Problem-based learning for information literacy

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Digitala portföljer Jonas Gustafsson ILU 15 december 2004
Advertisements

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Undervisning och KTHB-Primo
Processledare Peer A Peer B Peer C Peer D Peers/ Peer-profil Innovations- systemsexpert PraktikerNäringslivHögskolaInternationell Val av peer-grupp X X.
Hur ska jag kunna sova gott om natten när jag varje dag filtrerar bort 99,99% av den information jag kunde ha tagit till mig – hur kan jag vara säker på.
Ulf P Andersson GMV
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Att söka information Introduktion till EBV modul 1 Nils Johansson Version
Aktionsforskning Harriet Axelsson
AMED – Databas kring alternativmedicin artiklar ur 500 tidskrifter, främst europeiska Umeå universitetsbibliotek campus Örnsköldsvik Ann Ingberg Min fråga.
PsycINFO databas inom psykologi Umeå universitetsbibliotek campus Örnsköldsvik Ann Ingberg Min frågeställning är: Hjälper avslappning om man har problem.
9 december 2009 Hälsa och Samhälle Malmö Högskola Rosalind Duhs University College London Centre for the Advancement of Learning and Teaching Från lärandemål.
Lokal Pedagogisk Planering
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Inga förändringar påkallade av ändrad HF Uppföljning och förstudie med syfte att analysera nuläge och se över möjliga modeller att ge bättre möjligheter.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
 SLIM-forskarskolan – språk och lärande i mångfaldsperspektiv  Ingår i lärarlyftet, en satsning på fortbildning och forskarutbildning för lärare.  Licenciatexamen.
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
Att starta ett projekt Magnus Falk
Diskreta, deterministiska system Projekt 1.2; Vildkatt
FEK B Vetenskaplig metod Databaser Magnus Olsson Umeå universitetsbibliotek Tjänstesida:
Att starta ett projekt Magnus Falk
Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet Seminarium med japanska gäster
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Sociologi & Socialpsykologi C Magnus Olsson, Umeå UB
Undervisning i informationssökning vid ett program vid Linköpings universitet, Campus Norrköping Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Informatik C VT 2011 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Hur ska jag kunna sova gott om natten när jag varje dag filtrerar bort 99,99% av den information jag kunde ha tagit till mig – hur kan jag vara säker på.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Psykologprogrammet Termin 7 HT 2010 Litteraturöversikt Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Studenter som resurs - en modell för undervisning i informationssökning? Pablo Tapia Malmö högskola Bibliotek och IT.
Varför inte bara Google?
Informationssökning Sociologi & Socialpsykologi C Magnus Olsson, Umeå UB Umeå Tjänste: magnus-olsson.
Examensarbete Hur gör man?.
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Informationssökning för geodoktorander Geobiblioteket,
Introduktion till UB Turismprogrammet HT 2010 Magnus Olsson, Umeå UB Tel Tjänstesida:
Cross-institutional collaboration… Creating Knowledge IV 2006 Copenhagen Denmark Birgitta Hansson Örebro University Library Sweden.
Statistik C VT 2010 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Informatik C VT 2010 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Tidskrifts- och artikelsökning Sociologiprogrammet Term. 1 Forskning om välfärd och kultur Magnus Olsson, Umeå Universitetsbibliotek Umeå
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
i högskolebiblioteket
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Innovation and Project Management Cecilia Enberg.
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Lab Contact 1  Lab Assistants:  Meng Liu, Group B  Sara Abbaspour, Group A
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Branding You 7,5 hp Anna Näppä Luleå tekniska universitet.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
STEPS TO FOLLOW FOR BECOMING A SHIP CAPTAIN A career as a ship captain can be a tedious task. Ship captains take care of business, navigation and operation.
PubMed Informationssökning Jan Jensen Medicinska fakultetens bibliotek
Digitization and Management Consulting
Informationssökning Carina Ekengren Pedagogiska biblioteket
TFYY51 Informationssökning
Informationssökning SPP500
Course info.
Planering i matematikundervisning
Action Learning.
Nyheter och planerad aktiviteter Säkraplatser nätverk 10:e november, KTH, D2 Vi vill jobba med er i olika ARBETSGRUPPER inom situationsbaserad.
International Business & Economics Program 240 Credits
Magister- och masterutbildning i kostvetenskap
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
International Business & Economics Program 240 Credits
Titel på projektet Title of the project
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Problem-based learning for information literacy Fallet ”Such a MeSH” – Problem-based learning for information literacy Lisa Papia Madeleine du Toit 20121123

Tandteknikerutbildningen180hp, Odontologiska fakulteten, Malmö högskola Sedan 2002, problembaserat lärande (PBL) enligt Malmömodellen Kursplanerna för respektive kurs har en progression inom ämnesstrimmor Exempel på kursmål som ska uppnås är: Studenten skall kunna/visa: ”…insamla och bearbeta data” ”…identifiera det för kursen väsentliga innehållet i ett textavsnitt” ”…sträva efter en hög kvalitet på den egna insatsen och att kunna utvärdera denna adekvat” ”…ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt” ”…öva sig på att ha ett vetenskapligt kritsikt förhållningssätt till odontologisk materialinformation”

Dental technician education 180hp, Faculty of Odontology, Malmö University Problembased learning (PBL) since 2002. The curriculum integrates scientific knowledge with laboratory work and practice. Examples on course objectives for semester 1 ”…collect and process data, evaluate information” ”…identify the relevant content of a text” ”…a critical and analyzing attitude towards the owned knowledge, skills and work strategies” Semester 6 Semester 5 Semester 4 Semester 3 Semester 1 Semester 2

Tandteknikerutbildningen180hp, Odontologiska fakulteten, Malmö högskola Progressionsplan antagen 2004 av Grundutbildningsnämnden, GUN Introduktion till biblioteket, visning, lånekort 30 min Informationssökning: katalog, sökstrategi, sökord 2 tim Informationssökning inför fördjupningsarbete 4 tim Informationssökning för avslutande fördjupningsarbete (endast tandläkare) 2 tim

”Such a MeSH” Fall 3 Informationssökning Seminarium Examination

Elaboration of knowledge- a seven step process 1. Clarify terms 7. Synthesize knowledge and test hypothesis 2. Define problems 3.Brainstorm 6.Information searching 4. Gererate hypothesis 5.Define learning needs

Terminskurs 1, Oral hälsa och dentala material   MAH / Odontologiska fakulteten Avdelningen för Materialvetenskap och teknologi Basgruppsfall 6 2012-09-06 Terminskurs 1, Oral hälsa och dentala material ”Such a MeSH” Tandteknikerstudenten Pelle på kurs 2 har fått möjligheten att delta i ett forskningsprojekt som ska handla om överlevnad av protetiska rekonstruktioner vid bettrehabilitering. Pelle har försökt att söka efter vetenskaplig litteratur och har fått tillgång till en artikel som övriga medlemmar i projektet har rekommenderat; ”Pjetursson BE, Tan K, Lang NP, Brägger U, Egger M, Zwahlen M. A systematic review of the survival and complication rates of fixed partial dentures (FPDs) after an observation period of at least 5 years. Clin Oral Implants Res. 2004 Dec;15(6):667-76. Review.” Efter att Pelle har läst artikeln undrar han om slutsatserna är generella och om det gäller alla protetiska rekonstruktioner.  

Reports from each study group: 2. Definiera problem Vad handlar artikeln om (som Pelle läst)? Vad menas med överlevnad av rekonstruktioner? (hållbarhet/funktionsduglighet) Vad innebär prostetisk rehablilitering? Hur vet man om slutsatserna är generella? Kan man lita på källorna? Hur gör man för att hitta tillförlitliga källor?

5. Inlärningsmål FDP’s PubMed Review Forskningskriterier Kolla upp artikelns som Pelle fått om FPD’s Protetisk rehablilitering

Efter steg 7: seminariefrågor från varje basgrupp Innefattar FPD's av inlay, onlay, fasader, kronor, broar, eller är det bara broar? Är det även implantat? Vi har även hittat FPD's, är det samma sak? Vem bestämmer MeSH-termerna, väljer artikelförfattarna ur redan befintliga termer? Vem är MeSH? Vem bestämmer? Är key-words det samma som MeSH-termer? Vem styr PubMed? Vem väljer ut artiklar och hur? Hur sorterar PubMed sina artiklar, utefter vilken relevans sökorden har i artiklarna?

Assessment Evaluation

Reflektioner och idéer?

Kurs 3 Exempel från hemtentamen kurs 3 Ht08: ”The reliability of an article is based upon where it is published, who wrote it and who reviewed it”. Confirm or reject the hypothesis, motivate your answer. Exempel från hemtentamen kurs 3 Ht08: