Som •Han körde på Slottsgatan som har en hastighets-begränsning på 50 km/h. •En kvinnlig bilförare körde på en man, som är i 20 års ålder. •Kvinnan, som.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Onsdagen den 29/ åkte klass 3A och 3B till Gamla Linköping.
Anne Frank Historia.
Tänk på vad du säger innan du uttalar orden!!!
Partikelverb hälsa på eller hälsa på?
Aristoteles och Leukippos

Sagan om vinflaskan.. Det var en gång en vinflaska. Den heter Sven. En gång var det en familj som köpte mig på systembolaget.
Vad skulle ha hänt om dom tre vise männen varit kvinnor?
Zhoukou i Kina är vår vänförsamling sedan Beijing Zhoukou Zhoukou är huvudorten i ett område med 12 miljoner innevånare kristna i 1200.
Historien om Antiken i Grekland.
Hans och Greta.
Pronomen.
Relativa pronomen & adverb
Hej på er alla!!! Nu har det gått ett år sen jag gjorde ett bildspel. Hade glömt nästan hur kul det är.
Två år sen jag gjorde ett bildspel. Förra julen var jag i en process, då jag fick besked att jag inte skulle få ta över vandrarhemmet, vilket gjorde att.
adjektiv och substantiv
MITT PÅSKLOV 2012 JESPER ALLANSSON. Påskafton 7 april Mormor och morfar åkte hem till Karlstad dom hade varit här nåra dagar. När dom hade åkt hem cyklade.
Det är ett hus kom så åker vi närmare. Då ser vi en man då frågar vi om får kolla runt.
Bestämd och obestämd form i adjektiv och substantiv
I krig och kärlek är allt tillåtet
Ordklasser "Ordklass" är namn på en grupp av ord som fungerar på samma sätt, när du använder dem.
Kvinnor i konfucianismen Av Theresa Kelleher. Kvinnor i konfucianismen under den klassiska perioden Kelleher börjar med en översikt över konfucianismen.
Rättigheter under 1800-talet
Fotoalbum med bilder från vårt lägenhet i Park Avenue, Peking 2011/2012.
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Pronomen Tryck på F5 på tangentbordet för att börja.
En vacker tjej bjuder hem en ung man för lite “mys”
På andra sidan Skrivuppgift hösten 2012.
Mitt påsklov Mitt påsk lov. På mitt påsk lov så har min morbror bjudit några i släkten till en brasa och han hade samlat in massa skräp och träd och sånt.
Luncha och lär! Tempussystemet.
Dom, de eller dem? Förklaring.
Historien om Grekland.
Luncha och lär! hjälpverb.
Arbetslös.
Sista lektionen Idag är det tisdag den 13:e november 2012.
Vi åkte från Helsingfors. Vi delade upp gruppen i två delar dom ena åkte till Åbo och Mariehamn och dom andra till Jyväsylä.
När ska man använda de och när ska man använda dem.
Det svenska kulturarvet: spår 1
BO OCH LEVA. Jag ska resa ett halvår och tänkte slå två flugor i en smäll – min kompis behöver en lägenhet och jag slipper betala hyra, så jag hyr ut.
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Ett Brott Är Ett Brott Av Lovisa
Avtalsrätt.
BO OCH LEVA INTRODUKTION AV KAPITLET Hur undvika vräkning Samboregler
Aktiva och passiva verb
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
Fakta om andravärdskriget
Det var en gång en man som  inte var nöjd med sitt redskap.
En kvinna kommer in på en bilverkstad och frågar efter lock 710.
Bo och leva INTRODUKTION AV KAPITLET Hur undvika vräkning Samboregler
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
De/dem eller dom?.
DEN MAGISKA DÖRREN.
”Sverige har gjort sig av med Gud”. ”Vi ser livet som en uppgift som måste lösas, en fråga som garanterat har ett svar.”
Undra när pappa kommer????. Jag blir så arg!!! För va då????? Äntligen kommer han!!!!
SUBSTANTIV.
Slutprojekt II Slöjd i relation till hållbar utveckling Projekt : Tillverka en cirkelsåg.
Fotoalbum Shanghai, 1-3 januari Då Per var ledig ett par dagar efter nyår, passade vi på att åka det nya snabbtåget till Shanghai. Tåget gick från.
Djurquiz Start. Vad är det här för djur? giraffelefantmonster.
ADJEKTIV VERB Äta Dricka Sova Skratta Gråta Skriva köpa Törstig Trött
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Elev loggbok.
Aikamuodot. Preesens  Verbin vartalo + preesensin pääte Ititt/a-arI kväll tittar jag på TV. IIläs/a-erJag läser svenska i morgon. IIIbo-rMin bästa kompis.
Börja och avsluta med tid
Lektionsupplägg Elevkommentarer Länkar och namn. Lektionens arbetsgång Uppvärmning Säger tal-eleven lägger och skriver Se talgestalter- eleven lägger,
Kajsa och mormor i Danmark av Cajsa och Hannes. Det var en fin sommardag. Kajsa skulle gå ut och sälja kolor på torget.
Veckans fördjupning handlar om en av 1800-talets största uppfinningar
Presentationens avskrift:

som •Han körde på Slottsgatan som har en hastighets-begränsning på 50 km/h. •En kvinnlig bilförare körde på en man, som är i 20 års ålder. •Kvinnan, som körde bilen, var väldigt stressad.

som •Mannen, som hade blivit påkörd, blödde mycket. •Filmen, (som) jag såg igår kväll, var mycket intressant.

där / dit •Bilföraren körde på en gata, där hastighetsbegränsningen är 50 km/h. Bilföraren körde på en gata. På gatan är hastighetsbegränsningen 50 km/h. •Ambulansen tog mannen till sjukhuset, dit han fick vård för sitt benbrott. Ambulansen tog mannen till sjukhuset. På sjukhuset fick han vård för sitt benbrott.

vars •Barnen, vars föräldrar inte längre är i livet, får bo på fosterhem. •Bordet, vars ben var sönder, slängdes av min morfar.

vilken / vilket / vilka •Bilen, vilken/som jag köpte förra veckan, har redan gått sönder. •Huset, vilket/som tillhör hans far, har sålts. •Blommorna, vilka/som står i vasen, köptes av Ludvig. •Bilen, som mannen satt i, började brinna. •Bilen, i vilken mannen satt, började brinna.

vilket •Det var mycket varmt, vilket fick oss att bli törstiga. •Lektionen i grammatik var tråkig, vilket gjorde att eleverna somnade.