Hur skapa livskraftiga/resilienta organisationer och ett hållbart arbetsliv? Margareta Oudhuis Presentation Framtidssymposium Skaraborgs kommunalförbund 25 april 2018
Filosofin bakom resiliensramverket Varje organisation har en egen tillkomst och historia (unicitet) Framgång går att skapa genom mobilisering och utveckling av resurser i samspel med omvärlden Behov av beredskap för oväntade händelser Går inte utfärda ’recept’ för styrning
Populära ledningsideal Ständiga förbättringar Decentralisering Målstyrning Lean Kvalitetsarbete Kundorientering Medarbetarskap NPM Värdegrund Brukarinflytande
ATT DISKUTERA Hur ska chefer och ledare kunna motstå trycket på att anpassa sig till populära organisationskoncept som är dåligt anpassade till den egna organisationen?
Tre grundkällor för resiliens Att kunna erbjuda värdefull variation som blir selekterad av tillräckligt många och detta över långa tidsperioder (retention)
Yrkesskicklighet och organisationsskicklighet Omsorg om människan Lönsamhet
Resilienstriangeln - förmågor för resiliens Tillförlitlighet Effektivitet Förändrings-förmåga Margareta Källa: Tengblad & Oudhuis, The Resilience Framework, Springer (2018)
Många organisationer styrs på ett ensidigt sätt Tillförlitlighet Förändrings-förmåga (Kostnads-) effektivitet Margareta
Egenskaper för resilienta arbetsplatser • Distribuerad riskmedvetenhet • Teamorganisation (med rollfördelning) • Agilitet: smidighet och initiativkraft • Improvisationsförmåga • Organisatoriskt lärande (också styrning och planer korrigeras fortlöpande) Delaktighet, engagemang, kreativitet Framgång genom arbetsglädje
Kännetecken högpresterande organisationer Gemensamt kundfokus Viljan att bli/vara bäst kopplat till en delad vision Handlingsorienterad och icke-byråkratisk organisation med delvis självstyrande team Delaktighet, engagemang och initiativförmåga Kreativitet, lärande och utveckling Framgång genom arbetsglädje! Stefan
Hinder mot arbetsglädje & resiliens Beslutfattande ses som chefers angelägenhet Styrning med fokus mot kontroll Krångliga och tidsödande administrativa system Avsaknad av delade mål Brist på feedback och bekräftelse Avsaknad av gemensamma belöningssystem Stefan
Ledarskapet i resilienta organisationer • Chefer som skapar utrymme för – och förväntningar på – medarbetares delaktighet • Chefer som stödjer lokala förbättringsinitiativ och medarbetare som utvecklar verksamheten • Arbetar långsiktigt och utvecklar goda sociala relationer med medarbetarna • Bryr sig om ekonomi, kvalitet och kunderna • Kraft att stå emot hypen att följa diverse nya organisationskoncept oavsett passform till den egna organisationen
Tack för er upp- märksamhet! Tillförlitlighet Effektivitet Förändrings- förmåga