Susanne Ahlroth SKOLBIBLIOTEKET – DET OSYNLIGA BARNET? Skolbibliotekets pedagogiska roll Hanaholmen, 18.9.2009 Vi läser så in i Norden – men läser någon.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SLÖINGESKOLAN 19 oktober 2010.
Advertisements

Statsbidrag till etniska organisationer (Förordning 2008:63)
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Utvecklings- och fortbildningstjänster Taitaja – Mästare på svenska.
Mångspråkiga medier – var och hur?
Tillgänglig läsning - en mänsklig rättighet
Kulturundersökning Pressmöte Kulturundersökning utförd av Jema Rådgivning På uppdrag av Halmstads kulturförvaltning har 1000 invånare.
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Centrum för lättläst
Ulla Stina Åman Pedagogisk utveckling Lärum Lärum-förlaget
Varför är det bra med talböcker?
/hp Negativt Positivt under 100 % 100 – 199 % 200 – 299 % 300 – % (7 st.) (49 st.) (165 st.) (85 st.) (36 st.) Årsbidraget räcker inte till.
Den nya bibliotekslagen. Ny bibliotekslag Ändamål 2 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling.
Språkstimulering – javisst, men varför?
DDK och SAB Likheter och skillnader Deweyrummet
Läsa fast man inte kan? Det går med läshjälpmedel.
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Lärare om unga elever på nätet T Microsoft Synovate Temo: David Ahlin, Marika Lindgren Åsbrink Datum:
Poddar du? 23 saker Moment 8 Musik & böcker 21 & 23 maj 2008.
En reviderad läroplan för förskolan
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.

Arbetsplan för skolbiblioteket
Svenska språkets utvecklig
Från information till interaktion
Hela världen i ett bibliotek på Odengatan
Bråktal En hel kan delas i två lika delar:
Migration. Ali (Alibi) ”Om du har en trädgård och ett bibliotek saknar du ingenting” (Marcus Tulius Cicero 106 f.Kr-43 f.Kr)
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Utmaningar i en digital tid
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
Att skriva källförteckning
Att bilda opinion för bibliotek 1. Utgångsläget 2.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
U N G D O M S S T Y R E L S E N Demokrati och mänskliga rättigheter Svenska folkets kunskaper och värderingar.
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
- Det nye programmet for det nordiske språksamarbeidet innen NMR
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Barndagvård Statistikrapport 34/20131 Barndagvård 2012 Salla Säkkinen och Tuula Kuoppala.
För kunskap och bildning MATEMATIK I FINLÄNDSK UTBILDNING Henrik Laurén Mötets namn Datum
Bibliotekslagen En ny roll för biblioteken
Färgelanda bibliotek Kvalitetssäkring Låntagarenkät.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Tillgänglig IT – paddkursen som inte blev en groda Svenska Daisykonsortiet, 13 november 2014 Elisabeth Erikson, Örjan.
Jenny Samuelsson                                                                             Bibliotekschef på LTU.
Tidningskunskap.
Välkomna!. En dag på biblioteket 2500 besökare – vad gör ni? Läser tidningar o tidskrifter Deltar i medspråkargrupp Pluggar Lånar Lyssnar på ett bokprat.
Sammanfattning av EU-lagstiftning: en introduktion 2009.
Ett specialbibliotek som betjänar hela landet näkövammaisten ja lukemisesteisten tasa-arvon edistäminen kirjallisuuden ja tiedon saannissa Celia-biblioteket.
Aranäsgymnasiets bibliotek
Goethe-Institut Stockholm Informationscentrum & bibliotek Solveig Courteille.
Folket och skolan hittar hem - att samsas och trivas i ett integrerat folk- och skolbibliotek Exemplet Söderbärke bibliotek Pedagogen Göteborg 17 april.
Sammanfattning av EU-lagstiftning: en introduktion 2008.
Nordiska språken del 1 Lgr-11 säger: ”Du ska känna till likheter och skillnader mellan svenska och de andra Nordiska språken”
Medling i brott- och tvistemål 2010 Aune Flinck, Salla Säkkinen ja Tuula Kuoppala 1.
Svenska, norska, danska, isländska, färöiska (- inte finska! )
Varför talböcker? Ingrid Källström Varför talböcker?
Motivationen att lära sig svenska
Bibliotek
04/20041 Nordplus Sprog Programmet för det nordiska språksammarbetet inom NMR.
Skolbibliotek för alla Skolbibliotek för alla2 Ingrid Källström.
Indoeuropeiska språk Ca 80% i Norden talar Svenska, Danska och Norska – Förstår varandra Utvecklats ur gemensamt urnordiskt språk. Isländska och Färöiska.
Biblioteksbesök Låna skönlitteratur.
Den finländska litteraturens marknadsvärde 2016
Hela världen i ett bibliotek på Odengatan
Urnordiska och Fornsvenska
Presentationens avskrift:

Susanne Ahlroth SKOLBIBLIOTEKET – DET OSYNLIGA BARNET? Skolbibliotekets pedagogiska roll Hanaholmen, Vi läser så in i Norden – men läser någon oss? Om översättningar av nyare finländsk barn- och ungdomslitteratur

Läsaktiviteten och -intresset bland unga i Finland  Finländska ungdomar är intresserade av att läsa  De förbinder sig starkt vid sitt läsintresse  Tre fjärdedelar läser varje dag för nöjes skull  Nordiska ungdomar är mångsidiga läsare  Finländska ungdomar läser aktivt dagstidningar och serier  Finländska hembibliotek är av medelstorlek  Ungdomarna lånar ivrigt på bibliotek, men skolbibliotek utnyttjas sällan  Flickors och pojkars läskulturer skiljer sig från varandra Pirjo Linnakylä: Tulevaisuuden osaajat: PISA 2000 Suomessa. Jyväskylän Yliopisto 2002.

 Bibliotekslagen (1999) och -förordningen anger uppgifterna och ramarna för biblioteksväsendet  Befolkning 5,3 milj.  399 kommuner, 888 bibliotek  Utlåning (2008) 100 milj.  19 lån/person  Låntagare 2,2 milj.  Besök 55,6 milj.  10,55 besök/person  Virtuella besök 46 milj. De allmänna biblioteken i Finland

Utgivningen av barn- och ungdomsböcker i Finland 2008 Nya tilar  Inhemska barnböcker196  Inhemska ungdomsböcker 63  Översatta barnböcker619  Översatta ungdomsböcker172  Barn- och ungdomsböcker sammanlagt  Skönlitteratur för vuxna sammanlagt713  Faktaböcker sammanlagt  Serier300  Allmän litteratur sammanlagt Finlands förlagsförening,

Vad karakteriserar den finländska barn- och ungdomslitteraturen?  Humor  Natur, djur - staden  Poesi  Sagor  Lättlästa serier  Fantasy för yngre läsare  Bildmässigt intressanta bilderböcker

Översättningen av finländska barn- och ungdomsböcker Antalet översättningar  böcker till 43 språk  314 barn- och ungdomsböcker till 35 språk Antalet barn- och ungdomsböcker översatta till nordiska språk  Svenska 32  Danska 21  Norska 12  Färöiska 2  Isländska 1  Sammanlagt 68 böcker, 22% Översättningsdatabasen på SKS/FILI:

Vad översätts till de nordiska språken?  Bilderböcker Mauri Kunnas, Tove Appelgren, Sinikka och Tiina Nopola  Tove Jansson  Få ungdomsböcker (förutom till danska 9/21) Annika Luther, Kari Levola, Kira Poutanen, Nora Schuurman Många översättningar till ryska, estniska, tyska, baltiska språk, japanska

Finns här en propp?  Varför översätts det inte mera finländska barn- och ungdomsböcker till nordiska språk?  Borde det översättas mera?  Behöver vi flera nordiska översättningar?  Varför?  Vad är problemet?  Vems är ansvaret?  Hur får vi flera översättningar?

Var hitta information om finländsk barn- och ungdomslitteratur?  SNI, Finlands barnboksinstitut  Förlagen: Schildts, Söderströms, Fontana Media, Otava, Tammi, WSOY  NIFIN, Nordiska Institutet i Finland och BIBBI, Det nordiska barnboksbiblioteket  FILI, Finnish Literature Exchange  Books from Finland  IBBY Finland: Virikkeitä och Nordisk Blad 