Utbildning och stöd i engelska på KTH Rebecca Hincks Lektor, Enheten för språk och kommunikation.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Språkdagen i Malmö Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg
Svenskundervisningen på Ivan Franko universitetet i Lviv
Swedex Muntligt test A2 40 poäng.
Svenska på Vård- och Omsorgsprogrammet
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Uppsala Beáta B. Megyesi 1 Webbföreläsningar i språkteknologi ett pilotprojekt Beáta Bandmann Megyesi Institutionen för lingvistik och filologi.
Våren  Byte av studenter mellan partneruniversitet, se Avtalsdatabasen  Studieresultat tillgodoräknas av hemuniversitet  Rätt till studiemedel.
Mål och betygskriterier
Hur använder vi Internet ?. • till att få kontakt med andra.
När blir ett ord svenskt då?
FRÅN UTBILDNINGSSTRUKTUR TILL STUDIEPLAN
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Nordisk studiestödskonferens Erik Pedersen Vice ordförande.
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Europeiska språkdagen
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Första studieåret på Hanken
antagning.se Civilingenjör och högskoleingenjör Arkitekt Brandingenjör
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Kurser i tyska. 2 Kursutbud Tyska läsåret se:  Att kommunicera på tyska (ht2011)  Nybörjarkurs.
Språkrådets möte Språket ur utbildningens synvinkel Språkundervisningen i gymnasiet Språkundervisningen i gymnasiet Språkets betydelse för.
Språk och interkulturell kommunikation
How to learn a Second Language?
Nybörjarkurs i modern kinesiska KINC11
Vem är du?.
EXAMENSARBETSKONFERENS Examensarbetet är det enskilt viktigaste arbete som studenterna gör. Som ett försök att lyfta själva redovisandet till en högre.
1 Avgifter för studenter utanför EES området Förväntat antal masterstudenter vid ICT-skolan EES-området: 43 Utanför EES-området: 341 Nu totalt 350 platser,
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Vägledare Ingela Holmquist (HQ) Tel:
Hur blir man klok på universitetet?
Vet vi lärare vad som händer på andra sidan? Grundskolan – gymnasiet – Högskolan Bråkräkning och ekvationslösning Elevernas tid upplevs som mer begränsad.
Introduktionsfilm till Intensiv sommarkurs i spanska (SP1106)
Datautbildningar (D-nämnden) Datateknik (D), 180p, 150 studenter Informationsteknologi (IT), 180p, 30 studenter (förslag till 60 studenter). Programmet.
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Studieuppläggning – datavetenskap Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt överenskommelse.
Syfte: Undervisningen ska stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet.
Medicinska fakulteten UTBILDNING, FORSKNING OCH INNOVATION SEDAN 1666.
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Forum för engelska och moderna språk Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 2 Alt-F9 för att ta fram/dölja stödlinjer.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
Våren  Extra merit på arbetsmarknaden  Språkkunskaper  Social kompetens  Kulturella insikter  Internationellt kontaktnät  Roliga minnen!
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Romani chib.
Svenska som andraspråk 3
Mål v.13 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Nationella proven i svenska
Henrik Edgren - Prefekt
Från forskning till undervisning - är det så lätt som du tror?
Inspelad återkoppling vid handledning av självständiga arbeten
Utvecklingssamtal 6a vårterminen 2018
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
tUTΩPIA Mål Nystartad student förening Verksamhet
Start VT2019 Konsten att handleda i vårdande under verksamhetsförlagd utbildning Anmälningskod: MDH Kurskod:VAE074 Kursen vänder sig till dig.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Studieverkstaden Akademiskt skrivande Presentationsteknik Studieteknik
Presentationens avskrift:

Utbildning och stöd i engelska på KTH Rebecca Hincks Lektor, Enheten för språk och kommunikation

Språkenhetens årliga kursutbud Antal kurser SvenskaCa 70 Engelska14 Tyska8 Franska8 Spanska8 Japanska7 Kinesiska6 Vetenskapligt skrivande8 Retorik2

Kurser i engelska för lärare (sedan 2005) 1.Skriftlig engelska: att kunna ge återkoppling på studenternas engelska texter 2.Att skriva undervisningsmaterial på engelska 3.Muntlig engelska för undervisning 1 gång 2 gånger Lärare har inte tid / intresse / behov att läsa engelska Det är svårt att skilja språket från innehållet i dessa kurser

Antal anställda som läser svenska

Kurser i ’engelska’ för doktorander •Ca 180 doktorander om året läser: -Writing Scientific Articles eller -Introduction to Scientific Writing •Ca 30 läser: -Communication Skills (presentationer, postrar, och populärvetenskaplig kommunikation)

Växande antal doktorander som läser vetenskaplig kommunikation

En obligatorisk, integrerad kurs för Mastrar •Erasmus Mundus i Distributed Computing •7,5 p Vetenskapligt skrivande •Skrivuppgiften är rapporten från en projektkurs •Tidigare integrerade kurser är nu nedlagda pga minskat studentunderlag

Antal studenter som läser frivilliga kurser i teknisk engelska just nu •B1, lägre mellannivå, 7,5 hp •B2, mellannivå, 9 hp •C1, högre nivå, 9 hp

Vad de behöver •Man upplever att man klarar sig när man kommer till B2-nivån •Björkman: -Pragmatiska strategier för förståelse används i grupparbete -Men inte i föreläsningar •God pedagogik kan kompensera språkbrister -Klar struktur, upprepningar, möjlighet att läsa i förväg, lagom tempo, visa talade ord i skrift, koll för förståelse, ställa och ta emot frågor •Mer tid för inlärning krävs –att läsa, lyssna och tala blir långsammare

Problem •Inkommande studenters kunskaper i engelska har uppfattats som för låg •Studenter behöver tid i programmen att läsa kurser i engelska -Både poäng- och schemamässigt •Spridda kunskapsnivåer på engelskan förhindrar integrering av rena språkkurser i programmen •Studenter hoppar av för att vissa ändå inte kan tillgodoräkna sig poängen vid hemuniversiteten •Tak i hås/håp-ersättningen påverkar frivilliga kurser •Hum-sam ersättning täcker inte kostnaderna -Våra kurser kostar dubbelt så mycket som vi får in när allt är inräknat -Vi är beroende av förstärkningsmedel -Har svårt att göra nya satsningar p.g.a ständig förlust

Lösningar •Skapa tid i programmen •Kursen kan vara ’vetenskaplig kommunikation’ med stöd för engelskan -CLIL fungerar åt både hållen •Kräv samarbetsavtal där alla kurser får tillgodoräknas •Ge högre ersättning till språkkurser och skriv- intensiva kurser -som måste ges i små grupper - som främjar internationalisering •Språkverkstad