Grafisk form.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ur bl.a. Effektiv Visuell kommunikation Bo Bergström
Advertisements

Grafisk design av tryckt reklam
Form, perspektiv Ur bl.a. Effektiv Visuell kommunikation Bo Bergström
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Namn på tillfället (kan skrivas på flera rader) Namn på den som presenterar Datum xx.xx.2016.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Ett fungerande schema förutsätter att uppdrag och arbetsgivarens förväntningar är kända ger utrymme för alla arbetsuppgifter inom avtalad arbetstidsram.
1 DRAMATURGI Att berätta dramatiskt för film,TV och multimedia.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Novellens uppbyggnad och innehåll
Motiverande Intervju är en terapeutstyrd,målinriktad,klientcentrerad,rådgivningsstil som har som mål att hjälpa klienter att utforska och lösa ambivalens.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
Tanken med presentationen Det här är en basal power point-presentation av Göteborgs universitet, framtagen med studentmålgruppen i åtanke. Tanken är att.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Det ”klassiska” Hollywood- berättandet Utifrån Bordwell/Thompson: Film Art (kap 3) & Per Vesterlund, Högskolan i Gävle.
STILFIGURER Smycka din text – få fram ditt budskap.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Soroptimister samlar in glasögon!
Inför nationella provet i svenska
Språkriktighet.
Grafisk design FORMEN.
Varför pluggar jag? Otydliga mål minskar motivationen
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Rödluvan och vargen.
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
U5: Gallring och konkurrens
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
Bildanalys.
Det var som katten….vecka
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Kritiskt förhållningssätt
Grafisk form.
Vad är det som ska hända? Kärnan!
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Hur blir ett lag BRA?  Vi i laget På match & träning Jag som spelare
Att bemöta och bli bemött
Grafisk design FORMEN.
Formativt lärande.
Filmanalys.
Gympapass Vad är ett gympapass/micropass? Vilka delar ingår?
Läsförståelse.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Formativ undervisning – workshop 1 - introduktion
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Det här är ett bra ställe för en uppdragsbeskrivning
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
9...
Om Jordklotets historia
Hur skriver man en berättande text
Kurs mindfulness Studenthälsan
Kommunikations- och insamlingsenheten Bert Åberg
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Antikenprojekt 2017 Hjälmared folkhögskola
Grafisk form.
Inkodning och avkodning – av Stuart Hall
FAQ NYA Fritester Tekniska kommittén.
Textgenrer.
Inspirationslådor Workshop i digitalisering förskola och skola.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Grafisk form.
Inför nationella provet i svenska
Catha Glaas Herrängens skola
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
Presentationens avskrift:

Grafisk form

Attrahera helhet, samspel, spännande element eller dominant rubrik… FORMEN A och O Formens främsta uppgift är att: Attrahera helhet, samspel, spännande element eller dominant rubrik… (aktiv/synlig/kaos) Orientera klart och tydligt framgå hur budskap läses och visuella uttryck tolkas… (Tyst,osynlig, ordning och reda)

Grundformer symmetri och asymmetri Format Liggande, stående eller kvadratiskt format (standard eller specialformat) Format för film, TV och Web Satsyta på trycksak bunt (inre marginal),huvud (övre), yttermarginal och fot (undre) Grundformer symmetri och asymmetri Satsyta på trycksak bunt (inre marginal),huvud (övre), yttermarginal och fot (undre)

Ståtlig Symmetri Asymmetri Symmetri och asymmetri Ger dynamisk känsla FORMEN grundformen Symmetri och asymmetri Ståtlig Symmetri Asymmetri Ger dynamisk känsla

former nära varann hör ihop, helhet, en gestalt FORMEN gestaltlagarna Närhetens lag former nära varann hör ihop, helhet, en gestalt

FORMEN gestaltlagarna Likhetens lag hjärnan tror att det som liknar varandra hör samman, vinjetter, ikoner binder samman, enhetlighet

omsluter information med en platta eller ramm, avgränsar från annat FORMEN gestaltlagarna Slutenhetens lag omsluter information med en platta eller ramm, avgränsar från annat Slutenhetens lag omsluter information med en platta eller ramm, avgränsar från annat Bdffh bhbfhjrb bhrbfhrb brhbfh jrijegij jrijrije Bdffh bh Bdffh bhbfhjrb bhrbfhrb brhbfh jrijegij jrijrije bfhjrb bhrbfhrb brhbfh jrijegij jrijrije Bdffh bhbfhjrb bhrbfhrb brhbfh jrijegij jrijrije Bdffh bhbfhjrb bhrbfhrb brhbfh jrijegij jrijrije Bdffh bhbfhjrb bhrbfhrb brhbfh jrijegij jrijrije Bdffh bh Bdffh bhbfhjrb bhrbfhrb brhbfh jrijegij jrijrije bfhjrb bhrbfhrb brhbfh jrijegij jrijrije Bdffh bhbfhjrb bhrbfhrb brhbfh jrijegij jrijrije Bdffh bhbfhjrb bhrbfhrb brhbfh jrijegij jrijrije

Kontrast skapar dynamisk form och en ingång i det visuella budskapet FORMEN Designprinciper Kontrast skapar dynamisk form och en ingång i det visuella budskapet Balans ger en sammanhållen form så inget kantrar Linje spalter och linjer som bildar en enhetlig mall Rytm för mottagaren framåt i varierande moment Läs mer i boken ”The New Basics”

FORMEN Designprinciper Kontrast kan skapas genom att arbeta med satsytan i delar och skapa spänning (tredjedelar) TEXT TEXT TEXT statiskt dynamiskt

Förstärkningsschema Kontinuerligt Intervaller Variabelt FORMEN visuell framåtrörelse Förstärkningsschema Kontinuerligt Intervaller Variabelt (överraskningsmoment stimulerar framåtrörelse)

Visuell framåtrörelse FORMEN Visuell framåtrörelse Mottagaren ska ju vilja se mer av eller stanna kvar i annonsen, filmen eller webbsajten. Läsa mer eller klicka vidare. Kontrast, balans linjering och rytm, hjälper till. Ett lockande innehåll, spänning i bild och text - ger förstärkning - (någon form av stimuli) ny information, mottagaren blir road - och aktiverar sig, söker fler förstärkningar - finns inga fler spännande attribut - uteblir förstärkningarna - uppstår utsläckning.

Det måste hända något i berättelsen, FORMEN visuell framåtrörelse Tre principer: Anslag - sätter igång, kraftfullt eller poetiskt, mottagaren blir känslomässigt förberedd och förväntansfull… Enhetlighet - Inleds sajten /broschyren med dramatik bör den fortsätta så, med rytm och känsla. Röda tråden är viktig! Gäller både text och bild. Variation - i form och innehåll skapar stimuli och en aktivitet hos mottagaren, motivation att se budskapet. Paus är viktig! Det måste hända något i berättelsen, det måste hända något med berättelsen.