Tipspromenad.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Livsmedelsverket om fisk och hälsa
Advertisements

Av förskolan, grundskolan och särskolan i Jönköpingskommun.
Gimme5 historia Projektet startar 2010 Val av övningar HT 10
Hur mycket äter vi? Bara vart femte barn får i sig så mycket frukt och grönt som kroppen behöver för att må bra. Vi borde äta dubbelt så mycket jämfört.
Hälsa ur olika perspektiv
Resultat från en nationell undersökning, Riksmaten vuxna
Det svenska kulturarvet
Kost Internationella Hälsokommunikatörer.
DET HÄR BEHÖVER VI FÖR ATT MÅ BRA:
Hem – och konsumentkunskap Sjöfruskolan VT-12
Mat och hälsa åk 8.
Balans i livet.
Hur mycket mat behöver du?
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Skol maten Klubbgerdsskolan ca 130 elever Klass 2.
Inställning till socker och intresse för kost och motion Resultaten baseras på intervjuer genomförda av The Nielsen Company. Minerva (2 241)1997, (2 969)
Näring och individuella behov åk 8
Kostcirkeln del 5 - Matfett
Kost & Hälsa.
Livsstilspyramiden Att kombinera e-utbildning med IRL -aktiviteter.
Mat Hur och vad ska vi äta?.
Hem- och konsumentkunskap
Mat och hälsa åk 6.
Du är vad du äter Höstterminen 2011.
Fysiskt aktiva individer löper lägre risk att drabbas av bland annat benskörhet, blodpropp, fetma och psykisk ohälsa. Källa:
Matsmältningssystemet
matsmältningssystemet
Mål: Människans organsystem, organens namn, placering och funktion.
Kroppen Träning Hälsa och kost Allemansrätten
En undersökning om hälsa och livsvillkor Norrland 2010.
Hälsa på lika villor? Befolkningsundersökning Norrland - Norrbotten 2010 Sandberg, K
Hopp-projekt H-hälsa, O- och, P- personlig, P-planering. Syfte
Hälsofrämjande förskola - Nora 4 mars 2011
Februari 2014 Kristina Yondt arlandagymnastiet
Hur ska man planera upp sina måltider?
Kost för idrottare.
Teori Träningscamp 7 maj
Fysisk aktivitet, kost och hälsa
Sveriges matkultur.
Energigivande näringsämnen
Vad finns i maten?.
Kost och Hälsa Då är det två timmar med kost och hälsa, Socialstyrelsens nationella riktlinjer för levnadsvanor när det gäller kosten, patientfall, Dietistens.
Vem är jag? Jenny Gadell 33 år
Kostcirkeln del 5 - Matfett Matfett kan man dela in i framförallt två grupper: Hårt matfett – Främst smör och margarin som innehåller en stor mängd animaliskt.
Träningslära ÅK8.
Hem- och konsumentkunskap ht 15
Fibrer Fibrer är kolhydrater som kroppen inte kan bryta ner. Fibrer är gjord av ett korn. Vad är fibrer? Fibrer kommer ifrån växtriket. Växtriket är.
Näringslära Är man vad man äter?. Näringslära = Maten vi äter ska vara god samtidigt som den ska ge oss näringsämnen och den energi vi behöver för att.
Repetition av näringslära
Proteiner Fett Kolhydrater Mineralämnen Vitaminer Vatten För att din kropp ska må bra behöver den:
Skolbarns hälsovanor i Sverige 2013/14 Undersökning vart 4:e år 11-, 13- och 15-åringar 8000 elever Start 1985/86 Nationell – internationell jämförelser.
4 saker att tänka på Energibehov Energibalans Kvalité Timing.
Att äta rätt Henrik Persson Gästriklands Idrottsförbund SISU Idrottsutbildarna.
Bra proteinkällor Ägg Kyckling Fisk Kött Keso och kesella.
BRA MAT För unga idrottare. KROPP OCH KNOPP BEHÖVER ENERGI Din hjärna är ett av kroppens viktigaste organ och behöver ca 100 gram kolhydrater under en.
KOST Varför måste vi äta och dricka? En bil behöver bränsle för att fungera. Med kroppen är det likadant, den behöver bränsle för att orka leka, springa,
Matens kemi Vilka ämnen behöver du få i dig? Kolhydrater Fett
Henrik Persson Gästriklands Idrottsförbund SISU Idrottsutbildarna
Energi och Näringsämnen
Viktiga faktorer för att du ska må bra.
4 saker att tänka på Energibehov Energibalans Kvalité Timing.
Lektion 2 Orka från morgon till kväll
Matcirkeln, tallriksmodellen och näringslära
FOTBOLLSPROFIL SKIFTINGEHUS
Kost En bra och balanserad kost innehåller: Kolhydrater Proteiner
Energi och Näringsämnen
Träff 2 Välkommen!.
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Tipspromenad.
Presentationens avskrift:

Tipspromenad

Start Välkommen till en tipspromenad med Generation Pep! Nu ska vi se vad vi kan och kan lära oss om barn och ungas hälsa kopplat till fysisk aktivitet och kost… Allt börjar med kunskap, stort lycka till!

1. Hur många minuter bör barn röra på sig varje dag enligt rekommendationerna för att uppnå en god hälsa. 1. 30 min X. 60 min 2. 90 min

2. Vilka tror ni rör på sig mest? 1. Killar X. Tjejer 2. De rör på sig lika mycket

3. Varför är det så viktigt att röra på sig? 1. Man kan förebygga vissa sjukdomar X. Man blir piggare och gladare 2. Båda alternativen ovan

4. Vilket av alternativen motsvarar ungefär 500g? 1. Tre frukter och två nävar grönsaker X. Fem frukter och två nävar grönsaker 2. En frukt och två nävar grönsaker

5. Barn behöver mycket näring för att växa och utvecklas på rätt sätt. Vilken av alternativen tror du innehåller mest näring? 1. Godis X. Frukt och grönsaker 2. Pasta

6. Kroppen behöver fett, men rätt sorts fett! Vilket av nedan alternativ innehåller omättade fetter som är bra att äta mer av? 1. Smör X. Palmolja 2. Olivolja

7. När rör barn på sig som mest? 1. I skolan X. Efter skolan 2. På helgen

8. Hur många minuter måste man minst vara fysiskt aktiv för att förbättra koncentrationsförmågan? 1. 4 minuter X. 14 minuter 2. 24 minuter

9. Hur mycket frukt och grönt bör barn över 10 år äta för att få i sig det dagliga behovet? 1. 300 gram X. 500 gram 2. 700 gram

10. Hur många kg godis äter vi svenskar i snitt per person och år? 1. 10 kg X. 12 kg 2. 15 kg

Facit 1, X 2, 1 3, 2 4, 1 5, X 6, 2 7, 1 8, 1, 9, X 10, 2