Komplexa publiceringssystem

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
 Service Systemet Strukturella Förslag Sveriges Servicekonference.
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
- En gemensam plattform för lärande för Katrineholms kommuns förskolor, grundskolor och gymnasieskolor.
~ Den första mobiltelefonen ~
Metodstöd.
Solanderskolan presenterar
Om studentwebben Mitt Lnu – Bakgrund
Scouttåget i Malmö, 6 april 2013 Pontus Vinderos
TRÄFFA JOI Lär känna JOI communication. Vad kan vi göra för er?
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
Samarbete med Microsoft Office Sharepoint server 2007 Angelica Rydelius Bergman Välkommen!
Västra Götalandsregionen äger och driver…
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
Producerad av Publiciteta&Co Sundsbussarna Förslag på ny design av hemsida Publiciteta&Co 2006.
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
ARKISTOLAITOS Arkivverket Projekt för förnyelse av webbplatsen.
Utbildning del 1 Introduktion till ki.se för redaktörer Webbteamet.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Att skriva en artikel.
Workshop för GIS samordnare
DCV Idéskiss Design Jag tror att jag ska ha en mörk och stilren design på mitt DCV. Det ska finnas dynamisk funktionalitet där designen byts utan att sidan.
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Introföreläsning CS Om publiceringssystem, lektion ett.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Introföreläsning CS Om publiceringssystem, lektion ett.
Ambassadörsutbildning för dig som ska prata om IdrottOnline Version: beta
Komplexa publiceringssystem Publiceringssystem och informationsflöden Per Arne Hermansson, webbstrateg.
Anna Wilhelmsson – Informationsstrateg Stadsbyggnadsförvaltningen Eskilstuna kommun Bakgrund Fil kand Kommunikationsvetenskap Informationsassistent Information.
Webbfrukost 15 mars Webbpolicy ●Viktigaste kommunikationskanal ●Innehåll och struktur efter besökaren ●Tydlig avsändare – på varje webbsida ●Ett.
Skolutveckling via digitala medier
Redaktörsnöjdhet. Umbraco + Formulär fungerar bra Kan ställa in startsida för resp redaktör Fungerar att redigera i iPad Redaktörsgränssnittet var responsivt.
Everything you need to manage your digital media ImageVault is everything you need to securely and easily store, find and use all your digital media.
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
Vad är en bra webbplats? KANO Förtroendeingivande Effektiv Användbar Tillgänglig Ändamålsenlig Snabb och responsive Sökoptimerad Lättdelad Åtkomlig.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Målgruppsfokusering och modernt verktyg vid lansering i februari
Ny layout på distrikts- och föreningshemsidorna och ny funktionalitet i webbtool.
C/O Liselott Törngren 6 mars 2008 Från kravmaskin till kreativ utmaning.
Utvecklingskraft för svensk livsmedelsindustri. Ett av KK-stiftelsens expertkompetensprogram Styrelsen hämtad från näringslivet Mötesplats för kunskapsutveckling.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Erfarenheter från Lerums kommun Johan Nyström / Stefan Vikberg.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Bo Hansson Nils Runberg. Vid första kontakten med hemsidan ska besökaren… Attraheras av en grafiskt intressant profil Lätt hitta mer om det som finns.
Internportal - möte med ambassadörer
Elev loggbok.
Webbpublicering Så styrs en högskolewebbplats och vad gör en webbstrateg?
Lathund Ladoksupport.
Kommunikationsstöd FTK
Webbredaktörsmöte 27 september 2016
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Välkommen till redaktörsutbildning på linkoping.se
Processutveckling vid MALMÖ HÖGSKOLA Per Hillbur, PROCESSÄGARE (prorektor) Charlotte Kipowsky, PROCESSLEDARE (tf. chef studentcentrum) Birgitta Magnusson,
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Modern användare = modern webb
Omställningen av hälso- och sjukvården
Träff 13 Välkomna!.
Läs mer om det Microsoft Nyheter i SharePoint
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
Effektkarta för extern webbplats
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Om publiceringssystem, lektion ett
Kommunikationsavdelningen
Om publiceringssystem, lektion ett
Förbättra klubbkvalitet
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Presentationens avskrift:

Komplexa publiceringssystem Om www.mdh.se och informatörens roll i det hela Per Arne Hermansson, webbstrateg

Vi börjar i rätt ände… Content is King User is King

Informatören Mellanledet – experten – som ska se till att rätt saker kommuniceras på rätt sätt till rätt målgrupp ”Lägger inte bara ut på webben” Stöd och rådgivare till verksamheten

Informatörens roll på MDH En central informationssektion med 6 informatörer Olika specialområden som marknadsföring, sociala medier, internkommunikation, forskningskommunikation Dessutom har respektive akademi en informatör Mer strategi och planering, men även operativt arbete Omväxlande, kreativt, många olika uppgifter

Informatörens vardag Skriva kommunikationsplaner Ge stöd och råd i kommunikationsfrågor till ledning och anställda Skriva pressmeddelanden och kontakta journalister Svara på journalistfrågor och förmedla experter Skriva webbtexter, marknadsföringstexter, texter till olika trycksaker osv. Publicera på webben, nyheter, kalender (Polopoly) Göra annonser och enklare trycksaker (InDesign) Projektleda produktioner och beställa trycksaksproduktion Fotografera och göra visst bildarbete (Photoshop) M.M.

Informatörens roll – exemplet nyhet Informationsägaren kompletterar med fakta och godkänner resultatet Återkopplar, ibland med grund till text En disputation är planerad och det bör kommuniceras ut Mejl/telefonsamtal Informatören gör en nyhetsvärdes-/kanalbedömning utifrån abstract. Kan även innebära att man avråder. Publicering/spridning i valda kanaler, t.ex ringer utvalda redaktioner och skickar pressmeddelandet. Uppföljning

Informatörens roll – exemplet planerad kommunikation Programansvarig godkänner och tillhandahåller underlag Initierar projekt/föreslår aktivitet Resultatet produceras, kan vara PR-aktivitet, trycksak, webbsidor eller annat Informatören skriver en kommunikationsplan baserad på verksamhetsmålen Publicering/spridning i valda kanaler Uppföljning

Vår viktigaste kanal är webben! Fokus flyttat från print till webb Allt ska finnas tillgängligt på webben Andra webbplatser/sociala medier 2007 tog Mälardalens högskola därför fram en ny webbplats

Man tar inte fram en ny webb – man inför ett publiceringsverktyg

Vad är ett publiceringsverktyg? Verktyg för att förenkla publicering av innehåll på en webbplats Till för redaktören/informatören, inte IT-avdelningen. Handlar om innehåll, inte datalagring Innehållet sparas i en databas, systemet genererar webbsidorna utifrån mallar/CSS Brukar stödja arbetsflöden, tidsstyrning och automatisering av återkommande uppgifter. Oftast webbaserat

Fördelarna med ett CMS Gör det lättare att snabbt publicera text, bild m.m. utan tekniska kunskaper Informatören kan fokusera det den är bra på, nämligen innehållet och hur det ska struktureras på webbplatsen Resultatet presenteras enhetligt, mindre risk för misstag

Nackdelarna med ett CMS Styrning/mallar kan kännas för låsta Förändringar blir ofta kostsamma Har man valt ett CMS får man leva länge med det valet

Webbprojektet www.mdh.se Påbörjades förstudie sommar 2006 Val av verktyg och utveckling vår 2007 Lansering juni 2007 Förarbete med workshops och användartester, både form och struktur

Bakgrund till webbprojektet Ville fokusera målgruppen Få en aktuell webbplats med bra information Minska ner antalet sidor/lyfta det väsentliga Slippa handbyggd html Visa upp ett enhetligt varumärke Få en plattform att arbeta vidare på

Lösningen på problemen Införa gemensamt publiceringsverktyg = enhetligt, mallstyrt utseende, enklare ge support, lättare för ovana redaktörer, all drift på en plats, tillgänglighet för funktionshindrade Prioriterad målgrupp presumtiva studenter Tydligare navigation med ingångar Formaliserad redaktörsorganisation

Många CMS finns det… Polopoly Drupal EpiServer Joomla MS Sharepoint Sitevision Sitecore SiteEngine Drupal Joomla Mambo Wordpress ImCMS

Resultat: Polopoly Stabilt, hanterar stora webbplatser med hög trafik och många redaktörer Kräver ingen programmering, styrda mallar Passade in i högskolans (dåvarande) IT-miljö (java) Samarbetsmöjligheter med KTH, SU, KI, LiU Lätt att publicera och uppdatera samma artikel på flera ställen samtidigt Förberett för olika kanaler som mobil etc.

Resultat: ny webb Tydlig avsändare, Tillgänglig orange Ingångar för olika målgrupper som ska leda till all info Puffar som inte ska kännas som banners Menyn visar mer, lättare få överblick

Startsidan är till ¾ avsedd för målgruppen presumtiva studenter Flikar med tydliga ingångar för olika målgrupper. Varje ingång ska kunna fungera som en ”sajt inom sajten”. Försöker särskilja ingångarna. Startsidan är till ¾ avsedd för målgruppen presumtiva studenter Program och kurser lyfts fram och ska vara lätta att hitta. Varje programwebb kan utvecklas med mer information. All information ska gå att nå via ingångarna, men en del specifik information placeras under akademin. Akademin dock underordnad. Intern information flyttad till intranätet

Nuläget Ungefär 570 000 besökare/månad. Av dem är 139 000 unika besökare. Mest besökta sidor: startsidan, student och schemat. Mobil ökar (17 000 senaste mån) Nästa steg justerad grafisk form och tydligare meny. Men också mer interaktion, prenumerationsmöjligheter och större flexibilitet. Ny sökfunktion på gång.

Hur ser det ut på insidan? Gränssnitt med formulärfält Mallar för olika delar/sidtyper kombineras av redaktören Bilder och filer samlas i mediabank Samma innehåll kan publiceras på många ställen, uppdateras från ett Redaktörer med olika behörighet

Lärdomar Modern webbplats som fått positiv uppmärksamhet, inspirerat andra lärosäten Ökad kvalitet på innehåll och form Bättre kontroll över innehållet Mdh.se rankad som nr 3 bland bästa på tillgänglighet Gjorde en revidering 2009 med flikar och tydligare menyer utifrån användarnas erfarenheter Ett problem är mängden redaktörer som sällan arbetar i publiceringsverktyget Alltför begränsade mallar gör att vi kommer förändra arbetssättet något och tillåta mer.

Hur går det till egentligen? Finns en redaktörsorganisation med 12 huvudredaktörer och 90-tal redaktörer. Vad som ska finnas på startsidan: huvudredaktören och webbstrategen Ingångssidorna: huvudredaktörerna Månadsvisa redaktionsmöten med alla huvudredaktörer. Utveckling och förbättringar diskuteras gemensamt. Däremellan kreativa möten och diskussioner Stöd i webbpolicy och årlig publiceringsplan Egen utvecklare ger fler möjligheter till förändringar och förbättringar

Normal arbetsgång Träffar huvudredaktören på redaktionsmöte och tipsar om information som kan puffas för Ber akademins huvudredaktör att lyfta informationen En redaktör har uppdaterat sin sida

Inte ovanligt scenario Ringer och mejlar om hur livsviktig informationen är och att MDH måste läggas ner om den inte kommer på startsidan Diskussion med övriga informatörer och webbstrateg om vad som ska lyftas. Beslut om publicering och var informationen ska placeras. En redaktör har uppdaterat sin sida

Framtiden Öka webbnärvaron på andra platser, fler kanaler men också större utmaning MDH.se ska vara navet i högskolans webbnärvaro, som sträcker sig längre än till webbplatsen Mer interaktion på mdh.se Driva mot avslut (söka utbildning), varje klick värt ca 60 000 kr Profilera huvudsajten mer mot presumtiva och nuvarande studenter

Uppgift Bilda grupper med tre-fyra i varje. Tänk er att ni är ett team informatörer som ska planera webbplatsen. Målgrupper: presumtiva studenter och studenter Leta reda på ett program och sök det. Hitta den information som ni tror är viktigt för presumtiva studenter. Hur gick ni till väga och fanns något hinder/problem på vägen? Saknades något? Vad letar man mest efter som student? Strukturera informationen/föreslå placering Vilka funktioner skulle ni önska att fanns? Var ska MDH finnas för att synas (andra sajter etc)? Skriv ner svaren på max 1 A4, och redovisa vid återsamling

per-arne.hermansson@mdh.se Telefon 021-101567 Tack för mig per-arne.hermansson@mdh.se Telefon 021-101567