ÅsaMia Alteryd EQverkstan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Advertisements

Kanske är vi goda vänner i ett år...
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Gun Frödemo - kurator Studenthälsan.
Barnanpassad utredning
Ödehuset Måndag Det var en gång en familj. En pappa som hette Peter och en mamma som hette Mia. De hade två barn som hette Max och Tilda. En dag hade Max.
Patientenkät sommaren -13
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Kanske Gud vill att vi ska träffa några människor som är fel för oss innan vi träffar den som är rätt, så att vi är medvetna om hur tacksamma vi ska vara.
medan alla andra omkring dig log. Så lev ditt liv med ett leende,
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Geografiska begrepp svåra ord
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Vår tids paradox Klicka för nästa sida .
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Åk 9 - året då det händer -.
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Positiva tecken - de som funderar över olika existentiella frågor har ökat från 20% till 30%. - de som ägnar sig åt korta stunder av kontemplation och.
Ett utbildningsmaterial från Fairtrade Sverige
Bestämd och obestämd form i adjektiv och substantiv
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Konsten att ge feed-back
Att skriva en artikel.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Mindfulness – en hjälp på vägen
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA 1. UTHÅLLIGHET. 2. KONCENTRATIONSFÖRMÅGA Uthållig bara korta stunder i taget Slutför oftast arbetsuppgifter.
Klok filosofi … ?.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Elva tips inför en intervjusituation
Att samtala med ungdomar om tobak
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Musik: Nightengale Serenade
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Slappna av och må bra Barbro Bronsberg.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
ERGONOMI Föreläsning 1 för ÅR
om företaget där du gör din praktik!
Att Skapa Serier.
Hur du tar hand om din kunskap
Det va en gång en katt och hund del 1
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
1800-talet.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Barn och stress.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Presentationens avskrift:

ÅsaMia Alteryd EQverkstan www.eqverkstan.se info@eqverkstan.se

Avslappning och uppmärksamhetsträning 85 mindfulnessövningar för klassrummet

MINDFULNESS = MEDVETEN NÄRVARO FÖRHÅLLNINGSSÄTT UPPMÄRKSAMHET ACCEPTANS KROPPEN I NUET

Inom vilka områden kan eleverna ha nytta av att öva medveten närvaro? INLÄRNING IMPULSKONTROLL SJÄLVKÄNSLA MINSKAD ORO OCH STRESS POSITIV LIVSTOLKNING

Avslappning och uppmärksamhetsträning 85 mindfulnessövningar för klassrummet

Tidningen

Vardagsträning Vilka ler tillbaka? Personer att testa att le mot: ▶▶ En expedit i en affär ▶▶ Ett yngre barn på skolan ▶▶ En förälder hemma ▶▶ En pensionär ▶▶ En lärare (OBS! En som inte vet att detta är ett experiment!) ▶▶ En okänd man ▶▶ En okänd kvinna ▶▶ Någon som ser sur ut ▶▶ Någon med röda kläder ▶▶ Någon med grå kläder

Beskrivande och Bedömande ord Brunt hår 35 år Dyr bil Nystädat Tjock Gravid Regnväder Vinter Svart jacka Grön Skäggig Solbränd Mörkblå Busig Glad Rolig film Går snabbt Ett svårt prov

Om jag fick leva ett liv till… då skulle jag göra flera misstag nästa gång Jag skulle vilja koppla av mera och vara mjukare jag skulle vilja vara dummare än jag varit på den här resan jag skulle vilja ta saker och ting mindre allvarligt Jag skulle vilja våga ta flera chanser, bestiga flera berg och simma i flera sjöar Jag skulle vilja äta mera glass och färre bönor Jag kommer kanske att ha flera verkliga bekymmer men jag kommer att ha färre inbillade   Ni förstår… jag är en sån där människa som lever försiktigt och sunt, timme efter timme, dag efter dag Oh, visst har jag haft mina fina stunder, och om jag fick göra om det skulle jag försöka att bara ha stunder en stund efter en annan istället för att leva så många år i förväg Jag har varit en sån där person som aldrig går någonstans utan termometer, vattenflaska, regnkappa och fallskärm Om jag fick leva en gång till skulle jag packa mindre i väskan Om jag fick leva en gång till skulle jag börja gå barfota tidigare om vårarna fortsätta med det längre in på höstarna Jag skulle dansa mera, åka mera karusell och jag skulle plocka flera tusenskönor   Dikt av Nadine Stair, 85 år, Louiseville, Kentucky

Tips & Hur börjar man? Du är expert på Din grupp, jobba utifrån den Gillar Du inte en övning, gör inte den i Din grupp Det viktigare att du använder metoder som Du tror på, än vilken metod du använder. Bygg en grund av teori, det blir bättre om eleverna förstår varför de gör saker ”Bit där det är mjukt!” DU vet när det är lättare/svårare i din grupp. Barn är egentligen redan experter på stillhet. Allt vi behöver göra är att hjälpa dem bygga in vanan i vardagen, att erbjuda en rutin för att vända sinnet inåt istället för utåt. Upprepa samma andningsövning många gånger. Då blir det inte så ovant och fnittrigt. De flesta barn anstränger sig och är tillmötesgående om du berättar att de ska få chansen att utvärdera vad de tyckte om övningen efteråt.   Lycka till! Har du frågor eller funderingar så maila gärna på mia@eqverkstan.se