Upphandling VO – Psykiatri 2019 Kommunförbundet Skåne i samverkan med kommuner i Skåne, Halland och Kronoberg
Agenda 9:00 Frukost 9:30 Syftet med mötet Bakgrund och omfattning Kommunförbundet Skåne (KFSK) Upphandlingsprocessen 10:30 Paus 10:45 Annonsering Utvärdering och tilldelning Avtalsperiod och avtalsuppföljning Upphandlat
Nödutgångar!
Frågor?
Powerpointen hittar ni på https://kfsk.se/om- oss/ekonomi/upphandling/
Vad är syftet med informationsmötet? Informera om upphandlingen av VO – Psykiatri 2019
Likabehandlingsprincipen Av likabehandlingsprincipiella skäl kan vi inte svara på detaljerade frågor om upphandlingen under detta informationsmöte.
Kommunförbundet Skåne (KFSK) Länk
Upphandlingsprocessen Planering Avtalsförvaltning och uppföljning Förfrågningsunderlag (FFU) Avtalstecknande Annonsering Tilldelningsbeslut Öppna anbud Utvärdering
Upphandlingsprocessen Planering Avtalsförvaltning och uppföljning Förfrågningsunderlag (FFU) Avtalstecknande Annonsering Tilldelningsbeslut Öppna anbud Utvärdering
Ombudsupphandling Skåne 33 Kronoberg 7 Halland 3 Totalt 43 Antal kommuner: Skåne 33 Kronoberg 7 Halland 3 Totalt 43 Deltagande kommuner i denna upphandling: Alvesta, Bjuv, Bromölla, Burlöv, Båstad, Eslöv, Halmstad, Helsingborg, Hylte, Hässleholm, Höganäs, Hörby, Höör, Klippan, Kristianstad, Kävlinge, Laholm, Landskrona, Lessebo, Ljungby, Lomma, Lund, Malmö, Markaryd, Osby, Perstorp, Simrishamn, Sjöbo, Skurup, Staffanstorp, Svalöv, Svedala, Tomelilla, Trelleborg, Uppvidinge, Vellinge, Växjö, Ystad, Åstorp, Älmhult, Ängelholm, Örkelljunga, Östra Göinge.
Deltagare i upphandlingen Representanter från kommunerna Henrik Jönsson, Upphandlingsansvarig Sofia Mårtensson, Upphandlare Maria Strömberg, Kvalitetshandläggare Sandra Vighagen, Kvalitetshandläggare
Uppdrag Representanter från kommunerna Kvalitetshandläggare Behov och krav på tjänsten Kvalitetshandläggare Omvärldsbevakning, krav på tjänsten och utvärdering (Uppföljning av ramavtal) Upphandlare Omvärldsbevakning Upphandlingsföreskrifter, kvalificering, kommersiella villkor och ramavtal
Upphandlingsprocessen Planering Avtalsförvaltning och uppföljning Förfrågningsunderlag (FFU) Avtalstecknande Annonsering Tilldelningsbeslut Öppna anbud Utvärdering
Förfrågningsunderlaget (FFU) Upphandlingsföreskrifter Kvalificering Kravspecifikation Informationskrav Delområden (A – B) Kommersiella villkor Definitioner Bilaga
Vad ingår i den här upphandlingen? Upphandlingen avser enskilda platser i bostad med särskild service/särskilt boende och i hem för viss annan heldygnsvård (korttidsboende) för personer med psykisk funktionsnedsättning enligt 5 kap. 5 och 7 §§ socialtjänstlag (2001:453). Upphandlingen avser placering av vuxna.
Syfte Komplement till kommunernas insatser i: egen regi och, egna avtal (nuvarande och eventuellt kommande), som till exempel abonnemang på platser.
Vilka delområde omfattas? A. Enskilda platser i hem för viss annan heldygnsvård (korttidsboende) för personer med psykisk funktionsnedsättning B. Enskilda platser i bostad med särskild service/särskilt boende för personer med psykisk funktionsnedsättning
Upphandlingen omfattar inte följande: De tjänster som avses i KFSK:s upphandling "VO - särskilt boende 2019". Utredningar av något slag. Kostnader för utredningar får därför inte ingå i anbudspriset.
Ramavtalsperiod och sista anbudsdag Avtalets preliminära startdatum är 2019-09-01. Ramavtalets slutdatum är till och med 2021-08-31 med möjlighet till förlängning med upp till tjugofyra (24) månader. Sista dag att inkomma med frågor är 2019-06-13. Sista dag att lämna anbud är 2019-06-23 23:59. Anbud som inkommer efter kl. 00:00 får inte antas.
Tänk på Kan återta anbud och lämna in nytt anbud. Tänk på supporttiderna hos Visma TendSign.
Anbud Anbud ska lämnas per verksamhet. Ett anbud kan omfatta ett eller flera delområden. I de fall anbudsgivaren har flera verksamheter som denne vill lämna anbud på ska anbudsgivaren lämna ett anbud per verksamhet. Namnge anbudet efter verksamhetens namn
Platser Anbudsgivaren anger i respektive delområde hur många platser som offereras. Den beräknade volymen är baserad på verksamheternas platser enligt tillstånd från Inspektionen för vård och omsorg (IVO). För att säkerställa att den beräknade volymen stämmer överens med verkliga förhållanden kan inte anbudsgivaren offerera fler platser än vad som gäller enligt giltigt tillstånd.
Utvärderingskriterier Ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet per delområde. Vilket anbud som är mest ekonomiskt fördelaktigt utvärderas i två steg. 1. Första steget: Anbudsgivare som gått vidare till utvärdering rangordnas enligt utvärderingspris. 2. Andra steget: De anbud som går vidare från första steget i utvärderingen rangordnas efter anbudspris med lägst anbudspris först och tilldelas kontrakt.
Kvalificering Kvalificering av leverantör. Rating om minst 60 i CreditSafe. Uppfyller ej ovanstående krav ska Revisorsintyg fyllas i och bifogas anbudet. OBS! Använd bifogad mall som ligger under bifogade filer i TendSign.
Kravspecifikation Kraven på tjänsten. Tillståndsbeslut och tillståndsbevis Verksamheten ska ha de tillstånd som krävs för verksamhetens bedrivande vid sista anbudsdag. Tillståndsbeslut och tillståndsbevis från Inspektion för vård och omsorg (IVO) ska bifogas anbudet. Bilagorna ska namnges med filnamnet "Tillståndsbeslut" och "Tillståndsbevis" och bifogas i filformat pdf.
Informationskrav Besvara frågor bland annat om verksamheten och leverantören. Besvara endast frågan och utifrån vad som efterfrågas. Besvara enbart utifrån den verksamhet som lämnas anbud på.
Delområden Krav och pris för det specifika delområdet Den/de del/delar som väljs att lägga anbud på. Ett eller flera delområden måste väljas. Priser ska lämnas i enlighet med förfrågningsunderlaget och omfatta samtliga kostnader för insatserna.
Kommersiella villkor Avtalsvillkor Tillsammans med andra delar i förfrågningsunderlaget blir ett ramavtal.
Definitioner I första hand används definitioner från Socialstyrelsens termbank. Övriga definitioner finns under kapitel definitioner.
Upphandlingsprocessen Planering Avtalsförvaltning och uppföljning Förfrågningsunderlag (FFU) Avtalstecknande Annonsering Tilldelningsbeslut Öppna anbud Utvärdering
Var hittar jag upphandlingen? https://kfsk.se/om-oss/ekonomi/upphandling/ https://tendsign.com/
Visma TendSign (elektroniskt) Anbud ska lämnas elektroniskt i Visma TendSign Frågor ställs via systemets fråge- och svarsfunktion samt Svar lämnas samma väg Kostnadsfritt
Frågor om anbudslämning m.m. Tekniska frågor om systemet ställs till Visma TendSigns support För information om kontaktuppgifter och öppettider se https://tendsign.com/
Exempel på olika typer av frågor JA/NEJ (Ja krävs) JA/NEJ Fritext Linjär skala 0 – 100 år Bifogad fil -> "Ej tillämpligt - jag kommer inte att ladda upp bilagor på frågan". Prisfält
Frågor i förfrågningsunderlaget (FFU) Exempel på symboler i Visma TendSign
När fil ska bifogas anbud tänk på detta Bifoga rätt fil under rätt fråga Ange filnamn enligt instruktion Ange filformat enligt instruktion Går att bifoga fler filer där det finns en fråga om bifogade filer Bifoga i anbudet enbart efterfrågade filer
Tänk på Alla frågor ska besvaras. Skicka in endast information gällande det som ni lägger anbud på. Ge INTE information om sånt som inte efterfrågas i upphandlingen. Kontakta Visma TendSign vid tekniska problem. Samtliga ställda krav i FFU ska uppfyllas under hela avtalsperioden. Att föreståndare bör medverka i anbudslämnande.
Upphandlingsprocessen Planering Avtalsförvaltning och uppföljning Förfrågningsunderlag (FFU) Avtalstecknande Annonsering Tilldelningsbeslut Öppna anbud Utvärdering
Öppna anbud och utvärdering Minst två tjänstepersoner Utvärdering Genomförs av sakkunniga tjänstepersoner
Upphandlingsprocessen Planering Avtalsförvaltning och uppföljning Förfrågningsunderlag (FFU) Avtalstecknande Annonsering Tilldelningsbeslut Öppna anbud Utvärdering
Tilldelning Tilldelningsbeslut meddelas Leverantören via e-post till den e-postadress som är registrerad i Visma TendSign för den person som lämnat in anbudet i https://tendsign.com/. Viktigt att rätt e-postadress finns registrerad i Visma TendSign.
Upphandlingsprocessen Planering Avtalsförvaltning och uppföljning Förfrågningsunderlag (FFU) Avtalstecknande Annonsering Tilldelningsbeslut Öppna anbud Utvärdering
Avtalstecknande Ramavtalet kommer i huvudsak att bestå av kommersiella villkor plus andra väsentliga delar. Elektronisk signering
Upphandlingsprocessen Planering Avtalsförvaltning och uppföljning Förfrågningsunderlag (FFU) Avtalstecknande Annonsering Tilldelningsbeslut Öppna anbud Utvärdering
Upphandlat (avropsstöd) Föreståndare tilldelas inloggningsuppgifter. Viktigt att föreståndaren (verksamheten) håller uppgifter i Upphandlat uppdaterade. Verksamheten har bara tillgång till sina egna uppgifter. Föreståndaren kan godkänna nya användare, även administratörer. Tips: Lägg upp fler användare.
Upphandlat (avropstödet) https://upphandlat.kfsk.se Urvalssökning för kommunerna vid val av verksamhet Exempel på ramavtal Mallar för placeringsavtal Föreståndaren (verksamhet) uppdaterar informationen från ursprungsanbudet under hela avtalsperioden
Uppföljning under avtalstiden Kvalitetshandläggarna på Kommunförbundet Skåne kommer att löpande under ramavtalstiden följa upp verksamheterna, att samtliga villkor och krav i avtalet uppfylls. Genom enkät, telefonsamtal och/eller möte Information från kommunerna
Ambitioner Dialogmöten med marknaden såsom leverantörer och branschorganisationer Uppdatera KFSK:s hemsida löpande (https://kfsk.se/om-oss/ekonomi/upphandling/)
Annonserade upphandlingar Vård och omsorg (VO) VO – LSS: 2019 maj https://kfsk.se/om-oss/ekonomi/upphandling/
Kommande upphandlingar Individ och familjeomsorg (IFO) Konsultentstöd: 2019 kvartal 3 HVB barn och unga: 2019 kvartal 3 HVB vuxna: 2019 kvartal 4 Öppenvård: 2019 kvartal 4 https://kfsk.se/om-oss/ekonomi/upphandling/
Kontaktuppgifter till KFSK Support@upphandlat.kfsk.se
Frågor?
Tack!