Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köpa miljöbil med nya upphandlingsdirektivet
Advertisements

Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav”
Nu ska vi i motala och vadstena börja sortera våra matrester
Kostar miljöanpassningar alltid pengar?
Fordonets Teknik o Mekanik
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
“Intern klimatavgift” Örebro kommun
Europaparlamentariker
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
Ekonomi i olika klimatåtgärder Klimatkollen Nässjö 18 april 2012.
CLEAN DRIVE – a campaign for cleaner vehicles in Europé Del 4: Clean Drive.
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
Jonas Lööf Projektledare GreenCharge
CLEAN DRIVE – a campaign for cleaner vehicles in Europe
vanliga bilar vs miljöbilar
Fossilfri flygplats 2020 – Åre Östersund Airport
GasKlart – fordonsgas i Umeåregionen
Hur gör man en handlingsplan?
Uthållig kommun – vägvisare mot smartare energianvändning Maria Steinbach Lindgren Enhetschef Kalmar
Fossilbränslefri region
Norrbottens energikontor AB Europas nordligaste regionala energikontor - Bildades Är oberoende och icke-vinstdrivande - Ägs av kommuner och landsting.
Energi Ylva Anger, Energiingenjör Teknisk förvaltning Fastighet.
Biogas och gasfordon i Östersund Östersund
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Sysselsättningsgrad 2009 Samtliga år. Sysselsättningsgrad 2009 Kvinnor år.
IEE2 - Utlysning för 2011 Cecilia Thapper Energikontoret Skåne Malmö
Bidra till en hållbar tillväxt i Kalmar län – fler jobb och mer export göra att Kalmar län år 2030 inte har några nettoutsläpp av fossil koldioxid effektivisera.
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
för dig som reser i Skåne
Mål för vind/förnybar energi Lars Andersson, chef för Energimyndighetens vindenhet.
Varför är CCS viktigt? Klimatkonferens i Göteborg 27 januari 2009 Sten Åfeldt Enhetschef Enheten för kraftproduktion.
ELBILSSALONG 23 oktober Gavlerinken i Gävle ”Hur vill vi transportera oss – och kan vi göra det hållbart” Intressanta föreläsningar Utställning av Miljöfordon.
1 Alarik Sandrup Energipolitisk expert Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) Drivkrafter inom den internationella klimat- och energipolitiken.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Energimyndigheten Enheten för Hållbara Bränslen
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
”Först med uppföljning blir kraven verkligt styrande” Projektledare Jan Jäderberg.
Energieffektivisering i EU SEEF 19 februari 2008 Edvard Sandberg Svensk Energi.
Aktuella bränslen för tung trafik
Programkonferens Etanol
Sveriges första anläggning för flytande biogas
Näringsdepartementet Fossiloberoende fordonsflotta Utredningen Remissutfallet Det fortsatta arbetet.
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Maria Elmwall, Energikontoret Östra Götaland 17 september 2014, Energieffektivisering Lantbruk.
Tankar om vad som finns i tanken 2020
Vi räddar klimatet… och bilen! Regionförbundet Örebro 13 november.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Anna Green, Miljöenheten.
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
Hållbar utveckling Klimatrådet Hållbarhetsprogam – utifrån ett miljöperspektiv En hållbar miljöutveckling i ett hälsofrämjande.
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
BIOGAS VÄST Vision och strategi för omläggning till biogas i transportsektorn Sören Kviberg, Ordf i Miljönämnden, Västra Götalandsregionen.
Hållbar Mobilitet Skåne … verkar för att minska efterfrågan på transporter och få fler att välja alternativ som är mer miljövänliga … initierar och driver.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Uthållig kommun i Kalmar län Möjligheterna att producera biogas från kommunalt avfall Emmaboda Stefan Svenaeus Regionförbundet i Kalmar.
Stadens prioriterade mål Minskad fossilbränsleanvändning Anders Roth Anette Thorén Petter Kjellgren.
Svenska Luftvårdsföreningens vårseminarium 2015
Miljödepartementet Fossiloberoende fordonspark 2030 Leif Holmberg Politiskt sakkunnig Miljödepartementet.
Statsstödsrapporteringen Forum hållbara bränslen
Biobränslen i fordonsflottan – spelar skogen roll Alice Kempe Teknikavdelningen Energimyndigheten
Snart två år sedan FFF dagen Jakob Lagercrantz 2030-sekretariatet.
Skogsindustrins syn på satsningen på förnyelsebara bränslen Karolina Boholm, Rådgivare Transportpolitik, Skogsindustrierna Skogsindustriernas Årsmöte
Biodiesel Lennart Sjögren Lennart Sjögren Analys & Utveckling AB.
Välkommen till Miljöombudsträff Den 14 dec 2015 kl
Miljöbilar 2007/2008 – Myndigheter som uppfyllt kraven eller ej
Presentationens avskrift:

Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU Julia Hansson Energimyndigheten

Utveckling för biodrivmedel Andel biodrivmedel av total användning bensin, diesel och biodrivmedel: 5,7% 2010 (5,4% år 2009). Sverige nära indikativt mål 5,75% 2010. Andel biodrivmedel av total mängd drivmedel inom EU knappt 4% 2009. 80% biodiesel, 19% etanol, 1% biogas/ren vegetabilisk olja (Eurobserv´er, Biofuels Barometer, 2010) Global andel biodrivmedel 3 %

Nationella styrmedel som påverkar biodrivmedel Energi och CO2-skatter på drivmedel Biodrivmedel undantagna från energi och CO2-skatt (skattebefrielse). KOM måste godkänna då statsstöd - får ej leda till överkompensation. From 1 jan 2011 skattebefrielse för låginblandning endast upp till 6,5 volym-% etanol i bensin och 5 volym% i diesel.

Nationella styrmedel (forts.) Lag om ”skyldighet att tillhandahålla förnybara drivmedel” från 2006 Tankställen måste erbjuda försäljning av ett förnybart drivmedel vid sidan om bensin/diesel From 2009 omfattas tankställen som säljer minst 1000 m3 bensin eller diesel/år.

Nationella styrmedel (forts.) Koldioxiddifferentierad fordonsskatt Baseras på fordonets CO2-utsläpp istället för fordonets vikt. Gäller personbilar årsmodell 2006 eller senare och äldre personbilar miljöklass 2005. Från 2011 inkluderas lätta lastbilar, lätta bussar och husbilar. Gäller ej tunga lastbilar (skatt tas ut efter vikt och avgasklass).

Nationella styrmedel (forts.) Reglerna för beskattning av förmånsbilar För gasbilar och elhybridbilar som tjänstebil reduceras förmånsvärdet med 40%. För etanolbilar 20%. (max 16 000 resp. 8 000 kr). Förslag: Nedsättningen av förmånsvärdet förlängs tom 2013 för elbilar, laddhybrider och gasbilar dvs reducerat förmånsvärde för etanol- och hybridbilar upphör efter 2011. På remiss!

Nationella styrmedel (forts.) Miljöbilspremie 10 000 kr till privatpersoner, 1 april 2007 - 30 juni 2009. Större efterfrågan än förväntat, mer pengar fick skjutas till. Miljöbilar undantas från fordonsskatt i 5 år + Gratis parkering ibland. Uppmuntra inköp av bränsleeffektiva fordon och fordon som kan drivas med biodrivmedel

Nuvarande miljöbilsdefinition* högst 120 g CO2/km om bensin- eller dieseldriven bil, alt. bensin/elenergi eller diesel/elenergi (+max 5 mg partiklar/km för diesel) max 9,2 liter bensin per 100 km om bilen helt eller delvis drivs med annat än bensin/gasol max 9,7 kubikmeter gas per 100 km om bilen helt eller delvis drivs med annat än bensin/gasol max 37 kWh elenergi/100 km om Miljöklass el På gång: Regeringen har aviserat en översyn av definitionen av miljöbilar för att eventuellt ytterligare skärpa krav på energieffektivitet. *Gäller ej vid reducering av förmånsvärde

Nationella styrmedel (forts.) Supermiljöbilspremie Förslag: 40 000kr till privatpersoner för inköp av personbil med max 50 gram CO2/km och total energianvändning på max 0,3 kWh/km + Trafiksäkerhetskrav och bullerkrav På remiss!

Styrmedel på EU-nivå Direktivet för förnybar energi Mål om 10% förnybar energi i transport-sektorn 2020. Bördefördelas inte. Alla typer av förnybar energi för alla typer av transporter som andel av bensin, diesel, biodrivmedel för vägtransporter plus el. Antingen EU-genomsnittlig andel förnybar el eller nationell andel förnybar el. Anv. av förnybar el i vägfordon multipliceras med 2,5.

Styrmedel på EU-nivå Bränslekvalitetsdirektivet Leverantörerna ska minska växthusgas-utsläppen från bränsle & energi för hela livs-cykeln till 31 dec 2020 med 6% (bindande totalt mål 10%) jämfört med lägsta standard (ej bestämd). Premierar biodrivmedel med hög klimatprestanda. Anger godkänd låginblandningsnivå. I bensin:10 volym-% etanol (förr 5%) eller 3 volym-% metanol. I diesel: 7 volym-% FAME

Styrmedel på EU-nivå Direktivet för förnybar energi (forts) Bidraget från biodrivmedel från avfall, rest-produkter, cellulosa från icke-livsmedel samt material som innehåller både cellulosa och lignin räknas för detta mål dubbelt jämfört med andra biodrivmedel. Innehåller hållbarhetskriterier som biodrivmedlen måste nå.

Styrmedel på EU-nivå Förordning om utsläppsnormer Genomsnittliga utsläpp från nya bilar för biltillverkare max 130 g CO2/km 2015. Gäller 65% av alla nya fordon 2012, ökar per år, gäller alla nya fordon 2015. Mål för 2020 max 95 g CO2/km ska utredas. Utsläpp av CO2 för E85-bilar minskas med 5% om minst 30% av bensinstationerna i landet tillhandahåller E85, tom 2015.

2009 Totalt EU: 3670 Mliter Eurobserv´er, Biofuels Barometer, 2010

2009 Totalt EU: 9050 kton Eurobserv´er, Biofuels Barometer, 2010

Tack för mig!