Individ- & familjeomsorg samt funktionshinder

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Informationssystem om arbetsmiljö För en säkrare och effektivare arbetsplats.
Advertisements

Bemanning och anställning Av vikarier inom vård och omsorgsförvaltningen.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
1 Verksamhetsinformationssystem VIS Ladoks kompetensutvecklingsdagar Peter Grapne Karin Hellmalm Anna Björklund.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Moderna beredskapsjobb i staten
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
MIT-miljöer och utbildningsmijöer -Staffan Ekstedt
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Styrmodell.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Då är det bra om du känner till att vård- och omsorgsförvaltningen
Ekonomisk redovisning och rapportering för år
Tidplan omställningsarbete 2014
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Verksamhetsutveckling och förvaltningsprocess - hand i hand
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Lärandeansatsen i Socialfonden
Uppdraget Tillväxtverket, ESF-rådet och Jordbruksverket ska lämna ett gemensamt förslag till Framstegsrapport till Näringsdepartementet. Rapporten är gemensam.
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Moderna beredskapsjobb i staten
Självbetjäningsterminal i primärvården
Kartkontroll och godkänd karta
Helpdesk Centrum för digitalisering
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Hjälpmedelsförskrivning
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
220 handdatorer ska utbytas ut till APP före
220 handdatorer ska utbytas ut till APP före
Göteborgs Stads intranät Start 17 december
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Förskrivarutbildning Hjälpmedel vid rörelsenedsättning
Organisation ny SDF Lundby
Beställarträff Äldreomsorg
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Manuell fakturering Version:
Förskrivarutbildning Kommunikations- och kognitionshjälpmedel
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
Äldreomsorg samt Hälso- och sjukvård
Leverantörsfakturor GAS
Dialogmöte BtB Kultur och fritid
E-handel på KTH På följande sidor beskrivs hur vi på KTH arbetar med E-handel. KTH har i uppdrag att efterleva myndighetskravet om elektroniska beställningar.
Medarbetareinformation
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Dialogmöte BtB Utbildning
Införande av Treserva Genomförande webb för öppenvårdsinsatser (SOL)
UTBILDNING FRIDA Fordonskontroll XXXXXX
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Hållbar utveckling måste vara
Om standarden BEAst Supply Rental Laddas fritt ned på BEAst.se
Mobil incheckning och betalning
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Led- och muskelmottagning
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Individ- & familjeomsorg samt funktionshinder Dialogmöte BtB Individ- & familjeomsorg samt funktionshinder 2013-10-22

Syftet med möte Beskriva det nya arbetssättet – BtB i Winst 2.0 Föra en dialog om inköpsorganisationen inom sektorn. Hur går vi vidare? Min och pers tanke med presentationen: att försöka tydliggöra och förklara 1. rollerna 2. de två olika huvudflödena (beställning/betalning) 3. knyta samman rollerna med flödena, alltså vem gör vad i vilket flöde? Presentationen är därför utformad enligt följande princip: först presenter en bild av det översiktliga flöden/rollerna och att i nästa bild bygga på med mer detaljerad information. Bild: 3 . Hur vi gör idag 4 . Vad är Btb, vilka är nyttorna? 5. Hur vi ska göra i framtiden - Flöden (översiktligt och i generella termer) 6 . Vem ska göra vid – Attestuppbyggnad och dess koppling till de olika roller (översiktligt och i generella termer) 7-8. Förklara beställningsflödet mer ingående och koppla det till rollbeskrivningen i Winst (bild 8 – konkret exempel från sektorn) 9 . Förklara faktura flödet mer ingående utifrån de 3 flödestyperna. 10-12 . Respektive fakturaflödet kopplas till de olika rollerna. 13. Uppdraget som inköpsspecialist BtB? 14. Tidplan 15. Dialog – hur ska beställarorganisationen se ut i er sektor? NEKK BtB |Dialogmöte

Hur beställer och betalar vi idag? Behov av Material/Varor Adminis-tratör Adm. Gasell Chef NEKK BtB |Dialogmöte

Beställning till betalning – Vad innebär förändringen och vad är nyttan? Ett systemstöd som ersätter dagens Winst samt Gasell Vad är nyttan/effekten? Enklare att följa lagar och policys Enklare att beställa rätt produkt av rätt leverantör Winst 2.0 Vad innebär förändringen? Gasell ersätts med Winst fakturahantering. Detta betyder att att inköp och fakturahantering hanteras i samma system – Winst 2.0. Nya kommungemensamma processer, regelverk och arbetssätt för beställning och fakturahantering införs i Stadens alla förvaltningar. Projektet har uppdrag att utforma en ny förvaltarorganisation för beställning till betalning tillsammans med SLK, UHB och IS. Detta för att hantera support samt säkra fortsatt förvaltning och utveckling av system och processer. Projektet omfattar endast Stadens förvaltningar! Vad är nyttan/effekten? Ökad trygget: Ökad avtalstrohet. Beställa rätt produkt av rätt leverantör. System och processer hjälper oss att följa lagar och policys (t ex LOU, inköpspolicy) Alla beställningar attesteras innan de skickas till leverantör, vilket ger ökad kontroll över inköpen Tidsbesparing: Effektivare processer med smartare systemlösningar (t ex automatisk matchning som gör att fakturor ej behöver hanteras om fakturan stämmer överens med beställning) Tiden som läggs på fakturahantering minskar. Tidsbesparingen gör att vi kan omfördela tiden till andra, värdeskapande aktiviteter. Tydlighet i roller och ansvar Förbättrad styrning och uppföljning Bättre överblick och möjlighet till effektiv analys genom en sammanhållen process- och systemlösning Tillgång till data på ett ställe. (Idag har vi både Gasell och Winst, och nästan alla inköp görs dessutom utanför Winst) Kostnadsbesparing: Lägre kostnader för inköp och fakturahantering tack vare bland annat en högre avtalstrohet, som ger oss bättre priser. Tydliga processer som säkerställer att vi betalar fakturor i tid och undviker dubbeljobb, påminnelser och dröjsmålsräntor NEKK BtB |Dialogmöte

Från beställning till betalning - flödesbeskrivning 1-3 Fakturaflöden Fakturor Beställningsflöde Fakturaflöde 1 Skapa och kontera beställning Attest av beställning Ankomst-hantering Matchning mot beställning/order/ leveranskvittens Klar-markerad faktura Betalning 2 Vad ska vi göra? Matchning mot abonnemang Leverans-kvittens 3 Granska och kontera Attest Övergripande om det olika flödena, att det finns två typer av flöden. Varje steg i flödet är kopplat till en de olika rollerna. NEKK BtB |Dialogmöte

Vem gör vad i beställnings- och fakturaflödet? Chef Beslutsattest Adminis-tratör Betalning Betalningsattest Kontrollattest Den som beställer, leverans-kvitterar och/eller granskar faktura. Kan ske vid olika tillfällen – både före och efter beslutsattest. Görs av den som attesterar beställning och/eller faktura. Attestant styrs utifrån ansvar och beslutsattestant kan inte vara samma som kontrollattestant. Görs av den som verkställer betalningen. Görs i Horisonten för samtliga förvaltningar. Förklara attestbegreppet – klargör skillnaden NEKK BtB |Dialogmöte

Beställningsflödet Fakturor Skapa och kontera beställning 1-3 Fakturaflöden Fakturor Fakturaflöde Skapa och kontera beställning Attest av beställning Ankomst-hantering 1 Matchning mot beställning/order/ leveranskvittens Klar-markerad faktura Betalning Vad ska vi göra? 2 Leverans-kvittens Matchning mot abonnemang 3 Granska och kontera Attest NEKK BtB |Dialogmöte

Roller i beställningsflödet Skapar och konterar beställningen Kontrollattest Attesterar beställning Beslutsattest Leverenskvittens Leverans-kvittens Attest av beställning Skapa och kontera beställning Chef Adminis-tratör Beställare Adminis-tratör Beställare Extra leveranskvitterare administratörens beställning Kontrollattest Attest – Anna måste bli chef (budgetansvar) NEKK BtB |Dialogmöte

Fakturaflödet 1-3 Fakturor Ankomst-hantering Beställningsflöde 1 Skapa och kontera beställning Attest av beställning Ankomst-hantering Matchning mot beställning/order/ leveranskvittens Klar-markerad faktura Betalning 2 Vad ska vi göra? Matchning mot abonnemang Leverans-kvittens 3 Granska och kontera Attest Vi går igenom flöde 1 och 3 mer detaljerat, vi går ej igenom flöde 2. NEKK BtB |Dialogmöte

Flöde 1 – Attest av beställning med matchning mot faktura Betalningshantering (Intraservice, Horisonten) Flöde 1 – Attest av beställning med matchning mot faktura Formaliakontroll Beställare Skapa Beställning Elektronisk rekvisition Kontering (Skicka) Kontrollattest Attest av Beställning (Godkänn) Beslutsattest Beställare Leverans- Kvittens Kontrollattest Betalnings Godkännande Betalningsattest Faktura ankomst Automatisk Matchning OK Vara/tjänst levereras Administratör Chef Administratör Användare kan genom att använda funktionen Ange annan granskare och Skicka för extra kontroll avvika från det som beskrivs som huvudflöde för fakturor. Styrs av ”Ansvar” i kontering Beställare och beslutsattestant alltid olika personer NEKK BtB |Dialogmöte

Flöde 1.1 – Automatisk ordermatch ej OK Betalningshantering (Intraservice, Horisonten) Flöde 1.1 – Automatisk ordermatch ej OK Formaliakontroll Beställare Avvikelsehantering Granskning av faktura (Acceptera) Kontrollattest Attest av Faktura (Acceptera) Beslutsattest Beställare Skapa Beställning Elektronisk rekvisition Kontering (Skicka) Kontrollattest Attest av Beställning (Godkänn) Beslutsattest Beställare Leverans- Kvittens Kontrollattest Faktura ankomst Automatisk Matchning/ Slutkontroll Ej OK Betalnings- Godkännande Betalningsattest Vara/tjänst levereras Administratör Chef Adminis-tratör Administratör Chef Styrs av ”Ansvar” i kontering Automatisk Matchning OK NEKK BtB |Dialogmöte

Flöde 3 – Faktura utan order - ”Vild” faktura Betalningshantering (Intraservice, Horisonten) Flöde 3 – Faktura utan order - ”Vild” faktura Formaliakontroll Fakturagranskare Granskning/ Kontering av faktura (Acceptera) Kontrollattest Attest av Faktura (Acceptera) Beslutsattest Faktura ankommer Betalnings- Godkännande Betalningsattest Styrs av beställarreferens Administratör Chef Detta flöde vill vi undvika! Granskare och beslutsattestant alltid olika personer Styrs av ”Ansvar ”i kontering NEKK BtB |Dialogmöte

Skicka en faktura på extra kontroll Alla användare kan titta på fakturan och skriva en kommentar på en faktura som skickas till dem. Social- sekreterare 3 Granska och kontera Attest Administratör Granskar och konterar faktura. Kontrollattest Chef Attesterar faktura. Beslutsattest Betalning Betalningsattest De som ska utföra kontroll- och/eller beslutsattest kan på detta sätt ställa en fråga för att säkerställa att de har all information de behöver för att attestera. NEKK BtB |Dialogmöte

Vad händer nu? Nu påbörjas införandet av BtB Införandeorganisation beslutades i augusti 2013 Avstämd med produktionssamordningsgruppen Ekonomichef har utsett lokal projektgrupp (LPG) Kopplat till detta finns en projektgrupp per sektor (LPGS) NEKK BtB |Dialogmöte

Införandeorganisation LPGS - Utbildning LPGS – ÄO-HS Edyta Rozanska Sven Åberg Maria Engström Meron Ahlbom Inköpsspecialist BtB Ulla Persson Anette Donner Johanna Almgren Ann-Christine Östergren Inköpsspecialist BtB LPG Ekonomichef Ulla Persson Lisa Björck Edyta Rozanska Per Melin LPGS – IFO_FH LPGS – KoF, stödfunktioner Lisa Björck Reine Wiklund Annelie Kärrman Christina Lindholm Elisabeth Iskrenovic Inköpsspecialist BtB Per Melin Paiman Nouri Elisabeth Sahlmen Inköpsspecialist BtB LPG:s uppdrag: Överordnat samordningsansvar för införande. Stödjer det lokala arbetet i LPGS. Avrapportering till ekonomichef LPGS:s uppdrag Ansvarar för dialogen med respektive sektor samt avrapportering till LPG. Uppdrag från LPG. Genomför utbildningar samt stödjer sektorn både under och efter införandet NEKK BtB |Dialogmöte

Inköpsspecialist BtB – vad innebär uppdraget? vara en kontaktlänk mellan sektorn och den lokala projektgruppen i stadsdelen Bli utbildad – ge utbildning vara med att utbilda användarna och chefer i det nya systemet vara fortsatt stöd efter införandet 1-2 dagar i månaden Oktober-mars 2014 Mars 2014 Support NEKK BtB |Dialogmöte

Tidplan införande Upplägg av utbildningar – lägg in bild. 2013 2014 apr maj juni juli aug sept okt nov dec jan feb mars april maj juni X Uppstartsmöte 15/10 22/10 Dialog med sektorsledn. Respektive LPGS Dialog enhetschefer 18/11 Uppstartsmöte 27/1 Uppföljningsmöte 1 4/2 6/2 Central utb 1,2,3 Upplägg av utbildningar – lägg in bild. 19 /2 – 27/3 Lokala utbildningar 12/3 Driftstart 28/3 Uppföljningsmöte 2 NEKK BtB |Dialogmöte

Dialog Hur kan en effektiv beställarorganisation se ut i sektor Utbildning? Vem ska vara inköpsspecialist BtB? - Hur kan förvaltningen få alla/fler beställningar att hanteras i Winst 2.0? Kan beställningar i större utsträckning samlas hos utsedda beställare? - Hur ska vi gå vidare? I vilket forum ska vi lyfta dessa frågor? NEKK BtB |Dialogmöte

Besök hemsidan för att få mer information https://quickr.goteborg.se/stadsledningskontoret_nekk Här finns t ex: Information om projektet Kontaktuppgifter Material från våra stormöten Informationsmaterial att använda på förvaltningen Utformningsprinciper Detaljerad utrullningsinformation NEKK BtB |Dialogmöte

TACK FÖR IDAG! NEKK BtB |Dialogmöte