera mål, grova lösningsförslag, tidsram, prioriteringar och team Detaljplanera, delleverera och återkoppla mot målen Acceptera och släpp slutleverans Identifiera behov, skapa visioner Produktionsstart, optimering, utbildning Koncept och uppstartsfas Produktionsfas Leveransfas Behovsfas Utrullningsfas Uppfyllt verksamhetsvärde 1. Skapar vi det efterfrågade verksamhetsvärdet? 2. Håller vi oss inom tids och kostnadsramarna? 3. Kan vi integrera? 4. Kommer vi komma i drift som planerat? 5. Kommer lösningen kunna anpassas vid förändrade behov? Iteration Återkoppling Smile plattformen Microsoft SQL Server Microsoft Visual Studio Microsoft ASP .NET Microsoft Enterprise Library Microsoft Office (reports in excel) Microsoft Reporting Services Elicit Smile Platform

Förenkla och standardisera Iteration 0 Iteration 1 Repetera efter behov Iteration n Planera mål, grova lösningsförslag, tidsram, prioriteringar och team Detaljplanera, delleverera och återkoppla mot målen Acceptera och släpp slutleverans Identifiera behov, skapa visioner Produktionsstart, optimering, utbildning Koncept och uppstartsfas Produktionsfas Leveransfas Behovsfas Utrullningsfas WBS Estimat Budget Koncept Team Projektplan Detaljplanera Delleverera Feedback Uppföljning Förbered drift Omfattning Intressenter Projektledare Acc. Workshops Uppföljning Initiera drift Utrullningsstöd Optimering Framtidsplanering Agila tekniker, t ex Scrum Lean-fokuserade tekniker

Förenkla och standardisera Application Management Service Management Process Process Verktyg Roller Roller

Förenkla och standardisera Application Management Service Management

Skapa effektiva team Både verksamhet och IT Rätt roller Rätt gränsytor Rätt skicklighet Rätt erfarenhet Ständig förbättring

Effekter av Elicits arbetssätt Effekter ur det externa perspektivet Mycket kort tid från behov till verksamhetsnytta på plats Värdefokus ger mycket bra uppfyllnadsgrad vad gäller förväntad verksamhetsnytta Tät kommunikation mellan kund och leverantör ger framgångsrika relationer Högt tempo inspirerar både kunden och leverantören Värdefokus och tempo ger kostnadseffektivitet Standardisering och förenkling av teknik och arbetssätt gör underhållsdriften lätthanterad och kostnadseffektiv

Effekter av Elicits arbetssätt Effekter ur det interna perspektivet Värdefokus gör det lättare att förstå och uppfylla kundens verkliga behov Färre överlämningspunkter gör det lätt att förvalta kunskap Distribuerat ansvar för detaljplanering ger hög arbetstillfredställelse Många roller på få personer gör personalens kompetens mer komplett Standardisering och förenkling gör det lättare att lägga maximal fokus på verksamhetsmålen

Erfarenheter Företaget behöver jobba in Lean-principerna i sina grundläggande värderingar Lean-principerna behöver kommuniceras kontinuerligt Man behöver skaffa sig bra sätt att kommunicera så att alla förstår Man behöver göra det enkelt att förstå och jobba enligt Lean-principerna med hjälp av verktyg och lathundar

Erfarenheter Team-medlemmar (både IT och verksamhet) måste ha tillräcklig beslutsrätt för att man skall kunna hålla högt tempo Rekrytering och träning av personal måste göras med Lean-principerna i åtanke Att jobba enligt Lean-principerna har blivit en viktig del för många företag i IT-branschen