Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synergator Consulting Business Development & Management Copyright 2009 Verktyg för Företagsutveckling.
Advertisements

ByggaL – metod för byggande av lufttäta byggnader
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Revisionshistorik Versions- nummer Datum Ansvarig
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Hans Hägg Intertek Semko AB.
Verksamhetsledning Tre viktiga komponenter i ledningen Styrning
FÖRETAGSPRESENTATION
FÖRETAGSPRESENTATION
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
Systemkarta.
Kravspecifikation och IT-upphandling
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Strategisk kompetensförsörjning
Föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för kvalitet inom socialtjänsten Det finns ingenting så svårt att ta itu med, ingenting så vådligt att.
Beställning av tjänster
Modell för processbaserat ledningssystem för kvalitet ISO 9001:2000
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Energi med ansvar O-P Luhta Teollisuuden Voima Oy Olli-Pekka Luhta Teollisuuden Voima Oy MILJÖ- OCH KVALITETSCERTIFIERING Seminarium om KVALITET.
Modell för arbetsmiljöledningssystem
Kursplan trpt ledn 2 HT 2009.
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
ISO 9001:2000 certifiering av vårdcentraler
Standarder för kvalitetsledningssystem
Modell för Utveckling av ledningssystem
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Effektivare tillsyn mot underhållsverksamhet. Transportstyrelsens uppdrag Redovisa hur tillsynen mot järnvägsföretagens och infrastrukturförvaltarnas.
Anders Bergström Läkemedelsstrateg BILD 1 Vad innebär Läkemedelsservice ?
Information från godkända utförare inom familjerådgivning
/ Kvalitet/ lager & terminalansvarig/Bengt Sigvald
Nya föreskrifter och allmänna råd
Kvalitetssäkring ISO 9000.
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Vad är arbetsmiljö-/kvalitets-/miljörevision?
UFAB i Uddevalla och Shanghai
Aktuella frågor Jan-Olof Marberg. 2 Bureau Veritas Presentation Innehåll Aktuella frågor  BMS  Förrevision  Övertag  Impartiality Report.
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Ulf P Andersson Miljösamordnare, Ansvarig för interna miljörevisioner, Göteborgs universitet. Miljöutbildning GU är både ISO14001-
”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Beställning av tjänster
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Kvalitetsarbetet vid BTH
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
ISO – certifikat Hinder eller möjlighet till bättre kommunikation?
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
VÄLKOMMEN PÅ FASTIGHETSÄGAR- FRUKOST BÄTTRE PROJEKT I DIN BRF FASTIGHETSÄGARNAS HUS 3 DECEMBER 2013.
Inköp Dokument- information 20. Reservdelar / artiklar 20. Reservdelar och artiklar planeras utifrån behov i Pyramid (”Bristlistan”). 30. Övriga varor.
Metod för produktion av lufttäta byggnader
Vad är informationssäkerhet?
Lathund TI Tekniska Konsulter B Innan du gör ett avrop läs:
Lathund TI Tekniska Konsulter A Innan du gör ett avrop läs:
Presentation av ledningssystemet
Beställningsrutiner för tekniska konsulttjänster via eWork
MÄTNING ÅTERKOPPLING PROJEKT AVSLUT ERFARENHETS-ÅTERFÖRING
Kvalitetspolicy Viacon Production AB
Lektion Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald
Trpt ledn sept 09/B Sigvald
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Kommunikationsprocesser
Kommunikationsprocesser
I offentlighetens tjänst
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Presentationens avskrift:

Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare 08-429 03 24 Tyréns uppdragsstyrning, exempel på hur ett konsultföretag arbetar med kvalitetsfrågor Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare 08-429 03 24

Kort presentation av Tyréns Stiftelseägt företag Tyréns Byggkonsult AB och Tyréns Infrakonsult AB Totalt ca. 550 tekniska konsulter Finns från Umeå i norr till Malmö i söder, ca 20 orter.

Kort presentation av Tyréns Tyréns Infrakonsult AB Kvalitetscertifierat juli 1998 Miljöcertifiering juli 2002 Tyréns Byggkonsult AB Kvalitetscertifiering maj 2002

Agenda Standarder Tyréns processer Uppdragsstyrning Viktigaste punkterna i uppdragsstyrning Uppföljning och förbättringar av kvalitetsledningssystemet

Standarder Kvalitet ISO 9001:1994 ISO 9001:2000 Miljö ISO 14 001:1996

Ständiga förbättringar, återföring av erfarenheter Ledningsprocesser Stödprocesser Medarbetare/ resurser, Ekonomi, IT, Personal, Marknad, Kvalitet/Miljö, och Intern service Uppdragsgivarnas krav och förväntningar Operativa processer Uppdrags resultat Ständiga förbättringar, återföring av erfarenheter Uppdragsgivarnas och egna erfarenheter återförs till kommande uppdrag

Uppdragsstyrning Identifiering av uppdrag/ kontraktsgenomgång 0 ORIENTERING 0.1 Allmänt 1 OMFATTNING 1.1 Allmänt 1.2 Uteslutningar 2 REFERENSER 3 TERMER OCH DEFINITIONER 4 LEDNINGSSYSTEM 4.1 Allmän beskrivning av systemet 4.2 Ledningssystemets dokumentation 5 LEDNINGENS ANSVAR 5.1 Ledningens åtagande 5.2 Fokus på uppdragsgivare 5.3 Kvalitetspolicy 5.4 Planering 5.5 Ansvar, befogenhet och kommunikation 5.6 Ledningens genomgång 6 HANTERING AV RESURSER 6.1 Tillhandahållande av resurser 6.2 Personalresurser 6.3 Hjälpmedel: lokaler, utrustning m.m. 6.4 Verksamhetsmiljö 7 PRODUKTFRAMTAGNING 7.1 Planering av framtagningsprocesser 7.2 Kundanknutna processer 7.3 Uppdragsstyrning 7.4 Inköp 7.5 Produktion av varor och utförande av tjänster 8 MÄTNING, ANALYS OCH FÖRBÄTTRING 8.1 Planering 8.2 Mätning och övervakning 8.3 Behandling av avvikelser 8.4 Analys av data 8.5 Förbättring Identifiering av uppdrag/ kontraktsgenomgång Planering Genomförande Kontroll och uppföljning

Viktigaste punkterna i uppdragsstyrning

Skriftlig överenskommelse Överens om vad uppdraget går ut på!!! Skriftlig överenskommelse!!! Avtal: Beställning Kontrakt Uppdragsbekräftelse

Kvalitetsplan Kvalitetsplan i alla uppdrag Vanlig kvalitetsplan Utökad kvalitetsplan

Uppdragspärm För att samla alla uppdragsadministrativa dokument Standard för innehållsförteckning

Planering uppföljning Planera och följa upp: Tid Resurs Ekonomi

Dagbok Dokumenteras allt av vikt som inte dokumenteras på annat ställe. Personlig dagbok Uppdragsdagbok Digital dagbok

Spårbarhet Handlingar/ dokument skall märkas med: Uppdragnamn och uppdragsnummer Uppdragsgivarens namn Datum och ev. rev datum Dokumentnamn Person som upprättat dokumentet/ handlingen Logotyp Sökväg

Underkonsulter/ leverantörer Använda välkända underkonsulter och leverantörer Leverantörsregister Skriftligt avtal med underkonsult

Internt startmöte Alla i uppdraget skall få en helhetsbild av uppdraget Alla skall veta vilka som arbetar i uppdraget Undvika informations- och kommunikationsmissar

Ändrings och tilläggsarbeten Skriftligt, godkänd av beställaren !!

Avvikelser mot styrande dokument Styrande dokument = I kontraktet överenskomna handlingar Avvikelser måste skriftligen godkännas av beställaren

Kontroll Mottagningskontroll Egenkontroll Slutkontroll

Slututvärdering Enkät Möte För att följa upp företagets kvalitetsmål: Rätt tid Rätt pris Rätt kvalitet

Slututvärdering Kvaliten på det levererade resultatet Kvalitetsplaneringen och kvalitetsuppföljningen Tidshållning Kompetens Fakturering och eventuella tillägg Priset Om vi bli tillfrågade/ rekommenderade för kommande uppdrag?

Sammanfattning - Uppdragsstyrning Skriftlig överenskommelse Kvalitetsplan Uppdragspärm Planering och uppföljning Dagbok Spårbarhet av handlingar Välkända underkonsulter och leverantörer Internt startmöte Skriftliga uppdragsändringar Rapportera avvikelser mot styrande dokument Kontroll (mottagnings-, egen- och slutkontroll) Slututvärdering

Uppföljning Slututvärderingar Förbättringsrapporter Interna och externa revisioner

Frågor?