Podcasting, en möjlighet till lärande ”just in time”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSS Medias digitala medier
Advertisements

Bakgrund till projektet Schack i skolan
Ebba Ruhe & Anneli Åström Biblioteksdagarna 25 maj 2007
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
för sjuksköterskeexamen ©
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Det nya Kungl. Biblioteket Nationalbibliotek och Audiovisuellt nationalarkiv.
WORKSHOP MED IPAD OCH APPAR
Näringslivets kompetensförsörjning (NUTEK:S OFULLBORDADE)
Case: Helhetslösning för kodning och distribution samt publicering av kortfilmer via Internet Kund: Ungdomsstyrelsen Projekt: Netdays Workhops runt.
Summering av brainstorm 2
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Ung kommunikation Drivkraft för förändring eller fritid för likasinnade? Lennart Axelsson, Växjö universitet.
Poddar du? 23 saker Moment 8 Musik & böcker 21 & 23 maj 2008.
Bankdagen Fredrik Sauter Vd Skandiabanken 1. 2 Vi älskar våra kunder! Vi vill vara personliga och föra en dialog med våra kunder. Det kräver att vi lyssnar.
VART SKA VI…?.
Nordiska medievanor i förändring Eva Harrie Nordicom.
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
Danderyds ungdomar och internet. 80% använder internet på datorn varje dag 10% använder internet på datorn 4-6 ggr/vecka 82% använder internet på mobilen.
Sveriges Television Publik & Utbud TV-tittandet 2007.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Med Göteborg innerstad i fokus. Vilka är Nova Digital Media Nova Digital Media är ett bolag som erbjuder digital annonsering på skärmar som är utsatta.
Tillväxtpolitiska utmaningar på längre sikt: Globalisering - Växande marknader och nya möjligheter - Ökande konkurrens och snabbare strukturomvandling.
Öppna lärresurser (OER) i öppna arkiv
Fri utbildning på elituniversitet för alla – en realitet, en möjlighet och ett hot Vägledardagen 5 mars 2014 Karin Apelgren Studentavdelningen, Uppsala.
Digitala portföljer i lärarutbildningen LIKA 9 mars 2006 Jonas Gustafsson
Projektledare: Pia Tingström Lektor Hälsouniversitetet Linköping
Riksrevisionens granskning av resursstyrningen. Bakgrund: Riksrevisionen har i rapporten Resursstyrning i högskolan grundutbildning (RiR 2009:25) granskat.
BADA – Borås akademiska digitala arkiv /Sofia Arvidsson
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
TIPS & RÅDAKUTEN av Lina och Johan. SÖKA, LAGRA och ÖVERFÖRA INFORMATION PÅ DATORN - SÅ KAN DU GÖRA!
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Teknikmedierad student-lärarinteraktion i högskolekurser Enkäten genomförs som en del i ett projekt som syftar till att inventera ”nya” distansutbildningspraktiker,
Nya förutsättningar för lärande
Utbildningsvetenskaplig forskning
Open Access. bakgrund olika typer av OA hur mycket publiceras OA på MDH idag, och hur stor "OA-potential" finns det? vad gör vi på MDH:s bibliotek idag?
Lärande, kommunikation och IT
”If we teach today, as we taught yesterday, we rob our children of tomorrow” John Dewey.
Kortfattat om KTH.
Jannike Sköldebjer Mona Wikman
nationellT kommunikationskoncept presumtiva studenter 2015
MMS 15 år år med MMS 1993 Panelen startar med 600 hushåll 1998 Panelen utvidgas till 1000 hushåll 1999 Analysverktyget HotCollection.
HAWAII Hawaii är en ö grupp. Hawaii Pacific University grundades så sent som 1965, men har ändå snabbt blivit erkänt för sina högklassiga akademiska utbildningar.
Vem litar du på? Om sociala medier och sociala nätverk Dataträff hos SeniorNet Södermalm 28 april 2010 Anita Rissler SeniorNet Lidingö.
OM NYA TRIA.
Enheten för IT och media Per Wising & Roland Fredriksson 10 april 2003 Rörlig bild på webben.
Ung kommunikation Högskolan i Kalmar –––– Växjö universitet –––– Blekinge Tekniska Högskola i samarbete.
Ny process för hantering av litteraturlistor
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se DiVA Digitala vetenskapliga arkivet Ett arkiv.
Sunets e-mötestjänst TREFpunkt Örebro Johnny Widén Medieteknik Centrum för Distansöverbryggande Teknik Centrum för Distansöverbryggande Teknik.
10 medietrender Håkan Gustafsson. Framåtlutad – Bakåtlutad – På väg.
De byggde internet i Sverige Internet i Sverige 2003 – 2009 Cirka 35 intervjupersoner.
IT-pedagogik Inlärning och utbildning med stöd av IT och Internet
Per Brahm Erfarenheter av: Digitala lärresurer Visning av exempel och öppen diskussion.
Bygglärarkonferens Norrköping
Ungdomars medievanor Undersökning och analys av vilka digitala mötesplatser ungdomar rör sig på.
Lärosätenas indirekta kostnader SUHF-statistiken SUHF-statistiken 2014/Ann-Kristin Mattsson/
Mediernas tillstånd Mer sport till folket – på webben Michael Karlsson Professor i medie- och kommunikationsvetenskap, Karlstads universitet 2 december.
Ann Wiklund, nationell samordnare för biblioteken i Digidel2013
Digitala Vetenskapliga Arkivet
User generated content
Examensarbeten och studentuppsatser i DiVA
DiVA-undervisning Luleå tekniska universitet 20 maj 2016
Tillväxtpolitiska utmaningar på längre sikt:
Årlig revision av universitet och högskolor 2011/2012
SUNET – Nätbaserade möten
Presentationens avskrift:

Podcasting, en möjlighet till lärande ”just in time”

Disposition • • Vilka är vi? • • Vad är podcasting? • • Vad vet vi om det? • • Vad tror vi om utvecklingen? • • Digitala rörliga bilder i undervisningen - UR access - Vetenskapslandet • • IKT - Hur utveckla användandet av rörlig bild i lärandet i Västsverige?

Vilka är vi? • Cecilia Anderson Edwall, Göteborgs universitet enhetschef Digitala Medier • Lars-Åke Engblom Högskolan i Jönköping Professor i medie- och kommunikationsvetenskap

Varför är vi här? • VUS Västsvensk Universitets-TV • Göteborgs universitets-TV men mest av allt: • Entusiaster för rörlig bild i undervisning och kommunikation

Podcasting, en möjlighet till lärande ”just in time”

Bloggar Bloggar Bloggar Bloggar Wikis Wikis Wikis Podcasting Podcasting Podcasting Podcasting Podcasting IKT OER LMS

Vad är podcasting? • En metod att publicera ljudfiler eller film via internet

Vad är pod? • Fröskida, grej • Portable on demand • Podda, poddare • Överföring av – och prenumeration på - ljud- och videofiler

RSS = Prenumeration över nätet = Rich Site Summary = Really Simple Syndication När och var man vill

Podcasting • Välja när och var man vill titta • I datorn eller mediespelaren

Podd-TV möjliggör… • Time-shifting • Place-shifting

Podcasting & webcasting • Podden kan tas med • Behöver inte nätet när man tittar på podd • Webb-tv det största

Podcasting & pedagogik En fråga om kvalitet och ekonomi Ett viktigt konkurrensmedel Rörlig bild & pedagogik

UC Berkeley 2006 • timmar webb- och poddsändning • 82 kurser över nätet • Open access • Automatisering

UC UCLA 2007 • "If You Teach, You Can Podcast: Get Started Today!"

Stanford 2007 • Media Services: CATV Services och Streaming Media. • Stanford Video • Stanford Center for Professional Development

Studenterna ”äger” • Finns det på nätet? • Flexibel utbildning? • Högre utbildning?

Ett smörgåsbord av undervisning • Webb-tv • Podd-tv • UR access • OED • Instruktionsfilmer

LärosäteJan FebFebDecTot 2007 Total Blekinge Tekniska HögskolaBTH MittuniversitetetMIUN Luleå Tekniska UniversitetLTU Högskolan i GävleHIG Högskolan i BoråsHB Högskolan i KalmarHIK08650 Högskolan VästHV00285 Växjö UniversitetVXU05364 Uppsala UniversitetUU Mälardalens HögskolaMDH Lärarhögskolan StockholmLHS Karlstads UniversitetKAU Högskolan i JönköpingHJ Linköpings UniversitetLIU Örebro UniversitetORU0772 Lunds UniversitetLU Högskolan på GotlandHGO Högskolan KristianstadHKR Sophiahemmet HögskolaSHH00288 Göteborgs UniversitetGU036

ÅrMånadReal Windows mediaTotalt antal visade gånger har inslag från Vetenskapslandet blivit tittade på

Hur utveckla användandet av rörlig bild i undervisningen?

Hur utveckla? • Automatisera, rationalisera, effektivisera • Vara öppen – SAMVERKA • Pröva på praktiskt!