Appar i skolan 20121205 Johnny Andersson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Innehåll • Bakgrund • Tidplan • Funktionalitet • Visning.
Alternativa verktyg i lärandet
Ringa video- samtal med datorn
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
ClaroReadPro V5 B engt Österlind Solna Skoldatatek 18 november 2009.
Talsyntes, läs och skrivhjälp
Talböckernas väg till eleverna
Lär-verktyg hjälper elever med läs- och skrivsvårigheter
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Vandring bland lärresurser på nätet för pedagoger
Varför är det bra med talböcker?
Lära sig läsa, skriva och räkna med datorn som första verktyg.
Att skriva sig till läsning
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Apptips med koppling till läroplanerna
Mobilen Redskapsmänniskan? Våra redskap och verktyg fungerar som förlängningar av våra sinnen och låter oss göra sådant som kroppen inte klarar av.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Talböcker idag och imorgon
Att arbeta med ipad i skolan
En reviderad läroplan för förskolan
VART SKA VI…?.
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
The Swedish Library of Talking Books and Braille Egen nedladdning - Talböcker direkt till eleverna.

Enkel dator teknik Tips och tricks.
Studiedag 28 november Var är vi…? Allmän information och frågor Bloggar Webbläsare.
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Välkomna Inkludering av barn och ungdomar med hörselnedsättning inom förskola/skola sep 2011.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Kompetensutveckling Med PIM
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
källkritik, referenser, akademisk hederlighet
Word Read Plus 08 talsyntes
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Den individuella utvecklingsplanen
C-pen Z-pen Skanner Amis och Daisy
IPad-projektet 31 okt Sessionssalen kl 8-16.
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
En likvärdig utbildning för alla tillsammans gör vi det möjligt.
Skoldatatek i praktiken Anders Fridell
Rudbeck - en utvecklingsresa
Digitala verktyg för läs- och skrivinlärning
Vision och organisation Högskolebiblioteket MDH Lisa Petersen Presentation för Biblioteksrådet
Disposition och utgångspunkter
Egen nedladdning i praktiken
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
iPad och IT som digitala verktyg i undervisningen
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Tillgänglighet - är det dyrt?
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Informationsträff för dyslektiker BIT
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
IKT och lärplatta i förskolan
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Talböcker i olika former 6 maj 2010 Susanne Lindell, bibl:ie Uppsökande avdelningen Folkbiblioteken i Lund
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
1 Pedagogiska möjligheter med läsplattor för personer med funktionshinder.
Sociala medier för pedagoger och elever. Läroplan ” Eleverna ska också kunna orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb.
Alternativa verktyg. Hur kan vi hjälpa eleven? Auditiva böcker – Auditiva Läromedel Auditiv förstärkning vid skrivning Digitalisering/skanning av läroböcker.
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Dagstidningen som taltidning
Presentationens avskrift:

Appar i skolan 20121205 Johnny Andersson

Specialpedagogiska skolmyndigheten SPSM ska verka för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning får tillgång till en likvärdig utbildning och annan verksamhet av god kvalitet i en trygg miljö. SPSM ska bidra till goda förutsättningar för barnens utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för eleverna och de vuxenstuderande. Vi arbetar för en lärmiljö som ger bästa möjliga förutsättningar för alla oavsett funktionsförmåga Genom att: Ge råd och stöd till ansvariga för skolor Erbjuda undervisning i specialskolan Utveckla och producera läromedel Fördela statsbidrag

www.spsm.se

Varför Vad Hur Vem Pedagogisk idé Förhållningssätt-Motiv-Komplement Hårdvara-teknik-utbildning Vem Elev-kollegor-föräldrar-ledning

Förutsättningar Vem tar ansvar för helheten? Teknik IT-pedagog/Ansvar Utbildning/PIM o.likn. Ekonomi Vem tar ansvar för helheten?

Ett komplement Utvärdering: kontroll-effekt-resultat Kommunikation Utveckling Självständighet Individualisering Delaktighet Utvärdering: kontroll-effekt-resultat Barnet/elevens röst

Varför pekplatta? ett komplement till omgivningen och det egna lärandet en del av det multimodala lärandet stöd för kommunikation verktyg för kontinuitet en del av omgivningen variation- ljud, bild, text, film ett verktyg för självständighet ett komplement för att uppnå målen avlastar minnet strukturstöd

Appar och forskning Fördelar Nackdelar Linnéuniversitet under ledning av Idor Svensson arbetar med ett pilotprojekt bestående av elever i olika åldrar. iPhone används intensivt under 3 dagar/vecka a´40 minuter under en månad. Följs upp med förmätning – eftermätning – uppföljning. En mer omfattande studie har påbörjats med 20 elever från varje årskurs förskoleklass – år 5. Exempel på appar i projektet: Prizmo EasyWriter Dragon Dictation Daisy Reader Wordbook Fördelar Alltid till hands Hög status Tillgängligt Vikt och storlek Stort utbud Batteritid Modern Nackdelar Kräver finmotorik Svårighet med tangenterna Tekniken separerar dem från andra Passar inte användarens arbetssätt Hjälper inte användaren att spara tid Begränsad support Stort utbud

Appar -forskning En doktorand vid John Hopkins University skapat en bedömningsmatris. Med hjälp av matrisen kan bland annat applikationens relevans för kursmoment, mm http://learninginhand.com/storage/blog/AppRubric.pdf Artikeln ”Integrating the IPod Touch in K-12 Education: Visions and Vices” vänder sig till dem som fortfarande undrar över vad en mobil enhet av typen surfplatta kan användas till i undervisningssammanhang. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/07380561003801590 En rapport som bl.a. synliggör digitala klyftor – det är i högre grad föräldrar med hög inkomst som laddar ner applikationer till sina barn. Rapportens författare kallar fenomenet för ”app gap”. http://www.commonsensemedia.org/research/zero-eight-childrens-media-use-america   http://joanganzcooneycenter.org/Reports-33.html

Framgångsfaktorer Lärare/Specialpedagog: Hantera utrustning Skolledning: Drivande, följa forskning, inköp av adekvat utrustning. Utvärdering Lärare/Specialpedagog: Hantera utrustning Följa forskning. Flexibilitet . Förebild. Mediera Elev/Användare: Motiverad. Förberedd. Relation

Appar –exempel Prizmo: iPad/Android -skanna in text med den inbyggda kameran och få den sedan uppläst med talsyntes. Möjligt att redigera samt att få texten översatt till en mängd språk. (22kr röst) (75kr) Bokstavspussel iPad Pussla samman bokstäver till ord. Möjligt Att skapa egna. (28kr)

Appar –exempel Skolstil: iPad med rättstavning, bokstavsljud och talsyntes. Skriv ut direkt eller skicka med e-post. Finns sedan tidigare till dator (22kr)

Appar –exempel StoryKit Skapa egna böcker, presentationer mm. Bild, text, ljud, rita, lyssna. Dela till andra. (Gratis) Bibliotek Skriv in text Infoga bilder Spela in ljud

Appar – forts. StoryKit

Appar –exempel In to words. iPad Uppläsning med talsyntes sv / eng, ordlista. (Gratis tom 1/4-13) Say Hi. iPad Översätter och läser upp mellan ett antal språk (7kr) Dragon Search. iPad Dragon Mobile Android. Tala in och sök på webben Skillnad på träffsäkerhet beroende på röst. Gratis

Appar -mer Sveriges största iPad undersökning http://www.forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddelandenarkiv2011/hararsverigesstorstaipadundersokning.5.394eb2b512f328eb87980001101.html   Borås lärarutbildning satsar på iPad http://www.forskning.se/fordigiskolan/larare/tipsforlarare/boraslararutbildningsatsarpaipads.5.468876f412e262f9f0c80001041.html iPad i skolan http://ipadiskolan.se/ Projektet iPad i förskolan http://skolans-datortips.se/hjaelp-a-tips/ipad/157-ipad-i-foerskolan Hur användandet av en särskild applikation till en surfplatta kan påverka studenternas resultat. Forskarna utförde ett experiment där 49 studenter använde läsplattor och 25 studenter arbetade med traditionella metoder under samma undervisningsmoment http://www.wfu.edu/education/gradtea/forum2011/research.proceedings.2011.pdf#page=35   Pappas Appar:http://www.wfu.edu/education/gradtea/forum2011/research.proceedings.2011.pdf#page=35 Logopeden i skolan: http://logopedeniskolan.blogspot.se/ Skolappar: http://www.skolappar.nu/ Skoldatatek: http://www.skoldatatek.se/ Förskolepadda: http://forskolepadda.wordpress.com/apptips/ Särnet: http://www.sarnat.educ.goteborg.se/appar_FB_gruppen.htm