Källkritik, plagiat och databaser

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
om företaget där du gör din praktik!
Advertisements

VADÅ UPPHOVSRÄTT?.
Utredande text - källkritik.
Vilka källor kan du lita på?
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Referat En sammanfattning.
Vem ska jag tro på?.
Källkritik på Internet
Källor: Skolverket, Annika Hultén
Referera = kortfattat återberätta något
Gymnasiearbetet Tekniker och resurser för informationssökning
Informationssökning & Källkritik
Informationssökning.
Källkritik på Internet
Varför grammatik? Vad är ordklasser?
Mål och betygskriterier
INTERNET - källkritik Spela Faktasökning Surfa Chatta Bankärenden
Informationssökning och källkritik
Källkritik På internet.
Källkritik… …är att noggrant granska texter, bilder och andra källor. Det gör man för att bedöma om man kan lita på informationen i källorna.
Formellt, skarpt och snyggt
Att skriva PM och rapporter
Att skriva en artikel.
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Källkritik på Internet
Att hålla en presentation
Svenska p Svenska p.
Artikeluppgifter Minst 120 ord.
Källkritik.
Ett arbetsområde om poesi
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
källkritik, referenser, akademisk hederlighet
Källkritik på Internet - en presentation från Kolla källan
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Plagiering Att använda andras idéer och ord.
Informationssökning och källkritik
Vad är plagiat och hur unviker man det?
Källor! Hur gör man egentligen?
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Vetenskaplig hederlighet! 15 min! Linköpings Universitetsbibliotek.
Sökstrategier. Skaffa dig en överblick över din upptäckare/upptäckt (Lektion 2)
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
1. Uppgiften presenteras
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att söka information för PA/EE. Else-Britt Hellström Definiera informationsbehov Vad behöver jag för information? Hur ska jag använda den?
Informationssökningsprocessen:
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Källkritik på Internet
Informationssökning och källkritik
Camilla Widmark Inst för Skogsekonomi
Att skriva filosofisk text
Aranäsgymnasiets bibliotek
Referat Hur och mall.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
om företaget där du gör din praktik!
Söka information på internet. Vi ska prata om kapitel 3 Internet är det största nätverket som sträcker sig över hela världen. Om du är ansluten till internet.
Referat Vad är det?.
Att referera och ange källa!
Formellt, skarpt och snyggt
Regler för citatteknik
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Att söka information och bli källkritisk
Att referera och ange källa!
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Informationssökning Källkritik. Centralt innehåll i svenska 1 Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. Citat- och referatteknik. Grundläggande.
Informationssökning Informationsresurser och sökstrategi Universitetsbiblioteket Inga-lill Nilsson.
Källkritik Plagiat Informationssökning Lästeknik Mindset.
Informationssökning Källkritik Plagiat Rapportskrivning.
Svenska som andraspråk 3
Referat och referatmarkörer
Bli säker på utredande PM
Presentationens avskrift:

Källkritik, plagiat och databaser

O va Mer Hampus

Att göra ett arbete - känslor Lyckad eller misslyckad Presentation Nervös Bearbetning Informations-sökning Stressad Förvirrad Uppgiften Lättad Sondering Stressad Bakgrund Hämtat ur C. Kuhlthau (2006) ”Informationssöknings processen”

Var hittar jag information? Böcker Tidningar Internet Intervjuer

Informationssökning Synliga webben- söks upp via sökmotorer ex. google. Osynliga webben – Databaser och arkiv. Länksamlingar – både synlig och osynlig

Osynliga webben - databaser NE –gå via favoriter så loggas du in automatiskt. www.nilsfredrik.se Alex författarlexikon – www.alex.se Landguiden – www.landguiden.se Statistiska centralbyrån – www.scb.se Länkar till fler databaser hittar du på mediatekets hemsida. www.nilsfredrik.se

Var kritisk Webbsidor är svårare att granska än böcker. Vem är upphovsmannen? När publicerades materialet? Vad innehåller webbplatsen? Jämför alltid flera källor och var kritisk!

Exempel Hur granskar man en sida? www.skolverket.se Vilka budskap har sidorna? www.levandehistoria.com www.levandehistoria.org Information om Martin Luther http://www.martinlutherking.org/ http://mlk-kpp01.stanford.edu/ Har Mozart varit i Sverige?

Kunskap = information+bearbetning Använd informationen du har hittat men kopiera den inte. Ditt eget resonemang och slutsatser är det viktiga. Detta ska dock bygga på den information du hittar. Hänvisa till informationen genom referat och citat. Om du inte hänvisar korrekt riskerar du att det räknas som plagiat och då alltså fusk.

Vad är plagiering? Vad räknas som fusk? Om du lämnar in någon annans arbete Om du använder text som någon annan har skrivit utan att ange referens eller citat Om du skriver om en passage från någon annans arbete med egna ord Om du använder någon annans idé Om du kopierar bilder, diagram eller tabeller (bilder har speciella regler) Om du kopierar ur datorprogram, musikkompositioner, multimedia (ljud, filmer).

Du får inte heller: Endast byter ut några få ord mot synonymer Översätter ordagrant från ett annat språk utan kommentar om att det rör sig om en översättning. Din text får inte låta din text helt och hållet bygga på andra källor. Du måste även bidra med egna kommentarer och reflektioner.

Hur undviker jag att plagiera: Citera eller referera Ett citat är identiskt med originaltexten. Referat är en redogörelse eller sammanfattning av originaltexten. I båda fallen måste du ange källan där du hämtat informationen genom att ge en referens.

Du behöver inte ange referens… Då det rör sig om allmänt känd fakta, till exempel: Allmänt accepterade datum för militära, politiska, litterära och andra historiska händelser: När Olof Palme mördats i februari 1986 blev Ingvar Carlsson statsminister. Födelse- och dödsdag för kända personer: Gustav II Adolf dog den 6 november 1632 i slaget vid Lützen. Fakta du kan hitta i många olika standardverk: Arvsmassan är uppbyggd av DNA. Allmänna observationer, som kan göras av vem som helst: Små bebisar kan skrika av många olika anledningar.

Exempel på citat I löpande text: Enligt Säljö används språket för att "lagra kunskaper, insikter och förståelse hos individer och kollektiv" (Säljö 2000, s. 34). Blockcitat: Människor kan med hjälp av skriftspråket ta tillvara kunskaper, och detta gör mänskligt språk unikt i förhållande till djurens språk. Enligt Säljö kan vi dela erfarenheter med varandra när vi använder samma ord för en företeelse. Språket är en mekanism för att bildlikt uttryckt lagra kunskaper, insikter och förståelse hos individer och kollektiv. Genom att tolka en händelse i begreppsliga termer, kan vi jämföra och lära av erfarenheter. (Säljö 2000, s. 34)

Hur refererar man? För att referera behöver du läsa originaltexten, förstå den och sedan sammanfatta med egna ord. Det är viktigt att läsaren förstår vad som är dina åsikter och vad du har hämtat från andra källor. Du kan till exempel skriva enligt Johansson…. eller Johansson menar att…För att förtydliga att du har hämtat informationen från någon annan.

Exempel på referat: I artikeln ”Bra flyt på hälsosatsning” (Punkt SE, 2007-09-11) skriver Anna Fribergh att politikerna i Lidingö kommun tycker att skolbarnen rör för lite på sig. Just Tobleronen blev en symbol för Mona Sahlins ekonomiska trassel, och Karlberg och Mral (”Heder och påverkan”1998, s. 107) menar att den blev en så stark representation för det omoraliska därför att choklad typiskt förknippas med kvinnliga laster som att frossa i sötsaker och tröstäta.

Till sist… I slutet av arbetet samlar man sina referenser i en referensförteckning. Den kan se ut så här: Bell, J. (1993). Introduktion till forskningsmetodik. Lund: Studentlitteratur. Carlsson, B. (1991). Kvalitativa forskningsmetoder för medicin och beteendevetenskap. Stockholm: Almqvist & Wiksell. Cohen, L. & Manion, L. (1986). Research methods in education. London: Croom Helm.