Kommunal synpunktshantering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”från person till funktion”
Advertisements

Det värdefulla ENGAGEMANGET
Uppdrag effektivare synpunktshantering Hultsfreds kommun Ledarutveckling över gränserna.
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling, syfte och innehåll
Patientenkät sommaren -13
ABSOLUT BrucElvis Det här bildspelet består av material som BrucElvis tror han kommit på alldeles själv. Dock kan ju någon annan varit lika ”smart / rolig”
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Kommunal synpunktshantering
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Program Genomgång av Synpunkten
Webbkollen hemma Följ upp förbättringsåtgärder för att säkra en trygg utskrivning Intervjustödet Webbkollen hemma kan användas vid uppföljning av åtgärder.
Konsultföretag Grundat anställda Helsingborg
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
1 Ladok3 Examensfokus »NUAK »Catherine Zetterqvist, huvudproduktägare Ladok3 »Annika Thunström, områdesproduktägare examen Ladok3.
Förstudie.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Mål- och resultatstyrning
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Modell för Utveckling av ledningssystem
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Brukarundersökning 2014 Enkät till brukare med beslut om växelvård på Lupinängen Tumba vård- och omsorgsboende.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Vad ska ingå i uppgiften?
Fakta om undersökningen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Nya föreskrifter och allmänna råd
BEANS NÖJD KUND INDEX 2014 (e-survey undersökning)
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Anneli Juhlin FP
Helen Ekelöf Kartan visar vägen till arkivets skattgömma.
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Synpunkter, klagomål och beröm
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Stockholms län Resultat för Camillas hemtjänst & service i Täby (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Kommunal synpunktshantering
Avvikelsehantering En säker verksamhet = en säker arbetsmiljö!
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Resultat från brukarundersökning – Hemtjänst Mölndal
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Presentationens avskrift:

Kommunal synpunktshantering Digital Fox AB Digital Fox AB Stampgatan 38 41101 Göteborg info@digitalfox.se

Digital Fox AB Fokus på synpunktshantering sedan 2006! Digital Fox Flexibilitet Tillgänglighet Kompetens Kommunfokus!

Referenskommuner Värmdö Mölndal Vetlanda Hultsfred Lomma Burlöv Stenungssund Tjörn Bengtsfors Markaryd Perstorp Södertälje Skövde Sigtuna Landskrona Karlskoga Kävlinge Svedala Hjo

Projektplan för införande Utredning Policy Rutiner Anpassning Installation Utbildning Registratorer Handläggare Administratörer Lansering Support Inom 24 timmar, prata alltid med rätt person!

Kundfördelar Kunskapsnätverk Ta del av material från andra kommuner. Årliga användarträffar. Årlig jämförelsestatistik. Ta del av material från andra kommuner. Slipp uppfinna hjulet på nytt!

Varför synpunktshantering? Kvalitetsarbete Förebygga och rätta fel. Lära av misstag. Underlag för förbättringsarbete. Synpunkter hanteras enhetligt och systematiskt. Medborgardialog Utveckla dialog med brukarna. Tydliggöra vart allmänheten vänder sig med synpunkter och klagomål. Brukare och allmänhet känner att synpunkter tas emot, åtgärdas och följs upp.

Vad krävs för att lyckas? Synsätt och värderingar förankrade hos personalen. Personalen känner till rutiner och policy. Allmänheten känner till att synpunktshantering finns och vad det innebär. Synpunkter skall: Betraktas som värdefull information Vara lätta att framföra Behandlas systematiskt Analyseras löpande Redovisas löpande Behandlas systematiskt enligt policy Enligt Motala: Gemensamt förhållningssätt Angående öppenhet Ex. Markaryd: Politiker -> Lekpark

DF Respons™ – det anpassningsbara verktyget Digital Fox AB Stampgatan 38 41101 Göteborg info@digitalfox.se

Process för synpunkter generellt Insamling & registrering Handläggning & återkoppling Statistik & beslutsstöd Publicering & redovisning

Exempelprocess för synpunkter medborgarperspektiv Registrator DF Respons Handläggare Synpunktslämnare Dokumentation 7. Om önskas, synpunkter publiceras automatiskt 5. Resultat och åtgärder dokumenteras 6. Svar till synpunktslämnare 3. Mottagningsbekräftelse till synpunktslämnare 1. Synpunkt registreras, t.ex. via kommunens hemsida 2. Registrator meddelas automatiskt 4. Handläggare utses och meddelas

Insamling & Registrering Alla synpunkter registeras i en gemensam databas oavsett hur de kommer in. Berörd registrator/handläggare meddelas per e-post. Ärende via någon extern kanal, t.ex. e-post/brev fax/telefon personligt samtal vem som helst! Ärendet registreras i systemet. Ärende via webben -> direkt i systemet Automatisk meddelning till berörda personer -> direkt behandling  

Integreras med hemsidan Insamling & Registrering Integreras med hemsidan Demonstration Visa hur det kan se ut hos kund DF Respons

Handläggning & återkoppling Insamling & Registrering Handläggning Handläggning & återkoppling Automatiska svarsmallar för mottagningsbekräftelse och svar. Automatiska påminnelser när ett ärende drar ut på tiden. Kategorisering. Handläggning Klassificering Återkoppling Rättigheter & Sekretess Avslut

Statistik & Beslutstöd Insamling & Registrering Handläggning Statistik & Beslutsstöd Statistik & Beslutstöd Analysverktyg Rapporter Medborgare Politiker Automatisk publicering Synpunkt & svar Postlista Efter en viss tidsperiod eller löpande kan detaljerad statistik och rapport tas fram ur systemet. Informationen kan användas till olika aktiviteter som utveckling, publicering och beslutsstöd. Statistik & rapporter Formuläret styr statistiken Gör analys möjlig Kan användas för uppföljning Ger beslutsstöd

Statistik & beslutsstöd Insamling & Registrering Handläggning Statistik & Beslutsstöd Statistik & beslutsstöd Demonstration

Fördelning mellan förvaltningarna Insamling & Registrering Handläggning Statistik & Beslutsstöd Fördelning mellan förvaltningarna Demonstration

Publicering & redovisning Insamling Handläggning Statistik Publicering Publicering & redovisning Återkoppling till medborgarna. Även anonyma synpunktslämnare kan få ett svar. Automatisk publicering på kommunens hemsida. Automatiskt när ärendet avslutas. Eller när handläggaren väljer. Demonstration

Vad tycker våra kunder? Annica Carter, Hjo Kommun ”Det bästa med Digital Fox är att de är anspråkslösa. Det gör det tillåtet att vara som man är i kontakten med dem. Det är skönt att ha kontakt med folk som inte utgör sig för att sitta inne med alla svaren men som ändå kan hjälpa en att hitta svaren på alla ens frågor! När vi valde system var våra alternativ att antingen använda vårt diarium eller att köpa in ett system som var specifikt anpassat för synpunktshantering. Diariet gick inte att använda på ett funktionellt sätt för detta ändamål så det alternativet uteslöts. Vid en jämförelse med övriga leverantörer visade sig DF vara både billigast och mest lämpat för våra behov.”

Vad tycker våra kunder? Brittmarie Ahlm, Karlskoga kommun "Anledningen till att vi valde DF Respons var användarvänligheten för sällananvändarna. Att det håller ser vi nu i efterhand. Långt ifrån alla användare har gått utbildningen, men de klarar av att svara på synpunkter i systemet ändå."

Vad tycker våra kunder? Marie Göransson, Kävlinge kommun "Digital Fox har ett professionellt bemötande där de tar sig tid till att lyssna av och komma med synpunkter/förslag. Återkopplingen mellan fråga till svar har hela tiden varit mycket snabb vilket vi har uppskattat. De två främsta faktorerna till att vi valde just DF Respons var främst att systemet var användarvänligt samt att priset var bra."

Vad tycker våra kunder? Ola Eknor, Markaryds kommun "Vi är mycket nöjda med samarbetet vi haft med Digital Fox. Programmet fungerar över förväntan och det har hela tiden blivit bättre och bättre. Bemötandet och servicen som vi fått från Digital Fox har också vida överträffat våra förväntningar."

Vad tycker våra kunder? Göran Pettersson, Tjörns kommun "Tjörns kommun köpte från början in systemet DF Respons för att hantera kommunens synpunkter och klagomål. Efter att vi börjat arbeta i systemet insåg vi potentialen att kunna bygga ytterligare modeller för andra tillämpningar. DF Respons visade sig vara ett mycket kraftfullt verktyg för detta ändamål. Vi har idag utvecklat en väl fungerande ärendehantering för: avvikande händelser, barnolycksfall och VA-info. Vid skrivandets stund arbetar vi med att utveckla ytterligare modeller. En viktig förutsättning för att lyckas utveckla nya modeller är god lyhördhet från leverantören. Denna finns verkligen! Tack vare Digital Fox flexibilitet har vi fått våra krav väl uppfyllda och där med lyckats komma vidare i vårt utvecklingsarbete.”

Digital Fox AB Kontakta oss för mer information: Linus Grinsvall http://www.digitalfox.se Linus.grinsvall@digitalfox.se 070-25 25 112 Andreas Ernstad Andreas.ernstad@digitalfox.se 070-647 08 17