IT-kommissionen Lund 25/9, Umeå 16/10 och Borlänge 21/10 2002 One Stop Shopping Göran Crona, Svensk Adressändring.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
IT-sourcing på Apotek Hjärtat Petter Sundberg, CIO
Advertisements

Varför är det viktigt att mäta?
Katarina Jonsson Vendor Manager, Software.
Försäkringskassan.
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Grattis Du har fått fiber - en framtidssäkrad lösning!
Nationellt forum Digital agenda för Örebro län
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
* Information på över dokument och som ökar med per timme dygnet runt * Över användare i världen, år 2004 finns det 1 miljard.
Informationsmöte Kungsbacka Bredbandsnät
1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Förstudien om utbyggnad av Bredband på landsbygden
Del 2 av Nya betalningskanaler PayEx
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
1.
Peo Werne ICA AB Ett projekt inom ICA som syftar till att samla småskaliga, lokala producenter till en marknadsplats.
Så förverkligar vi 24-timmarsmyndigheten i Nacka Kommunalråd Mats Gerdau (m), Nacka.
”PORTEN TILL ALLT MÖJLIGT”
Västra Färgelanda.
Vår tekniska plattform, vår lyhördhet för kundens processer och affärer, vår förmåga att dra till oss rätt kompetens och vår kraftfulla satsning på.
Work IT smarter – Produktivitet inom Lantmännen
Jag beställer fiber! 299kr/mån i 12 månader Därefter ordinarie pris.
Tjänstens tillgänglighet Interaktion
Affärsintegration och Asset Management
Digitalisering i Sverige Nordiska konferensen 10-12/6 2008
IT-kommissionen hösten 2002 One Stop Shopping Göran Crona Svensk Adressändring Agenda 1. Tjänster & marknad 2. Processen 3. Webbanmälningar slår rekord!
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Kundundersökning mars 2010
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 21 augusti 2013 Välkommen!
Marknadsföring -Möjlighet till samaktiviteter
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
Möjligheter och utmaningar för näringslivets utveckling i Stockholm Nordost Vallentuna kommun.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
1.
1.
Brunnström, Nordström, Lindholm, Guuleed, Suomi. Varför e-handla?! 70 % - Sparar tid när man slipper gå i vanliga butiker 69 % - Tillgängligt dygnet runt.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Mobil Uppföljningsapplikation
Förberedelser inför mötet med kommunen Ha ett internt möte - föreningens styrelse, konsulent/verksamhetschef och andra nyckelpersoner före uppvaktningen/mötet.
Visionary solutions, provided with care.
”Vägen mot e-samhället”
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
”Först med uppföljning blir kraven verkligt styrande” Projektledare Jan Jäderberg.
Finns databaserna? Viktor Sarge Regionbibliotek Halland Utvecklingsledare – Digitala biblioteksmiljöer.
SGF Personalkonferens, Bosön, 27 oktober 2008 Bo Bengtsson GIT = Golfens IT-system.
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
E-arkiv.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
“Bättre vård med facebook” Katrin Moeschlin Charlotta Wolgast Wallman Nov 2011.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Enterprise Europe Network 1 -Rådgivning som tar Europa till företagen Christina Lugnet GD, Tillväxtverket.
Grattis Du har fått fiber - en framtidssäkrad lösning!
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Handelsbankens Internet- och Mobiltjänster
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
En säker e-tjänst till vården
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Daniel Andersson Maria Ekendahl. Alla bibliotek kan bidra efter förmåga Ett bibliotek kan visa upp mycket mer än det själv producerar genom samverkan.
Enklare och snabbare vardag med uppkoppling via fiber
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Vi är din IT-avdelning Alla storföretag har IT-avdelning / IT-chef. Mindre företag har inte resurser till samma lösningar. Vi erbjuder småföretag samma.
Presentationens avskrift:

IT-kommissionen Lund 25/9, Umeå 16/10 och Borlänge 21/10 2002 One Stop Shopping Göran Crona, Svensk Adressändring

IT-kommissionen Lund 25/9, Umeå 16/10 och Borlänge 21/10 2002 Agenda 1 IT-kommissionen Lund 25/9, Umeå 16/10 och Borlänge 21/10 2002 Agenda 1. Tjänster & marknad 2. Processen 3. Webbanmälningar slår rekord! 4. One Stop Shopping 5. Strategier för marknadsföring & webb 6. Framtida teknik & lärdomar

Svensk Adressändring Leverantör: Posten, CityMail, 22 lokala postoperatörer, Skattemyndigheten, SCB Tre anmälningskanaler: Post, telefon och webb Volym: Ca 1.1 miljoner adressändringar/år Ägare: Posten (85%) och CityMail (15%) Produktionsstart:1994 ”utvecklats till en viktig infrastrukturell tillgång på postmarknaden” (Prop 1998/99:95, Postal infrastruktur)

Tjänsteutbud Flyttanmälan. Postala tjänster Avgiftsbelagda. Ca 850.000 ärenden/år. Kostnadsfritt för kund. Görs på uppdrag av RSV Postala tjänster Avgiftsbelagda. Eftersändning vid flyttanmälan. 700.000 ärenden/år. Tillfällig eftersändning Ca 180 000 ärenden per år Lagring av post Ca 120 000 ärenden per år

Anmälningar över året Hög- & lågsäsong

Marknad & målgrupp Flyttande i Sverige Ca 800.000 hushåll & ca 50.000 företag 1,2 milj personer 15% av befolkningen Stabil volym Högre andel flyttningar i stor- och universitetsstäder Största delen flyttningar inom närområdet Primär målgrupp Studenter 20-40 år storstadsbor                  

Direktbekräftelse. - studenter Teknik idag Direktbekräftelse. - studenter Kund Webb Klient Logik Databas Kontroll mot SPAR/BASUN/BAS Telefon Filöverföringar 020-97 98 99 Postoperatörer mfl Posten Kund Blankett Bekräftelsebrev

Webbanmälningar slår alla rekord!

Över 60% av 19-34-åringar gör sin flyttanmälan över Internet A. Hög åtkomst B. Kunskap om Internet C. Snabb tjänst D. Dygnet runt tjänst E. Enkelt F. ”Alltid lägsta pris” G. Unika mervärden

One Stop Shopping!

Enkelt & Snabbt!

Elektroniska tjänster SMS-flyttkort E-flyttkort med karta och vägbeskrivning Elektroniska flyttkort företag (genom systerföretaget AddressPoint) Elektroniska flyttkort privatpersoner Fysiska flyttkort Gemensamt för dessa tjänster är att informationen är kvalitetssäkrad informationen återanvänds de används som viktig marknadsföringskanal Direktbekräftelse (för studenter)

Strategi marknadsföring Styra beställningen mot: Telefon 1994-1999 Webb 2000-? Taktik Kampanjer - företrädesvis TV-reklam Kontinuerlig bearbetning och ”ständig närvaro” Tema : Humor med ironisk och ”skruvad” touch

Strategi webb Började tidigt (-97), försiktig expansion 1998-1999 Tillstånd från RSV gällande flyttanmälan blir milstolpe Nyckelord: Funktionellt, användbart, enkelt, säkert Kontinuerlig utvärdering. Test prototyper. Användarundersökningar. Webb-statistik Mervärden laddas till webbtjänsten - e-flyttkort, direktbekräftelse m m Prisdifferentiering: Alltid lägsta pris på webben Välplacerade i stora sökmotorer Samma uppträdande på webben som övriga kanaler

Lösningen! Strukturerad & standardiserad info Informationen kvalitetssäkrad bl a genom kontroll mot andra databaser Hög grad av ömsesidigt infoutbyte på flera nivåer - personinfo, adressinfo Informationen återanvänds av adressändraren, postoperatörer, RSV, SPAR. Hög tillgänglighet Slutanvändaren ser ingen teknik

Teknik i framtiden Kund  Kund Webb Generell signering/ direktbetalning Klient Logik Databas Kontroll mot Kund SPAR/BASUN/BAS Filöverföringar  Postoperatörer mfl 020-97 98 99 Bekräftelse (gäller ej direktbekräftade ärenden) Posten Skanner Kund

Lärdomar Även sällanköpstjänster kan nå webbframgång Viktigt med en fungerande grundstruktur Låt webben ta hand om enkla ärenden Säkerställ hög kvalite i webbkanalen Behåll de gamla kanalerna Skapa win-win-situationer Använd mycket ”pull” men glöm inte ”push” för att driva trafik

Tack för mig! Svensk Adressändring Virtuellt företag med 7 anställda Partners/underleverantörer för kundtjänst, IT-drift, ekonomihantering, m m. Outsourcing är en basstrategi Tack för mig!