IT-kommissionen Lund 25/9, Umeå 16/10 och Borlänge 21/10 2002 One Stop Shopping Göran Crona, Svensk Adressändring
IT-kommissionen Lund 25/9, Umeå 16/10 och Borlänge 21/10 2002 Agenda 1 IT-kommissionen Lund 25/9, Umeå 16/10 och Borlänge 21/10 2002 Agenda 1. Tjänster & marknad 2. Processen 3. Webbanmälningar slår rekord! 4. One Stop Shopping 5. Strategier för marknadsföring & webb 6. Framtida teknik & lärdomar
Svensk Adressändring Leverantör: Posten, CityMail, 22 lokala postoperatörer, Skattemyndigheten, SCB Tre anmälningskanaler: Post, telefon och webb Volym: Ca 1.1 miljoner adressändringar/år Ägare: Posten (85%) och CityMail (15%) Produktionsstart:1994 ”utvecklats till en viktig infrastrukturell tillgång på postmarknaden” (Prop 1998/99:95, Postal infrastruktur)
Tjänsteutbud Flyttanmälan. Postala tjänster Avgiftsbelagda. Ca 850.000 ärenden/år. Kostnadsfritt för kund. Görs på uppdrag av RSV Postala tjänster Avgiftsbelagda. Eftersändning vid flyttanmälan. 700.000 ärenden/år. Tillfällig eftersändning Ca 180 000 ärenden per år Lagring av post Ca 120 000 ärenden per år
Anmälningar över året Hög- & lågsäsong
Marknad & målgrupp Flyttande i Sverige Ca 800.000 hushåll & ca 50.000 företag 1,2 milj personer 15% av befolkningen Stabil volym Högre andel flyttningar i stor- och universitetsstäder Största delen flyttningar inom närområdet Primär målgrupp Studenter 20-40 år storstadsbor
Direktbekräftelse. - studenter Teknik idag Direktbekräftelse. - studenter Kund Webb Klient Logik Databas Kontroll mot SPAR/BASUN/BAS Telefon Filöverföringar 020-97 98 99 Postoperatörer mfl Posten Kund Blankett Bekräftelsebrev
Webbanmälningar slår alla rekord!
Över 60% av 19-34-åringar gör sin flyttanmälan över Internet A. Hög åtkomst B. Kunskap om Internet C. Snabb tjänst D. Dygnet runt tjänst E. Enkelt F. ”Alltid lägsta pris” G. Unika mervärden
One Stop Shopping!
Enkelt & Snabbt!
Elektroniska tjänster SMS-flyttkort E-flyttkort med karta och vägbeskrivning Elektroniska flyttkort företag (genom systerföretaget AddressPoint) Elektroniska flyttkort privatpersoner Fysiska flyttkort Gemensamt för dessa tjänster är att informationen är kvalitetssäkrad informationen återanvänds de används som viktig marknadsföringskanal Direktbekräftelse (för studenter)
Strategi marknadsföring Styra beställningen mot: Telefon 1994-1999 Webb 2000-? Taktik Kampanjer - företrädesvis TV-reklam Kontinuerlig bearbetning och ”ständig närvaro” Tema : Humor med ironisk och ”skruvad” touch
Strategi webb Började tidigt (-97), försiktig expansion 1998-1999 Tillstånd från RSV gällande flyttanmälan blir milstolpe Nyckelord: Funktionellt, användbart, enkelt, säkert Kontinuerlig utvärdering. Test prototyper. Användarundersökningar. Webb-statistik Mervärden laddas till webbtjänsten - e-flyttkort, direktbekräftelse m m Prisdifferentiering: Alltid lägsta pris på webben Välplacerade i stora sökmotorer Samma uppträdande på webben som övriga kanaler
Lösningen! Strukturerad & standardiserad info Informationen kvalitetssäkrad bl a genom kontroll mot andra databaser Hög grad av ömsesidigt infoutbyte på flera nivåer - personinfo, adressinfo Informationen återanvänds av adressändraren, postoperatörer, RSV, SPAR. Hög tillgänglighet Slutanvändaren ser ingen teknik
Teknik i framtiden Kund Kund Webb Generell signering/ direktbetalning Klient Logik Databas Kontroll mot Kund SPAR/BASUN/BAS Filöverföringar Postoperatörer mfl 020-97 98 99 Bekräftelse (gäller ej direktbekräftade ärenden) Posten Skanner Kund
Lärdomar Även sällanköpstjänster kan nå webbframgång Viktigt med en fungerande grundstruktur Låt webben ta hand om enkla ärenden Säkerställ hög kvalite i webbkanalen Behåll de gamla kanalerna Skapa win-win-situationer Använd mycket ”pull” men glöm inte ”push” för att driva trafik
Tack för mig! Svensk Adressändring Virtuellt företag med 7 anställda Partners/underleverantörer för kundtjänst, IT-drift, ekonomihantering, m m. Outsourcing är en basstrategi Tack för mig!