Vad är reklam? Ordet reklam härrör från två latinska ord: "re", som betyder 'på nytt' och "clamare", som betyder ''ropa högt'. Ordet reklam betyder alltså.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
REKLAM OCH MARKNADSFÖRING
Advertisements

Vilka källor kan du lita på?
Kreativitet och tillgänglighet Funkas Tillgänglighetsdagar 18 april 2012 Bodil Jönsson, prof em, Certec, Lunds Universitet.
Vår tids paradox Klicka för nästa sida .
- att överföra budskap, påverka, mm
Biblioteken i Norrbotten.
Skapa en lönsam kundrelation
COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Arbetsområde Film.
Alla har inneboende.
Affärsidé Öppna en klädaffär och sälja underkläder från Victorias Secret och t-shirts från olika märken som inte säljs i Varberg. Vi hade även tänkt att.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
”Den tredje statsmakten”
Ny Stil Vårt företag är en hemsida där vi riktar oss till ungdomar, vi säljer våra egna designade kläder till ett pris som en studerande ungdom har råd.
BARNS RÖSTER OM INTERNET
Massmedia och reklam.
Tjänstens tillgänglighet Interaktion
Media.
Kunskaper och förmågor FEK1
kommunikation kommer av latinets communicatio
Handel – ord och begrepp
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Med Göteborg innerstad i fokus. Vilka är Nova Digital Media Nova Digital Media är ett bolag som erbjuder digital annonsering på skärmar som är utsatta.
Så styrs Sverige.
Reklam.
Manligt och kvinnligt i massmedia
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Askersunds kommun
- Är den här talaren kompetent och trovärdig i sin sak
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
VAD ÄR REKLAM? FÅ OSS ATT KÖPA SAKER.
Skolkampanj #nätrespekt Förslag lektion o samtalsguide – unga o vuxna
Marknadsförarens yrkesroll
Media och reklam.
Varför reklam? Öka försäljningen
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Propaganda.
Upplägget av delkursen massmedia:
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Mannen och kvinnan i reklamen
Marknadsföring av Projekt X
Christoffers Clothing Company
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Debattartikel.
Propaganda.
Så styrs Sverige.
Vad är identitet?.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Propaganda Vad är propaganda?.
Vad säger bilden oss egentligen!?
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Reklam i olika medier.
BÖNEDAG FÖR MÄNNISKOHANDELNS OFFER. dags att ändra på att mer än 30 miljoner människor lever i slaveri.
Vad är propaganda? Jenny Manning Åsa Gårdsskolan ht 2015.
Källor Ett samarbete mellan svenska och religionskunskap ht- 15.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
Krönika Vad? Hur? Varför?.
BARNS RÖSTER OM INTERNET
Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Reklam.
Marknadsföringens källor
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Kommunikation och information
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
KAPITEL 13 Marknadsför rätt.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Reklam och marknadsföring
Reklam eller redaktionellt budskap?
Presentationens avskrift:

Vad är reklam? Ordet reklam härrör från två latinska ord: "re", som betyder 'på nytt' och "clamare", som betyder ''ropa högt'. Ordet reklam betyder alltså att ropa högt gång på gång. Reklam är skapande och spridande av information som har till syfte att marknadsföra en produkt så att konsumenterna ändrar åsikter, värderingar eller handlingar särskilt när det gäller konsumtionsbeteende. Den som beställer en reklam är oftast ett företag.

Fakta om reklam Syftet med reklamen är att påverka så att du vill köpa eller prova produkter eller reklam Reklam som inte påverkar är betydelselös. Reklamen skildrar sin tid, dess seder, tankar, människouppfattning och smak. Reklamen vädjar ofta till känslorna men sällan till förnuftet. Reklamen utnyttjar gamla myter och fördomar och de formar bilden av oss som män och kvinnor. De som gör reklam vill få det att se ut som om deras produkter vara nödvändiga delar av hela vår personlighet och livsstil.

Fakta om reklam Det viktiga i en reklambild är inte om vi tycker om den utan hurdana budskap och betydelser den förmedlar och vad som eftersträvas med bilden. Ibland ger reklamen också viktig information om produkten och hur den används. Reklam finns överallt: i klädmärken, tryckta på t-tröjor, i bussar, vid sportplaner, i TV, i radio och på Internet mm. Reklamerna kompletterar varandra och upprepas gång på gång. Småningom präglas de in i vårt medvetande och blir en naturlig del av våra tankar och vårt liv. Posten bär hem "otroliga personliga erbjudanden", just för oss - när datorn har valt just oss som målgrupp. Även om vi bestämmer oss för att inte bli påverkade av reklamen, är vi utsatta för den.